Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie, pyrre eller portis?


Papillon

Recommended Posts

Hei!

Til neste år kommer det forhåpentligvis en til hund inn i familien :icon_cry: Men jeg er litt usikker på rasen. Hunden skal brukes til hobbylydighet (kan hende vi starter klasse 1, men ikke noen landslagsambisjoner akuratt), agility for konkurranse, triksetrening og kanskje prøve på litt bruks bare for morro skyld. Jeg vil også stille ut hunden endel. Hunden kommer til å få mye tur og mange skiturer på vinteren. Jeg vil egentlig gå en til to størrelser opp fra papillonen jeg har nå, dvs. fra 35-50 cm sånn ca. Jeg er veldig glad i å gå på ski, så ønsker meg en hund som kan trekke på ski! Papillonen min egner seg jo ikke helt til det, hun trekker fint, men man får ikke så mye kraft av 4 kg liksom.. For Frøken sin del hadde det kanskje vært lurt med en hund som ikke var altfor stor?

Jeg ønsker en hund med mye energi som kan være med på det meste!

Rasene jeg er mest intressert i:

Portugisisk vannhund - er herlige og glade hunder med motor, værtfal opdretteren jeg kjenner sine :whistle: Kanskje det jeg skal velge om jeg vil ha en hund med litt størrelse som kan trekke?

Shetland Sheepdog - virker som passer meg veldig bra iforhold til det jeg holder på med! Liker utseendet veldig godt også, untatt de som ser ut som pelsbomber. Noen har sagt at de er ganske "veike", stemmer dette?

Pyreneisk gjeterhund - liker jeg veldig godt utifra de pyrrene jeg har truffet :blink: Passer meg bra også! Liker best poil long egentlig, tror de er mest "meg" (kanskje fordi jeg danner "cadenetter" i håret selv, haha :lol:)

Hva tror dere? Noen som har forslag til andre raser også som kan passe? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? Noen som har forslag til andre raser også som kan passe? :icon_cry:

Helt objektivt selvsagt - Sheltie! Veike individer finner man vel innen alle raser, men min er definitivt ikke det. Han er litt pelsbombe, da..

Hunden min er like fornøyd uansett hvor lange turer han får hver dag. Men han sier ikke nei takk til å gå i 4-5 timer heller!

Jeg ville nok ikke brukt en Sheltie til å trekke på ski...så om det er et krav, så tror jeg du skal satse på noe annet.

Vi hadde en Airedale terrier da jeg var liten, han var tøff, smart og en fantastisk trekkhund, i alle fall for oss ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt objektivt selvsagt - Sheltie! Veike individer finner man vel innen alle raser, men min er definitivt ikke det. Han er litt pelsbombe, da..

Hunden min er like fornøyd uansett hvor lange turer han får hver dag. Men han sier ikke nei takk til å gå i 4-5 timer heller!

Jeg ville nok ikke brukt en Sheltie til å trekke på ski...så om det er et krav, så tror jeg du skal satse på noe annet.

Vi hadde en Airedale terrier da jeg var liten, han var tøff, smart og en fantastisk trekkhund, i alle fall for oss ungene.

Ja, det er sant! :icon_cry:

Det å trekke på ski er ikke såå viktig i den forstand, men litt. Men det er andre egenskaper som er mye viktigere. Hadde jeg ikke hatt Frøken kunne jeg gått opp enda en størrelse tror jeg. Men jeg er ganske sikker på at Frøken ikke vil trives med sånne sværinger, så legger det egentlig fra meg litt. Hvordan er det med dere som har store og bittesmå hunder sammen? Får de noe glede ut av hverandre? Hun lyser jo opp når hun ser noen på sin egen størrelse hun kan leke med :whistle:

Airedale terrier blir det nok ikke, jeg er ikke helt terriermenneske :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyreneisk gjeterhund - liker jeg veldig godt utifra de pyrrene jeg har truffet :icon_cry: Passer meg bra også! Liker best poil long egentlig, tror de er mest "meg" (kanskje fordi jeg danner "cadenetter" i håret selv, haha :whistle:)

Av rein nyskjerrighet, hvilke pyrrer har du møtt?

Det er ganske stor forskjell på linjene, og ikke minst arbeidskapasiteten og mentaliteten.

Face race og poil long er det også stooor forskjell på.

Hva ønsker du deg av hunden ift egenskaper og drifter?

Pyrren er avlet for å vokte og varsle i tillegg til gjetingen. Er det greit med en hund som ikke er videre begeistret for all verdens folk, som kan bjeffe på lyder og folk utenfor vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rein nyskjerrighet, hvilke pyrrer har du møtt?

Det er ganske stor forskjell på linjene, og ikke minst arbeidskapasiteten og mentaliteten.

Face race og poil long er det også stooor forskjell på.

Hva ønsker du deg av hunden ift egenskaper og drifter?

Pyrren er avlet for å vokte og varsle i tillegg til gjetingen. Er det greit med en hund som ikke er videre begeistret for all verdens folk, som kan bjeffe på lyder og folk utenfor vinduet?

Line sine pyrrer på et agilitykurs jeg var på, Trude Kolset sine, Puma til Vilde og de fleste som var på Dogs4all i Lillestrøm, både poil long og face rase. Fikk også snakket med noen oppdrettere der :icon_cry:

Jeg vet at det er stor forskjell på linjene ja, har ikke tenkt til å kjøpe en hund som er redd (noe enkelte avler på har jeg skjønt..) Og at det er forskjell på face rase og poil long. MEN, jeg liker begge to uansett til tross for forskjellene.

Jeg vil ha en hund er glad, har mye lekelyst og ikke er "for seriøs" om man kan si det om hunder? Hva mener du med ikke er begeistret for alle folk? Den skal IKKE være redd og trekke seg, men den behøver ikke å ville hilse på alle og enhver, type "lik meg, LIIIK meg". Vel, akkuratt det med bjeffingen er helt greit, om noen kommer inn i gården bjeffer papillonen så det holder uten at jeg bryr meg eller vil ha det bort.

Det virket som om du var litt "imot meg" på måten du formulerte innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line sine pyrrer på et agilitykurs jeg var på, Trude Kolset sine, Puma til Vilde og de fleste som var på Dogs4all i Lillestrøm, både poil long og face rase. Fikk også snakket med noen oppdrettere der :whistle:

Jeg vet at det er stor forskjell på linjene ja, har ikke tenkt til å kjøpe en hund som er redd (noe enkelte avler på har jeg skjønt..) Og at det er forskjell på face rase og poil long. MEN, jeg liker begge to uansett til tross for forskjellene.

Jeg vil ha en hund er glad, har mye lekelyst og ikke er "for seriøs" om man kan si det om hunder? Hva mener du med ikke er begeistret for alle folk? Den skal IKKE være redd og trekke seg, men den behøver ikke å ville hilse på alle og enhver, type "lik meg, LIIIK meg". Vel, akkuratt det med bjeffingen er helt greit, om noen kommer inn i gården bjeffer papillonen så det holder uten at jeg bryr meg eller vil ha det bort.

Det virket som om du var litt "imot meg" på måten du formulerte innlegget ditt?

På ingen måte nei :icon_cry:

Men du skrev ikke så mye om hva du kunne tenke deg av egenskaper i hunden, og de 3 rasene du nevner er jo ganske så forskjellige fra hverandre.

Mange har spurt om pyrre etter at de har sett Silvia`s La, og pyrren er ikke en hund for hvem som helst.

Men den er jo søøøt for vite. Farlig det, når det ofte bor mer i hunden enn de fleste er klar over. Fryktelig dumt om man får seg en stor overraskelse når valpen har vokste opp fordi man ikke visste hva man kjøpte.

De aller fleste pyrrer kan oppfattes som uintressert/arrogant ovenfor fremmede og det er jo helt greit, noen er reservert som det står i standarden og noen er redd - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte nei :icon_cry:

Men du skrev ikke så mye om hva du kunne tenke deg av egenskaper i hunden, og de 3 rasene du nevner er jo ganske så forskjellige fra hverandre.

Mange har spurt om pyrre etter at de har sett Silvia`s La, og pyrren er ikke en hund for hvem som helst.

Men den er jo søøøt for vite. Farlig det, når det ofte bor mer i hunden enn de fleste er klar over. Fryktelig dumt om man får seg en stor overraskelse når valpen har vokste opp fordi man ikke visste hva man kjøpte.

De aller fleste pyrrer kan oppfattes som uintressert/arrogant ovenfor fremmede og det er jo helt greit, noen er reservert som det står i standarden og noen er redd - dessverre.

Ok, det var bra :whistle: Hehe, var nok bare jeg som missforsto litt..

Det er på en måte slik at jeg liker hunder som kan være forskjellige fra hverandre, som portis og pyrre. Jeg liker liksom forskjellige typer hunder på hver sine måte og så lenge de passer til hva jeg vil ha er det jo greit. Jeg liker jo salukien også, men den passer ikke meg, iallefall ikke nå.

På hvilken måte kan det være farlig og slå ut når folk kjøper en pyrre som det bor mer i enn de er klar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var bra :whistle: Hehe, var nok bare jeg som missforsto litt..

Det er på en måte slik at jeg liker hunder som kan være forskjellige fra hverandre, som portis og pyrre. Jeg liker liksom forskjellige typer hunder på hver sine måte og så lenge de passer til hva jeg vil ha er det jo greit. Jeg liker jo salukien også, men den passer ikke meg, iallefall ikke nå.

På hvilken måte kan det være farlig og slå ut når folk kjøper en pyrre som det bor mer i enn de er klar over?

Hvis en hund, uansett rase, ikke får tilstrekkelig stimuli jevnt over så ender de sjelden opp som trivelige og velbalanserte eksemplarer. Hvordan det slår ut er nok litt individuelt.

Når Birk var halt å skulle holdes i ro i 3 uker, prøvde han å gjete biler.

Det kunne vært verre, heldigvis :icon_cry:

Pyrren er også en hund som har en tendens til å lage seg "diller". De trenger å få vite at "nei- det er IKKE lov" ellers tar de lett egne valg. Kan teste ut endel ift andre raser jeg har vært borti, langt utover normal pubertestid.

En tråd i raseleksikonet forresten, for ikke så lenge siden.

Har forresten snørekjørt endel med Birken, og er stadig imponert over hvor mye 11,5 kg kan trekke :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund, uansett rase, ikke får tilstrekkelig stimuli jevnt over så ender de sjelden opp som trivelige og velbalanserte eksemplarer. Hvordan det slår ut er nok litt individuelt.

Når Birk var halt å skulle holdes i ro i 3 uker, prøvde han å gjete biler.

Det kunne vært verre, heldigvis :lol:

Pyrren er også en hund som har en tendens til å lage seg "diller". De trenger å få vite at "nei- det er IKKE lov" ellers tar de lett egne valg. Kan teste ut endel ift andre raser jeg har vært borti, langt utover normal pubertestid.

En tråd i raseleksikonet forresten, for ikke så lenge siden.

Har forresten snørekjørt endel med Birken, og er stadig imponert over hvor mye 11,5 kg kan trekke :icon_cry:

Takk for svar. :whistle: Slik er det vel med de fleste gjeterhunder som trenger å få brukt seg mye..

Slik jeg kjenner deg, sheltie - helt klart :lol:

På hvilken måte da? :blink: Liker sheltien godt, og Frøken elsker jo collier og sheltier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei !

Jeg har en venninne her nede som er oppdretter av sheltie, og jeg er helt imponert over hvor supre små hunder dette er.

Nå er jo jeg ikke noen "sheltie-ekspert" :icon_cry: men hennes type liker jeg veldig bra. Hun har importert amerikanske linjer, og jeg synes de har litt mer benstamme, og så har de suverene hoder !

Legger ved en link her til Lotta's side :

http://kennelcaravan.com/

Lotta er også dommer på bl a sheltie, og jeg liker hennes hunder. Ta en titt da !

Om jeg ikke var så ihuga azawakh menneske, skulle jeg sandelig hatt en av valpene hennes her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har en venninne her nede som er oppdretter av sheltie, og jeg er helt imponert over hvor supre små hunder dette er.

Nå er jo jeg ikke noen "sheltie-ekspert" ;) men hennes type liker jeg veldig bra. Hun har importert amerikanske linjer, og jeg synes de har litt mer benstamme, og så har de suverene hoder !

Legger ved en link her til Lotta's side :

http://kennelcaravan.com/

Lotta er også dommer på bl a sheltie, og jeg liker hennes hunder. Ta en titt da !

Om jeg ikke var så ihuga azawakh menneske, skulle jeg sandelig hatt en av valpene hennes her !

Takk for link ;)

Gøy å se forskjellen på engelsk og amerikansk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ;) Slik er det vel med de fleste gjeterhunder som trenger å få brukt seg mye..

Jo helt sikkert, jeg har kun hatt pyrre, av gjeterhund jeg.

En vennine med BC og pyrre sier at BCen er mye lettere å generelt ha i hus og trene med. Antgelig kommer ikke hun til å ha flere pyrrer har hun sagt.

Lykke til med rasevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at porugisisk vannhund kan passe deg bra. Det eneste jeg tenker på er det at en he****e å holde fin dersom man bruker mye tid i skog og mark. Så pelsen er et viktig poeng å ha med seg når man tar den rasen i vurdering. Det handler om hva man er innstilt på selvsagt.

Portisen er i alle fall en klovn av dimensjoner. Masse glede, masse sprell og liv og ikke minst er de utrolig trofaste hunder. Min portis er med på skitur så og si hver dag, og går mange mil på ski i helgene med moren min. Men hun er for øyeblikket klippet funksjonelt, ikke i utstillingsklipp. Hun elsker snø, elsker å være med på alt, men motsetter seg "alt for mye aktivitet" og nok litt lat. Noen portiser er en smule late og trenger mye motivasjon (kanskje som følger av veldig målrettet utstillingsavl de siste årene), men det er både individavhengig og avhengig av hvordan man tillater dem å bli - sant?

Nå skal det sies at min hun er eksepsjonelt lite glad i å løpe til portis å være, for de fleste elsker frislipp og bånn gass. Men ikke frøkna mi, hun er veeldig glad i å gå/småjogge. :) (og jammen - det er eieren hennes og... :)

Chessea er en drøm å jobbe med når hun først vil være med. Spesielt morsomt er det med personligheten. Hvis hun er lykkelig hyler hun av glede, og om hun ikke er så interessert i å bli med på det vi skal gjøre har hun verdens sureste furtetryne. Utrolig fascinerende hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at porugisisk vannhund kan passe deg bra. Det eneste jeg tenker på er det at en he****e å holde fin dersom man bruker mye tid i skog og mark. Så pelsen er et viktig poeng å ha med seg når man tar den rasen i vurdering. Det handler om hva man er innstilt på selvsagt.

Portisen er i alle fall en klovn av dimensjoner. Masse glede, masse sprell og liv og ikke minst er de utrolig trofaste hunder. Min portis er med på skitur så og si hver dag, og går mange mil på ski i helgene med moren min. Men hun er for øyeblikket klippet funksjonelt, ikke i utstillingsklipp. Hun elsker snø, elsker å være med på alt, men motsetter seg "alt for mye aktivitet" og nok litt lat. Noen portiser er en smule late og trenger mye motivasjon (kanskje som følger av veldig målrettet utstillingsavl de siste årene), men det er både individavhengig og avhengig av hvordan man tillater dem å bli - sant?

Nå skal det sies at min hun er eksepsjonelt lite glad i å løpe til portis å være, for de fleste elsker frislipp og bånn gass. Men ikke frøkna mi, hun er veeldig glad i å gå/småjogge. :o (og jammen - det er eieren hennes og... :)

Chessea er en drøm å jobbe med når hun først vil være med. Spesielt morsomt er det med personligheten. Hvis hun er lykkelig hyler hun av glede, og om hun ikke er så interessert i å bli med på det vi skal gjøre har hun verdens sureste furtetryne. Utrolig fascinerende hund :)

Takk for svar! :)

Jeg er så usikker på rase! Tror det er litt forskjell på de ja. Trener litt med en portis på 1 år i agility og hun er veldig morsom å trene med værtfal :) Portisen er jo rasen jeg kjenner best egentlig! Og så er de jo veldig stilige hunder da :D

Skal tenke på portisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har hatt tre face rase, to nå. Mine hunder lever som familiehunder. Agility en gang i uka for morro. Drar på jobb om morgenen, kommer hjem og hundene får en times tur i skogen (løse). Det er den stimulien mine hunder får. Har ikke problem med hverken stress eller at hundene mine lager seg uvaner eller andre stressende beteender. Så at en pyrre trenger så mye mentalt stimuli er jeg ikke helt enig i. De er supre familiehunder som også elsker å jobbe, men de kan også ta livet med ro...ingen stress.

Min tispe , som var første til Norge var en kjempesosial hund. Vi var på mentaltest i Frankrike...desverre fikk hun trekk i poeng pga at hun tok kontakt med dommeren .

Min hanhund er litt reservert mot fremmede, som ikke er helt unormalt hos pyrrene. Får han tid på seg til å bli kjent med deg, ja da har du en hund på fanget...en kosegris uten like.

Min nåverende tispe er også kjempesosial. Hun har bodd på en gård i Frankrike og ble hentet hjem til Norge som 6 mnd..vil si at hun er blitt en første generasjons sofahund. Kommer fra gode gjeterlinjer med bra arbeidskapasitet..det ser jeg i henne, men hun kan ta livet med ro :)

Jeg tror at stresset kan bli bygd opp av eierens høye ambisjoner om agilty/lydighet etc...

Jeg lærer mine å ta livet med ro.... ikke for mye stressrelatert trening i ung alder.

Det får jeg igjen for senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...har sett den fler ganger. Stemmer ganske bra, også det som står helt nederst. Men at de trenger så mye mentalt stimuli er jeg nok ikke helt enig i...ihvertfall ikke av egen erfaring.

At de kan leve som familiehunder med daglige turer og litt ukentlig trening innimellom er ingen problem hos mine. At de er på alerten og varsler når det kommer noen, det gjør de..ingen kommer hus forbi her uten at noen oppdager det :)

Nå har jeg ingen erfaring med Poil Long... men jeg vet om fler som lever som familie/utstillingshunder og ikke annet en det, som også takler det greit.

Har sett fler som skriver at når man skal kjøpe Pyrre må man være veldig aktiv som person. Misforstå meg ikke...syns det er supert at folk er meget aktive med hundene sine, men syns det er trist at kanskje flere blir skremt fra å kjøpe en pyrre pga at de tror de er så vanskelige å håndtere hvis man ikke er meget aktiv.

Har også sett at noen blir meget skuffet over sin nyinnkjøpte " konkurransehund". Kjøper en pyrre og tror det er snarveien til toppen i noen grener innefor hundesport. Vil nok heller foretrekke å selge en valp til personer som i utgangspunktet tenker familiehund og en hund man kan trene og ha det gøy med...ikke noe "konkurransehund". Da blir man ihvertfall ikke så skuffet over sin nye hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Ann Sofie har en veldig fin og riktig rasebeskrivelse på sin hjemmeside, anbefaler deg å lese den :)

Jepp...har sett den fler ganger. Stemmer ganske bra, også det som står helt nederst. Men at de trenger så mye mentalt stimuli er jeg nok ikke helt enig i...ihvertfall ikke av egen erfaring.

At de kan leve som familiehunder med daglige turer og litt ukentlig trening innimellom er ingen problem hos mine. At de er på alerten og varsler når det kommer noen, det gjør de..ingen kommer hus forbi her uten at noen oppdager det :)

Nå har jeg ingen erfaring med Poil Long... men jeg vet om fler som lever som familie/utstillingshunder og ikke annet en det, som også takler det greit.

Har sett fler som skriver at når man skal kjøpe Pyrre må man være veldig aktiv som person. Misforstå meg ikke...syns det er supert at folk er meget aktive med hundene sine, men syns det er trist at kanskje flere blir skremt fra å kjøpe en pyrre pga at de tror de er så vanskelige å håndtere hvis man ikke er meget aktiv.

Har også sett at noen blir meget skuffet over sin nyinnkjøpte " konkurransehund". Kjøper en pyrre og tror det er snarveien til toppen i noen grener innefor hundesport. Vil nok heller foretrekke å selge en valp til personer som i utgangspunktet tenker familiehund og en hund man kan trene og ha det gøy med...ikke noe "konkurransehund". Da blir man ihvertfall ikke så skuffet over sin nye hund :)

TS= trådstarter :P

Og joda, jeg kjenner flere som er "skuffet" over sin pyrre. Om man skal bruke hunden, så synes jeg at det er viktig å vite at man kjøper valp fra forelsdredyr som kan jobbe i forskjellige miljøer og er riktig skrudd sammen i toppen :)

Jeg vurderte fr før pl, og var i kontakt med en oppdretter av begge variantene. Der ble jeg frarådet fr da oppdretteren mente jeg ville bli skuffet ift at jeg hadde konkurranseambisjoner.

Nå har jeg ikke sett veldig mange fr hverken i lp eller agilityringen, men Trixiefrøkna ser jo veldig lovende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi har nok forskjellige meninger og erfaringer. At du ble frarådet en FR blir jeg litt overrasket over...men kan hende oppdretterer har mer erfaring med PL.

At det ikke er mange å se i hverken lydighet eller andre ting beror vel kanskje på at det ikke er så veldig mange individer av fase racen ute...I Norge er det jo nå 19, og mange er fortsatt veldig unge.

Men jeg er helt sikker på at det vil kunne ses flere etterhvert, både av Poil Long og Face Rase. For herlige hunder er de begge variantene :)

Å bruke avlsdyr som ikke er helt skrudde i toppen er vel ingen tjent med...

Trixiefrøkna er etter foreldre som hverken drev med det ene eller det andre. Prizzi, Trixies mor var en familiehund som var min første tispe, en herlig liten frøken. Far til Trixie var ganske ung når han kom i avl. Han var veldig reservert som valp. Men har gitt veldig gode valper etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok, uten å ha kjempe stor erfaring på rasen, at pyrre er en rase som er litt opp til linjene og slikt.. Han jeg passet noen dager, kom i hus til meg fordi han var så stressa ble det fortalt. Han bråkte, ødela osv. Etter noen dager hos meg, oppdaget jeg veldig fort at hunden var ikke stresset, men understimulert.

Han levde som familiehund, fikk dagelige turer, samt eieren trente med han noen ganger i uka.. Det var ikke nok for han... Men dette var import, så veldig usikker på linjer og slikt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle individer er heldivis forskjellige. Så den hunden hadde nok et ekstra behov. Min labradorblanding krever faktisk mer stimuli en mine face rase. Tror nok mye har med hva man selv gjør med sine hunder. Jeg tror også mange hunder blir overstimulert...at de faktisk ikke har lært seg å slappe av.

Var det en face rase?

Ville likt å visst linjene...hvis det var poil long så kan jo mye av linjene være like face rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...