Gå til innhold
Hundesonen.no

What to choose?


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Jeg har hatt Tibetansk Terrier og det er en frisk rase. Det er vel litt forskjeller ute å går iht pelsen. Noen har mer lettstelt pels enn andre, men de må så absolutt stelles jevnlig. Jeg klipte den ned noen ganger for å få en pause, men bakdelen da er jo at du får et ******* hvis du vil la det vokse ut igjen. Og du får jo med halve skauen inn hver gang du har vært ute;-)Min var vell heller ikke av de enkleste når det gjaldt gemytt. Den var en ordentlig hissigpropp på andre hunder og enkelte mennesker kom den ikke overens med og istedenfor å overse dem, ble det skulming, knurring og i enkelte tilfeller angrep. Slet mye med den bikkja. Noe klarte vi å jobbe vekk, noe ga jeg litt opp for jeg var rådvill, enkelte ting bare levde vi med, men jeg stolte jo aldri på den.

Dette ble jo selvsagt negativt og det var ikke meningen og gi et dårlig inntrykk for slike problemer kan man jo få med alle hunder. Jeg var veldig uheldig, men i de årene jeg hadde denne hunden møtte jeg mange fantastiske tibber. Det er en herlig rase med humor og intelligens. De har en veldig grei størrelse, lett å ta med seg. De er selvstendige individer og tenker selv, noe som ikke alltid er gøy hvis man ikke har humor selv. De er jo i utgangspunktet en gjeterhund som passet okser i Tibet. Der måtte de klare seg selv og ta avgjørelser på flokkens vegne. De hoppet fra rygg til rygg på oksene, så de er noen fantastiske klatrere:-) De søker seg gjerne til det høyeste punktet når man går tur for å ha oversikt over flokken sin. De egner seg veldig bra til agility, min syntes det var helt topp;-) Det er en rase du absolutt burde ta en nærmere titt på. Lykke til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe flere innlegg*

Gå på utstilling og se i ringen.. da både ser du og hører meget godt. Jeg har ikke møtt bare 2-3, men dusinvis etterhånden.. det er veldig mye lyd i dem både inne i utstillingen og ute i hverdagen i mitt inntrykk. Og Tinka ligner virkelig ikke på de jeg har hilst på før. Jeg bare måtte si dette. :)

Linkr:

Med lite info om rasene, men i tro om at det kan stemme nogenlunde hva med

Rhodesian Ridgeback

Irsk Terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på utstilling og se i ringen.. da både ser du og hører meget godt. Jeg har ikke møtt bare 2-3, men dusinvis etterhånden.. det er veldig mye lyd i dem både inne i utstillingen og ute i hverdagen i mitt inntrykk. Og Tinka ligner virkelig ikke på de jeg har hilst på før. Jeg bare måtte si dette. :)

Linkr:

Med lite info om rasene, men i tro om at det kan stemme nogenlunde hva med

Rhodesian Ridgeback

Irsk Terrier

Tja, på utstilling har jeg faktisk ikke sett dem.. mn skal ta en tur neste gang.. Uff virkelig synd at det stemmer, for jeg tror virkelig nå at jeg har vært heldig med møtene mine.. og ikke minst md voffsen min! :)

Men ja.. enough OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Linkr:

Med lite info om rasene, men i tro om at det kan stemme nogenlunde hva med

Rhodesian Ridgeback

Irsk Terrier

Dette er jo aldeles ikke små til middels store hunder..

Hva med noen av terrierne? Det er jo mange sjarmerende bustetroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en dame på Byåsen som har oppdrett av Kerry. Hun tar sikkert gjerne imot besøk hvis du får lyst til å sjekke ut dem. Jeg synes de er råstilige, og skikkelig utstillingsblikkfang!

Tråden er stengt. Linkr skal ha kerry blue hun :whistle:

Send meg gjerne navn og sånn Heidi, tror dette må sjekkes nærmere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er stengt. Linkr skal ha kerry blue hun :banana:

Støttes *ler*.

Den gangen vi kjøpte bedlington, var kerry blue en veldig stor konkurrent. Jeg aner ikke hvorfor vi endte opp med bedlington framfor kerry blue, men... Jeg vet ingenting om dem annet enn at de ser råstilige ut med riktig klipp iallefall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte deg et navn Line, men etterpå begynte jeg å lure på om hun egentlig er oppdretter av kerry, kanskje hun bare har flere? Jeg vet iallefall at hun har en som er fra Helge Kvivesen, se linken til Blondimamma. Jeg tror jeg ville kjøpt fra han hvis jeg skulle hatt en kerry, han er liksom kongen når det gjelder den rasen (og vinner og vinner og vinner ...).

Når det gjelder pelsen, så har jeg ikke førstehånds kunnskaper, men det jeg alltid har tenkt er at det ikke kan være så vanskelig å holde den flokefri siden pelsen skal klippes såpass kort, og "persianerpels" er nok lettere å klippe pent enn glattere pels. (Pippin er småkrøllete når været er fuktig, og da ser pelsen plutselig jevn og fin ut ...). Jeg synes det ser gøy ut å holde en kerry fin, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kerryen skal jo klippes, ikke nappes - og det letter jo pelsstellet vesentlig. Har funnet en veldig grei klippeguide på nett, og det så overkommelig ut synes jeg (mindre enn på DS). Har vært inne på siden til Kvivesen, noen svenske og noen irske :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...