Gå til innhold
Hundesonen.no

Merle GD'er får stilles i Tyskland

armagnac

Recommended Posts

Nå har de bestemt at merle GD'er får stilles i Tyskland :) Syntes dette er topp, da det er mye bra materiale blant disse også :) Så i Tyskland skal de bedømmes på lik linje med de andre fargene nå.

I Norge får de jo ikke stilles (eller de kan stilles, men de vil kun få kritikk, ikke plassering i klassen osv).

De kan avles på (med harlequin partner) men fåtall gjør det, da det øker sjansen for å få merlevalper i kullet.

Veit desverre ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med avl på merlehunder i Tyskland, men er jo ikke no sjakktrekk å blande to merle etter hva jeg har lest...

Er jo ikke lenge siden mantel (2007) blei en godkjent farge i Norge heller;) Så her skjer det saker og ting.

Blir spennende å se om merle GD'er får stille i Norge etterhvert også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Veit desverre ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med avl på merlehunder i Tyskland, men er jo ikke no sjakktrekk å blande to merle etter hva jeg har lest...

Da er min mening at man ikke skal pare om det ikke gagner rasen. Er hunder som er godkjent, på alle mulige måter, en god representant for rasen og kan føre dette videre, ja for såvidt ikke kunne si at dette er ok. Men om en av følgene (eller flere) er at det kommer med mentale brister (i forhold til rasestandard) eller sykdommer som er mer arvbare, ja da skulle disse hundene få stille på utstillinger, men ikke bli brukt i avl.

Jeg er ikke en tilhenger av at alle hunder skulle brukes i avl, selv om de har ett hav av titler, for om de selv eller linjene er sykdomsbefengte så burde hundene så lov til å være hunder og ikke potensielle avlshunder... (uansett farge).

Men å gå fra "godkjente" farger til å doble disse... det ville jeg ha vært yderst forsiktig med (meg persomlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en tilhenger av at alle hunder skulle brukes i avl, selv om de har ett hav av titler, for om de selv eller linjene er sykdomsbefengte så burde hundene så lov til å være hunder og ikke potensielle avlshunder... (uansett farge).

Men å gå fra "godkjente" farger til å doble disse... det ville jeg ha vært yderst forsiktig med (meg persomlig).

Hva mener du egentlig? Merle-hunder kan ha sine svakheter, men ikke flere enn harlekin, som allerede er en godkjent farge. Harlekin grand danois har nemlig også merle-genet, men med et modifiserende gen i tillegg. I parringer der en harlekin er involvert, vil det som regel bli merlevalper blant de resulterende valpene. Parringer mellom to harlekins vil kunne gi dobbelmerle-valper (som er defekte som bare det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at tyskerne har tatt de amerikanske forskerne på alvor!

Siden det allerede er sjeldent man parrer merle, så tror jeg ikke det vil bli vanligere nå heller, men det vil bli mer "stuerent" og man slipper å forsvare seg alle veier og i åresvis for kombinasjonen man har valgt, KUN fordi en merle er innvolvert. En mørk merle vil forsterke sortpigmentet i en harl, men siden en merle+harl gir flere merle enn harl+harl er det ikke stuerent, fordi man da avler familiehunder (pet quality), og ikke potensielle utstillings-/avlshunder. Merle har også sjeldnere "irish pattern" dvs hvitt på snute og labber/ben, og vil derved gi sortere valper i harl/sort linjer. Iom at harl er hvit i bunn, synes ikke det om den bærer irish, det må gentestes. Og det er merle+merle som gir størst sjans for dobbeltmerle, da man sjeldent parrer to veldig hvite harls som kan gi dobbeltmerles. Dobbelt harl er alltid letalt, fosteret dør innen 4 uker og absorberes av tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...