Gå til innhold
Hundesonen.no

importert hund fra kosovo


monica_n

Recommended Posts

Jeg er litt skeptisk nå, kan ikke fortelle alt enda før jeg har fått alt på plass. En valp født 30.08.09,fått vaksiner i kosovo 19.10.09, 11.11.09 og fått rabiesvaksine 03.02.10. Ormekur fikk den 02.02.10, alt dette i kosovo. Holder dette for å komme inn til norge, med pass/vaksinasjonskort? Når har den da ca kommet til norge?

Hvordan ser man at et hundepass er ekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Denne hunden kan vel tidligst komme til Norge over sommeren.

Skal den inn i Norge uten gyldig rabiesvaksinering og blodprøving så må den være 12 uker eller yngre og fra ett land som Norge anerkjenner som rabiesfritt. Jeg tror ikke Kosovo teller - valpen skal være uvaksinert, og oppdretter må skrive under på at hunden kun har oppholdt seg hos oppdretter.

Denne hunden er vaksinert i Kosovo - og dersom den har fått sin FØRSTE rabiesvaksine nå i februar så kan ikke blødprøve tas før i juni/juli og hunden kan tidligst være her 14 dager etter det (det tar 14 dager ca. å få svar på blodprøve).

Om denne hunden befinner seg i Norge nå, med de vaksinene du skriver så er den ulovelig importert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sitter den lille i karantene i fire måneder framover, og så får vi forhåpentligvis lov til å adoptere den hvis den ikke bærer noe smittelig..

Hun ble forlatt i butikken jeg jobber i med pass og alt fordi hun ikke var SØT nok :console:

Seriøst?? hva slags rase er dette om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sitter den lille i karantene i fire måneder framover, og så får vi forhåpentligvis lov til å adoptere den hvis den ikke bærer noe smittelig..

Hun ble forlatt i butikken jeg jobber i med pass og alt fordi hun ikke var SØT nok :ahappy:

Jobber du i en butikk i Kosovo, er det der hun ble forlatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i en butikk i Kosovo, er det der hun ble forlatt?

Nei, jeg jobber i Oslo. Saken er at noen kom inn da jeg og ei annen jobbet, de satt fra seg hunden og gav henne passet og sa "Hun er ikke søt nok, kona vil ikke ha henne" også gikk de. Jeg tok henne med meg hjem, ringte eierne(navnet står jo i passet :ahappy: ) og de var ikke interessert i å ha henne tilbake. Jeg leste i passet og så at hun hadde fått rabiesvaksine den 03.02.10 i kosovo, altså de 120 dagene man skal vente var altså bare hoppet over.. Så hun skal ikke kunne ha kommet inn til Norge på lovlig vis før i juni. Mattilsynet hentet henne 24 timer etter og sa at de ikke hadde noe sted å sende henne tilbake, så hun ble enten avlivet eller satt i karantene(og dette kom ikke eieren til å betale for, så vi stod klar for å ringe etter lån eller smiske med familie).

Etter mye gråt og telefoner rundt om kring så ringte dyrebeskyttelsen oss, de kunne ta over valpen og betale for karantenetiden :D Dette koster dyrebeskyttelsen 30 000- 50 000 kr med rabatter for karanteneoppholdet/veterinærutgifter etc. Og dette er bare EN hund, for ikke å snakke om alle de andre stakkars smuglerhundene som dyrebeskyttelsen tar seg av..

Så nå er jeg overlykkelig! Valpen får leve, og vi får kanskje adoptere henne når karantenetiden er over.. Ingenting er sikkert, men jeg er uansett sikker på at hvis det ikke blir oss så får hun nok lett et godt hjem her i norge (selvom vi veldig gjerne har lyst til å beholde henne :ahappy: )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir målløs på så mange måter. Søt så det holder, men stakkar liten.

Synes for øvrig hun ligner veldig på en "gammeldags" pekingeser, men de blandingene jeg har sett av tibetansk spaniel og pekingeser har jo for så vidt også gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg jobber i Oslo. Saken er at noen kom inn da jeg og ei annen jobbet, de satt fra seg hunden og gav henne passet og sa "Hun er ikke søt nok, kona vil ikke ha henne" også gikk de. Jeg tok henne med meg hjem, ringte eierne(navnet står jo i passet :ahappy: ) og de var ikke interessert i å ha henne tilbake. Jeg leste i passet og så at hun hadde fått rabiesvaksine den 03.02.10 i kosovo, altså de 120 dagene man skal vente var altså bare hoppet over.. Så hun skal ikke kunne ha kommet inn til Norge på lovlig vis før i juni. Mattilsynet hentet henne 24 timer etter og sa at de ikke hadde noe sted å sende henne tilbake, så hun ble enten avlivet eller satt i karantene(og dette kom ikke eieren til å betale for, så vi stod klar for å ringe etter lån eller smiske med familie).

Etter mye gråt og telefoner rundt om kring så ringte dyrebeskyttelsen oss, de kunne ta over valpen og betale for karantenetiden :ahappy: Dette koster dyrebeskyttelsen 30 000- 50 000 kr med rabatter for karanteneoppholdet/veterinærutgifter etc. Og dette er bare EN hund, for ikke å snakke om alle de andre stakkars smuglerhundene som dyrebeskyttelsen tar seg av..

Så nå er jeg overlykkelig! Valpen får leve, og vi får kanskje adoptere henne når karantenetiden er over.. Ingenting er sikkert, men jeg er uansett sikker på at hvis det ikke blir oss så får hun nok lett et godt hjem her i norge (selvom vi veldig gjerne har lyst til å beholde henne :D )!

Høres helt grusomt ut! De som gjorde dette burde dømmes til å betale de pengene det koster å ha hunden i karantene! Kjenner jeg koker i toppen når jeg hører om så kalde folk. Ikke søt nok???? Hvilken type butikk jobber du i forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir målløs på så mange måter. Søt så det holder, men stakkar liten.

Synes for øvrig hun ligner veldig på en "gammeldags" pekingeser, men de blandingene jeg har sett av tibetansk spaniel og pekingeser har jo for så vidt også gjort det.

hehe, jeg aner ikke hvordan pekingeseravl i kosovo er. Men jeg er glad den ikke er som i Norge ,hvis valpis er renraset sådan.. :P

Flott at dere har gjort såpass mye for henne! :P

Men, hva med å anmelde de som gjorde dette her? Vil det gå ann tror du?

Vet ikke om jeg skal anmelde, hadde jo sikkert gått an. Skal snakke med dyrebeskyttelsen om det, kanskje de kan gjøre det? Jeg aner ikke hva som er "best"..

Ville bare si lykke til! :D Dette er tydeligvis en populær rase/blanding å selge ulovlig i Norge nå, Larson stod sammen med et par som lignet veldig på denne i karantenen i fjor sommer, de var helt herlige! :)

Staakkars..

Høres helt grusomt ut! De som gjorde dette burde dømmes til å betale de pengene det koster å ha hunden i karantene! Kjenner jeg koker i toppen når jeg hører om så kalde folk. Ikke søt nok???? Hvilken type butikk jobber du i forresten?

Synes det jeg også, jeg klarte ikke å si noe til de da de satt fra seg valpen, ikke var de der lenge nok heller.. Jeg stod å skalv, var så sint. Jeg jobber i dyrebutikk, mulig de trodde at man selger hunder der også :)

Venter på svar fra kontaktpersonen i dyrebeskyttelsen, håper vi får møtt henne i løpet av uka og at vi da får svar på om vi er riktig hjem for lille Echo. Vi får nemlig ikke besøke henne heller hvis ikke vi er eierne, og jeg har ringt flere ganger til karantenestasjonen for å høre hvordan det går med henne. Stakkars folk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...