Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd igjen...


Midas

Recommended Posts

Jeg hadde planer om å kjøpe meg pinscher, og skulle egentlig få valp nå i mars. På grunn av en uforutsett hendelse måtte jeg utsette valpekjøpet til sommeren og dermed avbestille pinscher tispa jeg skulle ha. Nå er jeg jo fortsatt veldig sikker på at det er pinscher jeg vil ha, men jeg lurer på om kanskje det også kunne vært et alternativ med en hund som jeg kan nå lenger med i lydighetstreningen.

Jeg har fra før ei Fox Terrier tispe på snart to år.

Det hunden vil bli brukt til er hovedsaklig familiehund, masse turer, gjerne en hund av litt størrelse som kan trekke litt på ski (ikke veldig viktig), en hund som synes det er gøy å trene, men samtidig en som overlever en dag med kortere turer og mindre trening. Jeg kan ikke ha en hund som av natur er veldig mild og vár. Jeg trenger en hund som er litt tøff, som jeg heller kan jekke ned litt enn å bygge veldig opp. Jeg vil bruke hunden til utstilling, ha den med i stallen, gå kurs og kaaaanskje konkurrere i lydighet. Jeg trener daglig tilsammen mellom 2 og 4 timer med hund. Da er det fordelt på flere småturer, lydighetstrening både inne og ute, og en lang tur hver dag, som innebærer løping løs, og lydighetstrening. To dager i uka har jeg med hund i stallen, og vil gjerne ha en hund som kan være med på rideturer.

Jeg har virkelig fått øynene oppe for at jeg synes det er supergøy å trene lydighet, og derfor må jeg vurdere atter en gang om pinscher blir riktig for meg, siden det er en rase som ikke egner seg veldig godt til lydighet. De kan selvfølgelig trenes i lydighet, men det er ikke alltid lett å motivere en pinscher til småpirk.

Hva tenker dere kan være en riktig rase for meg?

By the way så må jeg si at jeg vil ikke ha en hund med mye pelsstell. Jeg vil ha en hund som kan børstes og ikke klippes, men aller helst vil jeg ha kortpelsa hund.

Dette ble litt av en smørbrødliste gitt ;) Håper noen kan komme med rasetips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de egner seg kanskje ikke så bra til ustilling. Samboeren min har veldig lyst på toller da, men jeg er redd den krever mer enn hva jeg kan gi den. Jeg har også alltid likt aussie utrolig godt, men den er jeg redd er for mild i gemyttet til meg. Dette kommer da av at jeg tidligere har hatt en collie som var supernervøs og jeg ikke kunne ha mer tilslutt (mye om og men...) uansett, dette gjør at jeg er super reservert for å få en hund som er for mild og blir fort nervøs. Jeg kjenner ikke så godt til hvordan aussien er i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det du sier at du gir hunden daglig så tror jeg ikke du skal ha noe problem med de fleste av retriever rasene. De passer vel også alle kriteriene dine, og er vel stort sett stabile hunder som tåler en rolig dag så fremt de blir nok stimulert til vanlig. Tollerne er fine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke aussie eller toller vil bli noe problem. Bare man setter seg litt inn i rasene og vet hva de krever ;) Jeg har toller selv, og hun får jo ikke kjempe mye. Noen dager mye, mens andre dager ikke en dritt (sånn nesten). Men det er det hun er vandt til, og hun har jo en super av knapp inne syns jeg.

Og jeg har jo fått en fin treningsvenn i henne, og tror hun kan gjøre det bra innen lp, men så var det denne føreren da, *ler* som ikke er så flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også toller kunne passe deg ;)

De jeg har møtt har vært kjempetrivelige hunder på alle måter, men du får sikkert et bedre svar av de som kan rasen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil tilføye noe om Tolleren kan passe til oss? Eventuelt også oppdrettere jeg kan kontakte. Har sett på listen over oppdrettere på nkk, men kanskje noen har oppdrettere å anbefale?

Edit: Med fare for at jeg sitter å skriver til meg selv her :) Det virker jo nesten som Tolleren har mer rykte på seg for å være nervøs og ha dårlig gemytt enn aussien da? Altså ikke at aussien har rykte på seg for det altså, men jeg leser meg til at aussien skal ha pågangsmot og vilje, og skal IKKE være redd og nervøs. Tolleren leser jeg er heller en rase som kan være nervøs og ha problemer med hunder av samme kjønn, spesielt hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...