Gå til innhold
Hundesonen.no

Vært hos veterinæren i dag.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har vært hos veterinæren med Kaisa i dag fordi jeg fant to kuler på bryst og mage.

Vet. mente at den ene ganske sikkert var en fettkul men den andre var litt værre,den er hard og sitter ganske dypt, men,den går rundt/under den ene patten så hunmente det kunne være en betennelse siden det kommer litt verk/blod/melk fra pattene hennes.

Kaisa vasker seg mye mer enn normalt og drikker mer enn normalt,hun har gått fra 2-3 skåler vann om dagen til 4-5.

Vet. trodde pga den overdrevne vaskingen,at hun har livmorbetennelse også. Hun skal gå på antibiotika i 2 uker også skal vi tilbake og ta blodprøver og ny sjekk.

Veterinæren ble ekstra bekymret pga at hun drikker så mye og var ganske sikker på at noe var galt et sted inne i henne(organer), vi skal derfor uansett sjekke nyrer osv på neste sjekk.

Det her ble for meg helt jævelige nyheter, jeg kan ikke så mye om livmorbetennelse men veterinæren mente at svært ofte hjalp det ikke med medisiner så man må operere bort livmoren om det skal bli bedre.

Kaisa er i relativt dårlig form,hun er 9 år og uforsikra(ja,jeg har lært hvor dustete det er og ikke ha forsikring).

Noen som har vært borti noe av dette som kan fortelle litt mer? Jeg hadde håpet å kunne få henne i litt bedre form slik at hun kanskje kan opereres om det blir nødvendig.Noen tips til hvordan jeg best går frem da?

Tenker seff på vanlige gåturer og sånn men burde jeg ta mange korte eller noen lange?Burde hun gå løs og styre tempoet selv eller er det best å ha henne i bånd?Tenkte seff og snakke mer med veterinæren om dette på neste time,jeg ble så redd at jeg helt glemte det i dag,men tenkte kanskje det var noen smartinger her inne som hadde noen tips..

Dette er ikke noe morro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, dette var ikke noe gøy.. :) Men for å ta det siste først; det skal godt gjøres å få en 9 år gammel hund forsikret, de fleste forsikringsselskap har begrensninger på det.

En kastrering er ikke nødvendigvis verdens undergang for en 9åring, men det spørs jo hva denne drikkinga skyldes. Kan jo være noe så enkelt som en UVI, er hun sjekket for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre. Angående å få henne i bedre form. Om hun er syk allerede så ser jeg ikke at du kan få henne i bedre form på relativt kort tid. Hadde hun vært frisk så kunne du kjørt på med økende trening osv. Men når du sier hun er i dårlig form. Er hun i dårlig form fordi hun er syk, eller er hun i fysisk dårlig form til vanlig (overvektig)?

Jeg er veldig skeptisk til å behandle livmorbetennelse på ei eldre tispe med antibiotika. Hadde ei tispe som døde for noen år tilbake. Der skulle vi forsøke med antibiotika først for å se. En kveld sprakk livmora og hun døde omtrent i armene mine av blodforgiftning. På ei eldre tispe vile jeg fjernet livmoren med en gang. Men jeg forstår jo at om det er andre ting som feiler henne så kan hun kanskje ikke gjennomgå en slik operasjon nå.

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg dessverre. Håper det går bra med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, dette var ikke noe gøy.. :) Men for å ta det siste først; det skal godt gjøres å få en 9 år gammel hund forsikret, de fleste forsikringsselskap har begrensninger på det.

Kan jo være noe så enkelt som en UVI, er hun sjekket for det?

Nei,jeg har heller ikke hørt om noen forsikringsselskaper som dekker såpass gammel hund,og ihvertfall ikke siden hun allerede er syk.

Hva er UVI?

Hun ble sjekket for sukkersyke i juli og det hadde hun ikke ihvertfall. Men hun har litt for høye nyreverdier,noe som også skal sjekkes igjen om to uker.

Jeg er veldig skeptisk til å behandle livmorbetennelse på ei eldre tispe med antibiotika. Hadde ei tispe som døde for noen år tilbake. Der skulle vi forsøke med antibiotika først for å se. En kveld sprakk livmora og hun døde omtrent i armene mine av blodforgiftning. På ei eldre tispe vile jeg fjernet livmoren med en gang. Men jeg forstår jo at om det er andre ting som feiler henne så kan hun kanskje ikke gjennomgå en slik operasjon nå.

:lol::):lol: kan jeg kjenne selv at livmora blir så stor? merker man noe i forkant?

hun er overvektig ja, vi driver og slanker men har tatt litt lenger tid enn planlagt så..

Hvor stor er risikoen ved å operere ei tispe på 9 år som er i dårlig form? Noen som vet hvor mye det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen ligger vel på mellom 3 og 5000 sånn ca. Innbiller med det var noe slikt sist jeg måtte fjerne livmora på ei tispe. Normalt sett så er det ikke en veldig høy risiko. Det går jo seom regel bra. Men er hun i generell dårlig form vet jeg ikke.

Jeg kunne ikke merke noe til at livmoren var forstørret. Veterinæren mente og at vi oppdaget det så raskt at hun ville bli bra av antibiotika.. En uke eller vel det i behandlingen så gikk hun mer eller mindre i koma en kveld. Da hadde livmoren sprukket og det rant infisert væske ut i buken som gjorde at hun fikk blodforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-5000 hørtes da veldig billig ut... jeg tror du må opp i 9 eller 10 lapper... Det koster mye mere å opperere ut en betent livmor fordi det mye mere jobb.. Livmoren har jo doblet seg mange ganger, og noen ganger revner det underveis og man må foreta full bukskylling osv.. Så man må plusse på prisen rimelig mye fra feks vanlig sterilisering...

jeg har vært med på noen pyometra operasjoner da jeg jobbet på dyreklinikken, men jeg hørte da aldri noe snakk om at eierene ikke fikk dekket det på forsikringen om hunden var over 9 :) men mulig jeg tar feil..

Det er ofte forskjell på priser etter hva som er inkludert.. Der jeg jobbet mener jeg prisen lå på rundt 9500, men da var tispa under konstant overvåking fra hun sovnet til hun var våken nok til å stå på egne ben, hun fikk med seg en body som dekket sting og kontrolltime en uke etterpå var inkludert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. det er en grusom situasjon å komme opp i, hvis det skulle være slik at det virkelig feiler henne flere alvorlige ting. På ei 9 år gammel tispe ville jeg da tatt den vanskelige vurderingen om man skal koste på (og utsette) en så gammel hund de dyre operasjonene (+ medisiner, rehab o.l.)...

Men noen undersøkelser er nok nødvendig. Du bør ikke ta sorgene på forskudd, men alikevel forberede deg på avgjørelser i forhold til hvor grensen går for både deg og hunden. Det er egentlig noe vi alle bør gjøre - for både ulykker og sykdom kan ramme alle hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg husker feil angående pris. Den tispa jeg steriliserte var ung og hadde ikke livmorbetennelse. Hun hadde hormonproduserende cyster på eggstokkene, men var ellers frisk. Det er sikkert billigere enn å operere en syk livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg føler med deg... :lol:

Hunden min fikk selv livmorbettenelse (jøss, vanskelig ord å skrive jo! :) ) for noen år siden. Vi merket det også på at hun drakk ekstra mye og generelt var litt tufs..

Hun ble operert for dette, var forsikret og jeg mener at det hele kostet rundt 10 000,-. Glad hun var forsikret da ja...

I tiden etter operasjonen, fikk vi beskjed om at hun måtte holdes mye i ro og måtte passes på. Hun ble til og med fulgt ned trappen når hun skulle ut å gjøre fra seg, for å være på den sikre siden... :lol:

Jeg ønsker deg lykke til med hunden din og hva som evt. skjer. Skal tenke på dere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trsist å høre. Mye drikking kan jo være et tegn på livmorbetennelse ja. Og du kan muligens kjenne at hun er mer oppblåst i magen, men vet ikke hvor lett det er å kjenne det, har aldri hatt livmorbettennelse på hunder selv.

Lykke til, håper det går bra med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med pyometra blir gjerne litt "bukstinne" dvs litt nedsukne og store i magen.. Ser nesten litt "drektige" ut :lol:

Det har hun gjort lenge men jeg håper det er pga overvekta..:D veterinæren sa ikke noe om det så.. krysser fingra! Prøver å ikke ta sorgene på forskudd men jeg klarer ikke helt å la vær å se for meg værst tenkelige scenario.. blæh..blir spennende og høre resultatet på prøvene om noen uker!

Takk for alle svar og koselige tilbakemeldinger. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-5000 hørtes da veldig billig ut... jeg tror du må opp i 9 eller 10 lapper... Det koster mye mere å opperere ut en betent livmor fordi det mye mere jobb.. Livmoren har jo doblet seg mange ganger, og noen ganger revner det underveis og man må foreta full bukskylling osv.. Så man må plusse på prisen rimelig mye fra feks vanlig sterilisering...

jeg har vært med på noen pyometra operasjoner da jeg jobbet på dyreklinikken, men jeg hørte da aldri noe snakk om at eierene ikke fikk dekket det på forsikringen om hunden var over 9 :ahappy: men mulig jeg tar feil..

Det er ofte forskjell på priser etter hva som er inkludert.. Der jeg jobbet mener jeg prisen lå på rundt 9500, men da var tispa under konstant overvåking fra hun sovnet til hun var våken nok til å stå på egne ben, hun fikk med seg en body som dekket sting og kontrolltime en uke etterpå var inkludert :lol:

Forsto det av TS at hunden dessverre ikke er forsikret. Så vi får virkelig håpe det ikke feiler henne noe så alvorlig :D (eller dyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så ekkel situasjon. Føler med dere begge to :ahappy:

Jeg har en tispe som jeg nesten mistet på grunn av pyo. Hun ble først feildiagnosert med UVI og fikk antibiotika. hun ble marginalt bedre et par dager, men så ble hun kjempedårlig. Jeg kontaktet da straks et annet veterinærkontor og røntgen viste en livmor som var så pussfylt at den fylte hele bukhulen. Hun ble hasteoperert, og livmoren sprakk under operasjonen.

Å gi en tispe med pyo antibiotika og "se det an" hadde jeg rett og slett ikke turt. Det går så fort dersom livmoren sprekker :lol:

Edit; min hund er forsikret, men jeg måtte betale alt av egen lomme og fikt dekt operasjonen i ettertid. Det kom på 6000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så ekkel situasjon. Føler med dere begge to :ahappy:

Jeg har en tispe som jeg nesten mistet på grunn av pyo. Hun ble først feildiagnosert med UVI og fikk antibiotika. hun ble marginalt bedre et par dager, men så ble hun kjempedårlig. Jeg kontaktet da straks et annet veterinærkontor og røntgen viste en livmor som var så pussfylt at den fylte hele bukhulen. Hun ble hasteoperert, og livmoren sprakk under operasjonen.

Å gi en tispe med pyo antibiotika og "se det an" hadde jeg rett og slett ikke turt. Det går så fort dersom livmoren sprekker :lol:

Edit; min hund er forsikret, men jeg måtte betale alt av egen lomme og fikt dekt operasjonen i ettertid. Det kom på 6000,-

Ja, det var nettopp det jeg opplevde med min flrste boxertispe. Det var kjempetrist og jeg unner ingen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet. sa det burde gå bra å vente to uker,men at jeg skulle følge veldig nøye med også ta kontakt umiddelbart om det ble den minste forandring.

Men det høres jo ikke akkurat ut som om jeg rekker å gjøre stort om det først går galt. :ahappy:

Burde det gå bra med et par dager da?Vet ikke hvorb lang tid det tar før antibiotikaen evnt fungerer? Har dere ikke fått _noen_ tegn på at ting nærmer seg krise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet. sa det burde gå bra å vente to uker,men at jeg skulle følge veldig nøye med også ta kontakt umiddelbart om det ble den minste forandring.

Men det høres jo ikke akkurat ut som om jeg rekker å gjøre stort om det først går galt. :ahappy:

Burde det gå bra med et par dager da?Vet ikke hvorb lang tid det tar før antibiotikaen evnt fungerer? Har dere ikke fått _noen_ tegn på at ting nærmer seg krise?

Fra dårlig til krise så kan det gå så fort at innen du har vekt veterinæren kan det være for sent. Ikke for å skremme deg, men pyo er styggskummelt.

Synes at enkelte tar litt lett på pyo, men jeg blir kvalm bare jeg tenker på hvor nært det var for min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart tispa mi hadde livmor betennelse.. Åpen.. Kom mye brun utflod ut av henne.. Hun fikk antibiotika kur, ble frisk og fikk det ikke igjen.. (hvertfall de årene jeg hadde henne. Hun ble omplassert da hun var 5 år) Så hundene KAN jo bli bra med antibiotika.. men jeg ville vært skeptisk altså... Du får følge godt med på henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en tispe med åpen livmorbetennelse og hun ble bra etter et par antibiotikakurer.Hun blødde mye og det kom mye puss ut og det var bra. Er livmorbetennelsen lukket tror jeg det er værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en tispe med åpen livmorbetennelse og hun ble bra etter et par antibiotikakurer.Hun blødde mye og det kom mye puss ut og det var bra. Er livmorbetennelsen lukket tror jeg det er værre.

Lukket er verre for da kommer ikke pussen ut og akkumuleres inne i livmoren. I tillegg tar det gjerne lengre tid før man oppdager at hunden har pyo siden det ikke kommer ut "guffe".

Uansett, lykke til og god bedring :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste tispe fikk pyo i sommer. Da tok vet. ultralyd for å sjekke hvor mye puss det var og om det var hovent. Mitt inntrykk er at tispene får en kraftig redusert form ved pyo, så det er i alle fall ingen tvil om at de er syke og må behandles kjapt.

Vi ble frarådet antibiotika, fordi det var stor sannsynlighet for at det ikke ville fungere. Slik jeg forstod det, må man ofte også ha en tilleggsbehandling for å få livmoren til å støte ut pusset og det er visst en stor påkjenning for hunden. Uansett, det ble sterilisering på oss. Hunden min har en hjertefeil og skal ikke bedøves, men de greide å losse henne gjennom det. Så det burde i utgangspunktet gå greit med operasjon om hunden din er i dårlig form, som du skriver.

Som andre skriver her, er det mistanke om pyo, hadde jeg raskt hørt med en annen vet bare for å være sikker. Få tatt røntgen eller ultralyd. Siden hunden ikke er forsikret, hadde jeg ringt rundt til flere dyreklinikker i nærheten og hørt om pris. Det ser ut til å være store forskjeller - fra 3 000 - 4 000 med noe oppfølging til 13 000-14 000 som vi betalte med spesiell bedøvelse, ekstra assistanse under operasjonen og oppfølging.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...