Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsperre


Khan

Recommended Posts

Hvis man skal kjøpe en hund med avlssperre på, kan selger av hunden kreve at kjøper steriliserer hunden? Hvis det, bør ikke prisen gå ned litt da isåfall?

Er forresten reglene for sterilisering de samme som ved kastrering, at man trenger medisinsk grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper en hund, dvs betaler for den og kanskje også får papirer på den, er den DIN. Selger kan ikke kreve at man gjør noe som helst etter dette.

En avlssperren som er registrert i NKK sørger for at man ikke kan avle registrerte valper. Så hvis selgeren ønsker å forhindre at kjøperen også avler blandingshunder må selgeren faktisk kastrere hunden på forhånd.

Men avtaler er jo så forskjellige, så selger her mener kanskje at hunden koster dels kjøpssummen + prisen for kastreringen?

Og det finnes alltids veterinærer som kastrerer hunder - uavhengig hva loven sier..

PS - man kastrerer hunder av begge kjønn - en sterilisering gjøres neppe på hund i Norge. Ved kastrering fjernes "alt", så man slipper hormonene - ved en sterilisering vil en tispe fortsette å få løpetid og hormonsvingninger, men kun ikke være fertil lengre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hvite Boxere selges med avlsperre, men dersom man ønsker sterilisering så må man betale for dette selv, selvsagt!Er jo ikke noe tvang på å sterilisere/kasterere selv om man har en hund med avlsperre. Jeg steriliserte min hvite tispe for 2 år siden, ikke pga jeg var redd hun skulle få parret seg, men pga sterkt inbildt svangerskap etter hver løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan selger av hunden kreve at kjøper steriliserer hunden?

Er forresten reglene for sterilisering de samme som ved kastrering, at man trenger medisinsk grunn?

Ja, man trenger medisinsk grunnlag, så å kreve at noen steriliserer er helt klart ikke en gyldig klausul.

Hannhunder blir kun kastrert i Norge, og jeg tror det er kun det de gjør med tisper også, har aldri hørt om noen som blir sterilisert bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en avlssperre... Det funker ikke på en annen måte enn at man ikke får registrert valpene antar jeg. Så sånn sett kan man jo avle i hytt og gevær om man skulle ønske det. Hunden er jo ens eget eie.

Så skal selger forhindre avl, må hunden kastreres på forhånd, rett og slett... Folk lover mye rart i "overta hund" situasjoner. :lol:

(hehe, neida, ingen planer om å avle på Gry altså :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk avlssperre på den første Dobermannen jeg hadde (resten av kullet hadde det også). Litt luguber "oppdretter", men moren til kullet var visstnok ikke røntget. Og eieren hadde visstnok fått beskjed av forrige eieren at hun ikke skulle avles på.

Er det flere grunner til at man kunne sette avlssperre på avkommene, enn at tispa (eller en av avlsdyrene?) ikke var røntget? Om det er spesielt for Dobermann, eller sånn NKK fører det som krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men avtaler er jo så forskjellige, så selger her mener kanskje at hunden koster dels kjøpssummen + prisen for kastreringen?

PS - man kastrerer hunder av begge kjønn - en sterilisering gjøres neppe på hund i Norge. Ved kastrering fjernes "alt", så man slipper hormonene - ved en sterilisering vil en tispe fortsette å få løpetid og hormonsvingninger, men kun ikke være fertil lengre.

Susanne

Tror ikke prisen på kastrering er inkl i kjøpesummen..

Viste ikke at det var forskjell på det, trodde man astrerte hanner og steriliserte hunner, men da lærte jeg at sånn er det ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg feks si at selger må kastrere hunden hvis han vil selge til meg, eller at jeg kan spørre om nedsatt pris hvis jeg fikser kastreringen?

Hvis selger ordner med kastreringen, kan selger da sette opp prisen pga kostnadene?

Jeg ville uansett om hunden var kastrert eller ikke, ikke betalt full pris for en hund med avlssperre. Jeg ville visst årsaken til avlssperren også. Årsaken er lett en god grunn til å få prisavslag. Om hunden er kastrert, gjør ikke det saken bedre i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er det flere grunner til at man kunne sette avlssperre på avkommene, enn at tispa (eller en av avlsdyrene?) ikke var røntget? Om det er spesielt for Dobermann, eller sånn NKK fører det som krav?

Kan jo være sykdommer som kan føre til avlssperre, f.eks. hos hoffene så blir det satt avlssperre på begge foreldredyr og alle i kullet om en av valpene har levershunt (dette fordi "feilen" må arves fra begge foreldredyrene og da vil mest sannsynlig kullsøsken være bærere av feilen).

Men de fleste raser har jo krav til kjent hd-status på foreldredyrene for i det heletatt å få registrert de hos NKK.

Edit: setningsendring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett om hunden var kastrert eller ikke, ikke betalt full pris for en hund med avlssperre. Jeg ville visst årsaken til avlssperren også. Årsaken er lett en god grunn til å få prisavslag. Om hunden er kastrert, gjør ikke det saken bedre i mine øyne.

Hunden er ikke for full pris, den koster 5000,-. Prisen på reg. valper ligger på alt fra 10000- 20000,- sånn ca. Grunnen for avlssperren vet jeg, og det er en god grunn for dette. Grunnen til at selger ytret ønske om kastrering var fordi jeg har en hannhund fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke for full pris, den koster 5000,-. Prisen på reg. valper ligger på alt fra 10000- 20000,- sånn ca. Grunnen for avlssperren vet jeg, og det er en god grunn for dette. Grunnen til at selger ytret ønske om kastrering var fordi jeg har en hannhund fra før.

Da så! Men jeg synes ikke grunnen til kastrering er god nok jeg da.. :rolleyes2: Selv om du kjøpte full-pris valp uten avlssperre så må du jo passe på at uhell ikke skjer liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så! Men jeg synes ikke grunnen til kastrering er god nok jeg da.. :rolleyes2: Selv om du kjøpte full-pris valp uten avlssperre så må du jo passe på at uhell ikke skjer liksom..

Enig!

Jeg lurer veldig på hva jeg skal, om jeg skal gå for denne hunden eller lete etter en annen.. Jeg har ikke noe i mot å kastrere sånn egentlig, men syns det blir litt feil å betale 5000,- pluss noen tusenlapper for kastrering. Jeg hadde kjøpt hunden for 5000,- hvis selger ordnet med kastreringen.

Hva kan kastrering gjøre med tisper? Vet at folk ikke anbefaler kastrering av aggresive og nervøse hanner, for da kan de bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering på tisper koster gjerne 5000 + kr, så da snakker man en dobling av prisen plutselig - siden dette er noe du gjør på selgers ønske og oppfordring. Høres ut som en dårlig deal.

Såpass! Det blir en dårlig deal ja, tror jeg dropper det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...