Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntge for HD/AD med tanke på avl


SaraS

Recommended Posts

Jeg skjønner du er oppgitt over helsestatus på KO, men jeg har lyst å fortelle litt om dette, da jeg faktisk har en hund med et øyehår (altså mild variant), som jeg nå skal ha kull på (Tulla).

*snip masse lurt*

Bare tenkte jeg kjapt skulle inn på dette... Mor til Bridie og Gry har et feilstilt øyehår. De første gangene hun ble øyenlyst ble det ikke skrevet (mener jeg å huske), mens det er notert senere.

Men (som jeg vet) er det ingen av valpene som har fått dette. Og iallefall ikke problemer med det. Så så stort problem kan det da ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Såvidt jeg kunne forstå er dette også et tema på australske hunder men da med motsatt fortegn (jeg leste litt rundt det med JeanetteHs import der svenske avlesere hadde kikket på noen "dårlige" hofter som ikke var dårlige likevel).

Akkurat der har "vi" to problemer når det kommer til dette. Det første er at om man skal lese bilder i Norden så må man virkelig sende instrukser for hva som skal gjøres fra A til Å. I Australia legger de hundene i narkose, t.o.m med i "resperator" når de dopes for de sovner de inn så dypt. Så er det slik at enhver veterinær kan lese av bildene. Så det er nesten opp til den enkelte veterinær der nede hvordan de tolker bildene.

Det har også blitt opplevd å få tilsendt bilder etter en slik "narkose" røntgen, som ble avlest til B:C pga slapphet (og da 2:2/3:3 i Australia). Bilder ble sendt på nytt der de fulgte den nordiske måten og røntget til A:A (som blir riktig i følge den første Australske bedømingen)

Så akkurat det med måten de leser av, og hvordan avlesningen er bygd opp i det landet, gjør det vanskelig å bedømme.

Det er også årsaken til at omtrent alle importer fra Australia sendes det røntgen bilder av før kjøp. Men ja, de fleste tilfeller er det faktisk bedre enn den avlesingen gjort i hjemlandet. Av en eller annen grunn så ser de forkalkninger på høylysdag der som ikke finnes overhode når veterinærer i norden titter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Ja, det er ikke bare-bare med HD. Jeg synes det trengs en opprensking og en avklaring internasjonalt (FCI) om hva HD egentlig ER og hvordan det skal bedømmes. Er det en galt konstruert hofte (og er det da vinkelen, bredde, dybden og/eller formen på hofteskål og lårhode?) slapphet mellom hofte og lår, dårlig passform eller forkalkninger? Eller alt sammen?

Foreløpig ser ingen ut til å være enige, og det er alt for små marginer. Det er f.eks. litt merkelig at vi har to grader av fri, er det nødvendig? Hvor har "vi" fått ideen fra at A og B er friskt men ikke C? Da tenker jeg på uten forkalkninger.

Jeg lurer på hva hofterøntgen av rev, ulv og coyote hadde vist jeg, om man tok røntgen av dem samtidig som de ble merket og sendte bildene inn til avlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere sjekket gårdshunder for AD også?(OT:Det heter kanskje AA idag? Henger litt igjen i gammel tid tror jeg)

For hunden bærer vel mere kroppsvekt på fremparten? Eller tar jeg feil der, rett meg gjerne hvis det ikke stemmer.

Min gårdis er vel en få som er røntget for AA i Norge.

Så ingen grunn til å ikke gjøre det når han likevel var dopa og lå på bordet.

Har også sjekket han for patella selv om det ikke kreves, da jeg har hørt om individer i rasen som plages med dette.

Alle disse undersøkelsene viste at Hampus er fri for HD, AA og problemer med patella.

Synes det var viktig å vite fordi han skulle settes inn i avelen, OG fordi jeg nok ville lagt opp trening av Hampus annerledes om det hadde vist seg at han hadde feks HD.

Har gjort akkurat det samme med Shibaen min.

Noen vil kanskje mene at jeg har kasta penger rett i dass, siden mine to raser er "friske" raser.

Men jeg vil nok gjøre akkurat det samme med framtidige hunder uansett rase.

Synes det er litt rart å erklære en rase frisk når den faktisk ikke sjekkes for noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NKK heter det AD - hva er riktig?

AA=albueleddsartrose

AD=albueleddsdysplasi

Det er artroser de sjekker for.

Edit:

Såvidt jeg har forstått graderer de kun de sekundære forkalkningene (artrosene), ikke hvordan selve albuen ser ut. Da blir det jo feil å kalle det AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte jeg kjapt skulle inn på dette... Mor til Bridie og Gry har et feilstilt øyehår. De første gangene hun ble øyenlyst ble det ikke skrevet (mener jeg å huske), mens det er notert senere.

Men (som jeg vet) er det ingen av valpene som har fått dette. Og iallefall ikke problemer med det. Så så stort problem kan det da ikke være?

Det var godt å høre at ingen av valpene er plaget med dette, eller har fått øyehår selv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å vite, og jeg kommer nok til å øyenlyse begge mine etterhvert. Enda de ikke skal avles på - noen av oss liker tilogmed å lete etter feil på hunder helt uten grunn! :icon_redface:

Yapp... det er fler av oss gitt. :innocent: Planer om å både øyelyse begge her og røntge Bridie rundbaut bare jeg får råd

En enkel ting som jeg skal gjøre når jeg selger valper(for min og rasen sin del) er å skrive kontrakt på at alle valper skal røntges fram og bak og øyelyses, uavhengig av om de skal i avl eller ikke.

Men selv om du skriver dette i kontrakten, så er det jo fortsatt fritt frem for valpekjøper å gi f i akkurat det desverre... Kontrakta er ikke verdt mer enn papiret den er skrevet på osv osv...

Jeg tenker at man her må gå steget lenger. Ta feks 2000 ekstra betalt for valpen, og si at dette blir tilbakebetalt når røntgen og øyelysing (feks) er foretatt. Da blir det en gulerot for valpekjøper å "streve" etter. (og man kan på en måte si at røntgen/øyelysing vil bli "gratis" der og da)

Hva er egentlig galt med å være "hysterisk" når det kommer til å sjekke ting? Lager man virkelig et problem utav ting om man sjekker litt "for mye"? Jeg sjekket for eksempel aluene på Kahlo da jeg røntget henne. Raseklubben har bare krav til hofter, oppdretter sjekker bare hofter. Av de 5 av 6 valper som er røntget i det kullet er det kun Kahlo og en til som er sjekket for AD. Er det hysterisk av oss å sjekke for sånt?

Ja, dette lurer jeg også på.. Når man har en avlshund da.. Hvorfor ikke sjekke så mye som mulig? Så kan man iallefall sitte "trygt" på sin hest og si at man gjorde sitt beste for at avkommene skulle bli bra ?

Det blir jo tat en DNA-test for en type sykdom på aussie nå... (jeg husker ikke hva den heter i farten). Da ser man om hunden har sykdommen, om den er bærer, eller om den er fri.

Og når folk da VET at den ene er bærer, og allikevel velger å parre sin hund med en som ikke er testet, da lurer jeg virkelig på hva folk tenker med.

Hvorfor ikke bare sjekke??? :getlost:

Nå ble dette litt "ot" da, siden vi her snakker om å sjekke hunder for ting de ikke er plaget med... MEn når folk ikke engang gidder å sjekke avlshundene sine for ting de ER plaget med, når skal man forvente at de sjekkes for ting de normalt ikke er plaget med..

Slik som du Rak, sku vel helst ønsket at Abby-rasen (blokkert minne i kveld jeg :blink:) var sjekket for syringomyelia.... Selv om det ikke har vært noe problem på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om du skriver dette i kontrakten, så er det jo fortsatt fritt frem for valpekjøper å gi f i akkurat det desverre... Kontrakta er ikke verdt mer enn papiret den er skrevet på osv osv...

Jeg er ikke helt med på den der jeg, det handler om å sile kjøpere. Enkelte oppdrettere har bortimot 100% røntget i sine kull, så det går tydeligvis helt fint an. Det handler om innstilling.

Forøvrig har jeg en urønget og en røntget hund. Den ene har det null å si for avlens del, derfor er det ikke gjort (han er dog rønget i forbindelse med andre ting, ikke innsendt men ingen forkalkninger å se). Fra vi kom hjem med schäferen som liten valp var planene klare, han skulle røntges og MH-testes, noe annet kom ikke på tale.

Jeg tror det handler om å plukke kjøpere som selv er opptatt av helse, de har gjerne en viss forståelse for at de selv må bidra hvis ting skal bli bedre.

Forøvrig: Schäfereiere som er innom og leser her: Det finnes nå en gentest for degenerativ myelopati, det koster rett under 400 kroner og innebærer å gni en "q-tip" i munnen og sende tilbake til laben i posten. Hvis noen (mot formodning) skulle være interessert i å vite mer om testing og affiserte linjer, si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du Rak, sku vel helst ønsket at Abby-rasen (blokkert minne i kveld jeg :icon_redface:) var sjekket for syringomyelia.... Selv om det ikke har vært noe problem på den rasen.

Helt klart, men er bare i norge det ikke "er et problem på rasen" *himle litt med øya i oppgitthet* i enkelte andre land så MRscannes ALLE griffons før de går i avl, den finske griffonklubben sponser en liten sum av MRscanning på hundene. I australia også så scannes hundene. I norge er det "for dyrt, for mye bry, for få som får diagnose osv osv osv". Samme suppa som på cavalieren. Men! Griffonklubbene rundt om i verden tar syringomyelia på griffons mer alvorlig en de fleste cavalierklubbene. Så cred. til dem for det. Jeg var i kontakt med en finsk oppdretter som hadde sluttet med rasen pga syringomyelia - hun sa at hun regnet med at over 50% (!) av alle griffons i finland har syringomyelia i en eller annen grad. Da la jeg tanken om å importere fra meg.

Kjempetrist - for jeg skulle gjerne hatt både griffon og cavalier igjen, men jeg tør ikke, jeg orker ikke gå med usikkerheten og jeg orker ikke stå der jeg var med Rikke og Abby igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: Schäfereiere som er innom og leser her: Det finnes nå en gentest for degenerativ myelopati, det koster rett under 400 kroner og innebærer å gni en "q-tip" i munnen og sende tilbake til laben i posten. Hvis noen (mot formodning) skulle være interessert i å vite mer om testing og affiserte linjer, si ifra.

Det er jo ikke noe stort problem på rasen! Så hvorfor skal man sløse bort ett halsbånd på en slik test? :icon_redface: Skjønner ikke at du gidder jeg.

Takk Argyros, skal leses og sjekkes, hilsen frk Hysteria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye fornuftig å komme med i denne tråden, men jeg synes det er veldig interessant å lese det dere skriver. Jeg kan jo ikke annet enn å være opptatt av og engasjert i HD-spørsmålet. Min forrige BC, Feli, ble avlivd 12 mnd gammel av HD. Han hadde en C og en D hofte, og var fint bygget ellers, så ingenting tilsa at hunden skulle være berørt. Allikevel var han kornisk halt og invalidisert fra 4/5 måneders alder ... Det er jo nettopp det som er så veldig ekkelt med HD, hundene påvirkes veldig forskjellig, og der skiller HD seg fra mange andre sykdommer mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...