Gå til innhold
Hundesonen.no

Piercet kattunger


Akita

Recommended Posts

For en idiot...

Men egentlig litt stakkarslig, da - som ikke engang skjønner feilen hun gjorde.

Dette er akkurat like ille som foreldre som tar hull i ørene på småbarna sine (så unge at de ikke selv kan ta det valget). Grusomt!

Dog tror jeg ikke dette er så vanlig lengre - men husker å ha sett noen opp gjennom årene, ja - og reagert like ille hver gang.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av debatten der er litt interessant egentlig. For er det så stor forskjell og lage hull i ørene på en katt og på en gris egentlig? De er vel begge dyr med smertefølelse?

Nei, jeg tenkte på det samme. Men øremerkingen til grisen har en praktisk betydning; skille det ene individet fra det andre, samt identifisere oppdretter. Men disse "øreringene" og nakkepiercingene som dama lagde på kattene var jo kun i det øyemed å gjøre kattene "kulere" og dermed få bedre pris for dem.

Men ja, jeg skjønner absolutt problemstillingen. Hvorfor er det ok å hekte merker i ørene til produksjonsdyr, (sau, ku, gris) men fyfy å gjøre det på selskapsdyr? (og før noen tilter, nei, jeg er ikke for å pierce ørene til bikkja for å gjøre henne "kul")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av debatten der er litt interessant egentlig. For er det så stor forskjell og lage hull i ørene på en katt og på en gris egentlig? De er vel begge dyr med smertefølelse?

Nei, jeg tenkte på det samme. Men øremerkingen til grisen har en praktisk betydning; skille det ene individet fra det andre, samt identifisere oppdretter. Men disse "øreringene" og nakkepiercingene som dama lagde på kattene var jo kun i det øyemed å gjøre kattene "kulere" og dermed få bedre pris for dem.

Men ja, jeg skjønner absolutt problemstillingen. Hvorfor er det ok å hekte merker i ørene til produksjonsdyr, (sau, ku, gris) men fyfy å gjøre det på selskapsdyr? (og før noen tilter, nei, jeg er ikke for å pierce ørene til bikkja for å gjøre henne "kul")

Synest det blir helt feil å sammenligne dei to der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det blir helt feil å sammenligne dei to der.

Hvorfor det?

Jeg tenkte også det. Naturligvis ville jeg aldri tenkt tanken på å stikke hull i ørene på en av hundene, men jeg ville vel neppe gjort det på en gris eller ku heller. Hvorfor er det liksom greit å gjøre det. fordi dyrene ikke er selskapsdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Jeg tenkte også det. Naturligvis ville jeg aldri tenkt tanken på å stikke hull i ørene på en av hundene, men jeg ville vel neppe gjort det på en gris eller ku heller. Hvorfor er det liksom greit å gjøre det. fordi dyrene ikke er selskapsdyr?

Går mye på det at griser og kuer er mat. En bonde trenger det ofte for å ha mer oversikt på dyrene sin og det er ikke til pynt. Er foskjell på å ha 200 kuer og 2 hunder.

På et selskapsdyr er det KUN til pynt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye på det at griser og kuer er mat. En bonde trenger det ofte for å ha mer oversikt på dyrene sin og det er ikke til pynt. Er foskjell på å ha 200 kuer og 2 hunder.

På et selskapsdyr er det KUN til pynt

Så dyr som vi skal spise er det OK å påføre smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye på det at griser og kuer er mat. En bonde trenger det ofte for å ha mer oversikt på dyrene sin og det er ikke til pynt. Er foskjell på å ha 200 kuer og 2 hunder.

På et selskapsdyr er det KUN til pynt

Så dyr som vi skal spise er det OK å påføre smerte?

Det lurte jeg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det blir helt feil å sammenligne dei to der.

Går mye på det at griser og kuer er mat. En bonde trenger det ofte for å ha mer oversikt på dyrene sin og det er ikke til pynt. Er foskjell på å ha 200 kuer og 2 hunder.

På et selskapsdyr er det KUN til pynt

Går det ikke på velværet og lidelse/smerte hos dyra? I tillegg får produksjonsdyr nå gjerne ikke ett merke i øret, kyr må vel ha fire dersom de bytter eier noengang, såvidt jeg mener å huske(ting endrer seg siden jeg gikk på jordbruksskolen), geiter ødelegger seg når de har øremerker, fordi de går i så mye busker og kratt når de er på beite, river dem ut, så må man sette i nytt, og tilslutt har de nesten ikke ører igjen.

Hvorfor er det mer akseptert med øremerker på 200 kuer, enn på EN hund..?

En dame som driver med melkeproduksjon, har kranglet og kranglet på dette med å merke ørene på geitene sine. Hun mener det er regelrett dyremishandling, og vil ikke utsette sine dyr for sånt. Hun har måttet krangle noe enormt med Mattilsynet, enda hun har full dokumentasjon på alle geitene sine, egen mappe på hver med registrering på alle behandlinger, hendelser, fødsler, stamtavle og evt skader osv, med bilder av hver geit. Hun har navn på hver eneste. Likevel hadde de krav om at hun måtte merke dyra sine for å få lov til å levere melk. Jeg er ikke sikker på hvordan det endte, sist jeg hørte noe så var det fortsatt diskusjoner.

Men denne damen har da mye mer info om sine geiter enn de aller fleste andre geitebønder har(vil jeg tørre å påstå), likevel kreves det at hun skal merke dyra sine.

I tillegg er det aspektet med hvordan det påvirker dyrets levevilkår. Har noen sjekket hvordan det påvirker hørselen til en ku å ha 4 merker i øret? Eller en geit, med 2-4 merker? Sauer på beite, med 1-4 merker?

Personlig synes jeg det burde vært en betydelig billigere pris for mikrochipmerking for bønder, slik at dyra fikk mindre lidelse, og man fikk en enda mer sikker merking. Om man virkelig vil, kan man fint fjerne et merke fra øret på et dyr, og sette i noe annet, som jo er poenget med merking, at man skal vite hvor dyra kommer fra, så man f.eks ikke får dyr fra områder med sjukdom, inn i områder uten sjukdom..

Edit: Ellers så er jeg jo også generelt imot storproduksjonen som fører til at man har f.eks. 200 kuer på en KJEMPEGEDIGEN gård der man kun produserer korn og gress, f.eks. Jeg er mye mer for flere små bruk, der man kanskje har 20-40 kuer(og da også får et mye bedre forhold til dyra sine og har bedre mulighet til å holde oversikt over om de eventuelt blir syke, mistrives, blir plaget av de andre osv), og et mindre areale der man produserer poteter, korn, gress, gulrøtter osv. :icon_confused:

Det er veldig mange unge mennesker som gjerne kunne tenkt seg å drive gård, men ikke som en industri. Hadde det vært flere småbruk, og aksept for at man faktisk MÅ betale for maten sin(selv om jeg selv synder og kjøper det billigste jeg finner pga økonomi), så hadde det vært mye bedre.

Og om det hadde vært mange småbruk(i stedet for sammenslåing av bruk til sånne gigantbruk) slik at det ble jevn konkurranse i forhold til produksjon, og hadde maten f.eks kunnet gå rett fra produsent til forbruker, så hadde den også blitt billigere for forbruker og produsent hadde tjent mer, så hadde mange flere unge mennesker hatt mulighet til å drive en gård relativt lønnsomt, og det hadde vært en generelt mye bedre dyrevelferd i landbruket med små bruk enn store samdrifter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke på velværet og lidelse/smerte hos dyra? I tillegg får produksjonsdyr nå gjerne ikke ett merke i øret, kyr må vel ha fire dersom de bytter eier noengang, såvidt jeg mener å huske(ting endrer seg siden jeg gikk på jordbruksskolen), geiter ødelegger seg når de har øremerker, fordi de går i så mye busker og kratt når de er på beite, river dem ut, så må man sette i nytt, og tilslutt har de nesten ikke ører igjen.

Hvorfor er det mer akseptert med øremerker på 200 kuer, enn på EN hund..?

Nemlig! :icon_confused:

Der tok du ordene ut av munnen på meg.

Hvis man synes det er helt greit å stikke hull i noen dyr, kan man vel like gjerne synes det er greit å stikke hull i alle. (Sagt veldig brutalt, men er jo det som blir gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Jeg synes ikke på noen måte at det er akseptabelt at man piercer katter (eller for den del hunder, rotter, kaniner eller andre kjæledyr) for at det skal "se kult ut".

Men, jeg synes det er fryktelig ugjennomtenkt av folk å hyle opp over dette, som skjer med en tynn fin nål og en piercing, i forhold til de kraftige merkene dyra får i ørene, diameteren på festet er vel iallefall 5 mm på små lam.. På kalver er det større.

I noen grisefjøs amputerer man halene på grisene. Ingen som bryr seg om det? Jada, det er selvsagt av dyrevelferdsmessige hensyn. :lol: Halene må amputeres fordi de biter hverandre i halene fordi de blir stresset fordi de er så mange sammen, og fordi det er flere forskjellige kull som blir satt sammen i en stor binge. De har selvsagt nok plass. Men de blir fortsatt stresset av antallet andre griser de er sammen med. Så da amputerer man halene så de ikke får bitt hverandre, så man slipper den smerten og eventuelle betennelser i sår og sånn.

Grunnen til at de velger å amputere er selvsagt at det er mer lønnsomt og mindre arbeidskrevende enn å ha flere mindre binger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYYYY da damen!! Goth katter???? Hvaskjer med verden da! Syke syke folk altså, all ære til denne Amanda som fikk damen oppdaget!!

Angående øremerking, så mener jeg at INGEN dyr skal lide mer/mindre enn noen andre. Jeg har ikke så veldig mye til overs for "mat" dyr riktig nok, annet enn at dem er søte som små, å gode å spise! (hørtes i grunn litt ille ut men). Jeg mener absolutt at de skal merkes på en human måte, de også, som alle andre. Men er ikke nål å plastikk dings i øret litt utgått nå da? Sist jeg var i et fjøs så hadde de fleste nummer i øret. (altså tattis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Når et menneske får hull i ørene, noe som definitivt bare er til pynt, så gjør det vondt i ca tjue sekunder. Det gror og gjør ikke vondt mer om man ikke får infeksjoner, noe som alltid er en risiko før det gror. Men tror dere det gjør mer vondt for dyrene da? Altså disse geitene mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...