Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med tover i pelsen.


trulte

Recommended Posts

Vi passer en hund i vinterferien. Det er ett par vi kjenner via felles bekjente som eier den. Den kom igår, og da hadde den blitt bada og kamma, sa dem. Med en gang jeg tar i hunden, så kjenner jeg klumpene.

Har hatt han på bordet idag, og det ser ikke ut under dekkpelsen! STORE tover! Uff, ikke rart han går litt rart... Men så til spørsmålet; ville dere klipt de tovene det ikke går å kamme ut? Har begynt, men må ta såpass mye at det blir å vises godt, så er litt usikker. For hunden sin del, så må det klippes, men er det "frekt" av meg å gjøre det uten avtale? (vet ikke om jeg får tak i hyttetur-eierne for å få spurt)

Det "verker" i meg for å få det gjordt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi passer en hund i vinterferien. Det er ett par vi kjenner via felles bekjente som eier den. Den kom igår, og da hadde den blitt bada og kamma, sa dem. Med en gang jeg tar i hunden, så kjenner jeg klumpene.

Har hatt han på bordet idag, og det ser ikke ut under dekkpelsen! STORE tover! Uff, ikke rart han går litt rart... Men så til spørsmålet; ville dere klipt de tovene det ikke går å kamme ut? Har begynt, men må ta såpass mye at det blir å vises godt, så er litt usikker. For hunden sin del, så må det klippes, men er det "frekt" av meg å gjøre det uten avtale? (vet ikke om jeg får tak i hyttetur-eierne for å få spurt)

Det "verker" i meg for å få det gjordt...

Jeg tror ikke jeg ville klipt på en hund uten å spørre eier, med mindre hunden virkelig lider selvfølgelig, men det skal vel noe til. Det kan jo tenkes at eieren har planer om hvordan disse tovene skal fjernes etter vinterferien, det er ofte mulig å fjerne tover på en skånsom måte uten at det vises noe særlig. Prøv først å kontakte eierne, hvis du får klarsignal kan du klippe tovene i to eller flere deler ved å stikke saksen forsiktig inn og klippe utover. Det finnes også flere typer tovekuttere å få kjøpt. Mindre tover fukter du med balsam og kammer eller bøster forsiktig.

Og så kan du jo godt fortelle eieren på en pen måte at pelspleie er en del av jobben man påtar seg når man har hund med mye pels ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro nok ikke han lider. Har kutta opp den aller største floken på framfoten (3x12cm)for den hindra han litt.

Skal forsøke å få tak i eierne, og høre med dem, men tror det er dårlig dekning på mobilen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint om det var min hund, men så er hun utstillings hund også da. En gang hun var på kennel så hadde hun vist fått en liten floke og mose på floken igjen eller noe sånt bak i rumpen som kennel eieren hadde klippet av uten å spørre. Etter dette ga vi henne beskjed om å ikke klippe henne lengre siden hun brukes til utstilling. Floken hennes kunne ikke vært såpass gale at hun ikke hadde fått den ut på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint om det var min hund, men så er hun utstillings hund også da. En gang hun var på kennel så hadde hun vist fått en liten floke og mose på floken igjen eller noe sånt bak i rumpen som kennel eieren hadde klippet av uten å spørre. Etter dette ga vi henne beskjed om å ikke klippe henne lengre siden hun brukes til utstilling. Floken hennes kunne ikke vært såpass gale at hun ikke hadde fått den ut på en annen måte.

Men i dette tillfelle ble jo hunden levert med floker, som tydelighvis IKKE går ann å få ut.

Hvor lenge skal du passe hunden? Hva med å si ifra når eier kommer å henter hunden at den har floker som må klippes vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klippet den. Så får de heller lære seg å ta vare på hunden på en skikkelig måte. Ut må jo tovene uansett...

Helt enig med Nirm her. Jeg hadde, av hensyn til hunden, klippet vekk det som ikke kan gres ut. Hva eierne måtte mene om saken hadde jeg ikke brydd meg om, jeg hadde først og fremst tenkt på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å tatt kontakt med eierene av hunden (f.eks på sms) og forklart ståa. Det er vondt for hunder å gå med tover inn til huden, det klyper og er ubehagelig og flokene "vokser" fort.

Hadde det vært en hund jeg passet hadde jeg nok vært raskt framme med silikon/balsam spray og stålkam og forsøkt å kamme flokene ut uten å klippe noe av pelsen. Silikonspray er et "must" i flokebekjemping. :) Har du tilgang til en kraftig blåser vil det hjelpe masse, bare det å få løftet på underullen og flokene vil hjelpe til at flokene løsner. Som du ser er det en del tiltak som kan gjøres uten at du trenger å klippe, evnt kan du bruke en effileringssaks og klippe opp floken - dvs dele floken i flere mindre biter slik at den blir lettere å børste ut.

Men for all del, mener du at hunden plages og har det vondt så klipp flokene av, putt de i en pose og vis de til eierene når de kommer for å hente hunden.. Eierene burde skjems og ikke bli sinna for at du prøver å hjelpe. Når det er sagt ville jeg nok forsøkt med silikonspray, stålkam, blåser og effileringssaks først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare suplere en ting her.. OM du bestemmer deg for å klippe i flokene, så klipp loddrett i floken.. Altså stikk saksen forsiktig inn i midten, øverst på floka og klipp nedover. Og prøv å gre ut etterpå. Da slipper du å klippe vekk så mye pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips.

Fikk tak i eierne på sms og spurt. Jeg skulle bare klippe..

Har tatt for meg endel idag, men han er ikke så vant til å bli gredd/stelt så det tar sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det uten å avklare med eier først.

Det kan være en grunn til at hunden ser ut som den gjør, eller at hundens pels krever en spesiell type shampo eller børste.

En tankevekker:

Pyrren til en bekjent skulle få fjernet tannstein hos vetrinæren og damen fikk hunden tilbake nybørstet og fluffy. Alle dreadsene vare ødelagt fordi vertinær-folkene ikke visste bedre...

Jeg personlig hadde nok blitt så forbanna at jeg hadde både anmeldt og smurt de utover de fleste aviser... Min bekjnte ble paff, visste ikke hva hun skulle si, betalte full pris for fjerning av tannstein og ruslet hjem med en hund med stygg pels! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det uten å avklare med eier først.

Det kan være en grunn til at hunden ser ut som den gjør, eller at hundens pels krever en spesiell type shampo eller børste.

Uvitenhet og en litt for travel hverdag er nok grunnen i dette tilfelle iallefall. .

Har forressen ikke vært borti en pels som må toves, før den vaskes i en spesiell type shampoo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvitenhet og en litt for travel hverdag er nok grunnen i dette tilfelle iallefall. .

Har forressen ikke vært borti en pels som må toves, før den vaskes i en spesiell type shampoo...

Nei, men avogtil er ikke alltid ting som man tror, derfor er det greiest å sjekke... :wub:

Jeg får stadig vekk kommentarer på Birk sin pels, fordi at folk ikke vet bedre.

Og dersom noen hadde børstet, balsamert eller klippet uten godkjenning, så hadde ihvertfall jeg blitt rasende :P

047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort at veterinæren tenker som så at så lenge hunden er bedøvet, så skal jeg være snill å fjerne de store flokene.. De prøver jo bare å hjelpe hunden og eieren.. Hvis man har en hund med slik type pels så må det da være bedre at de forteller klart og tydelig at dreadsene IKKE må røres....

JEG hadde i hvertfall blitt glad om veteinæren gjorde en slik ekstra tjeneste for meg når hunden min alikevel var neddopet.. De aller, aller fleste hunderaser skal jo ikke ha dreads eller floker :P

edit: Blir jo nesten det samme som jeg sier til min veterinær at blodprøver IKKE må taes på benet.. INGEN barbering der, men at de kan tappe fra halsvenen i steden siden hun skal barberes der lell :fish: har man hund med "spesielle behov" så må man si fra om det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ofte en liten forskjell på dreads og tover eller? Ingen av de puliene eller komondorene jeg har truffet har hatt noe som likner på tover da, og ingen av de hunden jeg har truffet med tover har liknet på dreads...

Men godt at du får stelt hunden! Og enkelte lærer faktisk etter man har skamklippet hundene deres. :wub: Tre BCer gikk under saksa for meg en gang, og etter det fant jeg ikke tover på de... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men godt at du får stelt hunden! Og enkelte lærer faktisk etter man har skamklippet hundene deres. :fish: Tre BCer gikk under saksa for meg en gang, og etter det fant jeg ikke tover på de... :wub:

hehehe.. Det var medisinen sin det tenker jeg... :wub: Funka i hvertfall da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det kanskje litt mye OT her... :wub:

- Det tar ikke mange minuttene for verken vetrinær eller hundepasser å få avklart et enkelt spørsmål pr tlf. Narkosen går neppe ut i løpet av en 2 minutters tfl.samtale.

- Enkelte hunder har allergier som gjør at de ikke tåler en hvilken som helst shampo som hvermansen har hjemme i skapet sitt. Enkelte hunder bør det også brukes en børste på som er optimal for den aktuelle pelsen.

- Nei, de fleste hunder skal ikke ha dreads, tover eller floker, men betyr det at man kan ta seg til rette med pelsstell på andres hunder uten å avklare det på forhånd?

Selvfølgelig et spørsmål som vil få varierende svar, men JEG personlig hadde ikke satt pris på det.

Forøvrig synes jeg selvfølgelig at det er flott at den aktuelle "flokehunden" fikk løst opp tover når ikke eierne klarer å holde pelsen ordentlig stelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei, de fleste hunder skal ikke ha dreads, tover eller floker, men betyr det at man kan ta seg til rette med pelsstell på andres hunder uten å avklare det på forhånd?

Njaaaa... nei det er vel i grenseland.. men better to be safe than sorry, så derfor greit å si fra klart og tydelig at pelsen IKKE skal røres når man leverer inn hunden, så slipper man problemstillingen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei, de fleste hunder skal ikke ha dreads, tover eller floker, men betyr det at man kan ta seg til rette med pelsstell på andres hunder uten å avklare det på forhånd?

Selvfølgelig et spørsmål som vil få varierende svar, men JEG personlig hadde ikke satt pris på det.

Nja. Om noen slipper av en vanstelt hund i min varetekt, så tar jeg faktisk meg den friheten å rette opp i det. Jeg orker bare ikke å gå og se på hunder som er vanstelte. Klarer man ikke å holde en hund tovefri med pelsstell, så får man holde den kortklipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaaa... nei det er vel i grenseland.. men better to be safe than sorry, så derfor greit å si fra klart og tydelig at pelsen IKKE skal røres når man leverer inn hunden, så slipper man problemstillingen :P

Jeg må vel si at PELSSTELL ikke hadde slått meg som en mulighet engang om jeg hadde levert inn en hund til veterinæren for behandling av en eller annen slags sykdom. Jeg hadde blitt både overraska og sjokkert om veterinæren faktisk hadde stelt pels i tillegg til det de SKULLE gjøre. Det kunne derfor heller ikke falle meg inn å skulle SI at de ikke måtte klippe pelsen eller gjøre noe slikt.... :wub:

Litt OT her også: Jeg husker en fersk valpekjøper av noen oppdrettervenner av meg kom for å vaksinere sin valp og da fikk klar beskjed om at de doble sporene valpen hadde på bakbeina helt klart burde fjernes jo før jo heller (for ordens skyld: briarder skal ha doble sporer på bakbeina og mangel på slike er diskvalifiserende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at PELSSTELL ikke hadde slått meg som en mulighet engang om jeg hadde levert inn en hund til veterinæren for behandling av en eller annen slags sykdom. Jeg hadde blitt både overraska og sjokkert om veterinæren faktisk hadde stelt pels i tillegg til det de SKULLE gjøre. Det kunne derfor heller ikke falle meg inn å skulle SI at de ikke måtte klippe pelsen eller gjøre noe slikt.... :wub:

Litt OT her også: Jeg husker en fersk valpekjøper av noen oppdrettervenner av meg kom for å vaksinere sin valp og da fikk klar beskjed om at de doble sporene valpen hadde på bakbeina helt klart burde fjernes jo før jo heller (for ordens skyld: briarder skal ha doble sporer på bakbeina og mangel på slike er diskvalifiserende).

Oi det siste der kunne ha blitt stygt...

Det hadde ikke fallt meg heller inn og tenkt på pelsen om jeg hadde levert hunden min til veterinær eller noen jeg kjente for pass. Jeg vil helst stelle pelsen hennes selv, da hun syntes det er litt ubehagelig - greit da at det blir gjort av en hun er helt trygg på.

Så støtter at man burde spørre først, selv om det var supert at akkurat denne hunden ble hjulpet med pelsen sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Jeg har ikke lyst til at Blondie skal gå med et stort barbert felt på labben når man like gjerne kan tappe blod av henne fra halsen (hvor hun likevel skal barberes) så jeg sier klart i fra ja, at om de absolut ikke må, så IKKE barber henne på bena..

Edit: Har jobbet på veterinærkontor selv jeg, og vi har feks barbert bort mye større felt på bare "familiehunder" (pga infeksjonsfaren) enn hva vi strengt talt hadde vært nødt til om noen ba oss om å ta minst mulig pga utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt at andre hadde tatt seg til rette på min hund sin pels uten å ha spurt.

Jeg tar meg aldri til rette på andre folks hund... nesten uansett. Iallefall uten å ha spurt først.

Vanlig børsting og kamming ja... men klipping, napping, skjæring o.a. er "nei nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke i det hele tatt at noen børster på mine - så jeg hadde blitt meget irritert om jeg leverte fra meg en hund for at noen skulle passe den - og fikk tilbake en skamklippet eller bare kammet istykker hund...

Jeg hadde aldri levert en hund som ikke tåler oppholdet uten børsting, de. Men ingen skal komme og fortelle meg når det er "umulig" å børste ut floker på mine hunder, heller.

Det kan faktisk se langt, langt værre ut enn det egentlig er. I alle fall på hunder som mine - med dobbel pels. Underullen kan være en eneste stor "kake", men alikevel er det minimalt arbeid å børste det ut for oss som kan teknikken. For en annen kan det være en ukes jobb - eller "nei, dette er heeeeelt umulig så her MÅ det klippes".

Men flott for DENNE hunden, da - at den hadde eiere som aksepterte det, og en hundepasser som gidder å ta jobben!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Jeg har ikke lyst til at Blondie skal gå med et stort barbert felt på labben når man like gjerne kan tappe blod av henne fra halsen (hvor hun likevel skal barberes) så jeg sier klart i fra ja, at om de absolut ikke må, så IKKE barber henne på bena..

Edit: Har jobbet på veterinærkontor selv jeg, og vi har feks barbert bort mye større felt på bare "familiehunder" (pga infeksjonsfaren) enn hva vi strengt talt hadde vært nødt til om noen ba oss om å ta minst mulig pga utstilling

Jo, men det sier du bare ifra om i de tilfellene det er aktuelt å ta blodprøve ikke sant? Du nevner ikke det når du er der for å f.eks. fjerne tannstein?!

Er jo det som skjedde i *mokken*s tilfelle og som er hele poenget! Du går jo ikke rundt å sier det til folk som er med hunden de få minuttene du gjør noe annet. Du forventer jo ikke at folk skal begynne å "stelle" pelsen til hunden din sånn helt ut av det blå akkurat...

Selvfølgelig var det bra at hunden denne tråden startet med ble stelt, men man skal spørre eier! Med mindre det handler om tydelig dyreplageri da... Hvilket vil si at hunden plages av det...

Ihvertfall i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...