Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglefôring


tm100001

Recommended Posts

Guest Stella

Skulle så gjerne gjort det, men det kommer bare rotter og skjærer, og det er ikke de jeg vil fôre og tiltrekke til hagen min...

Prøver gjerne neste år om noen har smarte løsninger på slike problemer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle så gjerne gjort det, men det kommer bare rotter og skjærer, og det er ikke de jeg vil fôre og tiltrekke til hagen min...

Prøver gjerne neste år om noen har smarte løsninger på slike problemer :wub:

Du kan søke litt her. Man kan fôre hele året, så du kan starte når som helst :)

Hvis du ser her og trykker på Fuglevennen 2-2004, kan du lese et helt blad om fuglefôring :D

Forresten glemte jeg å nevne at jeg har hatt gråsisik her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Vil ikke fôre sommeren, vil gjerne at fuglene får ordne litt naturlig liv. Dessuten er det nok fugleliv her uten fôring om sommeren, har 3 arter hekkende i hagen (blåmeis, spettmeis og ringdue), og en mengde arter hekkende i nabohagen som er et villnis av en løvskog (en del av hagen er naturtomt, og den grenser mot min hage :wub: ). Det er forbausende hvor stort fugleliv (dyreliv i det hele tatt) det er her midt i byen! Og for meg som er litt dyreinteressert så er det veldig moro å kunne gå fugleturer i nabolaget :) Har mine små "venner" jeg venter på hvert år, og det er like spennende hvert år de kommer tilbake.

For 3 dager siden så jeg sidensvans for første gang i år, de sliter nok litt. Stilits har jeg også sett. Det sitter noen slitere av noen svarttrost og soler seg i buskene bak huset, utrolig at de har overlevd denne vinteren uten å trekke.

Takk for link, skal sjekke det ut :D Er veldig viktig for meg at det ikke kommer rotter, pga kaninene. Rottene lager mye trøbbel om de finner ut at det er stas å bo i kaninstallen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer fuglene hele vinterhalvåret og ut på vårparten - mest for å bli kvitt fulgemat restene. Jeg synes det er kjempekoselig, og ikke minst viktig med tanke på den "ekstrem"vinteren vi har hatt. Det er mye mindre fulger i hagen enn før om årene så det er lett å se at det er mange fugler som ikke har klart vinteren. Jeg fôrer med solsikkefrø, usalta peanutter, meiseboller og hjemmelagde meiseboller. De hjemmelagde meisebollene er klart favoritten, de lager jeg av Delfia fett, undulatfrøbladning, solsikkefrø, valnøtter, hakkede mandel, peanutt og brødsmuler - også litt solsikkeolje for å passe på at meisebollen ikke blir for hard i kulda. Koselig å lage og koster ikke stort. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen under forer masse nede i hagen her, jeg har bare hengt opp meiseboller på vinduene så de skal ha en plass som er helt trygg for katten. Syns det er koselig å se på dem. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva folk har i mot skjærer? De er jo flotte fugler med sånn fancy grønnfarge i halefjærene. Skikkelig smarte, og utrolig søte på våren når de unge gutta skal tøffe seg litt og stuper, leker og jager katter. Personelig er det en av mine yndlingsfugler, og jeg har ikke noe i mot at de spiser av fuglematen. :wub:

Vi henger mat opp i treet forran vinduet i gangen, og det er ofte fugler der og spiser. :)

f2kfiw.jpg

Fiine dyret! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva folk har i mot skjærer? De er jo flotte fugler med sånn fancy grønnfarge i halefjærene. Skikkelig smarte, og utrolig søte på våren når de unge gutta skal tøffe seg litt og stuper, leker og jager katter. Personelig er det en av mine yndlingsfugler, og jeg har ikke noe i mot at de spiser av fuglematen. :wub:

Vi henger mat opp i treet forran vinduet i gangen, og det er ofte fugler der og spiser. ;)

f2kfiw.jpg

Fiine dyret! :)

Jeg fodrer også næsten året rundt, og har ofte besøg af sådan et par husskader - de yngler i nærheden, og en af de morsomste fugleoplevelser jeg har haft i haven, var en vintermorgen hvor de besøgte foderpladsen sammen med tre unger fra sidste sommer, som ikke havde oplevet sne før!

Der var faldet et par centimeter sne om natten, det første sne den vinter, og mens de to gamle fugle spiste stille og roligt, hoppede og dansede de tre ungfugle rundt i haven som vanvittige - jeg ved ikke om de bare ikke mente man kunne sætte fødderne i sneen, eller om de morede sig over det, men det var et syn for guder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt opp drøssevis av sånne fettkuler i hagen, og på jobben. Har vært en hard vinter, og jeg synes virkelig fuglene fortjener å få litt enkel mat, og det er jo kjempebillig og ikke minst veldig koselig å se dem kvitre og kose seg med maten :wub: Pluss at Ludde blir så glad av kvitringen rett utenfor vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Enig i at skjærer er vakre, men de er også fryktelige til å ødelegge og invadere. De er jo smarte, og er derfor frekke. Etter å ha fått kaninunger hakket ihjel (for moro, de spiste dem ikke, bare drepte..), søppel dratt utover overalt, stjeler maten til kaninene, høre det uendelige maset når de hekker i nærheten av der jeg skal sove osv har jeg dessverre ikke stort til overs for disse fuglene...

For meg er de skadedyr, på lik linje som rotter og måker, og jeg vil da selvsagt ikke fôre dem så de klarer seg bedre.

Småfugler derimot vil jeg gjerne ha her, selv om det er kjipt når trosten roter i nysådde kjøkkenhager så spirene ødelegges... :wub: Må ta forhåndsregler der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke fôre sommeren, vil gjerne at fuglene får ordne litt naturlig liv. Dessuten er det nok fugleliv her uten fôring om sommeren, har 3 arter hekkende i hagen (blåmeis, spettmeis og ringdue), og en mengde arter hekkende i nabohagen som er et villnis av en løvskog (en del av hagen er naturtomt, og den grenser mot min hage :lol: ). Det er forbausende hvor stort fugleliv (dyreliv i det hele tatt) det er her midt i byen! Og for meg som er litt dyreinteressert så er det veldig moro å kunne gå fugleturer i nabolaget :lol: Har mine små "venner" jeg venter på hvert år, og det er like spennende hvert år de kommer tilbake.

For 3 dager siden så jeg sidensvans for første gang i år, de sliter nok litt. Stilits har jeg også sett. Det sitter noen slitere av noen svarttrost og soler seg i buskene bak huset, utrolig at de har overlevd denne vinteren uten å trekke.

Takk for link, skal sjekke det ut :lol: Er veldig viktig for meg at det ikke kommer rotter, pga kaninene. Rottene lager mye trøbbel om de finner ut at det er stas å bo i kaninstallen...

Sidensvans har vi her også, men de spiser ikke fôret jeg legger ut. Derimot turner de i rognetrærne :D

Jeg fôrer fuglene hele vinterhalvåret og ut på vårparten - mest for å bli kvitt fulgemat restene. Jeg synes det er kjempekoselig, og ikke minst viktig med tanke på den "ekstrem"vinteren vi har hatt. Det er mye mindre fulger i hagen enn før om årene så det er lett å se at det er mange fugler som ikke har klart vinteren. Jeg fôrer med solsikkefrø, usalta peanutter, meiseboller og hjemmelagde meiseboller. De hjemmelagde meisebollene er klart favoritten, de lager jeg av Delfia fett, undulatfrøbladning, solsikkefrø, valnøtter, hakkede mandel, peanutt og brødsmuler - også litt solsikkeolje for å passe på at meisebollen ikke blir for hard i kulda. Koselig å lage og koster ikke stort. :)

Jeg har en automat med solsikkefrø, en med villfuglblanding, en med jordnøtter, meisefett i trestamme/kokosnøtt/spiral, en plastbeholder med havregryn og villfuglblanding og en plastskål med vann. Det er jordnøttene og solsikkefrøene i automat som er mest populære hittil :D Det er fint å fôre utover våren, da fuglene trenger mye energi til å fôre unger. Jeg vil gjerne ha trinn for trinn oppskrift på meiseboller :P

Naboen under forer masse nede i hagen her, jeg har bare hengt opp meiseboller på vinduene så de skal ha en plass som er helt trygg for katten. Syns det er koselig å se på dem. :)

Det er veldig koselig ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Jeg har en automat med solsikkefrø, en med villfuglblanding, en med jordnøtter, meisefett i trestamme/kokosnøtt/spiral, en plastbeholder med havregryn og villfuglblanding og en plastskål med vann. Det er jordnøttene og solsikkefrøene i automat som er mest populære hittil :lol: Det er fint å fôre utover våren, da fuglene trenger mye energi til å fôre unger. Jeg vil gjerne ha trinn for trinn oppskrift på meiseboller :lol:

..

Det høres ut som fuglene "dine" har det godt. :lol:

Oppskriften på hjemmelagde meisboller er super enkel:

1. Smelt delfiafett i kjele på lav varme (jeg pleier å smelte 2 pk - liker å lage litt stor porsjon av gangen)

2. Bland i solsikkefrø og det du har for hånden av passende fugle mat. Jeg pleier å gi hakkede nøtter (peanutter, valnøtter, mandler, hasselnøtter) linfrø, brødsmuler, undulatfrøblanding etc etc.

3. Pass på at det er mer delfiafett enn fuglemat i kjelen slik at delfiafettet holder fuglematen sammen når meisebollen størkner.

4. Er det meldt veldig kaldt vær kan det være lurt å ha i litt solsikkeolje slik at delfiafettet ikke blir for hardt for fuglene å hakke på.

5. Jeg bruker halve melkekartonger, papirkopper og pepperkakeformer som former for meisebollene. Bruk fyrstikk uten tennhode som "anker" midt i formene og pass på at du har lang nok tråd til å henge meisbollen opp når det er størknet.

5. Om du venter til at delfiafettet og fuglematen er halvstørknet kan du forme blandingen til runde meiseboller med hendene. Selv synes jeg det er gøy med firkanter, hjerter og pepperkake-meiseboller. :)

6. Når du har fylt formene ferdig setter du de kaldt og etter noen timer kan du ta meisebollene ut av formene. De holder seg ganske godt kaldt så du har meiseboller lenge om du lager stor porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som fuglene "dine" har det godt. :lol:

Oppskriften på hjemmelagde meisboller er super enkel:

1. Smelt delfiafett i kjele på lav varme (jeg pleier å smelte 2 pk - liker å lage litt stor porsjon av gangen)

2. Bland i solsikkefrø og det du har for hånden av passende fugle mat. Jeg pleier å gi hakkede nøtter (peanutter, valnøtter, mandler, hasselnøtter) linfrø, brødsmuler, undulatfrøblanding etc etc.

3. Pass på at det er mer delfiafett enn fuglemat i kjelen slik at delfiafettet holder fuglematen sammen når meisebollen størkner.

4. Er det meldt veldig kaldt vær kan det være lurt å ha i litt solsikkeolje slik at delfiafettet ikke blir for hardt for fuglene å hakke på.

5. Jeg bruker halve melkekartonger, papirkopper og pepperkakeformer som former for meisebollene. Bruk fyrstikk uten tennhode som "anker" midt i formene og pass på at du har lang nok tråd til å henge meisbollen opp når det er størknet.

5. Om du venter til at delfiafettet og fuglematen er halvstørknet kan du forme blandingen til runde meiseboller med hendene. Selv synes jeg det er gøy med firkanter, hjerter og pepperkake-meiseboller. :lol:

6. Når du har fylt formene ferdig setter du de kaldt og etter noen timer kan du ta meisebollene ut av formene. De holder seg ganske godt kaldt så du har meiseboller lenge om du lager stor porsjon.

Orket ikke lese alt nå, men skal forsøke en dag :lol: Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mater mine fugler om vinteren, Solsikke og fettboller. Har ikke så store problemer med sjura lengere, men hadde det i byen da jeg bodde der. Da tok ho fettbollene ganske kjapt. Et tips er å kaste et fiskegarn/nett over buska, eller rundt der automaten henger, for da skyr sjura unna. Men maskene på nettet må være så store at småfulgene kan fly igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Sidensvans spiser ikke frø og meiseboller, de er fruktspisere :lol: Så om du vil gi dem litt mat så skjær opp eple eller annen frukt og legg ut til dem :lol:

Jeg har veldig glede av fuglene om sommeren da. Har et godt samarbeid med en rødstrupe som bor her i nabohagen. Så fort jeg kommer ut for å luke eller ordne i komposthaugen er h*n på plass. Den setter seg en meter eller så unna og smetter inn og snapper alle godsakene jeg roter frem i jorda. Smart fugl, for h*n skjønner forskjell på at jeg kommer ut i hagen for å sole meg eller lese, og når jeg kommer for å jobbe i jorda.

Etter at jeg begynte å ha kjøkkenhage og komposthaug, og kun gjødsle med organisk gjødsel, har fuglelivet tatt seg opp veldig. Det er mye mer liv i jorda i en slik hage, og det gir mer mat til småfuglene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvans spiser ikke frø og meiseboller, de er fruktspisere :lol: Så om du vil gi dem litt mat så skjær opp eple eller annen frukt og legg ut til dem :lol:

Jeg har veldig glede av fuglene om sommeren da. Har et godt samarbeid med en rødstrupe som bor her i nabohagen. Så fort jeg kommer ut for å luke eller ordne i komposthaugen er h*n på plass. Den setter seg en meter eller så unna og smetter inn og snapper alle godsakene jeg roter frem i jorda. Smart fugl, for h*n skjønner forskjell på at jeg kommer ut i hagen for å sole meg eller lese, og når jeg kommer for å jobbe i jorda.

Etter at jeg begynte å ha kjøkkenhage og komposthaug, og kun gjødsle med organisk gjødsel, har fuglelivet tatt seg opp veldig. Det er mye mer liv i jorda i en slik hage, og det gir mer mat til småfuglene :lol:

Jeg vet at Sidensvansen ikke vil ha frø, men jeg har lest at den kan like havregryn da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbelpost.

Tok et bilde i dag av fôringsplassen.

577495-10-1267787452620.jpg

Se godt etter, ser du fuglen?

Som sagt er det dette jeg har lagt ut: en automat med solsikkefrø, en med villfuglblanding, en med jordnøtter, meisefett i trestamme/kokosnøtt/spiral, en plastbeholder med havregryn og villfuglblanding og en plastskål med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg skulle så gjerne matet fuglene, men er redd jeg bare vil ende opp med å fôre rotter i stedet :lol: Hadde meiseboller hengende i fjor vinter, men de ble kjapt fjernet etter at jeg oppdaget en rotte i den ene meisebollen :lol: Første og siste gang jeg har sett en rotte her, vil helst ikke se flere... Har tenkt mye over om det finnes en måte å gjøre det på, men uansett så tror jeg det vil ende med at rottene kommer til maten eller at fuglene søler mat ned på bakken. Ellers har jeg sett at de større fulgene gjerne forsyner seg av hundens mat om de får muligheten! Har sett fugler forsyne seg av både tørrfôr og rå kyllinglår som hunden en sjelden gang ikke har spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...