Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering av hund

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Et vennepar av foreldrene mine er blitt syke og hunden dems må nok omplasseres. Den står nå på en kennel.

Er det noe form for omplasserings"firma" man kan bruke ? Mener å ha hørt noe om Charlottes ?

Noen råd/tips og linker ?

Skrevet

charlottes er noe ja. www.charlottes.no det ligger i Trondheim.

Jeg har ingen erfaring med de selv, men jeg har hørt litt forskjellig, både positivt og negativt.. Jeg kan ikke hjelpe deg mer enn det desverre. Men er det ingen som kan hjelpe dem? Noen som de kjenner feks som kan annonsere på finn feks. Jeg vet jeg ville foretrukket det iallefall.

Skrevet

jeg vil anbefale å prøvd å omplassere hunden privat før noe omplasseringssenter. Dette pga. hørt både og fra flere ang omplasseringene som er tilgjengelig.

Skrevet

Takk

Siden vi bor i Oslo er kanskje ikke Trondheim så aktuelt

Litt usikker på om faren min har tid til å annonsere den privat, men jeg skal sjekke opp det også

Skrevet

Jeg tror jeg først ville prøvd å omplassere den selv (eller at dere som kjenner den kan gjøre det). Da kan dere sile ut litt hvem som er aktuelle til å overta den.

Skrevet

Dersom det er en renraset hund kan det være en god plan å ta kontakt med raseklubben/raserepresentant..

Skrevet

For meg er det en selvfølge å kontakte oppdretter i en slik situasjon.

Takk, det hadde jeg ikke tenkt på.

Jeg skal se om vi klarer å finner ut hvem oppdretter er

Dette er en 6-8 år gammel schæfer tispe ( jeg vet veldig lite om hunden, men faren min har satt den på kennel siden eier er syk og ikke kan gjøre rede for seg )

Skrevet

Jeg driver ikke omplassering nå lenger,måtte legge ned pga manglende ressurser.

Er det totalt krise kan jeg dog forsøke å hjelpe med det jeg har. ta kontakt på pm i så fall:)

ellers vil jeg bare anbefale og være EKSTREMT forsiktig med hvilken omplasseringstjeneste du benytter deg av,jeg har fått mange telefoner fra frustrerte og redde hundeeiere etter at de har kontaktet flere av disse såkalte omplasseringstjenestene, dessverre slik at vanvittig mange av de synes penger er viktigere enn hunden selv om de markedsfører seg som "frivillige" og "jeg-vil-bare-hjelpe".

Skrevet

Takk

Siden vi bor i Oslo er kanskje ikke Trondheim så aktuelt

Litt usikker på om faren min har tid til å annonsere den privat, men jeg skal sjekke opp det også

For mye klarer du å finne ut om hunden? Du kan jo legge ut en annonse her.

Dessuten er det gratis å legge ut annonser i Gi bort- delen av Finn.no Tar jo bare 10min toppen og sette ut en annonse der, det burde jo være mulig å ta seg tid til det, men så vet jeg ikke hvor travelt faren din har det da!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...