Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår på haken


PsychoLynx

Recommended Posts

Psycho og Lucifer har i de siste ukene (oppdaget det i romjula) hatt en form for sår / eksem / "midd" på hakene sine.

Det ser ut som øremidd liksom i utseende, men er IKKE midd. Men små svarte skorper eller lignende.

Det ser ikke ut som det plager dem i det hele tatt, annet enn Psycho som etterhvert er blitt så ille at huden er blitt hard, betent og nå begynner å veske så fort man rører det.

Var til veterinæren første gang med det den 13. januar når jeg kastrerte kattungene, men han skjønte ikke hva det kunne være. Fikk beskjed om å smøre det med hydrokortisonsalve hver morgen, og sinksalve hver kveld. Etter ca 1 uke med dette uten noe som helst bedring, så ga jeg opp. Idag har jeg vært hos veterinæren med det igjen, og han klør seg fortsatt i hodet.

Skrapet av litt og så på det i mikroskop, og det lever iallefall ikke. Og som han sa, hadde det vært parasitter, så burde det klødd. Noe det altså ikke gjør. Jeg ser ikke at kattene rører det i det hele tatt jeg. (Og de går inne med meg hele tiden)

MEN, veterinæren fant NOE i mikroskopet som han ikke vet hva er. Han fant det først på Lucifer, og antok da det var en bit av et stoff av noe slag. Men da han fant det samme på Psycho, så tok han litt mer notis av det. Så på det i mikroskopet selv, og det jeg kan forklare det best med er som å se på en hudcelle liksom, "rund" i formen, med ujevne kanter, men det var mørke rødt/grønt/blått! Og ikke blod....

Som sagt så ante ikke vet'n hva det kan være, men han skulle sjekke en del i løpet av helgen og snakke med kollegaen sin på mandag, før han ringer meg. Så inntil videre blir det ikke gjort noe med hakene til pusene.

På Lucifer er det kun denne "svarte møkka", mens som sagt så på Psycho er det blitt sår av det og hard, betent hud. (se bildene under)

Er det noen som har noe som helst peil på hva dette kan være???

Psycho: (jeg har akkurat smurt sårene hans med fucidin nå og renset det, så det er ikke så mye svart der som det var før jeg fikset det)

hake_001.jpg

hake_003.jpg

hake_004.jpg

Lucifer:

hake_002.jpg

Jeg har tenkt og tenkt på om det kan være noe her i huset som de reagerer på. Men jeg kan ikke ane hva det er. Og ingen av kattungene har det. De drikker av samme vann, på samme sted, spiser samme mat, på samme sted. Har tilgang på det samme i huset. Og jeg kan ikke i det hele tatt se for meg noe som de kan bli sånn av.

Planter har jeg ikke (for kattene spiser det opp :aww:), så det er ikke noe sånn som er grunnen. De er kun inne, så jeg har jo forholdsvis god kontroll på hva de kan komme borti.

Har brukt samme mat og samme kattesand i flere år. (Eneste forskjellen er at de voksne nå har fått light for, mens de fikk sterilisert før. Men Royal Canin begge deler. Og den siste uken har alle uansett fått kattungemat)

Samme vaskemidler som jeg har brukt lenge. Det er liksom ingenting nytt i huset her heller som de kan reagere på. Jeg skjønner det bare ikke.

Noen som har sett lignende og kan gi meg og vet'n noen hint??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som slo meg umiddelbart er en soppinfeksjon.. Men det kan man kanskje se sikkert når vet'en sjekket det?

Men det minner om slik mine er under haken og foran på brystet hvis man ikke er super-duper nøye med å tørke dem helt inn til huden når de blir badet hyppig (sommeren). Hundene bryr seg ikke om det, det ser ikke ut til å verken klø eller gjøre vondt på noen måte.Vi pleier å kalle det sopp.. (lukter litt surt - men da er det jo på større områder en en katte-hake)

Hadde nettopp en soppinfeksjon nedi øret på en av mine og fikk tipset v vet'en min å bruke Canesten-salve (som man kan kjøpe på apoteket mot soppinfeksjon i underlivet). Q-tip, salve og ørevask i to dager, så var øret tørt, rent, rosa og som nytt igjen.. 6 mndr etter = fortsatt helt fint.

Jeg hadde testet den salven på en av dem, jeg - vil jo neppe skade i alle fall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som slo meg umiddelbart er en soppinfeksjon.. Men det kan man kanskje se sikkert når vet'en sjekket det?

Men det minner om slik mine er under haken og foran på brystet hvis man ikke er super-duper nøye med å tørke dem helt inn til huden når de blir badet hyppig (sommeren). Hundene bryr seg ikke om det, det ser ikke ut til å verken klø eller gjøre vondt på noen måte.Vi pleier å kalle det sopp.. (lukter litt surt - men da er det jo på større områder en en katte-hake)

Hadde nettopp en soppinfeksjon nedi øret på en av mine og fikk tipset v vet'en min å bruke Canesten-salve (som man kan kjøpe på apoteket mot soppinfeksjon i underlivet). Q-tip, salve og ørevask i to dager, så var øret tørt, rent, rosa og som nytt igjen.. 6 mndr etter = fortsatt helt fint.

Jeg hadde testet den salven på en av dem, jeg - vil jo neppe skade i alle fall..

Susanne

Du er jo inne på noe der.. sopp trenger ikke gjøre vondt. Vet at hester ofte får muggsopp ved høvene sine og sånn. Men sopp lever vel? Og da ville vel vetten sett det? Hmm.. kan jo være en rar sort eller noe..

På hester dannes det ihvertfall en sortaktig skorpe som de ikke reagerer på, og man kan bare skrape de av uten at hesten får vondt. Men går det skikkelig langt så kan det bli betent og blø. Ligner egentlig ganske mye.. men igjen.. vetten vet bedre. På hester behandler man med egen krem for dette, men vil jo tro at Canesten burde gjøre susen!:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som slo meg umiddelbart er en soppinfeksjon.. Men det kan man kanskje se sikkert når vet'en sjekket det?

Men det minner om slik mine er under haken og foran på brystet hvis man ikke er super-duper nøye med å tørke dem helt inn til huden når de blir badet hyppig (sommeren). Hundene bryr seg ikke om det, det ser ikke ut til å verken klø eller gjøre vondt på noen måte.Vi pleier å kalle det sopp.. (lukter litt surt - men da er det jo på større områder en en katte-hake)

Hadde nettopp en soppinfeksjon nedi øret på en av mine og fikk tipset v vet'en min å bruke Canesten-salve (som man kan kjøpe på apoteket mot soppinfeksjon i underlivet). Q-tip, salve og ørevask i to dager, så var øret tørt, rent, rosa og som nytt igjen.. 6 mndr etter = fortsatt helt fint.

Jeg hadde testet den salven på en av dem, jeg - vil jo neppe skade i alle fall..

Susanne

Hmm, ja det kan det ji kanskje være. Tror jeg har noe sånn salve liggende et sted. *lete litt* Så kan iallefall teste det på han som ikke har sår foreløpig :aww: Takk for tips!

Kikka litt kjapt på nettet.... kan noe av dette ligne da??

Min link

Vet'n var temmelig sikker på det ikke var ringorm. Da burde de andre kattene hatt det også, og de burde hatt det på flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjerringråd" mot ringorm er noe så enkelt som Mentholatum (den salve-greia man får kjøpt på apoteket). Det lukter litt, men skal visst funke hvis man smører det på regelmessig..

Har jeg hørt (aldri testet det ut).

Og ja - hvis min Moses hadde "underlivssopp" nedi øret - så kan så saktens kattene dine ha det på haken! :aww::)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at katter får hudproblemer på haken i form av svarte prikker, det kalles feline acne - http://en.wikipedia.org/wiki/Feline_acne

Merkelig at vet'en ikke nevnte det?

Nå kan det jo være at dette er noe annet da, sien vet'en ikke nevnte feline acne. Men det er i hvert fall det første som slår meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG syns det ligner ringorm, jeg har hatt ringorm selv (usj) da så det slik ut.

Var kun meg som menneske av fire personer i huset som fikk det.

Jeg ville tatt en dobbelsjekk :aww:

Hadde det vært ringorm hadde han nok sett det tenker jeg :P

Og ja - hvis min Moses hadde "underlivssopp" nedi øret - så kan så saktens kattene dine ha det på haken! :):)

Susanne

*humre*

Det er ganske vanlig at katter får hudproblemer på haken i form av svarte prikker, det kalles feline acne - http://en.wikipedia.org/wiki/Feline_acne

Merkelig at vet'en ikke nevnte det?

Nå kan det jo være at dette er noe annet da, sien vet'en ikke nevnte feline acne. Men det er i hvert fall det første som slår meg.

Men se HER ja! DETTE ligner jo virkelig! En sms er sendt til vet'n med tips om å sjekke wikipedia og google bildesøk for Feline Acne. Så da får jeg se hva han svarer :P Men tipper dette er svaret :x

Takk for hjelp!! *kontakte dere heretter om det er noe :x *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men asså! *oppgitt* Man får da acne i oppveksten, ikke når man har blitt en gammel slask! Da burde det jo virkelig være ungene som får dette, ikke de voksne! :wub:

Behandling er antibiotika? Går ikke Lucifer allerede på det da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men asså! *oppgitt* Man får da acne i oppveksten, ikke når man har blitt en gammel slask! Da burde det jo virkelig være ungene som får dette, ikke de voksne! :wub:

Behandling er antibiotika? Går ikke Lucifer allerede på det da...?

Kan se ut som antibiotika er tingen om det blir så ille som på Psycho iallefall, mens det kanskje kan holde å rense med clorhexidin på Lucifer. Men får høre hva veterinæren sier om evnt behandling før jeg setter igang med noe spesielt :lol:

Men ja, Lucifer går på antibiotika nå. Og han ser bedre ut idag faktisk. Men om det er pga soppesalva, at jeg vasket han i går eller hva, er umulig å si.

Har uansett barbert dem begge to nå, så det skal tørke fortere osv.

Leste forøvrig på en side at "rotete spising" kunne være grunn til dette. Og ja... De siste månedene har Luc og Psycho fått mat på benken og ikke i matskålene sine, fordi kattungene har spist sammen med dem innimellom. Og jeg har kun to skåler som er festet i vegg. (har ikke mer veggplass på kjøkkenbenken min :o) Men får endre litt på dette. Se om jeg får fikset skikkelig matbar til alle 4 her etterhvert :lol:

Men ja, dette ser logisk ut. Lurer bare på hva veterinæren sier om det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "rotete spising"?? Kattene her både spiser når de vil og på et rotete rom - bør jeg bli nervøs?? :wub:

hehe, hva var det det stod i artikkelen jeg leste da tro? *se om jeg finner den igjen*

"Chin acne is sometimes more severe in cats which are messy feeders"

Det går vel på om de spiser fort, kliner mye rundt kjeften sin osv. Og jeg ser nok det at når jeg gir maten her på kjøkkenbenken, sammen med kattungene, så skyfler jo kattene innpå mat for å få nok. ÅPner kjeften og bruker den som en skuffe for å skyfle innpå. De spiser roligere og kanskje mindre med "haka" om de får hver sin skål liksom.

Ble det bedre forklart?

Hum... Lurer på åssen jeg skal fikse dette best mulig for 4 katter som ikke kan ha maten stående fremme hos seg. Innser at kjøkkenbenken min egentlig er for liten for 4 digre slamper som skal ha mat samtidig. Kanskje jeg må begynne å fore dem på fryseren istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, hva var det det stod i artikkelen jeg leste da tro? *se om jeg finner den igjen*

"Chin acne is sometimes more severe in cats which are messy feeders"

Det går vel på om de spiser fort, kliner mye rundt kjeften sin osv. Og jeg ser nok det at når jeg gir maten her på kjøkkenbenken, sammen med kattungene, så skyfler jo kattene innpå mat for å få nok. ÅPner kjeften og bruker den som en skuffe for å skyfle innpå. De spiser roligere og kanskje mindre med "haka" om de får hver sin skål liksom.

Ble det bedre forklart?

Hum... Lurer på åssen jeg skal fikse dette best mulig for 4 katter som ikke kan ha maten stående fremme hos seg. Innser at kjøkkenbenken min egentlig er for liten for 4 digre slamper som skal ha mat samtidig. Kanskje jeg må begynne å fore dem på fryseren istedet...

Aaaah, altså at de griser når de spiser! Skjønner! :o Nei, sånn er ikke mine, aldri sett så mye som en smule mat på utsiden der.

Du kan vel bruke løse skåler i tillegg til de som sitter fast på veggen, kanskje? Evt vil de vel spise saktere om de hadde fått maten fordelt over flere måltider...? Større plass er kanskje også lurt..

SuperOT:

Vi kommer en kjapp tur snart vi forresten om det er ok? Skal til Gjøvik og kjøpe niesebursdagsgave så da har jeg trasset meg til å få komme innom en tur! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at dette er såkalt Feline Acne, slik som du beskriver det. Rett og slett et litt kraftig utbrudd av hudorm. Våre katter hadde akkurat det samme. Det eneste vi gjorde var å vaske haka med desinfiserende sjampo daglig i en ukes tid, og så var det borte. De hadde ikke det så ille som dine dog, men jeg er ganske sikker på at det er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, altså at de griser når de spiser! Skjønner! :wub: Nei, sånn er ikke mine, aldri sett så mye som en smule mat på utsiden der.

Du kan vel bruke løse skåler i tillegg til de som sitter fast på veggen, kanskje? Evt vil de vel spise saktere om de hadde fått maten fordelt over flere måltider...? Større plass er kanskje også lurt..

SuperOT:

Vi kommer en kjapp tur snart vi forresten om det er ok? Skal til Gjøvik og kjøpe niesebursdagsgave så da har jeg trasset meg til å få komme innom en tur! :o

Ja, kan evnt bruke løse skåler i tilegg, problemet er at de dytter dem i gulvet og forer hunder... :S

Og ja, bare å komme det! ehhh, eller.. Når jeg tenker meg om, så sitter du rett ved siden av meg nå :lol:

Er rimelig sikker på at dette er såkalt Feline Acne, slik som du beskriver det. Rett og slett et litt kraftig utbrudd av hudorm. Våre katter hadde akkurat det samme. Det eneste vi gjorde var å vaske haka med desinfiserende sjampo daglig i en ukes tid, og så var det borte. De hadde ikke det så ille som dine dog, men jeg er ganske sikker på at det er det samme.

Ja, jeg tror nok det er dette jeg også... Men hva gjør jeg evnt med de sårene på Psycho?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! :wub: Morsom tråd om underlivssopp i ører og på haker! :D

Ang antibiotika: det finnes flere typer, og det er ikke sikkert at den katta går på fra før, tar knekken på det han har nå. Derfor kan han fint få denne underlivssoppen (eller var det acne?), selv om han går på antibiotika. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! :icon_redface: Morsom tråd om underlivssopp i ører og på haker! :lol:

Ang antibiotika: det finnes flere typer, og det er ikke sikkert at den katta går på fra før, tar knekken på det han har nå. Derfor kan han fint få denne underlivssoppen (eller var det acne?), selv om han går på antibiotika. :lol:

Hehe, nå skal Psycho få antibiotika han også for underlivssoppen sin.. :lol: eller nei, det var Acne. :D

Da veterinær nr to hadde kommet på jobb idag hadde hun med engang sett hva det var for noe.

Normalt ingen behandling, men Psycho er jo blitt såpass stygg at han trenger antib. Og jeg skal bruke den samme på begge kattene. (Lucifer får egentlig antib. pga forkjølelse)

Og om det kommer tilbake senere, så skal jeg rense med clorhexidin og se om det hjelper bare :devilbanana:

Godt det ikke var noe værre! Og veterinær nr en har lært noe nytt :lol: *fortsatt veldig glad i veterinærene sine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...