Gå til innhold
Hundesonen.no

valp + besøk


Bambings

Recommended Posts

Hei!

Svigers drar og henter sin nye labradorvalp i morgen. Jeg og typen har selvfølgelig lyst til å komme og se, men jeg skriver her for å få råd fra noen erfarne soniser som kanskje vet hvor lenge vi bør vente? Slik at vi vet at valpen har funnet seg til rette og er klar for besøk :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på valpen, men den bør få noen dager til en uke på å gjøre seg trygg på sine nye mennesker og det som er det nye hjemmet sitt. Tror vi hadde første lille besøk etter 4 dager når vår var valp, og da var ikke han så veldig sosial, for han brukte litt tid på å bli kjent med folk i begynnelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Tror aldri jeg har tenkt over det, forventer vel bare at valper faller seg til rette med engang. Fikk henne på en fredag, to dager etterpå var hun med på kurs- Og dagen etter det var hun med på jobb. Tror jeg hadde noe besøk innemellom og, men hun var også en svært trygg og tillitsfull valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kan ta med mine ut. Ut må de jo og der er det jo folk og dyr. Har også hadt med mine som tilskuere på ringtrening og diverse ganske tidlig, men inne er det ikke lov med fremmede. Der skal valpen få bli kjent, bli trygg og lære seg at dette er 'hjem'. Og hjemme skal man slappe av og være trygg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg er så flink slik. Inviterer selvsagt ikke til selskap med masse folk, men mine nærmeste venninner har nå kommet hver for seg og tatt en titt ganske kjapt. Tror man må se an valpen. Mine har stort sett alltid vært sosiale og funnet seg til rette veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre får også hund snart.. og jeg kommer til å dra på besøk med en gang jeg da. Men nå kjenner han meg allerede, for jeg har jo vært på besøk hos oppdretter to ganger.

Og jeg bor rett over gaten, og blir nok å være der masse i starten. Men Tinka venter jeg litt med, ihvertfall en dag, også skal jeg la dem møte utendørs første gang.

Men jeg ville sett an valpen.. er den ganske tøff så er det ikke så farlig, men er den veldig skeptisk og forsiktig ville jeg ventet til den var trygg i huset. Ja, hovedregelen er vel at den er trygg, og det er jo det som varierer fra valp-valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne forstå at det ikkje er bra for valpen og treffe barn første tiden men ville no tro det bare er positivt sosialiserings messig at hunden får treffe folk? Eg skal hente ein samojed valp nå på lørdag og vet ikkje helt om eg klarer og hindre at det plutselig dukker opp venner og familie som vil se og hilse på. Etter det eg har lest er det viktig at hunden første dagen får bruke tiden til og bli kjent hjemme. og det skal den.

tenker eg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne forstå at det ikkje er bra for valpen og treffe barn første tiden men ville no tro det bare er positivt sosialiserings messig at hunden får treffe folk? Eg skal hente ein samojed valp nå på lørdag og vet ikkje helt om eg klarer og hindre at det plutselig dukker opp venner og familie som vil se og hilse på. Etter det eg har lest er det viktig at hunden første dagen får bruke tiden til og bli kjent hjemme. og det skal den.

tenker eg helt feil?

Nei, det synes jeg ikke. Så lenge ikke dørene renner ned av folk, og valpen ikke får fred, så synes jeg at det går helt fint med besøk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd :icon_redface:

Mamma og pappa kommer med hunden min på torsdag (fra Norge, jeg har flyttet til Skottland), og de vil jo selvfølgelig gjerne se den også. Men kanskje jeg skal foreslå at de tar den ut en tur, så vi kan hilse på utenfor :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri tenkt på, men jeg tar ikke imot besøk samme dag som jeg henter valpen. Å få litt besøk dagen etterpå, er helt greit, men ikke hele nabolaget på en gang. Ser bare fordeler ved at valpen blir vant til at det kan renne folk inn dørene, selv om det ikke er sånn til vanlig (men det vet jo ikke valpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg får alltid barn og barnebarn komme på besøk ihvertfall dagen etter at valpen har kommet i hus og andre som har lyst, men ikke masse ukjente med en gang. Har de gjerne med på trening i løpet av første uka, kommer litt an på om jeg henter den i helgen og trening på torsdag. Har alltid gått bra. Ingen er stresset eller redd for hverken andre hunder eller mennesker, store som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi fikk besøk 3-4 ganger første uken vi hadde han. Og det har resultert i at han nå (etter snart 3 uker) blir overivrig hver gang det ringer på døren for da vet han at det kommer noen og at han får masse oppmerksomhet! :blink: Hehe.. Men han har blitt veldig trygg på alle mennesker egentlig og virker ikke å være redd/engstelig av seg i det hele tatt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...