Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojeden


Carrie
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå min første samojed tispe (Mira), hun er nå 18 mnd.

Hun er veldig rolig, snill og utrolig flink med min datter, som også er 18 mnd gammel :frantics:

Jeg kjenner ikke mange som har samojed, og har hatt veldig mange forskjellige hunderaser, men har aldri hatt samojed.

Så det jeg da syns hadde vært litt gøy å se, er fra hver enkeltpersonene om hvordan akkurat din samojed er.

* Hva den brukes til?

* Hvor mye trening, og åssen trening får den? (Hvor lange turer hver dag?)

* Positivt?

* Negativt?

Ja, fortell gjerne akkurat det du vil, for det syns jeg er bare spennende å lese om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Eg er vell sikkert ikkje kvalifisert til og skrive så mye om akkurat Samojed da eg kun har vert samojed eiger i 14 dager.

Bruken, dvs planene for bruk er vell og ha ein alsidig turkamerat som kan være med meg i skogen og på fjellet uansett vær og føre. Vil vell bli brukt til kløving om sommern og snørekjøring på vinters tid. Det er vertfall drømmen.

Trening skal eg ikkje uttale meg om siden vi ikkje har så veldig mye trening på gang akkurat nå.

Positivt. Først og fremst synst eg Maar er utrolig pen og sjå til (i likhet med alle små polar"bjørner" og er faktisk ein utrolig robust og stabil valp. Men som såklart også har sine..

.. NEGATIVE SIDER!

*gjør folk oppmerksom på at dette gjelder valpetiden*

-småbiting på folk, lister, møbler, ledninger og generelt det som kan bites i!

-bjeffing,klynking og generelt gneldring.

-av og til litt for selvstendig. "Gå den veien du så går eg denne"

Neida. skal ikkje si noko stygt siden eg er Ufattelig glad i lille ulldotten min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en samojed på 11 uker. Det er også min første samojed, så dette blir et innlegg om hvordan en samojedvalp er! Kanskje jeg kommer tilbake til hvordan det er å ha voksen samojed etterhvert :)

Hva den brukes til: Skal brukes til trekk og kløv + litt hverdagsaktivisering/-triksing, men akkurat nå er det bare valpekurs og grunnferdigheter. Mulig det blir litt apportretta trening etterhvert, siden han er veldig glad i å bære ting i munnen.

Hvor mye trening her dag: Ingen fysisk trening ennå (anna enn lek med andre hunder, løpe løs i parken og korte turer i nabolaget). Trener på å gå i bånd på mesteparten av tisseturene, ellers prøver jeg å få til en tur med sele hver dag hvor han får trekke i noen minutter.

Positivt: Stort sett rolig og "sindig" (ikke veldig virrete valp), uredd, lettlært, både fysisk og mentalt sterk. Mer eller mindre stueren fra starten, trass i en hel del uhell :D Kontaktsøkende og veldig kjælen for å være en valp. Søt liten isbjørn/polarrevunge!

Negativt: Utrolig sta, tar lang tid før han respekterer grenser. Mye lyd (bjeffing, sutrepiping (masse sutring rett før han setter seg ned for å bæsje, f.eks.), kanskje litt vel selvstendig iblant, så han trenger mye motivering for å ville trene. Så søt at "alle" vil hilse selv om vi er midt i treninga... Altfor mye pels som gjør at han syns det er helt fantastisk å ligge ute og slikke på isen i evigheter når det er 20 minus, og jeg er KALD og det er MIDT PÅ NATTA og jeg vil INN og SOVE!! Skal jeg ha polarhund igjen, skal jeg få valpen om sommeren. Og ha hage :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 samojeder, Shira 2 1/2 år, Frost snart 2 år, Lea 11 mnd, Coda 12 mnd.

* Hva den brukes til?

hundekjøring, kløv, tur, sengevarmer, fotvarmer, sofakos. Så vidt prøvd agility. Og vi stiller de ut nå og da.

* Hvor mye trening, og åssen trening får den? (Hvor lange turer hver dag?)

I snitt kjører vi 1-2,5 mil 5 dager i uka. De står også ute i hundegård en del timer pr dag så de er mye i aktivitet.

* Positivt?

Aktive, glade, snille, kjempeflott av/å knapp, uredde, elsker å jobbe, praktisk pels, kan brukes til "alt". Ukompliserte og greie hunder!

* Negativt?

Har lite negativt å si om mine egentlig. de røyter mye når de røyter.. Har ei som bjeffer en del, dette kommer av hennes histore fra før hun kom til oss og er noe vi jobber med, de andre har nesten ikke lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, litt morsomt å se forskjellen på "har min første samojedvalp" og "har flere, voksne/unge samojeder". Ser kanskje ut til at det vi nybegynnere syns er slitsomt med våre bittesmå samojedvalper, er nettopp nybegynner- og valpeutfordringer. Det lover da godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, litt morsomt å se forskjellen på "har min første samojedvalp" og "har flere, voksne/unge samojeder". Ser kanskje ut til at det vi nybegynnere syns er slitsomt med våre bittesmå samojedvalper, er nettopp nybegynner- og valpeutfordringer. Det lover da godt!

Hehe;) valpetiden kan være tøff den, men det er verd det!

Nå har jeg hatt 1 tollervalp og 2 hovawartvalper før, og jeg må si samojedene er de enkelste valpene jeg har hatt så langt.. :) Men det er klart det blir lettere når man har hatt noen valper før, og ikke minst har voksne hunder som hjelper til med oppdragelsen! Første gangen er alltid værst, som med så mye annet. Heldigvis er de ikke bittesmå så lenge. Jeg synes noe av det beste med å ha valp er at de blir fort voksne :wub:

JA det er intenst ei stund, mye jobb og man blir fortvilt og føler seg udugelig, men den dagen du sitter der med en voksen snill og god hund så er det meste glemt (og man får lyst på en til...og en til...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistra er også valp fortsatt (6 mnd), så svaret mitt bærer vel preg av det, men kanskje ikke like mye som Nansen og BisQuit siden vi er over den verste valpetida :wub:

* Hva den brukes til? Mistra skal være turhund og lære seg å bære kløv og hjelpe med å trekke pulk når vi går på ski. Resten av tiden er hun familiehund og kosebamse :)

* Hvor mye trening, og åssen trening får den? (Hvor lange turer hver dag?) Nå varierer det veldig, men alt fra en halvtime til et par timer som hovedtur (med stopp og variasjon på lengre turer, selvsagt, siden hun bare er et halvt år). Når hun blir voksen blir det vel 1-2 timer tur/trening hver dag. Skiturer, joggeturer, trekkturer osv.

* Positivt? Åpen og vennlig mot alle mennesker og hunder hun møter, bra pels (varm og enkel å holde ren), frampå, selvsikker, mye pågangsmot, kosete, allerede superivrig på å trekke.

* Negativt? Har ikke så mye negativt å si ennå, egentlig. Kan bli slitsomt når hun blir desperat etter å hilse på alle vi møter, men det går seg vel til når hun blir eldre. Sitter ikke bare fordi vi sier "sitt", hun må vite at hun får noe for det. Noen kaller det stahet, men jeg ser på det mer som at hun har sin egen mening. Er man klar over det og jobber med hunden ser jeg ikke det nødvendigvis som noe negativt. Hun bjeffer ikke mye, men bjeffet er skarpt og ganske ubehagelig. Så lenge hun ikke begynner å vokte veldig når hun blir eldre er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for mange fine svar :ermm: Spennende å lese :blink: Bikkja mi er veldig enkel og snill å håndtere. Bryr seg aldri om andre mennesker når vi går tur, og heller ikke når det kommer folk inn til oss som hun ikke kjenner.. MEN når det kommer noen som hun kjenner godt, hyler hun ende ut, så det hørest ut som om hun får skikkelig juling.. :wub: Hehe.. det er nok det eneste negative jeg syns om henne..! er kjempe glad sor at jeg kjøpte meg samojedhund denne gangen :wub:

Noen som skal prøve samojedene på utstilling da eller? :wub:

Mira skal bare være tur/familie hund, men jeg har drevet mye aktivt på utstilling med min forrige hund, så hadde vært gøy å prøve bare pga at jeg syns det er gøy, og er nysgjerrig på åssen hun kan gjøre det :wub: Men vi får se :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde vært interessant å prøve litt utstilling, men kanskje helst når jeg ikke lenger er fattig studine :icon_redface: Dessuten er jeg usikker på om dotten min egentlig egner seg veldig, blir vel stilt ut en gang eller to for at oppdretterne skal få vite hvor standarden på kullet ligger, men jeg lurer på om han er litt smal - ikke sånn bamsete som jeg ser mange championer er. Og hvor viktig er det egentlig med farge? Han har tydelig bisquitfarge på ørene samt en noe lysere stripe over ryggen (og tre "fregner" på den ene siden av snuten), og jeg syns det er bare sjarmerende - men oppdretterne var veldig fornøyde med at kullet jevnt over hadde lite av bisquitfargen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde vært interessant å prøve litt utstilling, men kanskje helst når jeg ikke lenger er fattig studine :icon_redface: Dessuten er jeg usikker på om dotten min egentlig egner seg veldig, blir vel stilt ut en gang eller to for at oppdretterne skal få vite hvor standarden på kullet ligger, men jeg lurer på om han er litt smal - ikke sånn bamsete som jeg ser mange championer er. Og hvor viktig er det egentlig med farge? Han har tydelig bisquitfarge på ørene samt en noe lysere stripe over ryggen (og tre "fregner" på den ene siden av snuten), og jeg syns det er bare sjarmerende - men oppdretterne var veldig fornøyde med at kullet jevnt over hadde lite av bisquitfargen...?

sakser fra rasestandarden:

Farge:

Rent hvit eller kremfarget, eller hvit og bisquit (bunnfargen

hvit med noen svakt lys brune områder). Må aldri gi inntrykk

av å være lys brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde vært interessant å prøve litt utstilling, men kanskje helst når jeg ikke lenger er fattig studine :( Dessuten er jeg usikker på om dotten min egentlig egner seg veldig, blir vel stilt ut en gang eller to for at oppdretterne skal få vite hvor standarden på kullet ligger, men jeg lurer på om han er litt smal - ikke sånn bamsete som jeg ser mange championer er. Og hvor viktig er det egentlig med farge? Han har tydelig bisquitfarge på ørene samt en noe lysere stripe over ryggen (og tre "fregner" på den ene siden av snuten), og jeg syns det er bare sjarmerende - men oppdretterne var veldig fornøyde med at kullet jevnt over hadde lite av bisquitfargen...?

De hundene er nok både badet og fønet før utstilling, og får da veldig mye mer fluffy og stor pels.. jeg vet ikke åssen du gjør det :P

Tror nok ikke at det har noe å si at han er bisquitfarget på ørene :getlost:

Spennende med utstilling da, for å se åssen bikkja er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene er nok både badet og fønet før utstilling, og får da veldig mye mer fluffy og stor pels.. jeg vet ikke åssen du gjør det :getlost:

Tror nok ikke at det har noe å si at han er bisquitfarget på ørene :(

Spennende med utstilling da, for å se åssen bikkja er :P

Ja, fluff i pelsen er ikke noe problem her i gården! Jeg har egentlig lite peiling på utstilling - har aldri drevet med det og tenkte ikke på det overhodet da jeg bestemte meg for oppdretter og senere valp (da skulle jeg nok i så fall valgt broren hans...) - men syns det ser ut til at han har god og balansert benbygning. Men ansiktet hans er veldig smalt, ganske revete. Det har han etter sin mor, som har vunnet én utstilling, og da mente oppdretterne at det var fordi dommeren var veldig opptatt av hundekjøring og likte at hun var smalere i fasongen pga det. Ellers har hun ikke nådd opp fordi hun er for spinkel.

Men ja, hadde vært gøy å få noen karakteristikker på ham, kanskje han til og med er så heldig å få bli far engang, hvis han gjør det bra! Da skulle jeg definitivt skaffet meg en aldri så liten Nansendatter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Hva den brukes til?

* Hvor mye trening, og åssen trening får den? (Hvor lange turer hver dag?)

* Positivt?

* Negativt?

Ja, fortell gjerne akkurat det du vil, for det syns jeg er bare spennende å lese om :getlost:

Jeg har en ulldott på 2,5 år, som er helt fantastisk! :P Jeg bruker henne som terapihund gjennom praksis - og forhåpentligvis i jobb senere :P Bruker henne også til trekk, kløv, lydighet (muligens konkurranser etterhvert). Hun får ganske mye trening, minimum 2t hver dag, med mer eller mindre intensitet. Synes det er kjempegøy med lange, krevende turer, lange turer hvor hun får løpe masse løs og trene balanse i skog og mark. Vi synes det er viktig med avslapningsdager også! Da trener vi spor/søk både inne og ute, hjernetrim (som feks å få tak i godbiter inni en kopp, snuse seg til godbiter under klær osv), morsomme ting som å "sitte bamse", rull rundt, stå på to. Vi trener også litt pyselydighet, hehe. Jeg vil ikke kreve for mye av henne - det viktigste er at hun synes det er gøy!

Jeg har så mye positivt å skrive at jeg ikke vet helt hvor jeg skal starte! Sammisene er oppmerksomhetssyke, kosete og noen skikkelige selskapsdyr. Det kan jo bli et problem hvis man ikke har nok tid til å vie samojeden sin den oppmerksomheten den fortjener. Jeg har aldri hørt henne bjeffe - men det er vel veldig forskjellig fra hund til hund tenker jeg. Hun hopper aldri opp, godtar at hun ikke får ligge i sofaen, men kan mase litt før tur. Har brukt masse tid på å dempe henne før turer og før måltider, og nå går det kjempebra! :(

Noe som kan bli litt pes er jo selvfølgelig all pelsen, særlig her i huset hvor dusjen er selve fienden! Tar lang tid å få all ulla bløt - og ikke minst helt tørr! Krever en uendelig mengde tålmodighet (noe jeg fortsatt strever litt med :P ).

Bortsett fra det er Samojeden for meg den perfekte hund! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Dere som bruker samojeden(e) deres til trekk, ski, slede, sykkel ol. hvordan fart holder dem? Hvordan ligger de på fart og intensitet i forhold til de andre trekkhundene?(mutte, grl, sh, ah..). Jeg har aldri sett en samojed "in action", så lurer egentlig på hvor de ligger på skalaen her. Jeg er jo vant med vorsteh(fort fort fort, over ok distanser), Nora-BC(fort fort over korte distanser) og alaskan husky(fort over lengre distanser). Går ut ifra samojeden er "treigere" enn disse tre, men lurer litt fordi :) Finnes det noen filmer av sammisspann jeg kan se kanskje? Skal søke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt med andre raser en samojed, så jeg skal ikke si hvordan de er i kjøre i forrhold til de andre. Men klart det går saktere :) Ta en tur til Inge B S på og evt prøv om du ikke har gjort det, han holder til på vestlandet :)

Her er noen filmer tatt av en av de oppdretterene i sverige som ofte plasserer seg øverst på resultatlistene der borte.

http://www.snotrollens.se/film.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...