Gå til innhold
Hundesonen.no

Ilderbanden

Sanne

Recommended Posts

Må jo nesten spamme litt med ilderbilder også :D

Miss født 05, Kompis, Miss, Nala og Kiara født 07.

Kompis:

i72323_Bilder028382.JPG

i72324_Bilder028075.JPG

Vakre lille herremannen :D

Miss:

i72325_Bilder028156.JPG

i72326_Untitled1.jpg

Ikke den peneste ildern kanskje, men verdens snilleste :D

Vitani:

i72327_Bilder028167.JPG

i72328_Bilder029445.JPG

Kosepia :D

Nala:

i72329_Bilder030082.JPG

i72330_Bilder030124.JPG

Klovnen :D

Kiara:

i72331_Bilder030096.JPG

i72332_Bilder030154.JPG

Vakre lille :D

Så litt diverse bilder:

i72333_Bilder028149.JPG

Vitani, Miss og Kompis

i72334_Bilder029209.JPG

Kompis og Miss

i72335_Bilder030022.JPG

Nala og Kiara

Ble noen bilder da :D Hadde egentlig tenkt å legge inn fler, men skal ikke spamme dere ned helt med teppehaiene mine :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laikamor: Takker :) Ja det er kult å ha ilder! Aldri et kjedelig øyeblikk for å si det sånn :D Spesielle skapninger!

anebanana: Skjønner at du savner det ja! Var en periode i sommer der vi ikke hadde noe sted å bo, så da måtte forskjellige folk passe dem, mens jeg bodde hjem til mamma og pappa, og du verden det var tomt uten pøblene ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig si jeg savner og ha de små tuttene rundt meg ja sanne... Savner klukkinga til Kompis, fresinga til Vitani, og selfølgelig det nyyydelige trynet til Misse pissa (Miss) :banana:

Savner hele 6'er ilder banden vi hadde på byåsen... :banana: men får jo møte 5 av de så ofte jeg bare kan da :banana::banana::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Litt ny info og bilder her er vel også på sin plass x) Siden sist har banden blitt mindre. Nå har vi bare tre ildere. Nala og Kiara måtte vi dessverre se oss nødt til å omplassere fordi Kiara og jeg rett og slett ikke gikk overens. Hver gang de var i feks stua så fløy hun rett på meg. Og disse to kunne ikke skilles, så selv om det ikke var noen skurring mellom meg og Nala, så måtte vi gi slipp på henne også. Heldigvis kommet til ei vi kjenner godt, så vi får møtt dem så ofte vi vil. Og selv om jeg var drittlei av å bli bitt hele tiden, så savner jeg dem begge så sårt...

Vel, bilder av Kompis, Miss og Vitani skal dere nå uansett få^^

Kompis:

i80872_Bilder181286.JPG

Miss:

i80873_Bilder181310.JPG

Kompis øverst og Vitani nederst. Pinglene som heller vil sitte i kjeledressen:

i80874_Bilder181337.JPG

Miss derimot elsker å være ute og går nærmest ut av sitt gode skinn:

i80875_Bilder181357.JPG

Vitani i et tre:

i80876_Bilder181397.JPG

Kompis i et tre:

i80877_Bilder181413.JPG

Vitani og Kompis:

i80882_Bilder181431.JPG

Miss:

i80883_Bilder181438.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige! Savner å ha ilderkrabatene mine... Ilder har fått en plass i hjertet mitt for alltid..! :)

Drar du på utstilling med de også? Har møtt ei som har en ilder som heter Kompis, kanskje det er deg? :P Og har jo hørt om Miss og Vitani fra ilderforumet om jeg ikke tar helt feil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige! Savner å ha ilderkrabatene mine... Ilder har fått en plass i hjertet mitt for alltid..! :)

Drar du på utstilling med de også? Har møtt ei som har en ilder som heter Kompis, kanskje det er deg? :D Og har jo hørt om Miss og Vitani fra ilderforumet om jeg ikke tar helt feil. :P

Ja ildere er virkelig herlige dyr altså!

Nope har ikke vært på utstilling enda, og tror sånn sett ikke det blir heller, men man vet aldri. Da er det i såfall Kompis og Vitani som kommer til å bli stilt^^

Tror nok ikke det er vår Kompis, men kanskje Kompis til ei som heter Mari. Han har nesten ikke hale, bare en liten stump :P Har passet han masse og kjenner eiern ganske godt. bare rop ut hvis du vil kose med ildere en dag da vettu, våre er overdrevent glad i folk og spesielt Vitani kunne ligget i fanget hele dagen^^ Og ja, kan nok stemme at du har hørt om dem fra ilderforumet ja^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen herlig dyr :)

Spør sikker dumt men kan INGENTING som disse herlig dyrene men hvor mye koster en Ilder? Er det dyrt å ha dem, hva spiser de? Går de løs hjemme eller har dere de i bur? Kjenner de dere igjen og kommer opp for å få kos osv?

Kan du/dere fortelle litt om disse nydelige skapningene. Har ikke planer om å få meg en nå, men kanskje en gang i tiden? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen herlig dyr :lol:

Spør sikker dumt men kan INGENTING som disse herlig dyrene men hvor mye koster en Ilder? Er det dyrt å ha dem, hva spiser de? Går de løs hjemme eller har dere de i bur? Kjenner de dere igjen og kommer opp for å få kos osv?

Kan du/dere fortelle litt om disse nydelige skapningene. Har ikke planer om å få meg en nå, men kanskje en gang i tiden? :)

Ja de er skjønne altså^^

Neida, ingen spørsmål er dumme! Hos oppdretter koster en ildervalp 4500-5000 kr, eller det gjorde hvertfall det for et par år siden, vet ikke om det er endret, men tviler på at det er de helt store forandringene i såfall :) Kan bli ganske dyrt ja, hvis det blir mange turer til dyrlege osv. Vi har måttet ut med rundt 20 - 25 000 i dyrlegeregninger på ca 3 år (5 ildere), dette innebærer sykdom og kastrering/sterilisering. Så kommer rutinesjekk utenom det også da. Men vi har vært rimelig uheldig sånn sett, og alle våre er omplasseringsildere, så vet ingenting om avl har vært bra eller ikke. Kjøper man fra seriøs oppdretter så er man bedre sikert mot sykdom!

Våre ildere spiser blanding av ilder- og kattungetørrfôr, men optimalt for en ilder er råforing! Våre liker ikke dette, så dessverre er ikke det et alternativ for oss, men ilderne får en mye bedre helse av råforing.

Første plassen vi bodde så gikk de løs i hele leiligheten (utenom bad og soverom) hele døgnet. Nå har de eget rom hvor de er når vi sover/er borte/har katta i stua (den ene ildern vår hater katter, så de kan ikke være sammen i det hele tatt, da går hun til angrep med en gang) Så ingen av dem er i bur nei, det er absolutt ikke burdyr^^ Mer på lik linje med hund og katt der vil jeg si, de passer ikke til et liv i bur.

Ja våre kjenner oss absolutt igjen. Og hannen vår kan være litt beskjeden ovenfor fremmede, men når vi kommer så er det total lykke og klatring og leking med en gang :) Vitani kryper opp i hvilket som helst fang hvis man setter seg på gulvet, hun er en skikkelig koseilder og kunne ligget i fanget hele dagen, om hun fikk muligheten. Miss er ikke noe spesielt kosete, litt avsosial i grunn :) Hun har ikke ro på seg til å kose. Så de er forskjellige personligheter, akkurat som hunder og katter. Der vi bodde første gangen kunne man være sikker på å bli overfalt når vi kom feks hjem fra butikken, turer med hunder osv. Så de viser helt klart glede over å få sine "slaver" hjem :)

Bare å spørre ivei hvis det er mer du lurer på^^ jeg elsker å snakke om dyrene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ildere er virkelig herlige dyr altså!

Nope har ikke vært på utstilling enda, og tror sånn sett ikke det blir heller, men man vet aldri. Da er det i såfall Kompis og Vitani som kommer til å bli stilt^^

Tror nok ikke det er vår Kompis, men kanskje Kompis til ei som heter Mari. Han har nesten ikke hale, bare en liten stump :lol: Har passet han masse og kjenner eiern ganske godt. bare rop ut hvis du vil kose med ildere en dag da vettu, våre er overdrevent glad i folk og spesielt Vitani kunne ligget i fanget hele dagen^^ Og ja, kan nok stemme at du har hørt om dem fra ilderforumet ja^^

Ja det er Kompis til Mari jeg har hilst på vett! :) Lenge siden nå da.. Noen år for å si det slik. Godt mulig det blir ilder på meg igjen også engang i fremtiden. Liker man hunder er sjansen stor for at man liker disse klovnene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett for meg at det var bur dyr som fikk komme ut av og til men så kjekt at de går løse :lol:

Så mitt inntrykk er at de er mer som hunder: går løse spiser helst rått for og ikke så mye gnager lignende som jeg hadde fårestillt meg. Er de lydighe som en hund? Fårestiller meg IKKE at de er så lydige som hunder er, men hører de etter på noe vis? Er det sånn at du må hele tiden passe på at de ikke kommer seg ut, jage ned fra benkel ol?

Dette var et spennende dyr, en sånnen en skal jeg ha en gang i tiden, når jeg får meg hus, og er ferdig med utdannelsen om ca en 4 år :) DA har jeg tid til en artig liten krabat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er Kompis til Mari jeg har hilst på vett! :) Lenge siden nå da.. Noen år for å si det slik. Godt mulig det blir ilder på meg igjen også engang i fremtiden. Liker man hunder er sjansen stor for at man liker disse klovnene også :lol:

Ja helt enig altså, liker man hund så liker man som regel ilder også^^ Herlige små klovnene!

Miss ligner fælt på ene tispa jeg hadde! Selv om maska forsvant, og hun ble silver i stedet for viltfarget tomte etterhvert som årene gikk. :)

Naw^^ Og merkelig at en del ildere har såpass stor fargeforandring i løpet av livet altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett for meg at det var bur dyr som fikk komme ut av og til men så kjekt at de går løse :)

Så mitt inntrykk er at de er mer som hunder: går løse spiser helst rått for og ikke så mye gnager lignende som jeg hadde fårestillt meg. Er de lydighe som en hund? Fårestiller meg IKKE at de er så lydige som hunder er, men hører de etter på noe vis? Er det sånn at du må hele tiden passe på at de ikke kommer seg ut, jage ned fra benkel ol?

Dette var et spennende dyr, en sånnen en skal jeg ha en gang i tiden, når jeg får meg hus, og er ferdig med utdannelsen om ca en 4 år :) DA har jeg tid til en artig liten krabat

De er nok ikke like lydige som hunder.. :) Men jeg lærte de å komme når jeg ropte navnene deres. Og de lærer kjapt triks. Og de skjønner at nei betyr nei, og innser fort når de gjør noe "ulovlig" :) Men vet av flere som har de løse ute også uten at de stikker av. Hadde jeg aldri turt, men det går nok an å trene de til mye rart hvis man er tålmodig nok. De er glade i godbiter da og lette å motivere sånn sett! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pippin skriver, de er langt fra så lydige som hunder, men fullt mulige å trene til å om ikke annet høre etter litt :) Våre går på bord og sånt, men sier vi nei så hopper de av bordet. Neikommandoen satte seg fort gitt :) Nå er det sånn at hvis det er noe en ilder ikke får lov til, ja da legger den sjela si i å få til akkurat det xD

Den ene vår, Vitani, kan gå løs ute. Hun er så avhengig av folk at hun holder seg bare rundt føttene våre. Miss hadde nok forsvunnet om hun fikk sjansen. Og Kompis er en såpass pyse, at hvis det kommer en veldig skremmende lyd, eller en person brått på så springer han for livet :lol: Som regel springer han da oppgjennom buksebenet vårt og inn i genseren, men hadde han vært et lite stykke unna, så hadde han nok forsvunnet innunder noe.

De er virkelig herlige dyr, og jeg anbefaler dem på det varmeste. Men hjemmet må ildersikres til gangs, for de kommer seg overalt. så det utrolig mange forhåndsregler man må ta før man får en sånn i hus, pluss at man lærer litt underveis selvfølgelig. Og vinduer å sånt må passes på til enhver tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What she said!

Jeg kommer alltid til å ha et spesielt forhold til ilder. Mitt første, "ordentlige" kjæledyr. Kommer aldri til å glemme Casper og all dritten og moroa han fant på.

Flott bande du har. Jeg er litt misunnelig :lol:

Eneste jeg ikke savner er lukta.. Ukastrert hannilder over hele huset = stink! Dårlig ide. Hehe. Ble så utrolig lei av å høre folk kommentere hver eneste gang de kom på besøk hvor ****** det luktet. Heldig vis ble det mye bedre etter at Casper ble kastrert. Han var fæl til å markere inne.

Casper20hjemmeside20089.jpg

Og at ildere kommer seg inn og ut over alt kan jeg skrive under på:

1 stk ilder på vei inn under kjøkkenbenken med dagens fangst. En rottebamse som stinket helt hinsides av ilderlukt. Eneste dama Casper noen gang fikk ha det der.

Caspervinter097.jpg

1 stk ilder kommer ut igjen på helt uforståelig vis. Her snakker vi et hull jeg ikke kunne få hånda inn igjennom engang. Og Casper var stor til ilder å være!

Caspervinter098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 stk ilder kommer ut igjen på helt uforståelig vis. Her snakker vi et hull jeg ikke kunne få hånda inn igjennom engang. Og Casper var stor til ilder å være!

Hehe ... en jeg kjenner hadde en gigantisk hannilder som kom gjennom sluket på badet, og på et eller annet vis kom seg inn til naboen og knertet katta deres ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What she said!

Jeg kommer alltid til å ha et spesielt forhold til ilder. Mitt første, "ordentlige" kjæledyr. Kommer aldri til å glemme Casper og all dritten og moroa han fant på.

Flott bande du har. Jeg er litt misunnelig :)

Eneste jeg ikke savner er lukta.. Ukastrert hannilder over hele huset = stink! Dårlig ide. Hehe. Ble så utrolig lei av å høre folk kommentere hver eneste gang de kom på besøk hvor ****** det luktet. Heldig vis ble det mye bedre etter at Casper ble kastrert. Han var fæl til å markere inne.

*klippe herlige bilder av luring*

Ja ilder har virkelig funnet veien inn i hjertet mitt også, men det blir nok ikke flere enn disse før jeg og sambo har fått oss hus/småbruk.

Takk for skryt, er fryktelig stolt av små pelspølsene mine gitt! ^^

Jeg liker faktisk lukta jeg da :lol: Ilder lukter rett og slett herlig^^ De blir dog bedre med markeringsbehovet etter de blir kastrert ja, ingen tvil om det. Kompis var også veldig ekstrem til det før han ble kastrert... Og herlige bilder av pøbelen din^^ De kommer seg dit de vil ja!

*klippe herlige bilder*

Naw, så nydelig hun var da :)

Hehe ... en jeg kjenner hadde en gigantisk hannilder som kom gjennom sluket på badet, og på et eller annet vis kom seg inn til naboen og knertet katta deres ...

Å herlighet :) Men ja, jeg ser det på Miss når hun legger på jakt etter katta. Det er ikke tull fra hennes side og hun laget et bra stort sår på han, så hun har totalforbud fra stua når katta er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, fine tråden om de fine dyrene ;)

savner ilderen vår ganske så mye når jeg ser sånne fine ilder bilder.. får finne frem albumet hans og mimre litt :P

Iih, takketakk for finfin skryt av de skjønne pelspølsene mine :ahappy:

Skjønner at du savner han ja... Det blir tomt uten en sånn urokråke vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...