Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å denge elg?

Carma

Recommended Posts

Jeg bor midt i skogen. For sonens überurbane medlemmer kan jeg fortelle at i sånne strøk er det ingen gatelys (sjokkerende, jeg vet!). Dette gjør at verden blir mørk etter solnedgang og at alle skogens monstre kommer fram. I disse dager heter monstrene heromkring rådyr, hjort og elg. Jeg er ikke spesielt nervøs for noen av de to første (burde kanskje revurdert hjorteoverlegenheten min, men...?), men elg.... *grøsse litt* Sannsynligvis pga snømengde har elgen nå vandret ned til "mitt" område og det er nye elgespor rundt omkring her hver dag. På min brors gård (kanskje 300m herfra) er det tydeligvis ekstra fint å være... Det dumme er at det er dit min morgentur går (og av og til tusler vi dit på kvelden også) og ikke sjelden hører jeg det knake i skogen rundt meg og bikkjene stopper opp eller snuser veldig.

Skrekken er selvfølgelig at det plutselig dukker opp ei grinete ku med kalv (vet det går ei med tvillinger her og tror nok det er flere). Tenker ofte (man tenker jo så mye når man går tur... :icon_redface: ) på hva jeg skal gjøre om ei sånn dukker opp og har egentlig ikke så mange lure ideer. Jeg er på tur stort sett bevæpnet med hansker, lue, skjerf, klær ellers, sko, hundeposer, hundegodis, mobiltelefon, hodelykt og flexi (vi kan kalle det idiotboks om det føles bedre! :devilbanana: ). Altså ikke særlig mye å forsvare hverken meg selv eller hunder med.

Jeg er i utgangspunktet også mer redd for hundene enn for meg selv, har sett hva en elg kan gjøre med en hund som bjeffer mot den.... stygg sak!

Burde jeg begynne å bevæpne meg med noe å slå med feks når jeg er ute på tur? Og er det greit å denge løs på en elg om den går over veien foran en? Kanskje jeg burde ta med meg snøskuffe på tur...? Men den kan jo skape litt skader på stakkaren da?

Må legge til at jeg har vært i nærkontakt med elg mange ganger, tom "gått tur" med en diger elgokse som tydeligvis syntes vi var godt selskap, og det har aldri skjedd noe farlig. Men man føler seg virkelig biiiitteliten i nærheten av disse flotte dyra...

Oh well... på med klærne og ut til skogens dronning.... brrrrr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Mitt råd er; Bli en busk. Alstå klistre deg inntil ett tre, imiter en palme, tuja, furu eller liten bjørk for den dels skyld. Om Fru elg kommer så er det bare å klistre seg inntil stammen på det nærmeste treet du finner. Har du ikke hunden i bånd, fikser den det sjæl, har du hunden i bånd, sveiver du inn snella fort som fy, tar ett grepa tak rundt gapet på pelsen, så den holder kjeft og hvis du er redd for at kamuflasjen avsløres, så slenger du hunden i brannmannsgrep rundt nakken og ber den for f..n være en Boa en gang i løpet av livet.. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Haha! Jeg må le litt. Jeg tror ingen her klandrer deg om du denger løs på en elg som oppfører seg truende, men kanskje du ikke trenger å denge løs hvis den bare tilfeldigvis går rett i nærheten av deg? Trenger kanskje ikke å kaste ting etter den, eller ta med hagla? :icon_redface: Sånn forresten, fungerer lyd til å skremme elgen? Kanskje hvis du skriker til den, så blir den redd og stikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt stoppknappen på flexibåndet og brukt håndtak-enden som slegge tror jeg, mens jeg hadde kommet med noen usannsynlig lite mennesklige lyder. :icon_redface:

Ellers finnes det vel noe slags båt-horn-lyd på boks tror jeg? (kommer ikke på hva det heter i farta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff har hatt et ikke koselig møte med en ikke hyggelig ungkalv (vet ikke om det var okse eller ku). Men med kuers hat mot hunder, og meg med en hund i bånd var den tydeligvis irritert.

Og kom snøftende mot meg. Reaksjonen min var da klikke av båndet på bikkja (så han fløy av gårde) mens jeg røsket med meg noe busker og hoppet og spratt som en idiot mens jeg lagde ugga-bugga lyder. Hørtes vel ut som en Maya som danset etter regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg sluppet bikkja i håp om at elgen blir distrahert av den, og løpt for harde livet. Hehe. Jeg ser elg ofte her jeg bor, men har aldri møtt noen sure elger. Derfor er jeg ikke livredd dem, men har ikke lyst å møte en sånn heeelt på nært hold.

Å slå en elg med en stokk, hjelper nok lite. De har sikkert sparka til deg før du rekker å reagere. Nei da må man heller gjøre som gråtass sier, løp til et tre / busk ol. Men hvis hunden løper mot den, så blir den nok mer opptatt av den, så da kan vi komme oss unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blitt jaget to ganger av elg med kalv. Og det har da funket å løpe andre veien fort som fy inn i noe tett skog e.l.

De har iallefall sluttet å jage etter noen meter og jeg har vel løpt ett par hundre innen jeg har oppdaget det :icon_redface:

Det begynner bli noen år siden heldigvis. Hadde schäferhund på den tiden og den ble slept etter i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal vi være saklige også nå :icon_redface: .. Jaja. Da er det en faktaopplysning som er vesentlig: Elg kan ikke sparke bakut som en hest, den kan bare bruke frambeina, så om du klarer å holde deg i haleenden av elgen så er du ganske trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å slå :lol: Har ikke mamman din lært deg det? :icon_redface::lol:

Jeg har faktisk gått en elg, med et dunk. Den stod på tvers over en sti, og bikkja må faktisk ha løpt under elgen :devilbanana: Vi ble like forfjamset både jeg og elgen, stirret på hverandre noen sekunder før vi løp hver til vårt :D Mamma trodde ikke på meg før hun så elghår på genseren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ingen som kjefter deg opp for å denge til elgen, men hvor lurt det er å gjøre det blir noe annet :icon_redface: Ser ikke for meg at ei elgku med kalv(er) er det lureste å irritere, og om elgen tar beina fatt eller blir potte sur er vanskelig å vite :devilbanana:

Jeg har også tenkt litt på dette, og om jeg skal slippe hunden eller ikke. Mest sannsynlig ville jo det vært nok til at elgen flytter fokuset fra meg til hunden, og mest sannsynlig ville ikke hunden hatt noe problem med å enten jage, eller stikke fra elgen. Men alikevel er jeg redd for at hunden ville blitt stygt skadet, og jeg vil liksom ikke risikere det heller. Hva gjør/ville dere gjort? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å slå :lol: Har ikke mamman din lært deg det? :icon_redface::lol:

Jeg har faktisk gått en elg, med et dunk. Den stod på tvers over en sti, og bikkja må faktisk ha løpt under elgen :devilbanana: Vi ble like forfjamset både jeg og elgen, stirret på hverandre noen sekunder før vi løp hver til vårt :D Mamma trodde ikke på meg før hun så elghår på genseren :lol:

*rulle rundt på gulvet og le* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er; Bli en busk. Alstå klistre deg inntil ett tre, imiter en palme, tuja, furu eller liten bjørk for den dels skyld. Om Fru elg kommer så er det bare å klistre seg inntil stammen på det nærmeste treet du finner. Har du ikke hunden i bånd, fikser den det sjæl, har du hunden i bånd, sveiver du inn snella fort som fy, tar ett grepa tak rundt gapet på pelsen, så den holder kjeft og hvis du er redd for at kamuflasjen avsløres, så slenger du hunden i brannmannsgrep rundt nakken og ber den for f..n være en Boa en gang i løpet av livet.. lykke til!

;) Skal virkelig prøve denne! Klamre meg til en stamme med 18kg hund rundt nakken og 32kg hund over skuldra mens jeg mantra'er "Bliiii en busk" og "vær en boa for ****" annenhver gang!

Uhm. Haha! Jeg må le litt. Jeg tror ingen her klandrer deg om du denger løs på en elg som oppfører seg truende, men kanskje du ikke trenger å denge løs hvis den bare tilfeldigvis går rett i nærheten av deg? Trenger kanskje ikke å kaste ting etter den, eller ta med hagla? :devilbanana: Sånn forresten, fungerer lyd til å skremme elgen? Kanskje hvis du skriker til den, så blir den redd og stikker?

Nei, går den bare forbi så skal den få tusle videre altså! Men synes den at jeg bør dø så må vi jo nesten diskutere saken synes jeg...? Hagle er ikke standardutstyr selv om man bor uttaskjærs... :lol:

Jeg hadde satt stoppknappen på flexibåndet og brukt håndtak-enden som slegge tror jeg, mens jeg hadde kommet med noen usannsynlig lite mennesklige lyder. :lol:

Ellers finnes det vel noe slags båt-horn-lyd på boks tror jeg? (kommer ikke på hva det heter i farta)

:P Liten lydfil av disse potensielle lydene tror du...?? :lol: Sånn TUUUUUT er kanskje ikke så dumt? Sikker på at Buffy dør ihjel seg av det, men kan kanskje funke? Elgen tenker sikkert "hva pokker? En båt?? Her inne i skogen???? Løp for livet gutter!" og problem solved! :D

*se for seg Bente, klistret til et tre, med en Buffy Boa og en Falco Muffe...*

*fniiiiiiiise* :D

Uff har hatt et ikke koselig møte med en ikke hyggelig ungkalv (vet ikke om det var okse eller ku). Men med kuers hat mot hunder, og meg med en hund i bånd var den tydeligvis irritert.

Og kom snøftende mot meg. Reaksjonen min var da klikke av båndet på bikkja (så han fløy av gårde) mens jeg røsket med meg noe busker og hoppet og spratt som en idiot mens jeg lagde ugga-bugga lyder. Hørtes vel ut som en Maya som danset etter regn!

Lurer litt på om jeg kunne trengt lydfil av dette også, jeg... kanskje tom film! Alt fordi jeg trenger å få gode ideer selvfølgelig! :lol:

hahaha... kan se for meg mye morro her. Men du får flytte til mere urbanestrøk for her er elgen virkelig sivilisert :(

Så du kaller elgen vår for usivilisert?? Det er det frekkeste! :D

Kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg sluppet bikkja i håp om at elgen blir distrahert av den, og løpt for harde livet. Hehe. Jeg ser elg ofte her jeg bor, men har aldri møtt noen sure elger. Derfor er jeg ikke livredd dem, men har ikke lyst å møte en sånn heeelt på nært hold.

Å slå en elg med en stokk, hjelper nok lite. De har sikkert sparka til deg før du rekker å reagere. Nei da må man heller gjøre som gråtass sier, løp til et tre / busk ol. Men hvis hunden løper mot den, så blir den nok mer opptatt av den, så da kan vi komme oss unna.

Jeg tror ikke jeg hadde turt å slippe bikkjene om jeg ikke virkelig måtte... Elgen har mer respekt for mennesker enn for hunder og mammaelger er ikke nådige mot potensielle trusler! :D

Nei, kanskje slå den med en stokk er bare dumt? Som å pirke ei sovende løve på skuldra og si tittei kanskje...? Hmmmm... "Bli en busk" er foreløpig favorittrådet her tydeligvis... *se litt for seg scenariet* :icon_redface:

Har selv blitt jaget to ganger av elg med kalv. Og det har da funket å løpe andre veien fort som fy inn i noe tett skog e.l.

De har iallefall sluttet å jage etter noen meter og jeg har vel løpt ett par hundre innen jeg har oppdaget det :D

Jeg har stort sett greid å liste meg forsiktig og stille vekk jeg, men tror ikke noen av de jeg har møtt har ment å ta meg... Løpe som alternativ til bli en busk. *notert*

Skal vi være saklige også nå :lol: .. Jaja. Da er det en faktaopplysning som er vesentlig: Elg kan ikke sparke bakut som en hest, den kan bare bruke frambeina, så om du klarer å holde deg i haleenden av elgen så er du ganske trygg.

Nei, saklige skal vi da ikke være nødvendigvis... :(

Men ja, det er frambeina som er farlige. De kan sparke bakut også, men det er nok overlevbart. Dessverre ser jeg for meg at elgen er litt mer mobil i dypsnø enn det jeg er.... :D

Konklusjonen er altså; løp bak elgen, lag rare lyder og bli en busk! Got it!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt på dette, og om jeg skal slippe hunden eller ikke. Mest sannsynlig ville jo det vært nok til at elgen flytter fokuset fra meg til hunden, og mest sannsynlig ville ikke hunden hatt noe problem med å enten jage, eller stikke fra elgen. Men alikevel er jeg redd for at hunden ville blitt stygt skadet, og jeg vil liksom ikke risikere det heller. Hva gjør/ville dere gjort? :icon_redface:

Jeg går ut fra at de VILLE hatt et problem jeg! Har sett film av elg som har slått ihjel hunder (slår dem over ryggen så den knekker). Prøvde å finne film av dette nå, men fant ikke i farta. Kuer med kalver er de verste, de hadde jeg aldri sluppet hunden min på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg går ut fra at de VILLE hatt et problem jeg! Har sett film av elg som har slått ihjel hunder (slår dem over ryggen så den knekker). Prøvde å finne film av dette nå, men fant ikke i farta. Kuer med kalver er de verste, de hadde jeg aldri sluppet hunden min på!

Mulig jeg er treg, men jeg skjønner egentlig ikke problemet jeg. Mine hunder jager elg rett som det er, de klarer seg alltids, de har ikke blitt skadet til nå og de har holdt på noen år.. Så løs hund, menneske=busk alle er lykkelige og har fått pumpa opp noen hakk, det er bare sunt det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er treg, men jeg skjønner egentlig ikke problemet jeg. Mine hunder jager elg rett som det er, de klarer seg alltids, de har ikke blitt skadet til nå og de har holdt på noen år.. Så løs hund, menneske=busk alle er lykkelige og har fått pumpa opp noen hakk, det er bare sunt det :icon_redface:

*ler så tårene triller*

Har overhodet ikke noe å tilføye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke lett det her. Vi har alle varianter i skogen vår vi.

Den som står og glaner på bjeffende hunder og smånervøse eiere mens de gnafser litt på et tre.

Moren med sovende kalv som syntes det er hyggelig med tre nyskjerrige hunder med eier så lenge de snakker pent om det vakre barnet hennes.

Og han gærne gamlingen som sparker og freser mot alle han møter.

What to do?

Edit: glemte de to par-elgene som bare travet lett avgårde med et stk saluki mellom alle beina sine mens eier stod med henda for øynene og hååååpet det går bra da innkallingen var så som så på den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ekke lett det her. Vi har alle varianter i skogen vår vi.

Den som står og glaner på bjeffende hunder og smånervøse eiere mens de gnafser litt på et tre.

Moren med sovende kalv som syntes det er hyggelig med tre nyskjerrige hunder med eier så lenge de snakker pent om det vakre barnet hennes.

Og han gærne gamlingen som sparker og freser mot alle han møter.

What to do?

Harru tungt for det eller?! Busk sier jeg, bli en busk uansett så er du alltid trygg. At du kanskje blir stående i skogen over ett måltid eller to er bare en liten bagatell, hundene dine er jo så elegante i utgangspunktet at de må bare egne seg som boa'er og muffe-kandidater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harru tungt for det eller?! Busk sier jeg, bli en busk uansett så er du alltid trygg. At du kanskje blir stående i skogen over ett måltid eller to er bare en liten bagatell, hundene dine er jo så elegante i utgangspunktet at de må bare egne seg som boa'er og muffe-kandidater..

Jammen, jammen..mine elger SPISER jo busker! Men når jeg snakker til dem, eller går mot dem, så går de sin vei (og det hadde søren meg du gjort også om Monster-Tøfflus hadde kommet mot deg *fnis*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol-045.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og uff! Buske-trikset skal jeg integrere i turmanualen min! Nå møter jeg sjeldent elg foreløpig, men varer nok ikke lenge før de kommer tuslende.

Men buske-trikset burde fungere bra på innpåslitne hundeeiere også..eller? De med flexi-bånd som mener at alle hunder bør hilse.

Ser for meg "bli en lyktestolpe.. bli en lyktestolpe!" (ja jeg bor litt mer sivilisert til, så busker er det mindre av), mens man håper på at den andre eieren ikke har sett en! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...