Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlige raser


Bianca

Recommended Posts

Ja, gi meg gjerne navn/ evt hjemmeside til disse oppdretterne. Hadde vært kjekt å få testet ut om vi tåler dem.

De få gangene jeg har sett basseluskene live, har jeg knapt klart å dra til meg blikket, de er så VAKRE! ;)

Jeg har tenkt som så at enten passer basenjien utmerket inn her hos oss, eller det blir komplett kaos hvis attpåtil bikkjen finner på de mest vanvittige sprell. Vi er en livlig, litt uhøytidlig familie to voksne og tre barn, en stor, en mellom og en mini. (barna altså) Alle er hundevennlig og snille, men vi har mye besøk og det er liv og røre. Hunden skal være familiens kjæledegge og turkamerat. Vi sjelden måtte være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps Iner; Å, ja kan tenke meg dere er fornøyd med shih tzu, de er jo utrolige personligheter, og så elskelige! Desverre litt i minste laget enn det vi øsker oss. Men når dere vurderte basenji, fikk dere bekreftet at deres datter tålte dem?

Jeg visste heller ikke før at tibben er allergivennlig, nettopp fordi jeg hadde lest at den har underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en basenji ER spesiell. - Det er en urhund med egoistiske meninger og holdninger, og samtidig verdens mest sjarmerende krapyl for eiere med sans for humor.

Jeg har skrevet mye om basenjien på vår hjemmeside:

http://www.kingwanas.com/hvaerenbasenji.html

Dette er sikkert OT, men bare MÅ komme med min forbløffelse etter å ha brukt linken. Selv har jeg portugisisk vannhund, som jo også er av urhundslaget.( samt erklært "allergivennlig" - ref. "first dog" Obama).

Det som beskrives om basenji passer på en prikk med - i alle fall min - portis. Den kommunikative væremåten, labber som blir til "hender", streetsmart- heten, ordlæringen osv - ja alt. Hun t.o.m vasker seg ( og meg også for den del, men bare før hun legger seg til for natta ) som en katt OG jodler, dvs "forteller" - ordet vi også bruker.

Fins det noen slags fellestrekk for urhunder? I så fall skulle jeg likt og visst hvorfor? Har de f.eks. ikke rukket å bli avla til instinkt"flate" og "snille" selskapshunder enda? Kommentarer noen? - gjerne egen tråd.

Humoristisk sans? - jojo men.. Men nettverket deler seg i to. Noen dropper begeistringen når selvstendighet og "innspill" melder seg, og bikkja blir sett på "frekk" og jeg tvilsom som "hundeoppdrager. ( Disse kan vi kalle "truseeierne" :icon_confused: ).

Andre blir virkelig fasinert og begeistret og ser på "egoismen" mer som interessante forslag og innspill enn frekkhet og ulydighet..

På en måte synes jeg bikkja mi/(slike) hunder gjør en " jobb" med å sortere venner og bekjente i "kontroll- og makt-frieker", og dem som tar tilværelsen mer på strak arm og våger å gi rom for andre(s) uttrykk.

Flink bisk!

Tilbake til tema:- når det gjelder "allergivennlighet", så får en huske på at selvom en rase ikke har underull, så drar likevel hundepels med seg, og inn i hus, diverse allergifremkallende stoffer - så 100 % prosent allergifritt kan det å holde hund aldri bli. Men altså : rasen i seg selv kan være "allergivennlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg m¨vekke liv i denne tråden igjen, for jeg er fremdeles ikke noe klokere.. :P

Dvs, nå har jeg fått opp håpet om at det kan være flereraser å velge mellom, om det viser seg at vi kan tåle spisshunder også? Jeg har lest en del om Eurasier, og at den kan fungere for allergikere. Samiojeden er nyyydelig, men tror krever litt for mye mosjon. (ikke for det, jeg elsker lange og hyppige turer, men tiden skal også strekke til) Også har man jo Keeshound, og svensk lapphund.. :P

-noen med erfaringer om allergi vs. spisshundpels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Michellus

Først og fremst, allergi er utrolig individuelt. Det jeg reagerer på, reagerer ikke samboeren min på f.eks. :)

Jeg har allergi og har møtt en del polare raser. Nå er det først og fremst spytt jeg reagerer på, så jeg vil aldri kunne unnslippe akkurat den biten. Jeg reagerer også på veldig kort, tynn og, hva jeg vil kalle i forhold til andre raser, fet pels. Labrador er hva man kan kalle min nemesisrase :lol:

Jeg har møtt noen polare raser som vi vurderte. Akitaen og shibaen reagerer jeg så og si nesten ikke på i det hele tatt. Jeg har en mistanke om at det har noe med å gjøre at den røyter veldig sjeldent (to ganger i året), og at de nesten ikke lukter hund.

Jeg vil nå hvert fall anbefale deg å hilse på forskjellige polare raser, og virkelig ta en ekstrem koserunde med alle du er interessert i (av raser), og da vil du nok fort finne ut om du tåler dem eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjenner du forresten til Tibetansk terrier? Er den såkalt allergivennlig også?

Tusen takk for alle innspill! Jeg har forelset meg veldig i tibbe og basenji. Er dog litt usikker på om basenjien vil passe for oss, jeg har forstått de er spesiell i lynnet og væremåte? Men har alltid likt best korthårs-raser, men trodde ikke noen av dem kunne være allergivennlig.Tibben er supersøt, men den lange pelsen her på vestlandet vil bli et vått mareritt tror jeg.. Det skal ikke være lett... ;)

Litt OT, men dog: Akkurat når det gjelder tibetansk terrier trur ikke hårlaget er den største utfordringa. Nå dømmer jeg KUN på bakgrunn av å ha stått på stand for shibaklubben under Dogs4All i fjor, da vi var naboer til Tibetansk Terrier-klubben, det skal være sagt, men var det noe jeg blei sikker på etter den dagen, så var det at en sånn hund skal jeg ALDRI ha! Folk kom bort til oss og spurte om det var sant at shibaen hadde så skrekkelig dårlig lynne, der hundene våre koste lykkelig med alle som kom bort, ikke lagde en lyd, og brukte tida på å vaske hverandre. Mens på nabostanden måtte de bryte opp slåsskamper mellom tibbene hvert kvarter, forsøke å få dem til å holde kjeft HVER ENESTE gang en hund gikk forbi burene, og ikke minst hindre dem i å spise opp tøygrindene...

Jeg m¨vekke liv i denne tråden igjen, for jeg er fremdeles ikke noe klokere.. :P Dvs, nå har jeg fått opp håpet om at det kan være flereraser å velge mellom, om det viser seg at vi kan tåle spisshunder også? Jeg har lest en del om Eurasier, og at den kan fungere for allergikere. Samiojeden er nyyydelig, men tror krever litt for mye mosjon. (ikke for det, jeg elsker lange og hyppige turer, men tiden skal også strekke til) Også har man jo Keeshound, og svensk lapphund.. :P -noen med erfaringer om allergi vs. spisshundpels?

Jeg er helårs- og multiallergiker, og har to shibaer. De er fulle av underull og lange dekkhår, men lukter ikke hund, er usedvanlig reinslige og ikke minst så ser man hvor røytehårene legger seg, fordi de ikke gnukker og gnir seg inni alt. Shibaer er rare, sære, vrange og drit morsomme hunder med en helt enorm personlighet, og dersom dere ønsker dere en turkompis og familiehund, uten nevneverdig ambisjoner om lydighetskonkurranser og fullt fokus på fører, kan dere jo vurdere det dersom det fungerer med allergibiten. Du kan lese mer om rasen på siden min, både under "Oppdateringer for 2010" og "shiba noe for deg?". Der er det også lista opp kontaktinfo til oppdrettere og raseklubb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at å bade en basenji ofte vil jeg karakterisere som nesten dyreplageri, de fleste av dem har en ekstrem motvilje mot vann. De er svært rene hunder, unngår i det lengste å bli skitne, lukter ikke heller, det hvite på dem er alltid gnistrende hvitt. Å skulle bade en basenji ofte for at en allergiker skal tåle den - til det vil jeg si - finn en annen rase! (Min basenji blir 12 år, jeg har aldri - aldri - badet henne, det har aldri vært behov for det).

Når det gjelder allergi så er det ikke pelsen i seg selv som er avgjørende men hvor mye fett og oljer som hunden naturlig produserer. Man kan feks tåle tørr hund men ikke våt hund pga oljer etc frigjøres mens hunden tørker (sønnen min fikk påvist hundeallergi, men reagerte kun når bikkjene var våte eller hvis han ble slikket). Basenjier har svært lite slike oljer i pelsen - det er også derfor de ikke lukter og som gjør at de ikke er "vanntette" men faktisk blir våte til skinnet i regnvær.

Uthevet:

haha, *titte bort på superskitten basenjitass* han er IKKE hvit for å si det slik.

Å bade er ikke ille, OM man venner de til det og de liker det. Cosmo liker ikke å dusje, så det gjør vi kun før utst. eller om han har fått noe ekkelt i pelsen. Men han bader og svømmer på sommeren uten problem. Så det er individuelt!

Utover det er jeg allergisk mot hund, og reagerer mer på Cosmo (basenji) enn grand danois'n jeg har.

Men det er bare litt irritasjon i huden innimellom og ikke noe jeg ikke kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Basenjier har svært lite slike oljer i pelsen - det er også derfor de ikke lukter og som gjør at de ikke er "vanntette" men faktisk blir våte til skinnet i regnvær.

Jeg måtte bare dra opp denne igjen.

Har ikke det med at de blir våt tvers igjennom noe å gjøre med at de ikke har underull? Blondie blir nemlig det også (eller papillon generelt, vil jeg tro) og det har jeg alltid ment og trodd var fordi hun ikke hadde underull. Den beskytter jo mot regn blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still en papillon ved siden av en puddel eller en portugisisk vannhund, så ser du fort hva som menes med å ikke ha underull. Papillon har jo ikke sånn "menneskehår" som de to andre nevnte rasene har. Jeg vil virkelig påstå de har underull, i alle fall i forhold til det jeg er vant med. Hvis ikke hadde de heller ikke røytet, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still en papillon ved siden av en puddel eller en portugisisk vannhund, så ser du fort hva som menes med å ikke ha underull. Papillon har jo ikke sånn "menneskehår" som de to andre nevnte rasene har. Jeg vil virkelig påstå de har underull, i alle fall i forhold til det jeg er vant med. Hvis ikke hadde de heller ikke røytet, right?

Det står i rasestandaren at de ikke skal ha underull. Selvfølgelig så kan noen av de ha det selv om, men Blondie blir virkelig kliss våt igjennom. Og hun kan vel røyte dekkhårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i rasestandaren at de ikke skal ha underull. Selvfølgelig så kan noen av de ha det selv om, men Blondie blir virkelig kliss våt igjennom. Og hun kan vel røyte dekkhårene.

Det er sikkert veldig forskjellig hva man tenker på som underull, så jeg skal ikke påstå noe som helst altså. Men jeg som er vant med rase som har "menneskehår" tenker liksom at alle andre typer pelser har underull. Men det kan jo være feil :P

Men at det er veldig stor forskjell på f.eks. papillon og portispels vil jeg allikevel påstå. For meg blir det liksom hundePELS vs. hundeHÅR, om du skjønner? :P

Sorry om dette ble veldig OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert veldig forskjellig hva man tenker på som underull, så jeg skal ikke påstå noe som helst altså. Men jeg som er vant med rase som har "menneskehår" tenker liksom at alle andre typer pelser har underull. Men det kan jo være feil :P

Men at det er veldig stor forskjell på f.eks. papillon og portispels vil jeg allikevel påstå. For meg blir det liksom hundePELS vs. hundeHÅR, om du skjønner? :P

Sorry om dette ble veldig OT

Ja, men jeg påstår ikke at pelsen hennes er lik en portis eller puddel sin pels altså. Jeg bare påstår at hun ikke har underull. Jeg ser for meg underullen som en litt tjukkere type pels som holder på varmen, holder på den kjølige temperaturen når det er varmt, og som holder regn og vind ute. Blondie har ingen av disse fordelene. Hun fryser på vinteren, nå blir hun ikke noe særlig for varm på sommeren ettersom at hun er hvit da, hun fryser når det blåser og når det regner. Og blir hun våt, så blir hun kliss våt rett igjennom. Altså, det er ingen pels der under til å holde det ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det i alle fall hos min rase. Der er det vanskelig å få vann helt ned til huden, pga vannavstøtende pels. :P Maken til vanskelig pels å få våt i badekar skal en lete lenge etter.

Men sorry.. Jeg skal ikke ødelegge basenjitråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe om basenji, men når det kommer til allergi så er dette så forskjellig fra person til person, og fra hund til hund... Min mann er allergisk mot katt, hest og enkelte hunder. Og vi har lab, som ikke akkurat er spesielt allergivennlig. Og det går fin fint! :wub: Derimot reagerer han veldig på søsterns terv og svigerinnas toller... Og svigerinna mi er allergisk, men reagerer ikke på sin toller, men på vår lab... :icon_confused:

Beste råd, test ut, gjerne flere ganger, og finn den rasen som fungerer med akkurat dere! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder allergi, er det viktigste å tenke på at blant dyr kan man ikke se på noen som "allergifrie".

Jeg har blitt nevnt tidligere i tråden. Og, ja, jeg reagerte på Vims sin kongepuddel. Den hunden er vel en av de jeg har reagert kraftigst på noen gang. Og jeg tviler på at han noen gang fikk slikke meg i ansiktet. Ellers vet jeg at jeg reagerer på visse raser, mye mer enn andre. Labradoren er en av dem, og jeg har reagert på både spytt og hud blant dem jeg har kjent.

Jeg tror rett og slett man må prøve seg frem :ahappy:

Og er man for syk til å kunne gjøre det, ville iallefall ikke jeg tatt sjansen, jeg vet hvor alvorlig allergi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene jeg bor med er lettere allergisk mot hunder. Han reagerer ikke spesielt på flatten (men en kompis reagerte MYE på ham), bare når han er i fjeset hans. Han reagerte på samme måte med goldenen jeg hadde (samme kompisen reagerte overhode ikke på ham). Spent på om han vil reagere på basenjien, så I'll get back to you. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det i alle fall hos min rase. Der er det vanskelig å få vann helt ned til huden, pga vannavstøtende pels. :P Maken til vanskelig pels å få våt i badekar skal en lete lenge etter.

Men sorry.. Jeg skal ikke ødelegge basenjitråden :P

Du, nå har jeg fått en oppklaring på dette. Det at det står i rasestandaren betyr jo selvfølgelig ikke at alle har det, men jeg trodde faktisk at noen hadde det. Det er faktisk slik at alle papilloner har underull (eller ihvertfall svært mange, mulig noen ikke har det) men på en utstilling blir det nesten bedømt etter hvor flink man er til å fjerne underullen. Det at det står i standaren hjelper på at vi ikke ender opp med papilloner som ser ut som pommer. For det hadde garantert skjedd om det ikke stod der. Så slik er det med den saken :lol: Sorry for kupping av tråd, men det måtte jo komme frem et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at min mann og barn (som er de uheldige allergiske i min familie), reagerer omtrent likt som deg, Havana.

Tror ikke vi tør å satse på en korthårsrase likevel, for de har blandt annet reagert kraftig på italiensk mynde når jeg tenker meg om. Jeg liker gost bichon-rasene, hadde de bare vært litt mer langbente! Er de istand til lange fjellturer? Og kjenner du forresten til Tibetansk terrier? Er den såkalt allergivennlig også? Jeg liker jo godt portis og wheaten, og hadde nesten bestemt meg helt for en av dem, men de er et nummer større enn drømmehunden.. En av de minste melllomstore, for å si det sånn, ville vært perfekt :icon_cry: .

Jeg har en tante som er veldig allergisk, og hun skaffet seg nylig cairn terrier (mine foreldre har også cairn terrier, og hun reagerte aldri på ham). Det er en liten hund, men veldig robust, og klarer fint lengre turer i fjell og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...