Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye forstyrrelse bør en hund i kl 3 tåle?


HHC

Recommended Posts

Det gjør ikke du heller :P Hvorfor skal jeg ta hensyn til at din hund er hormonell, om du ikke tar hensyn til at min hund reagerer på lyder?

Nei, jeg har ikke sagt at jeg trener på avanserte LP-øvelser heller, men jeg ser da helt klart at løpetisper tilstede kan bli en veldig stor forstyrrelse dersom jeg faktisk skal begynne å trene på øvelser som krever stor avstand til fører ? Du svarer forøvrig fortsatt ikke på det jeg spurte om :wub:

OT: Jeg har schæfer, du må ikke mene noe mellom linjene... øøøøhhh som hund så eier.

*Flir*

En hund bør tåle det som er normale forstyrrelser i den gitte situasjonen. Går lp inne på ett utstillingsområde så må/bør hunden tåle burstøy, folk som klapper og jubler i naboringen over cert, hunder som bjeffer eller gjør utfall utenfor ringen osv. Men jeg forventer ikke at hunden min skal takle at det brått sitter 5-6 stk utenfor ringen med kubjelle, bølgen, gass horn o.l.

Man kan vel egentlig ikke forvente at en hund skal takle og tåle forstyrrelser den strengt tatt ikke er trent på å tåle heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Man kan vel egentlig ikke forvente at en hund skal takle og tåle forstyrrelser den strengt tatt ikke er trent på å tåle heller ?

Nei ergo, normalt støy i den gitte situasjonen. Man vet hva slags støy man kan forvente på en utstilling, dermed har man (muligens) vært i den situasjonen og trent litt enten der eller i lignene situasjoner før man starter.

Om man bor på ett gårdsbruk og bare trener på jordet så skal det mye til for at en hund takler å gå i en hall. Som om det var normalt at man gjor bølgen og skranglet med kubjeller så hadde vi antagelivis hatt det med oss på trening også? Evt dratt innom OL og trent hos publikum der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sagt at jeg trener på avanserte LP-øvelser heller, men jeg ser da helt klart at løpetisper tilstede kan bli en veldig stor forstyrrelse dersom jeg faktisk skal begynne å trene på øvelser som krever stor avstand til fører ? Du svarer forøvrig fortsatt ikke på det jeg spurte om :wub:

Som jeg prøvde å si i stad, så var det neppe løpetisper som var den største utfordringa med mine gutter, og vi kom aldri så langt at vi trente på noen øvelser som krevde avstand fra fører - jeg tipper du veit det, i og med at vi trente sammen ihvertfall når jeg hadde Hero og Zar? Men det er kanskje det som var greia di nå? At vi aldri kom spesielt langt?

Jeg ser dog fortsatt ingen stor forskjell i hvorfor det skal være verre for Willy å jobbe med løpetisper i nærheten, enn det er for Nora å jobbe når det skytes - det er en treningssak, ikke sant? Akkurat som at jeg må trene på at Nora skal kunne jobbe når det skytes, så må du trene på at Willy kan jobbe rundt løpetisper.. Så hvorfor er det mer hensynsløst å gå rundt en LP-ring med ei løpetispe enn det er å la bur og traller stå og støye langs ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå tenker jeg: Bør jeg egentlig konkurrere med Chilli?! Jeg vet nemlig ikke hvordan hun reagerer i gitte situasjoner med en skitnervøs fører. Kanskje hun reagerer på alt plutselig. For det ER også forskjell for mange om det er trening eller konkurranse. Og det smitter gjerne over på bikkja.

Man bør ta litt hensyn, men kanskje mest i kl 1 da det finnes en del unge uerfarne hunder, og førere for den saks skyld. Men man skal da ikke overdrive heller. Men igjen, om man melder på i en hall, så kan man ikke forvente at det er musestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ergo, normalt støy i den gitte situasjonen. Man vet hva slags støy man kan forvente på en utstilling, dermed har man (muligens) vært i den situasjonen og trent litt enten der eller i lignene situasjoner før man starter. Om man bor på ett gårdsbruk og bare trener på jordet så skal det mye til for at en hund takler å gå i en hall. Som om det var normalt at man gjor bølgen og skranglet med kubjeller så hadde vi antagelivis hatt det med oss på trening også? Evt dratt innom OL og trent hos publikum der?

Jeg husker jo hvor mange som ropte og bar seg den gangen Oslo Hundeskole vel stilte opp med massiv heiagjeng og skapte bråk og spetakkel i Vikingsskipet når deres ekvipasjer gikk. Var visst ikke så mange som hadde trent på den settingen. Jeg ser forresten for meg at det kanskje er enklere å gå med sånt støy i en hall (da forsvinner jo alt i et hav av støy), enn å gå når det er musestille og NOEN skulle være så uheldig å slippe en litt høy fjert ? *ler*.

Som jeg prøvde å si i stad, så var det neppe løpetisper som var den største utfordringa med mine gutter, og vi kom aldri så langt at vi trente på noen øvelser som krevde avstand fra fører - jeg tipper du veit det, i og med at vi trente sammen ihvertfall når jeg hadde Hero og Zar? Men det er kanskje det som var greia di nå? At vi aldri kom spesielt langt?

Ja, det var liksom det som var greia... Dere trente jo ikke på vanskelige og avanserte øvelser, så du VET jo strengt tatt ikke hvor vanskelig det ville blitt om det OGSÅ var løpetisper tilstede liksom ? Nå trener jo jeg strengt tatt ikke for LP da, så jeg skal vel ikke uttale meg, men jeg trener jo, og merker jo at det ER vanskeligere å trene når det er løpetid hos noen av hundene, dermed trener jeg på andre ting enn jeg kanskje hadde gjort om det ikke var løpetid.

Jeg ser dog fortsatt ingen stor forskjell i hvorfor det skal være verre for Willy å jobbe med løpetisper i nærheten, enn det er for Nora å jobbe når det skytes - det er en treningssak, ikke sant? Akkurat som at jeg må trene på at Nora skal kunne jobbe når det skytes, så må du trene på at Willy kan jobbe rundt løpetisper.. Så hvorfor er det mer hensynsløst å gå rundt en LP-ring med ei løpetispe enn det er å la bur og traller stå og støye langs ringen?

Nei, men jeg har da heller ikke sagt at det ene er verre enn det andre ? Det er det jo du som mener jeg mener... Man må jo trene på de utfordingene som kan dukke opp enten det er skudd eller løpetisper, men at det kan være vanskelig kan man vel ikke stikke under en stol, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har da heller ikke sagt at det ene er verre enn det andre ? Det er det jo du som mener jeg mener... Man må jo trene på de utfordingene som kan dukke opp enten det er skudd eller løpetisper, men at det kan være vanskelig kan man vel ikke stikke under en stol, eller ?

Nei, jeg mener ikke det, jeg starta med den små-kneppe hunden min i en hall hun tydelig var berørt av, jeg. Men jeg tipper at om startinnlegget var noe sånt som:

På NKK Bø satt jeg meg ringside ved LP-ringen med min tispe som har løpetid, og da fikk vi beskjed om å fjerne oss fordi det forstyrra hundene i ringen, men syns ikke dere at hunder som konkurrerer i klasse 3 burde tåle såpass?

Så ville svarene vært helt anderledes. For, det ER lov å støye ringside, og i følge denne tråden så burde bikkja tåle det også, men det er IKKE lov til å starte med ei tispe som har løpetid - og jeg er forholdsvis sikker på at det ville blitt sett på som usportslig av tispe-eieren også om de befant seg rundt LP-ringen når hun hadde løpetid. Selv om begge deler er noe man kan trene på, og begge deler er noe som burde forventes i en hall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg husker jo hvor mange som ropte og bar seg den gangen Oslo Hundeskole vel stilte opp med massiv heiagjeng og skapte bråk og spetakkel i Vikingsskipet når deres ekvipasjer gikk. Var visst ikke så mange som hadde trent på den settingen. Jeg ser forresten for meg at det kanskje er enklere å gå med sånt støy i en hall (da forsvinner jo alt i et hav av støy), enn å gå når det er musestille og NOEN skulle være så uheldig å slippe en litt høy fjert ? *ler*.

Litt usikker på hva du vil fram til? At vi bør bråke mest mulig for å prøve forstyrre fører og hund?

Ett eksempel er jo under Curling finalen under OL nå. Da ble en gjeng buet ned av publikum pga de begynnte hyle og heje i det en av de skulle sende "ballen" (eller hva det heter). Man bør jo liksom ikke prøve alt man kan for at man skal bryte konsentrasjonen. Eller er det bare jeg som ser på det som usportselig å med viten og vilje begynne slik uten for ringen i det en ekvipasje går?

En ting er ved karakter setting, men å liksom begynne i det man går?

Hva om noen begynner rope sitt, stå, dekk under avstandskomandering ved siden eller rett bak hunden. Skal vi som fører se på det som støy eller er det noen som med viten og vilje går inn for å prøve ødelegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå tenker jeg: Bør jeg egentlig konkurrere med Chilli?! Jeg vet nemlig ikke hvordan hun reagerer i gitte situasjoner med en skitnervøs fører. Kanskje hun reagerer på alt plutselig. For det ER også forskjell for mange om det er trening eller konkurranse. Og det smitter gjerne over på bikkja.

Man bør ta litt hensyn, men kanskje mest i kl 1 da det finnes en del unge uerfarne hunder, og førere for den saks skyld. Men man skal da ikke overdrive heller. Men igjen, om man melder på i en hall, så kan man ikke forvente at det er musestille.

Enig.. Jeg er usikker på hvor berørt Ellie blir i en sånn situasjon.. blir det så mye støy at hun stenger alt ute - og bare fokuserer på meg? (Det kan vel skje håper jeg?)

Eller blir alt bare veldig forstyrrende?

Jeg prøver å trene på utstillinger o.l, men der går folk oss rett ned med trillburene sine, så det blir ikke helt realistisk det heller *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du vil fram til? At vi bør bråke mest mulig for å prøve forstyrre fører og hund?

Nei nei nei. Det jeg mente var at dersom det er konstant bråk og ståk inne i hallen der man går, så er DET kanskje bedre enn den ene lyden av noe som smeller/faller/skramler når man går. Det blir så mye at man bare stenger det ute :wub:.

Ett eksempel er jo under Curling finalen under OL nå. Da ble en gjeng buet ned av publikum pga de begynnte hyle og heje i det en av de skulle sende "ballen" (eller hva det heter). Man bør jo liksom ikke prøve alt man kan for at man skal bryte konsentrasjonen. Eller er det bare jeg som ser på det som usportselig å med viten og vilje begynne slik uten for ringen i det en ekvipasje går?

En ting er ved karakter setting, men å liksom begynne i det man går?

Hva om noen begynner rope sitt, stå, dekk under avstandskomandering ved siden eller rett bak hunden. Skal vi som fører se på det som støy eller er det noen som med viten og vilje går inn for å prøve ødelegge?

Sånne greier er jo bare usportslig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man her helt enkelt har lagt listen etter hva man har erfart at egne hunder tåler :wub:

Man kan som jeg nevnte i diskusjonen trene på forstyrrelser i det uendelige, men noen hunder vil likevel la seg distrahere. Da kan man jo vri på spørsmålet og spørre om man må ha en bra hund for å gå kl 3. En bra hund ville heller ikke hatt problemer med skudd, kubjeller, horn eller lignende under konkurransen etter noen få treningspass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Det mener jeg de bør tåle. Vi hadde en fin trening engang. der det ble kastet vafler og pølser (vi var litt hardcore og taklet den biten) på oss mens vi gikk i "ringen". Ellers la de masse mat og tull rundt ringen. Klikkeren gikk vilt rundt utenfor, hunder bjeffet, barn skrek og det som var. Samt løpetisper som også fikk lov til å gå i ringen og teste seg ut. All forstyrrelse er god forstyrrelse. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 3 da bør de jo være såpass stevnevant at de tåler to bur som gnisser mot hverandre. Men de som sitter helt klint oppi ringen og spiser velduftende mat under klasse 1, det synes jeg er noe respektløst :wub:

(jupp, vi har vært borti det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 3 da bør de jo være såpass stevnevant at de tåler to bur som gnisser mot hverandre. Men de som sitter helt klint oppi ringen og spiser velduftende mat under klasse 1, det synes jeg er noe respektløst :wub:

(jupp, vi har vært borti det :) )

Strengt tatt trenger ikke en klasse 3 hund å ha vært på mer enn 2 stevner tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...