Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder

Anne

Recommended Posts

Hehe, nei hd var kanskje ikke noe godt eksempel når jeg kjenner etter.... Men hey! Sagt jeg ikke påberoper meg noe annet enn interesse da! :wub: Vet jo godt at det arbeides hardt med å kartlegge våre egne gener med tanke på kreft og andre sykdommer og at dette ikke er enkelt så er jo ingen grunn til å tro at det er lettere på hunder. Men dere må da være enige at det avles ganske hodeløst på en del "fantastiske" hunder med kjente arvelige sykdommer og skavanker....? Og at det avles bevisst fram skavanker pga utseende....?

Skrekkelig dårlig eksempel, faktisk. :) Genetikk er kjempevanskelig, og vi har langt langt igjen før vi klarer å kartlegge gener og deres påvirninger på mennesker, og dyr.

Selvsagt har det vært, og er, mye dårlig avl på renrasede hunder med diverse sykdommer og alt mulig rart, ingen som nekter for det vel? Men det er da vel ikke et forsvar for å blande to raser på et så tynt grunnlag som det kommer frem i tråden her? Misforstå meg rett, jeg syns mange blandingshunder er helt supre, og kunne godt tenkt meg det selv. (Truls for eksempel :)) men om "pomchi"entusiastene sitter med så lite kunnskap som den eiern som som skriver i tråden her har, så er det skremmende. Å ikke svare på ting, og istede påstå at vi ikke vet hva vi snakker om, er i bestefall dårlig argumentasjonsteknikk... Heldigvis, er det som Siri sier, de som virkelig kan avl og genetikk, de bruker kunskapen sin til å forbedre allerede eksisterende raser på best mulig måte. Ikke kaste seg hals over hodet ut i et prosjekt på tynt grunnlag for å liksom få til en ny "revolusjonerende" frisk rase... Som jeg sa i mitt første innlegg i denne tråden, å skape en ny frisk rase, krever minst like mye arbeid, antakeligvis en god del mer, enn å avle frem friske chi'er og pommer utifra den genpolen man har i rasene i dag.

Og nei, mulig bare jeg som har hengt meg opp i at dagens hunder ofte er avlet bort fra opprinnelig bruk... Sorryboutthat... :wub: Men man kan vel egentlig diskutere om dagens raser er de samme som de engang var, den gang de hadde et bruksområde. Vet ikke hva de har brukt pommer og yorkshire terriere og lhasa apso og papillon til engang, men det kan absolutt ha vært noe... :)

Bort fra, ja - man må ha noe å avle bortifra. :D

Men siden du nevner det;

Pommen stammer fra spisshundene - vet ikke om de er klassifisert som spisshund fremdeles jeg, og har forfedre som var både sledehunder og "herddogs". De ble vel avlet mindre og mindre etterhvert som folk endret bruken av dem, fra arbeidshund til selskapshund.

Yorkshiren er en terrier, med alt det innebærer; jakt på gnagere, om jeg husker riktig så ble vel opphavet til yorkshiren ofte brukt i møller og gruver?

Lhasa apso var vel vakthund, sånn i opprinnelsen.

Papillon var vel også en form for rotte/musejeger.

Neida, pommen brukes hverken som herdsdog eller sledehund lenger, men man finner da jaktinstinkt i de fleste terriere, og det er da stort sett ingenting i veien med vaktegenskapene til Lhasaen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Ok - du snakker virkelig om ting du overhodet ikke har greie på her... Gud hjelpes...

For det første: Det er ytterst få sykdommer som har arvgang som er knyttet til kjønnsbundet arvelighet (som nevnt over er f eks fargeblindhet en slik sykdom som bæres videre av hunkjønn, mens det slår ut i sykdom på hannkjønn pga X- og Y-kromosomer). Når man snakker om resessiv arvgang har dette lite med kjønn å gjøre - der vil det uavhengig av kjønn dukke opp individer som enten er bærere av sykdomsgenet eller som blir syke.

Det som KAN være fordelen med å blande to raser for å få bort en resessivt arvelig sykdom (for det er de sykdommene som er vanskelig å bli kvitt, fordi de kan dukke opp så tilfeldig) er dersom de sykdommene man ønsker til livs opptrer på ulike loci i DNA'et. F eks kan man DNA-teste enkelte raser for øyesykdommen PRA, men ikke alle raser fordi sykdomsgenet ikke sitter på samme sted på ulike raser. Dvs at man ved første gangs parring mellom to raser med PRA kan være heldig fordi ingen av avkommene i første generasjon vil bli syke selv om begge foreldrene skulle være bærere av sykdomsgenet. Derimot vil det være stor sjanse for at sykdommen kan dukke opp i de neste generasjonene igjen (når man parrer blanding med blanding igjen - for det er jo DET man må gjøre om man skal lage en egen rase, sant ?? Ellers får man jo ingen ensartet rase, bare førstegenerasjons blandingshunder - og nei det heter ikke blandingsRASE - det er jo en selvmotsigelse), for da har man plutselig individer som alle kan bære sykdomsgenet uten selv å være syke, men man vet jo ikke hvem som har det eller ikke... og plutselig dukker sykdommen opp igjen.

Å være så naiv og tro at man bare sånn uten videre skal greie å få fram en liten rase, frisk og fin, bare ved å blande to ulike raser er i beste fall naivt, og de oppdretterne som får sine valpekjøpere til å TRO på slikt tull får vel i allefall ei full og fin lommebok.

Dessverre er det gjerne de oppdretterne med MINST kunnskap om avl og genetikk som setter i gang slike prosjekter. De som SITTER med kunnskap om sånt GJØR det ikke. De bruker sine kunnsaper og erfaringer til å forbedre sine egne raser. Det finnes forresten eksempler på at man har fått tillatelse til å blande inn andre raser i en rase for å forbedre visse egenskaper - eller få fram ønskede medfødte egenskaper (stumphale f eks) - men dette er ikke noe hvem som helst kan gjøre.

Nå gir jeg faktisk opp... Dette blir for dumt.. Du kan si akkurat hva du vil, men når det er veterinærer som står bak dette her så tror jeg kanskje det er noen av de som "SITTER md kunnskap og som du sier ikke GJØR det" , for jo de gjør det. Og disse menneskene har laaaang efraring med rasene, de er veldig kunnskapsrike om geteknologi, de vet hvilke sykdommer som går igjen og hvilke sykdommer de kan bli kvitt. Så hvis ikke du er en annerkjent veterinær så tror jeg at jeg fortsetter å høre på min veterinær. :wub: Og by the way, min pomchi er en superfrisk og fin hund, han veier 1 kg mer enn begge foreldrene, han har mindre utstikkende øyne, kraftigere benbygning og er mye mer aktiv.

Så leste jeg nettopp alle kommentarene her nede, og da svarer jeg som jeg nettopp gjorde, jeg sier videre det jeg har fått beskjed om fra veterinærene som stod på venteliste på hunden sammen med meg.Faktisk så var det tre veterinærer som stod på den ventelisten. og jeg sier ikke at alle andre enn meg er uvitne, men når folk som sier at de aldri har hørt om pomchi begynner å kommentere den, føler jeg at det blir litt feil, når det går an å bare bruke 2 minutter på google før man setter i gang å diskuterer :wub:

men helt ærlig.. det bryr meg fint lite om hva dere skriver, siden jeg vert fall har fått avlet frem et eksemplar som har blitt kvitt en del dårlige egenskaper og er en friskere og sterke hund! :)

Og forresten... blandingshunder er veldig ofte de friskeste hundene :)

post-4433-1219044847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hørt veterinærer som har sagt at de syntes valper etter to helsøsken var helt fint også jeg, så hva veterinærer uttaler seg om kan jo være så mangt... Det er vel ikke sikkert disse veterinærene sier så mye feil heller, det handler kanskje mer om hva man oppfatter og forstår av det som blir sagt - men fortsett å vær suveren du, lev i din egen lille verden, så blir nok alt så bra, men noen ny RASE vil du neppe oppleve å få - dette er og blir blandingshunder - enkelt og greit.

EDIT: Og bare ditt siste utsagn sier vel sitt om hva du kan om dette.... *himle med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: en hannhund kan ikke overføre en sykdom som den selv ikke har, dvs at en hannhund som ikke har noe som helst symptomer på en sykdom som vetrinærene vet er ressisiv, faktisk ikke har dette sykdomsgenet, og da ikke kan overføre det til valpen. Dermed hjelper det ikke om farfaren til valpen har sykdommen, fordi at hannkjønnet ikke kan bære på en slik sykdom. Hunnkjønnet kan derimot ha en slik ressisiv sykdom på y kromosomet uten at hun viser noen som helst symptomer på sykdommen, og derfor kan en frisk mamma overføre en sykdom som f.eks mormor eller tippoldemor har hatt, til valpen. Men enkle tester kan svare på om mammaen bærer på et slikt ressisivt sykdommsgen.

Derfor kan en opptretter som vil avle frem en frisk hund, og gidder å ta seg tid til å sette seg inn i det, se etter symptomer hos faren og ta en gentest på moren, dermed vil opptretter vite om valpen har noen som helst sjanse for å få denne sykdommen, og eventuelt enkelt finne ut hvor stor sjanse det er, sjansene minsker jo etterhvert som en kommer lenger og lenger bort fra det "syke" leddet i familien, og dermed kan en avle frem en helt frisk hund. Etter det fortsetter jo arbeidet med å parre kun helt friske hunder med hverandre for å få en prima vare!

Dypere inn på det enn det kan jeg faktisk ikke gå, for jeg har ingen doktorgrad innen genteknologi. :)

Men hvilken sykdommer er det du snakker om. Så langt jeg har fått med meg så er det bare to arvelige sykdommer som er særlig vanlige både på pomeranian og chihuahua og det er PRA og PL. Når det gjelder PL, så finnes det ingen gen-test overhodet. Det gjør det forsåvidt for PRA, men det er ikke mulig å genteste verken pomme eller chi fordi man ikke har lokalisert genet på de rasene enda. Det man kan gjøre, er å ta en ERG test, som vil vise om hunden vi utvikle PRA selv. Det derimot gir ikke svar på om den er bærer. Heller ikke er noen av disse sykdommene knyttet til kjønn. Jeg har noen år bak men i miniatyrhundmiljøet, kjenner flere oppdrettere av begge rasene, men om du vet av noen andre, arvelige sykdommer som man kan bli kvitt ved blandingen av disse to rasene hadde jeg vært veldig interessert i å høre hvilke!

Å være så naiv og tro at man bare sånn uten videre skal greie å få fram en liten rase, frisk og fin, bare ved å blande to ulike raser er i beste fall naivt, og de oppdretterne som får sine valpekjøpere til å TRO på slikt tull får vel i allefall ei full og fin lommebok.

Dessverre er det gjerne de oppdretterne med MINST kunnskap om avl og genetikk som setter i gang slike prosjekter. De som SITTER med kunnskap om sånt GJØR det ikke. De bruker sine kunnsaper og erfaringer til å forbedre sine egne raser. Det finnes forresten eksempler på at man har fått tillatelse til å blande inn andre raser i en rase for å forbedre visse egenskaper - eller få fram ønskede medfødte egenskaper (stumphale f eks) - men dette er ikke noe hvem som helst kan gjøre.

Godt sagt.

Skrekkelig dårlig eksempel, faktisk. :wub: Genetikk er kjempevanskelig, og vi har langt langt igjen før vi klarer å kartlegge gener og deres påvirninger på mennesker, og dyr.

Selvsagt har det vært, og er, mye dårlig avl på renrasede hunder med diverse sykdommer og alt mulig rart, ingen som nekter for det vel? Men det er da vel ikke et forsvar for å blande to raser på et så tynt grunnlag som det kommer frem i tråden her? Misforstå meg rett, jeg syns mange blandingshunder er helt supre, og kunne godt tenkt meg det selv. (Truls for eksempel :D) men om "pomchi"entusiastene sitter med så lite kunnskap som den eiern som som skriver i tråden her har, så er det skremmende. Å ikke svare på ting, og istede påstå at vi ikke vet hva vi snakker om, er i bestefall dårlig argumentasjonsteknikk... Heldigvis, er det som Siri sier, de som virkelig kan avl og genetikk, de bruker kunskapen sin til å forbedre allerede eksisterende raser på best mulig måte. Ikke kaste seg hals over hodet ut i et prosjekt på tynt grunnlag for å liksom få til en ny "revolusjonerende" frisk rase... Som jeg sa i mitt første innlegg i denne tråden, å skape en ny frisk rase, krever minst like mye arbeid, antakeligvis en god del mer, enn å avle frem friske chi'er og pommer utifra den genpolen man har i rasene i dag.

Bort fra, ja - man må ha noe å avle bortifra. :)

Men siden du nevner det;

Pommen stammer fra spisshundene - vet ikke om de er klassifisert som spisshund fremdeles jeg, og har forfedre som var både sledehunder og "herddogs". De ble vel avlet mindre og mindre etterhvert som folk endret bruken av dem, fra arbeidshund til selskapshund.

Yorkshiren er en terrier, med alt det innebærer; jakt på gnagere, om jeg husker riktig så ble vel opphavet til yorkshiren ofte brukt i møller og gruver?

Lhasa apso var vel vakthund, sånn i opprinnelsen.

Papillon var vel også en form for rotte/musejeger.

Neida, pommen brukes hverken som herdsdog eller sledehund lenger, men man finner da jaktinstinkt i de fleste terriere, og det er da stort sett ingenting i veien med vaktegenskapene til Lhasaen i dag.

Selskapshund er jo et bruksområde i seg selv. At hunden kan gi eieren sin bedre helse både psykisk og fysisk er de fleste enige i, tenker også på bruk av terapihund osv. Det er nok mulig å avle seg bort fra bruksområdet selskapshund også, feks ved å bruke hunder som er svake sosialt. Akkurat når det gjelder blandinger mellom pomme og chi, eller andre miniatyrhunder for den del, tror jeg ikke man nødvendigvis avler seg bort fra et bruksområde. Men jeg syns heller ikke at det i denne diskusjonen har kommet fram argumenter for at man tilfører noe som er så nytt og bra at det rettferdiggjør å lage enda en rase.

De argumentene Donny the pomchi kommer med angående størrelsen feks, tror jeg kan ha noe for seg. Mange miniatyrhunder er avlet for små. Men jeg mener at det arbeidet med å velge litt større og sunne hunder som avlshunder ideellt sett burde foregått innad i rasen(e).

BTW: Papillon er opprinnelig en spaniel. Kalles også "den kontinentale dvergspaniel" (i motsetning til de engelske dvergspanielene)

Nå gir jeg faktisk opp... Dette blir for dumt.. Du kan si akkurat hva du vil, men når det er veterinærer som står bak dette her så tror jeg kanskje det er noen av de som "SITTER md kunnskap og som du sier ikke GJØR det" , for jo de gjør det. Og disse menneskene har laaaang efraring med rasene, de er veldig kunnskapsrike om geteknologi, de vet hvilke sykdommer som går igjen og hvilke sykdommer de kan bli kvitt. Så hvis ikke du er en annerkjent veterinær så tror jeg at jeg fortsetter å høre på min veterinær. :wub: Og by the way, min pomchi er en superfrisk og fin hund, han veier 1 kg mer enn begge foreldrene, han har mindre utstikkende øyne, kraftigere benbygning og er mye mer aktiv.

Så leste jeg nettopp alle kommentarene her nede, og da svarer jeg som jeg nettopp gjorde, jeg sier videre det jeg har fått beskjed om fra veterinærene som stod på venteliste på hunden sammen med meg.Faktisk så var det tre veterinærer som stod på den ventelisten. og jeg sier ikke at alle andre enn meg er uvitne, men når folk som sier at de aldri har hørt om pomchi begynner å kommentere den, føler jeg at det blir litt feil, når det går an å bare bruke 2 minutter på google før man setter i gang å diskuterer :D

men helt ærlig.. det bryr meg fint lite om hva dere skriver, siden jeg vert fall har fått avlet frem et eksemplar som har blitt kvitt en del dårlige egenskaper og er en friskere og sterke hund! ;)

Jeg har lest alle linkene du har lagt ut, og googlet rasen(i litt mer enn to minutter) -som du foreslo, og jeg kan ikke se at det er veterinærer som står bak?! Og med tanke på det jeg tidligere har skrevet om PRA og PL, at det ikke er mulig å genteste for dette slik at man kan finne bærerne, så kan jeg ikke helt se at veterinærer som faktisk har peiling, vil gå inn å si at dette er en god ide.

Det kan tenkes, for det vet jeg ikke, at det finnes en arvelig sykdom som er vanlig på pomme eller chi i USA? Siden det er der denne nye rasen har oppstått. For eksempel denne hoftelidelsen som du snakker om? Men i så fall ser jeg ikke noe grunn til å foreta den samme blandingen i Norge her denne mystiske sykdommen faktisk ikke er et problem. (Og da går jeg ut fra at din hund kommer fra en norsk oppdretter jeg, gjerne i bergensområdet. Gi gjerne beskjed om jeg tar feil og du har importert en amerikansk pomchi)

At blandingshunder er de friskeste hundene er vel en myte som burde vært lagt død for lenge siden, potensielt sett kan jo en blandingshund arve sykdommer fra flere raser. Og påstanden tror jeg nok stammer fra en tid da blandingshunder var "friskere" fordi de ikke ble tatt med til dyrlegen når de ble syke fordi de var "uekte".

Jeg håper virkelig du har fått den sunne og friske hunden du ønsker deg. Men ut fra bildene du har lagt ut, ser han ikke ut til å være gamle karen. Og PL er en sykdom man tester for når bikkja er et år, og PRA kan dukke opp hele livet -men det mest vanlige er at hunder blir syke når de er godt voksne/gamle. Så å bruke din valp/unghund som et eksempel på at rasen er frisk var vel ikke akkurat overbevisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det endel ting jeg ikke klarer å la vær å kommentere.

Men utfra det jeg skjønte er det i vert fall motsatt av det du sier, lettere å avle bort de negative ressisive genene enn de dominante.

For egenskaper som nedarves dominant finnes det ingen bærere - altså enten er man frisk eller så er man syk. Med andre ord er det bare å unngå å avle på de syke individene og så får man ikke syke avkom.

Nettopp av denne grunn er det færre dominante sykdommer hos hund enn hos eks. menneske fordi de er lettere å bli kvitt.

(forenklet eksempel selvsagt - ikke tatt hensyn til sykdommer som utvikles senere i livet, er vanskelig å diagnistisere eller med kompleks endarving)

...Det jeg snakket om var at en et hannkjønn har bare x kromosom , mens et hunnkjønn har y kromosom, og det er bare y kromosomet som kan bære på et sykt gen uten at individet som har dette sykdomsgenet er sykt.

Hunnkjønn har to X kromosomer mens hanndyr har en X og en Y - det håper jeg inderlig veterinæren din vet.

Altså: en hannhund kan ikke overføre en sykdom som den selv ikke har, dvs at en hannhund som ikke har noe som helst symptomer på en sykdom som vetrinærene vet er ressisiv, faktisk ikke har dette sykdomsgenet, og da ikke kan overføre det til valpen. Dermed hjelper det ikke om farfaren til valpen har sykdommen, fordi at hannkjønnet ikke kan bære på en slik sykdom. Hunnkjønnet kan derimot ha en slik ressisiv sykdom på y kromosomet uten at hun viser noen som helst symptomer på sykdommen, og derfor kan en frisk mamma overføre en sykdom som f.eks mormor eller tippoldemor har hatt, til valpen. Men enkle tester kan svare på om mammaen bærer på et slikt ressisivt sykdommsgen.

Kjønnsbundet nedarving betyr at genet som gir den aktuelle sykdommen sitter på kjønnskromosomene - og vanligvis menes det X kromsomet da Y kromosomet inneholder få gener. Når hanndyr bare har en X innebærer det at sykdommer som egentlig nedarves recessivt vil oppføre seg som dominante - det er nok med en kopi at genet for å få sykdommen. Derfor er det flere hanner enn hunner som får kjønnsbundne sykdommer.

Blødersykdom bla hos manchester terrier er eksempel på en sykdom hos hund hvor det ansvarlige genet sitter på X kromosomet og nedarves derfor kjønnsbundet.

Derfor kan en opptretter som vil avle frem en frisk hund, og gidder å ta seg tid til å sette seg inn i det, se etter symptomer hos faren og ta en gentest på moren, dermed vil opptretter vite om valpen har noen som helst sjanse for å få denne sykdommen, og eventuelt enkelt finne ut hvor stor sjanse det er, sjansene minsker jo etterhvert som en kommer lenger og lenger bort fra det "syke" leddet i familien, og dermed kan en avle frem en helt frisk hund. Etter det fortsetter jo arbeidet med å parre kun helt friske hunder med hverandre for å få en prima vare!

Ja hadde det enda vært så enkelt :rolleyes: Det kan fungere for en enkelt sykdom - men hva med alle de andre sykdommene og særlig de det ikke finnes tester for...?

Dypere inn på det enn det kan jeg faktisk ikke gå, for jeg har ingen doktorgrad innen genteknologi. :wub:

Det har ikke veterinærer heller :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten... blandingshunder er veldig ofte de friskeste hundene :wub:

Uff den kommentaren der er så dum at man må nesten få lov til å le litt :wub:

Jeg har faktisk kjenskap til flere blandinger av pom/chi som sliter med både Leg Perthes og Patella Lux, så at de slipper unna med sykdommer er nok ikke riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hørt veterinærer som har sagt at de syntes valper etter to helsøsken var helt fint også jeg, så hva veterinærer uttaler seg om kan jo være så mangt... Det er vel ikke sikkert disse veterinærene sier så mye feil heller, det handler kanskje mer om hva man oppfatter og forstår av det som blir sagt - men fortsett å vær suveren du, lev i din egen lille verden, så blir nok alt så bra, men noen ny RASE vil du neppe oppleve å få - dette er og blir blandingshunder - enkelt og greit.

EDIT: Og bare ditt siste utsagn sier vel sitt om hva du kan om dette.... *himle med øynene*

hehe.. nå sa jeg vel nettopp at jeg ikke ser på meg selv som suveren.. meen vet du hva , jeg skal fortsette å leve i min fantastiske verden jeg :wub: men en frisk og vakker hund og godt humør. Så kan du fortsette å leve i din negative lille boks. Forresten er det bare å sende meg adressen din til suss.suss@hotmail.com så kan jeg sende deg all informasjon som jeg har mottatt fra veterinærene jeg har pratet med, inkludert det jeg har fått på mail fra han jeg pratet med i statene :wub: bare sånn hvis du er interessert :) ha en fin dag! det skal i vert fall meg og doffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff den kommentaren der er så dum at man må nesten få lov til å le litt :wub:

Jeg har faktisk kjenskap til flere blandinger av pom/chi som sliter med både Leg Perthes og Patella Lux, så at de slipper unna med sykdommer er nok ikke riktig :)

Ja du må bare le kjære :wub: Det sier seg vel helt selv at når man prøver å blande frem friske hunder fra hunder med masse svakheter så vil man få noen eksemplarer med samme svakhetene før man får en frisk rase. Det tar tid vet du.. og ingen av oss vil nok få oppleve det i vår levetid, MEN det gjelder bare å tenke positiv p konsentrere seg om å ville de rette tingene, i stede for å se håpløsheten i alt. Å tenke positivt er faktisk den aller viktigste egenskapendu har i livet! Bare prøv, så skal du se at du blir mye lykkeligere med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapshund er jo et bruksområde i seg selv. At hunden kan gi eieren sin bedre helse både psykisk og fysisk er de fleste enige i, tenker også på bruk av terapihund osv. Det er nok mulig å avle seg bort fra bruksområdet selskapshund også, feks ved å bruke hunder som er svake sosialt. Akkurat når det gjelder blandinger mellom pomme og chi, eller andre miniatyrhunder for den del, tror jeg ikke man nødvendigvis avler seg bort fra et bruksområde. Men jeg syns heller ikke at det i denne diskusjonen har kommet fram argumenter for at man tilfører noe som er så nytt og bra at det rettferdiggjør å lage enda en rase.
Joda, selskapshund er et "verdig" bruksområde i dag det. Var ikke det jeg mente, jeg mente at opphavet til de fleste raser (alle kanskje?) har hatt en "jobb" i starten.

De argumentene Donny the pomchi kommer med angående størrelsen feks, tror jeg kan ha noe for seg. Mange miniatyrhunder er avlet for små. Men jeg mener at det arbeidet med å velge litt større og sunne hunder som avlshunder ideellt sett burde foregått innad i rasen(e).
Yep, det er rasen som burde forbedres, man endrer ikkeno ved å prøve å lage en ny en på det grunnlaget.

BTW: Papillon er opprinnelig en spaniel. Kalles også "den kontinentale dvergspaniel" (i motsetning til de engelske dvergspanielene)
Yep, men bruksområdet var rotte/musejeger i hovedsak.

Nå har gir jeg forøvrig opp, jeg klarer ikke forenkle hverken helt basic genetikk eller spørsmålene mine mer. Tragisk at veterinærer sprer slik misinformasjon og tragisk at noen hundeeiere virkelig ikke ser lenger enn sin egen nesetipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg faktisk opp... Dette blir for dumt.. Du kan si akkurat hva du vil, men når det er veterinærer som står bak dette her så tror jeg kanskje det er noen av de som "SITTER md kunnskap og som du sier ikke GJØR det" , for jo de gjør det. Og disse menneskene har laaaang efraring med rasene, de er veldig kunnskapsrike om geteknologi, de vet hvilke sykdommer som går igjen og hvilke sykdommer de kan bli kvitt. Så hvis ikke du er en annerkjent veterinær så tror jeg at jeg fortsetter å høre på min veterinær.

Annerkjent veterinær som Trude Mostue for eksempel?? Da hadde jeg heller hørt på de kunnskapsrike her inne.. Jeg fikk også beskjed av dyrlegen om at blandingshunden min kom til å leve lengee, med få turer til veterinæren. Merkelig nok så har vi vært hos vett'en minst 8 ganger hvert år.. Mange dyrleger kan faktisk overraskende lite om hundeting utenom det medisinske, men folk hører jo på de nettopp fordi de er dyrleger.

:wub: Og by the way, min pomchi er en superfrisk og fin hund, han veier 1 kg mer enn begge foreldrene, han har mindre utstikkende øyne, kraftigere benbygning og er mye mer aktiv.

Hvor gammel er han?

Så leste jeg nettopp alle kommentarene her nede, og da svarer jeg som jeg nettopp gjorde, jeg sier videre det jeg har fått beskjed om fra veterinærene som stod på venteliste på hunden sammen med meg.Faktisk så var det tre veterinærer som stod på den ventelisten. og jeg sier ikke at alle andre enn meg er uvitne, men når folk som sier at de aldri har hørt om pomchi begynner å kommentere den, føler jeg at det blir litt feil, når det går an å bare bruke 2 minutter på google før man setter i gang å diskuterer :wub:

Det går ann å bruke 2 min å google den for å se hvordan den ser ut ja, men det er vel ikke det som blir diskutert her? Hvis du synes det er så lett å finne ut det de spør om her, så kan du vel svare de da??

men helt ærlig.. det bryr meg fint lite om hva dere skriver, siden jeg vert fall har fått avlet frem et eksemplar som har blitt kvitt en del dårlige egenskaper og er en friskere og sterke hund! :)

De er det ja... Har du noe som du kan "bakke" opp dette utsagnet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med blandingshunder er at det ikke finnes noe som helst register, informasjon eller rene fakta om sykdommer/helse osv.

Så alt er bare påstander og egene meninger blandt folk, er aldri noe fakta når det kommer til hunder som ikke er av ren rase.

Ser at det står en annonse for Pom Chi valper på F*nn nå, hentet fra annonsen :

"Det er kjent at blandingshunder har meget lang levetid."

Også et salgsargument, hvis disse to foreldredyrene er så friske og flotte, hvorfor ikke avle renrasede valper ?

Men på en annen måte.. er det jo enkelt å tjene 15 lapper pr valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, men bruksområdet var rotte/musejeger i hovedsak.

Dette blir jo veldig OT, men hvor tar du det fra?

Om papillon har en mer opprinnelig bruksområde enn å være selskapshund så er det jo som fuglehund ikke rottefanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig OT, men hvor tar du det fra?

Om papillon har en mer opprinnelig bruksområde enn å være selskapshund så er det jo som fuglehund ikke rottefanger.

Har jeg bomma på den? Mener da bestemt at jeg leste at de ble holdt for å begrense småkrypbestanden på 1500tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt/sett muse og fluefanger faktisk :)

jeg har aldri hørt eller lest noe om smådyrfangst. Det er jo en terrierting?!

Men, jeg har hørt at de ble brukt til å holde sengene på det franske hoff fri for lopper, fordi de tok hundene med seg til sengs, og dermed foretrakk loppene hundene framfor hundeeierene siden hunden har høyere kroppstemperatur..

jeg vet ikke, jeg tror det er en myte... :rolleyes:

men jeg trøster meg med det når bikkja ikke gjør det så bra på konkurranser og treninger, det er ikke annet å forvente med en profesjonell loppefanger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hørt eller lest noe om smådyrfangst. Det er jo en terrierting?!

Men, jeg har hørt at de ble brukt til å holde sengene på det franske hoff fri for lopper, fordi de tok hundene med seg til sengs, og dermed foretrakk loppene hundene framfor hundeeierene siden hunden har høyere kroppstemperatur..

jeg vet ikke, jeg tror det er en myte... :rolleyes:

men jeg trøster meg med det når bikkja ikke gjør det så bra på konkurranser og treninger, det er ikke annet å forvente med en profesjonell loppefanger. :)

;) Egenskapene lever videre. ;)

Det står faktisk i rasebeskrivelsen til Phalenen på canis. Klarte å snuse opp hvor jeg hadde det fra. Om det stemmer skal jeg ikke si for sikkert, men hovedpoenget var jo at opphavet hadde en oppgave, og det er vi vel enige om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må bare le kjære :) Det sier seg vel helt selv at når man prøver å blande frem friske hunder fra hunder med masse svakheter så vil man få noen eksemplarer med samme svakhetene før man får en frisk rase. Det tar tid vet du.. og ingen av oss vil nok få oppleve det i vår levetid, MEN det gjelder bare å tenke positiv p konsentrere seg om å ville de rette tingene, i stede for å se håpløsheten i alt. Å tenke positivt er faktisk den aller viktigste egenskapendu har i livet! Bare prøv, så skal du se at du blir mye lykkeligere med en gang ;)

Skjønner at når man kommer til kort og mangler skikkelig svar tilbake til folk så blir man sarkatisk, fortsett bare med det du, men håper ikke du luller deg inn i en verden hvor du tror at blandingshunder er friskere enn andre hunder, den verden finnes nemlig ikke, desverre.

(har blandingshund selv og skulle virkelig ønske at du har rett ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at når man kommer til kort og mangler skikkelig svar tilbake til folk så blir man sarkatisk, fortsett bare med det du, men håper ikke du luller deg inn i en verden hvor du tror at blandingshunder er friskere enn andre hunder, den verden finnes nemlig ikke, desverre.

(har blandingshund selv og skulle virkelig ønske at du har rett :) )

nei nei nei.. nå misforsod du.. for jeg mente ikke å være sarkastisk.. jeg er virkelig ikke en sarkastisk person av meg.. Jeg er ærlig og positiv bare ;) og jeg mangler ikke svar, men når jeg svarer så er du jo bare uenig, så da er det jo ikke vits i. For jeg kommer ikke til å tro meg på deg enn på vetrinærene uansett, så derfor bare lar jeg vær å skrive noe mer svar. For min del spiller det jo null rolle hva du mener .. Blandingshunder er ofte friskere hunder enn renrasede faktisk.. Jeg har både renraset og blanding, og har har et blandingskull tidligere. Så er ikke fordi jeg bare har blandingshund og skal skryte av det. Men det er faktisk fakta, blandingshunder er ofte både friskere og med bere gemytt. Så får vi bare være enige om å være uenige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk fakta, blandingshunder er ofte både friskere og med bere gemytt. Så får vi bare være enige om å være uenige :)

Og hvor finner man slike fakta da ? Finn gjerne en referanse med link til undersøkelser som sier at blandingshunder er friskere og har bedre gemytt enn renrasede hunder... Hvorfor skal man være enig om å være uendig når uenigheten består i at "noen" fremsetter påstander som overhodet ikke har forankring i virkeligheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Forresten er det bare å sende meg adressen din til suss.suss@hotmail.com så kan jeg sende deg all informasjon som jeg har mottatt fra veterinærene jeg har pratet med, inkludert det jeg har fått på mail fra han jeg pratet med i statene :)

Det er da vel ingen som har sagt at hunden din ikke er frisk osvosv...?

Hvem har du pratet med i statene da? En ekspert på "pomchi" ;)

Det skal en del til for å lage en egen rase, ikke krysse i hytt og gevær fordi det er inn med "veskehunder". Det kan man ikke kalle avl. En seriøs oppdretter leter etter det beste. De parrer ikke hundene sine fordi de er fine, eller snille.

Det med at blandinger er bedre enn rasehunder er nok bare en gammel myte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor finner man slike fakta da ? Finn gjerne en referanse med link til undersøkelser som sier at blandingshunder er friskere og har bedre gemytt enn renrasede hunder... Hvorfor skal man være enig om å være uendig når uenigheten består i at "noen" fremsetter påstander som overhodet ikke har forankring i virkeligheten ?

Det lurer jeg også på?

Jeg har selv en rase som ikke er godkjent av FCI, men det jobbes målretter med avl og en eventuell godkjenning. Det å få en rase godkjent krever litt mer enn å blande to rasehunder og proklamere at dette ble bra!

Kan jeg spørre hvilket land det skal søkes om nasjonal godkjenning i, altså hvilket land er rasens "hjemland"? Eller hvor langt eller målrettet er man i arbeidet med å etablere pomchi som en egen rase?

Slenger med en link om dette emnet

Creating a new breed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei.. nå misforsod du.. for jeg mente ikke å være sarkastisk.. jeg er virkelig ikke en sarkastisk person av meg.. Jeg er ærlig og positiv bare :ahappy: og jeg mangler ikke svar, men når jeg svarer så er du jo bare uenig, så da er det jo ikke vits i. For jeg kommer ikke til å tro meg på deg enn på vetrinærene uansett, så derfor bare lar jeg vær å skrive noe mer svar. For min del spiller det jo null rolle hva du mener .. Blandingshunder er ofte friskere hunder enn renrasede faktisk.. Jeg har både renraset og blanding, og har har et blandingskull tidligere. Så er ikke fordi jeg bare har blandingshund og skal skryte av det. Men det er faktisk fakta, blandingshunder er ofte både friskere og med bere gemytt. Så får vi bare være enige om å være uenige :ahappy:

Ok, jeg skjønner at du mener at blandinger er mer friske enn renrasede, men kan du referere til noen teorier som støtter denne påstanden? Hva gjør en blandingshund så mye friskere enn en renraset?

Også lurer jeg litt på hvilke veterinærer som er støttende til avelen på Pomchi?

Siden jeg selv er fysioterapaut for hunder og kjenner til veldig mange veterinærer så hadde det vært litt gøy å vite hvem det er som støtter denne blandingen, da kan jeg heller ringe dem og få fakta enn å tvinge det ut av deg :barfy:

Dersom du ikke vil legge ut navnene til veterinærene her så send meg gjerne en PM med navnene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...