Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Cita er en labradortispe født i 2002. Hun er en fantastisk hund og alles yndling, hun er veldig sosial og konstant lykkelig.

Meritter:

Lydighet:

Konkurrerer i elite

NKKU mester i lydighet klasse 2, 2005

BSBK klubbmester i lydighet, 2005

Klubbmester i LP3, retrieverklubben 2009

Bruks:

Opprykk til C-spor

Agility:

Bronsemerket

Utstilling:

1AK

Blodspor:

3.pr

Annet:

Bestått ferdselsprøve

Cita sin MH kan ses her: http://labbis.files..../2010/09/mh.doc

19733_294923921302_530141302_5117231_5575414_n.jpg

Tia er en aussietispe født i 2006. Hun er klin gærn og midtpunktet i flokken. Hun har en enorm personlighet og vil at alt skal skje i høyt tempo!

Meritter

Lydighet:

Opprykk til LP3

Bruks:

Opprykk til C-spor

Utstilling

Norsk utstillingschampion

2xCACIB

Valpeshow

Best in show

Tia sin MH kan også ses her: http://labbis.files..../2010/09/mh.doc

26760_359321146302_530141302_5383682_3324161_n.jpg

Og forhåpentligvis kommer det en tispe til inn i flokken etterhvert smile.gif

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får ikke oppdatert her så ofte, da motivasjonen til å trene dyrene er veldig lav etter at Ikke døde. Både Tia og Cita er flinke hunder, men de kan ikke sammenlignes med den arbeidsmaskinen jeg en gang

Kloke, gamle Cita! Jeg er så glad for at hun er i så utrolig fin form til tross for alderen sin. Hun er alltid den som henter tøyleker for å ha drakamp, maser om kos, viser frem triks på eget initiati

Tia og Cita har vært med på jakt igjen. Er veldig glad for at Tia som egentlig er skuddredd fungerer fint på jakt. Om skuddet er 30-40 meter unna så reagerer de ikke overhodet. Er de helt oppi skuddet

Posted Images

Skrevet

Du har noen ordentlig fine hunder du :D

Vær gang jeg ser Cita får jeg lyst til å dognappe henne :ahappy:

Blir spennende med neste i flokken :ahappy:

Skrevet

Du har skikkelig flotte hunder, Memphis er virkelig en stor favoritt!

Men Cita, går det an å ikke bli forelsket i henne? :ahappy:

Tia er selvfølgelig flott hun og(herlige tegninger!), bare ikke like flott som Cita :ahappy:

Skrevet

Jeg og er grise nysgjerrig på hvilken rase tispe 3 blir altså! Jeg og mamma har sittet hjemme å diskutert det hett under middager og slikt. Hun mente jaktlabrador/golden (husker ikke helt hva hun sa) men jeg sa at du ville mest sannsylig ville bruke den til utstilling så derfor var det sikkert utelukket. Jeg endte opp med Malle :ahappy: Men jeg har rett og slett ikke peiling.

Cita må da være den peneste Labradoren på jorden :ahappy: ! Og Tia er også nydelig!

Skrevet

Jeg og er grise nysgjerrig på hvilken rase tispe 3 blir altså! Jeg og mamma har sittet hjemme å diskutert det hett under middager og slikt. Hun mente jaktlabrador/golden (husker ikke helt hva hun sa) men jeg sa at du ville mest sannsylig ville bruke den til utstilling så derfor var det sikkert utelukket. Jeg endte opp med Malle :D Men jeg har rett og slett ikke peiling.

Cita må da være den peneste Labradoren på jorden :D ! Og Tia er også nydelig!

Hadde aldri trodd at noen ville diskutere det :ahappy: Og takk, Cita er den peneste labradoren ja (og nå er jeg selvsagt helt objektiv ;) ) ;)

Fineste hundene det! :P Lykke til med debut i spor med Cita. :o

Takk! :ahappy: Hun har ikke gå foran i line inne, og jeg vet ikke helt om jeg gidder å lære det inn heller :o

Skrevet

Hadde aldri trodd at noen ville diskutere det :ahappy:

Mamma vet jo og hvem du er så når vi begge vet om det og jeg nevner du skal få deg ny valp, men rasen er hemmelig så begynner vi å spekulere litt og kaster ideer ut i luften :ahappy:

• 1 month later...
Skrevet

Liten oppdatering fra oss wub.gif

Tia skal snart starte i LP3 tenkte jeg, selv om fellesdekk, neseprøve og avstand ikke er helt inne. Det samme gjelder den lange fri ved foten, kan komme litt frustrasjonsrop fra henne da. Men hun lærer fort, så jeg regner med at hun kan være noenlunde klar om en måneds tid. Bortsett fra fellesdekk da, men den får vi jo aldri til å sitte helt wub.gif

Jeg skal også melde Tia på D-spor snart, og se hvordan det går. Jeg aner rett og slett ikke hvordan hun ligger an i forhold til det nivået og hvilke poengsummer hun vil ligge på, så det skal bli spennende :P

Cita skal også starte i D-spor snart, og er med på rekruttlaget til retrieverklubben i spor. Så vi håper å lære masse derfra!

Cita fortsetter også å gå flere eliteklasser. Hun har gått to til nå hvor hun har fått noen nuller, men jeg tror ikke det er mye som skal til for at hun skal klare det. Så lenge hun trives i ringen så fortsetter vi hvertfall å kjøre på med stevner.

Begge to skal også MH-testes i mai.

27168_417120851302_530141302_5799340_6762952_n.jpg

Bildet er tatt av Only Blondie her inne

Vi flytter til Furulund frem til sommeren, så vi er ikke mye "jenter på Furuset" lenger laugh.gif

Skrevet

Kjempemasse spennende som skjer fremover, håper vi får tatt del i noe av det. :whistle: Lykke til med alt dere skal være med på, og gratulerer med flotte resultater i Bergen! :)

Skrevet

*ser for seg masse tomme bordoverflater hjemme hos labbis* Jeg syns aussier er flotte å se på med eller uten hale jeg, selv med halv hale!, men stumphaler har mange fordeler - og det er jo en av de tingene som er så spesielt med aussien utseendemessig. :ahappy:

• 1 year later...
Skrevet

På tide å oppdatere her kanskje? :lol:

Har endret startinnlegget og fjernet Memphis, lagt inn litt ting osv :)

426063_10150692019841303_530141302_11817190_121820454_n.jpg

422684_10150692020081303_530141302_11817191_739473397_n.jpg

426407_10150655791181303_530141302_11716506_459288340_n.jpg

428276_10150655790906303_530141302_11716504_2077284793_n.jpg

Typisk Tia...

320293_10150421875881399_679816398_10709771_57365507_n.jpg

319603_10150421876406399_679816398_10709779_1250208430_n.jpg

320736_10150421876811399_679816398_10709786_1028766067_n.jpg

305384_10150421876321399_679816398_10709777_1034297072_n.jpg

Cita er så og si pensjonert fra lydighet, men får være med å trene litt iblant. Hun er ikke helt ferdig med å konkurrere heller. Cita konkurrerte i blodspor sist høst, og det gikk ikke helt som jeg ønsket. Hun er enten veldig motivert eller absolutt ikke, og denne gangen var hun absolutt ikke. Hun kom seg gjennom, men var mer interessert i alt annet, og endte på en 3.premie. Vi prøver igjen i år :)

Tia skal pusses støv av i helgen. Etter at hun ble champion er hun såvidt stilt på utstilling, men i helgen skal hun i ilden igjen! Hun er ikke så elegant at det gjør noe da, det er bare hopp, sprett, tjo og hei når hun skal løpe. Utstilling er kuuuult sier Tia!

Men hun er aldri stilt med såpass mye pels som hun har hatt de siste årene.

Her er hun veldig ustelt og bustete med ujevn overlinje, men hun har MYE pels (ift hvordan hun var for 2-3 år siden) jeg kan leke meg med!

untitled-1.jpg

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...