Gå til innhold
Hundesonen.no

CRUFTS 11-14/3 2010


SusanneL

Recommended Posts

Jeg har lett, men finner ingen tråd om denne "happeningen" her inne. Så klart på tide med en, altså!

Jeg skal dit - og gleder meg!

Faktisk også stille tre av mine bearded collies - veteranen: Moby (Int Nord UCh NordV-02-06 NV-03-06 KbhV-04 SV-07 Breaksea Norwegian Wood) som er meldt på i både Veteran og Open.

Min eneste tispe: Milla (Int Nord UCh Breaksea Bounty) som også er meldt på i Open.

Også Mac (Nord UCh Kindle Passion Just Marvellous), den blå hannen jeg kjøpte fra Tyskland for et par år siden, og som for tiden er hos oppdr. sin der nede. Han møter vi igjen for første gang på et halvår - og vi tar han med hjem etter utst. Forresten - også han kunne kun få stille i Open.

Men info om utst, da. Jeg fikk brev idag med utst.infoen man angivelig trenger.

Jeg meldte på elektronisk samt forhåndsbestilte og betalte for parkering og en katalog. Begge deler fulgte det med vouchere ("kvitteringer") for - så det skal være okey.

Nummerlapper (som vi kjenner dem) var ikke med - men info om at man finner dem på benkene rundt ringen. På denne utstillingen har man ikke med egne bur - hundene skal oppstalles på ferdig oppsatte benker (åpene i fronten så publikum får sett dem).

Her skal de stå HELE dagen - kun når de er i ringen eller luftes får de fjernes derfra (og da max 30 min).

Man får heller ikke (som utstiller) forlate utst.hallen før kl. 16.00 - så det skal være gode muligheter å få se de fleste hundene på benkene i alle fall.

Jeg fikk også med tre adgangsbilletter (en for hver påmeldt hund), og et lite infoskriv om hvilke ringer som starter 8.30 (resten starter kl 9.00). Beardistispene var forøvrig en av de som starter tidlig...

Ellers... Vi (dvs min mor og jeg) reiser med bil, og planlegger overnattinger på hotell hele veien. Planen er at vi blir på reisefot i en drøy uke. Dog med noen litt kortere dagsetapper i bilen, så man får sett litt og opplevd noe annet enn bare Crufts og Autobahn, da..

Reisetips (jeg har vært på Crufts mange ganger tidligere) - ha med handleliste, trillekoffert (det man shopper blir raskt tungt!) og myyyye penger som man kan bruke med god samvittighet.

Det er flere hundre stands der - i flere gigantiske haller. Selv en hel egen shoppingdag er ikke nok for å dekke alle...

Men har man flaks (og er litt oppmerksom) finner man mye stilig der man ikke engang ante eksisterte!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere først nevner shopping der, så har jeg et spørsmål;

Er det billig å handle dere, eller bare veldig, veldig masse fint/man trenger? Kanksje en blanding?

Siden de fleste shopper så mye

Hundeutstyr er endel billigere der, ja. Men hvis man ikke kjøper abnorme mengder er det ikke såååå mye å spare. Men det er alt der der morsomme man ikke får tak i her hjemme som jo er så kult. Andre klistremerker, postkort, bilder enn de vi er vant til. Bokstøtter, bøker, paraplyer, pledd, håndklær og alt mulig annet med din egen rase på.

Alt det der "stæsj"et til pelsene står der rett foran deg og er klare for testing på dyret.

Men jeg forventer meg billigere utstyr på VV-utstillingen i Danmark i sommer, da. Og, ærlig talt, behøver jeg ikke 12 nye børster og kammer - selv om de er 200,- billigere enn her..

Men fine beardisfigurer, en og annen ny bok, raseklubbens årbok, noen postkort, etc - er slik man aldri får nok av - ikke sant?

Kanskje også noen bøker (er ofte ganske billig) på andre raser man kunne tenkt seg å lære mer om, kanskje?

Og selvsagt.. Hele stands med naturmedisin som kurerer ALT din hund kan tenkes å ha (eller mangle).. :)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dit på søndag. Reiser over til England på fredag, men vi er en venninnegjeng som skal finne på litt forskjellig uten hund også ( :blink: ) så vi er bare innom på søndag for å se tollerne, shoppe litt og så få med oss finalene. Inngangsbilletter har venninnen vi skal til fikset for lenge siden, og alt er klart for jentetur til Crufts. Glær mæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i fjor og har utrolig lyst til å reise nedover i år igjen! Bestilte alt en uke før vi reiste i fjor og fikk det utrolig billig, så får se om jeg gjør det samme i år :) Jeg kjøpte halsbånd til Turbo der nede i fjor som jeg elsket! Har selvfølgelig klart å miste det nå og føler nesten at bare det er god nok grunn til å ta turen over igjen! Jeg synes shoppingen var det beste ved hele utstillingen :) Kvaliteten på dalmatineren var iallefall motbydelig dårlig, desverre!

Masse lykke til Susanne! Må være gøy å reise nedover med egne hunder :blink: Men ang. dette med bur. Grand Danoisene hadde iallefall med seg tøybur, men det var kanskje fordi de ikke hadde plass i boksene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1 går på torsdag :rolleyes2:

Vi skal reise vi også, med Tíbrá - FinV-09 NordV-09 Leading Angel's Cherish Thornapple og Rebus - Nord S Uch NordV-09 Japaro Eye Of The Storm. Rebus skal bli igjen der etter Crufts :lol: Utenom det gleder jeg meg helt vanvittig til å ikke bare reise dit, men faktisk stille ut også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Crufts er en opplevelse - var der i fjor og stilte egen hund, og var der også noen år tidligere som publikum. Må helt klart tilbake, og da skal jeg beregne mye mer tid og penger til shoppingen... En dag er ikke nok, og en bør shoppe på torsdag så ikke alt som er bra forsvinner med en gang fra deg.

Fotoalbumet mitt fra i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Crufts er en opplevelse - var der i fjor og stilte egen hund, og var der også noen år tidligere som publikum. Må helt klart tilbake, og da skal jeg beregne mye mer tid og penger til shoppingen... En dag er ikke nok, og en bør shoppe på torsdag så ikke alt som er bra forsvinner med en gang fra deg.

Fotoalbumet mitt fra i fjor

Ah, sukk! Nå gleder jeg meg enda mer :rolleyes2: Herlig album!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir stas å få stille egne hunder der.

Mid 90'tallet kjøpte jeg en hannhund i England som var kvalifisert og meldt på. Jeg stilte han der (plukket ut men ikke plassert blant de 4 beste) - og det var jo utrolig nervøst!

Men da kjente jeg jo ikke hunden (hadde bare møtt han på Crufts 2 år tidligere), og han var ikke i verken den pels- eller muskelkondisjonen jeg synes de skal ha for å være på slike utstillinger. Dessuten kunne han jo ikke noe av det jeg prøvde å få han til å gjøre... :rolleyes2:

Men DENNE gangen kommer man meg hunder man har hatt fra de var småvalper, de er børstet, badet, stelt og trent av meg selv, og det føles klart tryggere å ha den kontrollen, ja. Jeg er 110% sikker på at hundene i alle fall ikke gjør noe "dumt" i ringen, de blir ikke skremt, de liiiiiker utstillinger, og har ingenting å skjemmes for i forhold til noen av de andre i samme ring.

Om de har sjangs til plassering eller ikke - tja... Man vet aldri! Både mor og far til hannen min der har vunnet klassene sine flere ganger der - senest forrige gang jeg var der. Da ble de hhv BIR og BIM veteran (litt "vemodig" å se + tenke på såklart). Denne gangen er det en av sønnene som skal få prøve seg i samme klasse...

Jeg skal prøve å gjøre unna mye av shoppingen på torsdag etter rasen er ferdig, men har satt av fredagen også som vi kan dra innom der og handle.

Da får hundene såklart sitte igjen i bilen og slappe av - mens vi stresser rundt der inne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Crufts er en opplevelse - var der i fjor og stilte egen hund, og var der også noen år tidligere som publikum. Må helt klart tilbake, og da skal jeg beregne mye mer tid og penger til shoppingen... En dag er ikke nok, og en bør shoppe på torsdag så ikke alt som er bra forsvinner med en gang fra deg.

Fotoalbumet mitt fra i fjor

Så gøy å se litt bilder, har vel en 3000 bilder derfra :rolleyes2: Men ang. det bildet med politiet på og aksjoner, var visst ikke helt fredelig, var noen hunder som var blitt sluppet løse og også noen som var blitt sprayet med farge så de ikke skulle kunne stilles. Så var desverre ett par stykker som fant ut at det å forlate hundene alene var en dum ting.. Håpe det ikke skjer noe sånt i år! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh - så sugen jeg ble på å reise når jeg så bildene dine, Emma...

OG det minnet meg om denne hyllen over benkene - må huske på å få laget noen kule skilt og satt opp der, ja.

Hva med dette med aksjoner? Var det i forbindelse med denne "Pedigree dogs exposed" saken? Så ekkelt, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dobbelpost, jeg vet...

Pakker, sjekker lister, finner fram og planlegger for fullt her nå. Vi starter reisen i morgen - kjører til Danmark for første overnatting.

Jøjje meg - så mange ting det går an å ta med seg...

Fullt utst.utstyr, stoler, burer, bånd, børster, shampo, sprayer, mat, matskåler, dekken, sokker... Klær, pledd, GPS, ladere, kontakter, skåler, fôr, pass, penger, reiserute, hotellbestillinger.. Ny bil, full tank diesel, nytt Shellkort i lommeboka' sammen med Euros og britiske pund, pass til både folk og dyr..

Men kanskje, kanskje har man med det meste nå, da!

Hundene børstet i går og i dag, ører, klør, tenner er gått over og fikset så godt det går + badet med grønnsåpe i dag (for å få vekk alt olje-søl fra div. sprayer).

Spennende...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...