Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye forstyrrelse bør en hund i kl 3 tåle?


HHC

Recommended Posts

Jeg må bare spørre dette spørsmålet etter en episode i Telemarkshallen under NKK Bø.

I mine øyne burde en kl 3 hund tåle en god del forstyrrelser da den snart er i elite. Saken er at rundt kl 13 (kanskje senere) da tispene på rasen var ferdig gikk en del LP 3 ekvipasjer bak oss. De fleste som er på stevner vet at støyen på denne tiden er betydelig mindre enn tidligere på dagen (færre mennesker og dyr) OG det er færre mennesker oppi ringen. Saken var noe så enkelt som at vi hadde 2 traller satt bak buret til min hund. I perioder da han logret litt mye kom disse til å gå litt i hverandre (de stod i utgangspunktet helt innat hverandre, så det er ikke snakk om at de datt 20cm mot hverandre her). Så tilslutt kommer det en dame å flytter dem "fordi hundene ble skremt av lyden". Ingen av oss la merke til lyden, og jeg kunne ikke dy meg å hinte frempå at det nå omtrent ikke var lyd der i forhold til tidligere på dagen. Men så spørsmålet;

Burde ikke en hund i klasse 3 takle en slik "forstyrrelse"? Eller er det helt normalt at slike små ting gjør at bikkjene detter ut, selv i denne klassen?

Dette er bare ment som et spørsmål av nysjerrighet, fordi jeg trodde hunden min måtte "tåle" såpass hvis han skulle i klasse 3 :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oj jeg var jo borte hos deg og så de lette trallene dere hadde med og det var da utrolig at dem skulle lage så mye lyd at hunden skulle bli forstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Men litt OT; en klasse 3 hund kan vel og være en hund som såvidt klarte opprykket fra klasse 2 - og kan dermed egentlig nesten være en dårlig klasse 2 hund? Eller tenker jeg feil da - at man ikke ville kommet så langt med en slik hund? *bare tenker litt høyt*

Håper egentlig det er slik at om man først er i klasse 3, har man en god hund - og elite neste :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Men litt OT; en klasse 3 hund kan vel og være en hund som såvidt klarte opprykket fra klasse 2 - og kan dermed egentlig nesten være en dårlig klasse 2 hund? Eller tenker jeg feil da - at man ikke ville kommet så langt med en slik hund? *bare tenker litt høyt*

Håper egentlig det er slik at om man først er i klasse 3, har man en god hund - og elite neste :wub:

Det er nok av de som aldri kommer seg ut av klasse 3. Som skraper seg så vidt ett opprykk dit, og så blir de stående i den klassen. Det er stor variasjon på hundene der.

Men de burde da klare en slik forstyrrelse. Men. Du gav de jo en fin unskyldning til å forklare hvorfor de ikke klarte ting sikkert da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av de som aldri kommer seg ut av klasse 3. Som skraper seg så vidt ett opprykk dit, og så blir de stående i den klassen. Det er stor variasjon på hundene der.

Men de burde da klare en slik forstyrrelse. Men. Du gav de jo en fin unskyldning til å forklare hvorfor de ikke klarte ting sikkert da. :wub:

og det er jo alltid kjekt å ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg at alle hunder, uansett konkurranseform og klasse, burde tåle alle slags forstyrrelser :wub:

Tenk så mye mer publikumsvennlig det ville vært om man fikk sitte med sånne bjeller og horn som man har på håndballkamper og fotballkamper, f.eks? Og hvorfor skulle man ikke kunne starte med en hund som har løpetid, selv i de laveste klassene? Sånne forstyrrelser syns jeg at konkurransehunder burde tåle, jeg. At folk bare strener gjennom ringen burde jo også være ett fett, har man ikke en hund som tåler såpass, så burde man ikke starte! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg ble noe bekymret for kvaliteten på hunder i eliteklassen jeg, den gangen jeg satt ringside og tok bilder og jeg så at de fleste av hundene jeg tok bilder av faktisk reagerte negativt på klikkene fra fotoapparatet... Jeg fant det etterhvert best å gå vekk faktisk, da jeg så at mitt nærvær ødela for enkelte av ekvipasjene (og nei - jeg satt ikke engang nært ringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg at alle hunder, uansett konkurranseform og klasse, burde tåle alle slags forstyrrelser :wub:

Tenk så mye mer publikumsvennlig det ville vært om man fikk sitte med sånne bjeller og horn som man har på håndballkamper og fotballkamper, f.eks? Og hvorfor skulle man ikke kunne starte med en hund som har løpetid, selv i de laveste klassene? Sånne forstyrrelser syns jeg at konkurransehunder burde tåle, jeg. At folk bare strener gjennom ringen burde jo også være ett fett, har man ikke en hund som tåler såpass, så burde man ikke starte! :P

Det lyser jo ironi av innlegget ditt, mener du at en LP3-hund ikke skal takle det TS nevnte? Eller at man ikke skal få kunne klappe mellom øvelsene? Skal det bli som i England hvor alle sitter musestille under hele programmet, og ikke får lov til å fotografere engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyser jo ironi av innlegget ditt, mener du at en LP3-hund ikke skal takle det TS nevnte? Eller at man ikke skal få kunne klappe mellom øvelsene? Skal det bli som i England hvor alle sitter musestille under hele programmet, og ikke får lov til å fotografere engang?

Vel, det er delvis ironi, delvis seriøst, og som Occurence sier, vi har diskutert det før. Den delen med bjeller og horn var ironisk.

Men jeg har vært på ett og annet stevne nå, og jeg syns at folk er tankeløst hensynsløse innimellom, slik som det ble diskutert i tråden Occurence linker til. Men om vi førstes skal være åpne for at publikum kan smelle og støye rundt ringen, hvorfor skal man ikke kunne forlange at en hannhund klarer å gå et LP-program selv om det har vært ei løpetispe der? Jeg syns jo at såpass burde en lydig hund tåle - og før noen hoster om at jeg har tispe, jeg har hatt hannhunder også, og å konsentrere seg og å høre etter rundt løpetisper var faktisk noe vi trente på.

Så egentlig så lurer jeg på hvorfor vi setter grensa der vi setter den? Hvorfor er det greit at bur står og slår mot hverandre utenfor ringen, men ikke at folk går gjennom den? For det er strengt tatt noen en LP-hund burde tåle det og - å måtte jobbe selv om det går folk rundt dem. Det er også noe vi trener på, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og før noen hoster om at jeg har tispe, jeg har hatt hannhunder også, og å konsentrere seg og å høre etter rundt løpetisper var faktisk noe vi trente på.

Jeg vil bare hoste litt omkring hvor lenge du hadde hannhund som du trente lydighet med, jeg... Hvor avanserte øvelser drev du og trente med ham sammen med løpske tisper liksom ? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare hoste litt omkring hvor lenge du hadde hannhund som du trente lydighet med, jeg... Hvor avanserte øvelser drev du og trente med ham sammen med løpske tisper liksom ? :wub:

Tja.. Jeg trente lydighetsøvelser med alle tre hannene mine jeg, og det var vel neppe løpetisper som var den største utfordringa med noen av dem..

Jeg ser ikke helt at det er noen større grunn til å ta hensyn til hormoner enn det er til f.eks lydberørthet? Og nei, jeg snakker ikke om Nora, hun gikk fint i Telemarkshallen hun, til tross for sine brister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg grusom jeg, og mener at hannhunder bør kunne gå selv om det har vært løpetisper der før. Men MERK at jeg snakker om kl3 hunder og elite hunder. Hunden bør kunne klare seg til tross for forstyrrelser utenfor ringen, sånn støy som 2ne nevner, kan jeg personlig klare meg uten, for det er bråk i mine ører, selv om jeg mener at hunden bør tåle det.

Kan jo tildels også være enig i at folk bør kunne gå gjennom ringen uten at det bør være en stor forstyrrelse. Tenk så fint om vi bare kunne vase gjennom alle ringene på ett NKK stevne, med hundene våre selvfølgelig. Ikke bare en og en, men alle som skulle til neste ring, tar jo tid å gå rundt, og så lett for dommerne å dømme hver enkelt hund. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er delvis ironi, delvis seriøst, og som Occurence sier, vi har diskutert det før. Den delen med bjeller og horn var ironisk.

Men jeg har vært på ett og annet stevne nå, og jeg syns at folk er tankeløst hensynsløse innimellom, slik som det ble diskutert i tråden Occurence linker til. Men om vi førstes skal være åpne for at publikum kan smelle og støye rundt ringen, hvorfor skal man ikke kunne forlange at en hannhund klarer å gå et LP-program selv om det har vært ei løpetispe der? Jeg syns jo at såpass burde en lydig hund tåle - og før noen hoster om at jeg har tispe, jeg har hatt hannhunder også, og å konsentrere seg og å høre etter rundt løpetisper var faktisk noe vi trente på.

Så egentlig så lurer jeg på hvorfor vi setter grensa der vi setter den? Hvorfor er det greit at bur står og slår mot hverandre utenfor ringen, men ikke at folk går gjennom den? For det er strengt tatt noen en LP-hund burde tåle det og - å måtte jobbe selv om det går folk rundt dem. Det er også noe vi trener på, ikke sant?

Jeg ser den, det finnes en grense et eller annet sted for hva jeg syns er greit. Man skal ta hensyn, men jeg reagerer på folk som går rundt ringen og prøver å endre på alle forstyrrelser, som om forstyrrelser ikke skal eksistere på et stevne.

At trallene forsyrret LP3 hunden kan godt hende, det kan godt hende at en annen hund i like høy klasse reagerte på at det var løpske tisper i hallen. Men man melder ikke på stort stevne hvis man er redd for slike forstyrrelser, og i stedet for å prøve å tilrettelegge alt for at forstyrrelsene ikke skal skje, så burde man kanskje gå hjem og trene.

Edit: en hund som er såpass lydberørt at den reagerer i Telemarkshallen burde ikke gå i Telemarkshallen. Min hund er lydberørt og reagerte på et lite stevne (i LP1) når ringsekretær fjernet planker fra hinderet og slapp dem på hverandre. Jeg ba ikke henne om å slutte selv om, såpass må faktisk hunden min tåle hvis den skal gå. Reagerer hun såpass at hun ikke klarer det, så får man la være å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg trente lydighetsøvelser med alle tre hannene mine jeg, og det var vel neppe løpetisper som var den største utfordringa med noen av dem..

Du svarer jo ikke på spørsmålet da... Det er liksom litt forskjell på å trene lineføring og kontakt - og å trene rutesending liksom...

Nå er jeg grusom jeg, og mener at hannhunder bør kunne gå selv om det har vært løpetisper der før. Men MERK at jeg snakker om kl3 hunder og elite hunder.

Jeg synes også klasse 1 og 2-hunder bør greie å forholde seg til løpetidstisper, jeg. Man bør ikke starte med en hund i konkurranse før den faktisk er klar til å takle ulike utfordringer egentlig (men nei - jeg forventer ikke at hannhunder skal greie å styre seg 100 % med høyløpske tisper i nærheten, men om tispene er i starten eller slutten av løpetiden bør man ha såpass kontroll på hannhunden at det fungerer å trene i nærheten av tispene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også klasse 1 og 2-hunder bør greie å forholde seg til løpetidstisper, jeg. Man bør ikke starte med en hund i konkurranse før den faktisk er klar til å takle ulike utfordringer egentlig (men nei - jeg forventer ikke at hannhunder skal greie å styre seg 100 % med høyløpske tisper i nærheten, men om tispene er i starten eller slutten av løpetiden bør man ha såpass kontroll på hannhunden at det fungerer å trene i nærheten av tispene).

Det er egentlig vanskelig det der. For ja, eldre hunder erfarne hunder bør tåle det, mens yngre uerfarne hunder synes slikt blir vanskelig om fører er fjern. En kl 3 eller elite hund er såpass erfaren at den bør tåle det uansett tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig vanskelig det der. For ja, eldre hunder erfarne hunder bør tåle det, mens yngre uerfarne hunder synes slikt blir vanskelig om fører er fjern. En kl 3 eller elite hund er såpass erfaren at den bør tåle det uansett tenker jeg.

Joda, jeg er enig i det. Jeg skrev vel litt sånn skjult og underforstått at jeg kanskje mener en del stresser alt for mye med å få startet med hundene sine i tidlig alder *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den, det finnes en grense et eller annet sted for hva jeg syns er greit. Man skal ta hensyn, men jeg reagerer på folk som går rundt ringen og prøver å endre på alle forstyrrelser, som om forstyrrelser ikke skal eksistere på et stevne.

At trallene forsyrret LP3 hunden kan godt hende, det kan godt hende at en annen hund i like høy klasse reagerte på at det var løpske tisper i hallen. Men man melder ikke på stort stevne hvis man er redd for slike forstyrrelser, og i stedet for å prøve å tilrettelegge alt for at forstyrrelsene ikke skal skje, så burde man kanskje gå hjem og trene.

Edit: en hund som er såpass lydberørt at den reagerer i Telemarkshallen burde ikke gå i Telemarkshallen. Min hund er lydberørt og reagerte på et lite stevne (i LP1) når ringsekretær fjernet planker fra hinderet og slapp dem på hverandre. Jeg ba ikke henne om å slutte selv om, såpass må faktisk hunden min tåle hvis den skal gå. Reagerer hun såpass at hun ikke klarer det, så får man la være å starte.

Tja.. Jeg gikk i Telemarkshallen jeg, med min skuddredde hund (klasse 1), og hun var såpass berørt av hallen at jeg vurderte å trekke henne før vi starta. Jeg trakk henne ikke, og til tross for 0 på fvf, så syns jeg hun gikk fantastisk bra jeg. For jeg syns at en hund burde tåle trøkket og bråket i Telemarkshallen, vi tok det som trening fordi jeg veit hun er berørt i haller, og jeg hadde brutt om hun ikke hadde klart å jobbe.

Men jeg forventer ikke at alle er like "hensynsløse" mot hundene sine, og jeg forventer at folk rundt ringen ikke gjør det verre enn nødvendig..

Du svarer jo ikke på spørsmålet da... Det er liksom litt forskjell på å trene lineføring og kontakt - og å trene rutesending liksom...

Det gjør ikke du heller :wub: Hvorfor skal jeg ta hensyn til at din hund er hormonell, om du ikke tar hensyn til at min hund reagerer på lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig i det. Jeg skrev vel litt sånn skjult og underforstått at jeg kanskje mener en del stresser alt for mye med å få startet med hundene sine i tidlig alder *ler*.

OT: Jeg har schæfer, du må ikke mene noe mellom linjene... øøøøhhh som hund så eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En hund bør tåle det som er normale forstyrrelser i den gitte situasjonen. Går lp inne på ett utstillingsområde så må/bør hunden tåle burstøy, folk som klapper og jubler i naboringen over cert, hunder som bjeffer eller gjør utfall utenfor ringen osv. Men jeg forventer ikke at hunden min skal takle at det brått sitter 5-6 stk utenfor ringen med kubjelle, bølgen, gass horn o.l.

Men jeg må si at jeg syns trenden i Norge heller mot at vi vil ha det mer om mer svenskt. Syns det var utrolig trist når jeg startet i Sverige jeg. Da var jeg på helt den andre enden av banen og ingen fikk se meg gå overhode (noe som var like greit akkurat den dagen :wub: ) Men jeg fikk heller ikke mulighet til å se på andre, en utrolig kjedelig dag...

Jeg skal nå ha deby i Elite, jeg velger derfor å starte ute for å få større ring og mer "luft" mellom øvelsene og publikum. Jeg velger dermed å starte slik for å gi meg og hunden mindre forstyrrelser og bedre muligheter for å lykkes. Men viser det seg brått at stevnet ikke blir som jeg tror så kommer jeg nok ikke til å kjefte på Siri som tar bilder, eller Margrete som er glad tante og hyler utenfor ringen eller noen andre som måtte slenge sammen stålburet sitt akkurat på min avstandkomandering og bikkja ble usikker. Sånn er det bare! Også kan jeg skylde på meg selv for at jeg ikke greide holde konsentrasjonen oppe for jeg lurte på hva Margrete hylte for, at jeg ikke brukte det 1 sekundet på å vente på hunden sin konsentrasjon på avstand osv osv.

(somoftest er slike forstyrrelser en fører ting og ikke alltid en hundeting..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg gikk i Telemarkshallen jeg, med min skuddredde hund (klasse 1), og hun var såpass berørt av hallen at jeg vurderte å trekke henne før vi starta. Jeg trakk henne ikke, og til tross for 0 på fvf, så syns jeg hun gikk fantastisk bra jeg. For jeg syns at en hund burde tåle trøkket og bråket i Telemarkshallen, vi tok det som trening fordi jeg veit hun er berørt i haller, og jeg hadde brutt om hun ikke hadde klart å jobbe.

Men du hadde ikke medhjelpere rundt ringen som løp rundt og prøvde å fjerne alt av støy og forstyrrelser regner jeg med? Om du velger å starte med hunden din om den er berørt er jo ditt valg, men da syns jeg ikke man har grunn til å klage på forstyrrelsene heller. En hund bør tåle at to traller slår mot hverandre, hvis ikke melder man ikke på NKK Bø. Og hvis man ikke visste at det ville være såpass med forstyrrelser, så får man heller velge å ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hadde ikke medhjelpere rundt ringen som løp rundt og prøvde å fjerne alt av støy og forstyrrelser regner jeg med? Om du velger å starte med hunden din om den er berørt er jo ditt valg, men da syns jeg ikke man har grunn til å klage på forstyrrelsene heller. En hund bør tåle at to traller slår mot hverandre, hvis ikke melder man ikke på NKK Bø. Og hvis man ikke visste at det ville være såpass med forstyrrelser, så får man heller velge å ikke gå.

hehe - Nei, mine medhjelpere var stort sett opptatt med å stille egne hunder de :wub:

Men ja, det var mitt valg å gå til tross for de utfordringene vi hadde i den hallen, og jeg har heller ikke klaget over forstyrrelsene noe sted. Jeg er ikke interessert i at det skal være noen støyfri sone rundt en LP-ring, og jeg pleier stort sett å mene at en hund som ikke gjør det den skal i ringen enten er dårlig mentalt, dårlig trent eller en kombinasjon. Jeg syns dog allikevel at det er interessant å høre hvorfor folk mener noen forstyrrelser er mer godtatt enn andre - for jeg ser fortsatt ikke helt hvorfor grensa blir satt der den er satt, og jeg ser heller ingen grunn til at man skal være totalt hensynsløs utenfor en ring til tross for at jeg mener at hunder skal tåle forstyrrelser.. :P

For, for meg så er det en like stor selvfølge å ikke parkere et bur og traller som støyer i nærheten av LP-ringen som det er å ikke strene rundt den med min løpetid-tispe. Selv om jeg mener at hunder burde tåle det.. Mulig jeg er merkelig, men det kan jeg leve :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...