Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene-trening


Tonje

Recommended Posts

Jeg er litt oppgitt her nå og vet ikke hvordan jeg bør gå fram videre. Felix er 2,5 år,har bodd hos meg i 1,5år og bodd sammen med en annen/andre hunder hele livet fram til i høst. Vi bor sånn at det så og si alltid er folk eller en hund hjemme i leiligheten,så jeg har liksom ikke tenkt over dette så nøye for da jeg bodde alene var han og Ike vant til å tilbringe hele arbeidsdager alene hjemme.

Men nå låner jeg en leilighet hvor vi er alene og jeg har nå prøvd å ha han alene her to ganger og begge gangene vet jeg at han har vært urolig og i dag da jeg kom hjem så hørte jeg han ule. Da hadde han vært dårlig i magen og gjort fra seg inne,pluss at han hoster og nyser litt så det KAN jo bare være det,men siden han virka så stressa sist så tror jeg ikke det.

Hvordan bør jeg gå frem her? Starte helt på nytt med henting av post-hjemme alene? Eller bare la han venne seg til det igjen uten mer dill? Nå skal jeg jo i praksis snart også,og om han blir med meg eller må passes her hjemme så er han pent nødt til å være alene,så dette bekymrer meg litt nå :D

Tanker anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende han ble dårlig i magen av stress også fordi han var alene. Det er jo en ny situasjon for ham uten Ike (?) så jeg ville begynt litt på nytt igjen og prøve å trygge han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være det og. Idag fikk jeg startproblemer med bilen så jeg måtte løpe litt ut og inn mellom hvert "hjelpemannskap" her,og han likte ikke det heller nei.Sutring og småpiping og han satt ved døra. Dette lover ikke bra altså. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han dersom du for eksempel setter han på et annet rom om natten? Av den lille erfaringen jeg har hatt med dette hjelper det å ta "baby skritt" som å hente posten lite til ingenting.

Han har alltid vært vant til å sove på samme rom som meg,men nå når han har mulighet til å gå ut av soverommet så sover han en del på stua og. Og han har ikke noe problem med at jeg er på badet med lukket dør f.eks.

Nei jeg har ikke helt tro på babysteps her jeg heller,for dette har han "kunnet",men bare sammen med en annen hund før. Og dessuten har vi bare noen uker på oss før han må være alene ganske mange timer om dagen igjen,enten jeg vil eller ikke. Men synes det er litt fælt å bare dra avgårde mange timer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være igjen med en annen hund når begge er løse på sammen sted er noe helt annet enn å være alene. Jeg vil anbefale deg å prøve å sette han på et annet rom en hel natt og se hvordan han oppfører seg.

Dersom du føler at du blir stående fast kan du sende meg en PM så skal jeg prøve å hjelpe deg. Når du først finner en metode som fungerer for din hund vil du se progresjon raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo tydelig at for Felix så er det stor forskjell på "alene" og alene. Jeg kan jo alltids prøve å lukke soveromsdøra,men ser ikke på det som noen løsning for der jeg vanligvis bor så må han være på soverommet. Ikveld fikk jeg besøk av ei vennine så da hun skulle ut å røyke så kledde jeg på meg og ble med.Da lå han i ro i sofaen hele tiden,kom ikke ut i gangen for å sjekke om han fikk være med heller.Skjønner meg ikke på han i det hele tatt om dagen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke ha skjedd noe som skremte ham da? Ett enkelttilfelle utendørs eller no?

Men du - er det frekt å spørre hva som skjedde med Ike? Er bare nysgjerrig, han virket så fin :blink:

Nei jeg kan ikke skjønne at det skal være det heller egentlig,men jeg vet jo ikke sikkert selvfølgelig.

Neida det er ikke frekt,men kan sende deg en PM om det jeg så det ikke blir helt OT her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete r jo ikke så rart at han reagerer på å være helt alene på nytt sted. Særlig i å med at han alltid har vært vandt til å være sammen med en annen hund..

Whippeten er jo veldig avhengig av andre, noe jeg også merket veldig med Zoey..!

Jeg hadde valgt å begynne stille og rolig, lært han å bli på sofaen mens du tusler rundt og åpner/ lukker døra osv. Jeg brukte denne metoden på min, og det fungerte kjempefint :blink:

Jeg har liksom litt skrekk for den "bare gå i fra og la de takle selv" metoden, for det kan gå så innmari begge veier! Enten så går det bra, eller så går det åt skogen. Det er veldig mye vanskeligere å trene bort om de får seg en skrekk, enn om man tar tar i det før det får satt seg skikkelig tror jeg i hvertfall :D

Lykke til, hold oss oppdatert da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var helt trygg på og være hjemme alene, lenge. Men så passet jeg hunden til en venninde i 3 uker og da var det gjort. Etter det skulle hun ikke være alene lenger. Har passet hund før også, men da mye kortere en dag eller ei helg. Løsningen var og kjøpe en valp:p Jeg hadde lyst på i utgangspunktet og fikk med dette en god unnskyldning. Det gikk da fort et par mnd før jeg fikk den valpen, og jeg klarte ikke og få henne 'trygg' igjen på den tiden. Vet ikke om hun var redd eller bare hadde funnet ut at det var mye bedre og være to..

Løsningen ble og ha henne på soverommet også ha på tv'n på stua slik at hun skulle tro at det var noen der. Hun også kunne godt være på et annet rom enn meg så lenge jeg ikke gikk ut. Eller som jeg da fannt ut så lenge hun ikke merket at jeg gikk ut. Den siste tiden fikk jeg også passe den andre hunden igjen og da var det null problem.

Nå har de vært to i snart to år og jeg har ikke trent nevneverdig på å ha de fra hverandre, men jeg kan fint ta de med på tur en og en, så lenge turen ikke blir for lang. Så i mitt tilfelle hadde jeg nok ikke trengt og gått tilbake til babysteg, men jeg måtte nok begynt litt på nytt om det skulle blitt 100% igjen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er jeg skikkelig lei meg...Rigga opp pcn med webcam og vennine på "andre siden" som skulle følge med mens jeg dro på laben en tur. Og resultatet? 1,5time med konstant traving og uling...Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre. Kvalifiserer dette til seperasjonsangst liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg skikkelig lei meg...Rigga opp pcn med webcam og vennine på "andre siden" som skulle følge med mens jeg dro på laben en tur. Og resultatet? 1,5time med konstant traving og uling...Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre. Kvalifiserer dette til seperasjonsangst liksom?

Ja, det kvalifiserer som seperasjonsangst. Har desverre ingen gode tips til deg, da jeg sliter med det samme på Kahlo. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kvalifiserer som sep.angst eller ikke kommer vel ann på øyet som ser.. For meg er dette sep.angst, mest fordi hunden ikke er rolig mens du er borte..

Skjønner veldig godt at du blir lei deg, og vet så utrolig godt hvordan det er..!

Jeg tok med meg zoey til Gry Løberg, og fikk kjempegod hjelp av henne.

Men det var egentlig ingen mirakeljur, det var bare å ta det kjemperolig, og belønne hver gang hunden taklet "prøven" som kunne være bestående av å ta på seg jakka, e.l..

Hadde jeg vært deg så tror jeg jeg hadde tatt turen til en adferdsterapaut. Det hjalp meg veldig, mest fordi da fikk jeg en plan å følge, og jeg kunne spørre noen hver gang jeg lurte på noe. Ansvaret lå ikke så mye på meg lenger liksom..

Og så får men em forklaring på hvorfor det er sånn, og man blir beroliget på en måte (i hvertfall ble jeg det) i steden for å gå rundt å lure på om det ordner seg eller ikke..

Og det er jo ikke så rart om han reagerer hvis han alltid har vært sammen med andre hunder alene hjemme.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er at jeg ikke får trent på dette der jeg vanligvis bor,for det er stort sett alltid folk eller hunder hjemme. Så pr idag er det jo ikke et problem i den forstand,bortsett fra at han nå må passes av min far når jeg skal i praksis i 7 uker(jeg kan ikke la han stå å ule på hybelen hele dagen),og da må han også være alene en hel arbeidsdag...Jeg kjenner ingen som er hjemmeværende som kan passe han. Kunne jo hatt han med meg og latt han være i bilen 4 dager i uka,men iløpet av Mai kan det bli veldig varme dager og da blir det fort verre. Så nå tenker jeg at det kommer til å gå åt skogen ja,rett og slett. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er at jeg ikke får trent på dette der jeg vanligvis bor,for det er stort sett alltid folk eller hunder hjemme. Så pr idag er det jo ikke et problem i den forstand,bortsett fra at han nå må passes av min far når jeg skal i praksis i 7 uker(jeg kan ikke la han stå å ule på hybelen hele dagen),og da må han også være alene en hel arbeidsdag...Jeg kjenner ingen som er hjemmeværende som kan passe han. Kunne jo hatt han med meg og latt han være i bilen 4 dager i uka,men iløpet av Mai kan det bli veldig varme dager og da blir det fort verre. Så nå tenker jeg at det kommer til å gå åt skogen ja,rett og slett. :ahappy:

Hmm.. Det kan jo kanskje være en fordel at han blir trent der han skal være mest alene, hvertfall erfarte jeg at det var greit med Zoey.. Hun hadde jo ingen problemer med å være alene der hun hadde vært fra hun var valp, det var først når vi flyttet problemet oppsto.. Et annet alternativ kan jo være å kjøpe en voksen hund, som er helt trygg i alle alene situasjone, og ha de sammen, så slipper han å være alene. Om problemene er løst om han er sammen med noen andre så kan det jo være en løsning tenker jeg da.. Selv om det muligens kanskje er litt å gråsonen for kjøp av hund sånn egentlig, men dog.. Jeg vurderte det selv, men en annen hund hadde så liten effekt på min at jeg la det fra meg igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ny hund er ikke noe alternativ pr i dag hvertfall. Dessuten har jeg jo ingen garanti for at akkurat den hunden vil trygge Felix,så jeg ser ikke på det som noen løsning. Vi må vel bare vente til jeg flytter ut før vi får trent, og bare håpe at han ikke blir helt bananas av å være alene hos faren min når han må være der. Og isåfall må jeg finne på en kriseløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å kjøpe ny hund er ikke noe alternativ pr i dag hvertfall. Dessuten har jeg jo ingen garanti for at akkurat den hunden vil trygge Felix,så jeg ser ikke på det som noen løsning. Vi må vel bare vente til jeg flytter ut før vi får trent, og bare håpe at han ikke blir helt bananas av å være alene hos faren min når han må være der. Og isåfall må jeg finne på en kriseløsning.

Hei,

Jeg har en hund som nå har fått samme problemet. Bor også i blokk og naboen er rimelig sur allerede. Skjønner det så godt, for det er jo ikke artig å ha en ulende hund i naboleiligheten.

Jeg har gått til innkjøp av bur og skal begynne burtrening, men er som deg rimelig desperat.

Jeg har også dårlig tid og det er jo det som er mye av problemet. Det må være stille nå og ikke om noen uker, måneder. Dog er jeg i gang som deg.

Synd du bor så langt unna, ellers kunne vi jo ha prøvd å ha våre hunder sammen på dagtid, siden de har samme problemet og kan hende villet roe seg når de hadde en hund til på besøk. Er i alle fall endel som har sagt det til meg.

JEg skal også gå til innkjøp av et DAP halsbånd, som man får på apoteket, for å se om det hjelper. Kan jo hende at han roer seg litt bedre da. Hva vet jeg. JEg skal i alle fall prøve det. Skal si ifra om det hjelper her. Kan hende reagerer din hun mye bedre på dette halsbåndet enn min. Er i alle fall et humant halsbånd.

..men finner du en fin løsning, vil jeg gjerne høre hvordan du har klart å ordne dette, da det er rimelig slitsomt og sliter på gode naboforhold.

HIlsen meg

Blomsten40 ..som har en Golden Retriever valp som nå plutselig har funnet ut at det er greit å sitte å ule når jeg har gått og som også gjør dette når han står utenfor butikken. Akkurat butikken skal jeg klare å ordne, men det med hjemmeulingen er verre... ...men er jeg hjemme, er han rolig og avbalansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en svår och jobbig fråga egentligen men det jag tänker är att det går att pröva att du går en lång tur med hunden så han är trött och sliten när ni kommer in. Så väntar du en stund tills han lugnat ner sig och då kan han få mat, efter att de ätit så utlöser det ett naturligt behov av att sova en stund. Då lägger han sig säkert för att vila efter både lång promenad och mat. Så går du helt lugnt ut, utan att säga ett ord och inte titta på honom. Så går du in igen efter bara en minut, men också där helt utan att säga något. Viktigt att inte gå in om/när hunden gnäller eller ylar men att gå in när hunden är stilla.

Och så inte göra en stor sak av det när man kommer in igen utan bara ta av sig skorna och jacka helst inte säga eller se på hunden alls först även fast hunden är överlycklig och beter sig som du varit borta i en vecka. Men så kan du sätta dig ner någonstans och så när hunden kommer till ro, då kan man klappa och prata med hunden. Det ska liksom vara en naturlig och vanlig sak för hunden att vara ensam en stund, inte något den "ska klara".

Så ökar man i tid allt eftersom i små steg.

Man kan också pröva sätta på radion på låg volym när man går, det kan verka lugnande för vissa hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,begge to. Vi har ikke fått trent noe mer på dette ennå, men det blir når jeg kommer hjem igjen fra praksis.Da må jeg rett og slett bare benytte meg av de øyeblikkene når de andre hundene der vi bor er ute på tur å trene da. Men noe bur kommer ikke på tale her da, vi skal finne en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Her kommer en bitteliten oppdatering om problemet vårt.

Nå har det seg sånn at vi fremdeles deler leilighet med Besta og hennes to hunder. Pga hennes valp ikke er helt husren enda så må jeg ha lukket dør til hybelen min når jeg er borte eller ikke følger med. I går da jeg skulle dra på skolen hadde Felix lagt seg godt til rette under dyna i senga så jeg lukka bare døra og tenkte at besta slipper han ut når/om han bråker(for det regna jeg med han kom til å gjøre når han så meg dro). Da jeg kom hjem fikk jeg høre at Felixen ikke ble sluppet ut av hybelen før 13.30,altså 6 timer etter at jeg dro. I alle dager spurte jeg,har han stått og hylt der inne i hele dag han da?? Neida,det hadde ikke vært en lyd fra rommet de 6 timene så da hadde hun latt ham være der(hun var ikke sikker på om hun skulle ta ham ut når han var stille). Så besta var jo der,bortsett fra når hun turet sine egne,men det betyr altså at han har sett meg dra,hørt besta gå ut med sine,komme inn igjen med sine og alt dette uten en lyd! Og det synes jeg lover bra! :aww:

Dessuten hadde vi en liten opptur i sommer også hvor jeg og Besta dro på butikken mens Felix var på hybelen og Lillebroren min sattt i stua. Jeg ba han slippe Felix ut dersom han laga lyd(litt dumt kanskje med tanke på treninga, men jeg har ikke hatt hjerte til annet),og selv om Felix så oss dra så hadde han lagt seg til ro igjen uten et pip :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...