Gå til innhold
Hundesonen.no

Gnager på lister


Kira2

Recommended Posts

Vi har en labradorvalp på 7 måneder. Nå i det siste har hun begynt å gnage på listene i gangen. Det er der hun er om natten og når hun er alene. Vi passer på at hun alltid har leker og ting hun kan tygge på, men det hender hun tar listene likevel. Er det noen som har noe erfaring med dette og evt har noen tips om hva vi kan gjøre? Finnes det evt noe vi kan ta på listene? (Vi prøvde i mange uker å ha henne i bur, men hun roet seg aldri og bjeffet hele natten, derfor ga vi opp (etter ca 4 uker).)

Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å spraye Bitterspray på listene. Det smaker fælt! Fås kjøpt hos dyrleger. Det setter heller ingen flekker. Kan også sprayes på andre ting.

Men spørsmålet er da hvorfor hunden er våken om natten og må aktivisere seg? Får den nok på kvelden før leggetid? Hvor har du den om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for dyr bitterspray, kan du pensle/smøre på eddik. Lukter pjuk en liten stund, men så går lukta bort - men smaken er der enda.

Sist valp syntes bordbeina på stuebordet var ypperlig gnageleke - vi penslet på eddik én gang, og etter det forsøkte hun aldri igjen. Hun forflyttet seg til trekommoden, vi penslet eddik, hun bannet og svertet, og har etter det ikke gnagd på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)Jeg har nettopp vært og kjøpt bitterspray (før jeg leste svarene), men den sleika hun på rett etter at vi spraya den på, så med mindre smaken blir verre etterhvert så hjelper det ikke. Skal prøve eddik også. Vi skjønner ikke helt hvorfor hun er våken om natten. Hun får flere turer i løpet av dagen, en av de er gjerne en litt lengre tur hvor hun løper løs. De andre er litt kortere, men gjerne med litt gå-pent trening og slik underveis. Den siste turen får hun litt før vi legger oss. I tillegg prøver vi å både trene litt "triks" og leke med henne i løpet av ettermiddagen. Hun er i gangen om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting har fungert på Labradoren min - hverken bitterspray, eddik eller noe bittert/surt/og likende. Finnes ikke noe "ekkelt" i hennes verden, alt som lukter og smaker - lukter & smaker godt. Dessverre har jeg ikke noen gode tips, da jeg brukte bur (uten problemer) til hunden min var voksen nok til å sove uten å gnage på hus og vegger. Det eneste jeg av erfaring vet fungerer på Labradorer - er å fjerne hunden fra problemområdet til den "glemmer at det går an". Kan dere sette opp grinder/blokkeringer foran listene slik at hun ikke når de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ha munnkurv på disse rabiate labradorene deres da? :) Da får de ihvertfall ikke spist på noe, og de kan fortsatt være løse i huset. Det finns slike som kan drikkes med, med sånn netting på en måte. Har en sånn selv. Med litt tilvenning fungerer det topp. Har brukt det noen ganger på den forrige hunden min i fjæra for å unngå at hun skulle spise så mye dritt, men samtidig være løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye tips! :) Prøvde å ta litt edikk på fingeren og lot henne lukte og jammen sleika hun ikke på det også. Så det høres kjent ut at ALT smaker godt. Vi kan evt. prøve å sette buret eller noe annet foran lista om natten. Gangen er ikke så stor, så det blir ikke enkelt, men det er jo absolutt verdt det. Fungerer ikke det så er vel kanskje munnkurv siste løsning for en periode Vi kan hvertfall ikke la henne "spise opp" leiligheten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi hadde en liten periode med "gnageproblemer" her, og det løste vi ved å sette opp en sånn valpegård (evt. sånne kompostgrinder du kan kjøpe på biltema etc) langs veggene. Lot de være der en stund, og han glemte at man kunne bite på veggene;) Hos oss var vel problemet at han plutselig fant ut at det var morsomt, så da fikk han liksom et alternativ til å sove. Så når vi tok bort den muligheten, så fant han ut at det var like greit å sove mens vi var borte, og sånn er det fortsatt... Ofte er jo dette bare "perioder" som kommer pga hormoner, osv når de vokser, som gjør dem litt urolige og rastløse, men hvis man ikke får stoppet det da, så kan det bli et varig problem og en vane. Derfor kan det ofte funke å bare utelukke sjansen til å gjøre slike ting en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liten periode med "gnageproblemer" her, og det løste vi ved å sette opp en sånn valpegård (evt. sånne kompostgrinder du kan kjøpe på biltema etc) langs veggene. Lot de være der en stund, og han glemte at man kunne bite på veggene;) Hos oss var vel problemet at han plutselig fant ut at det var morsomt, så da fikk han liksom et alternativ til å sove. Så når vi tok bort den muligheten, så fant han ut at det var like greit å sove mens vi var borte, og sånn er det fortsatt... Ofte er jo dette bare "perioder" som kommer pga hormoner, osv når de vokser, som gjør dem litt urolige og rastløse, men hvis man ikke får stoppet det da, så kan det bli et varig problem og en vane. Derfor kan det ofte funke å bare utelukke sjansen til å gjøre slike ting en stund.

Kompostgrinder skaffet vi oss også, men det var helt bortkastet. Fra dag en hoppet han bare rett over. Jeg måtte bare gi opp og finne annen løsning istedet :icon_redface:

Edit: Kom på at han også gnagde på listene da han var alene hjemme på hunderommet. Vi rev av de gamle og kjøpte nye, glatte lister. Fra den dagen stoppet han helt, fordi han ikke fikk bite-tak. Men mulig det er litt greiere å gjøre på et "hunderom" enn i gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å legge noen vedkubber til henne og se om hun velger å gnage på dem istedet.

Er det så lurt da? Ser for meg mange fliser i tannkjøtet, samt ved biter nedover tarmen, kan vell umulig være bra for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lurt da? Ser for meg mange fliser i tannkjøtet, samt ved biter nedover tarmen, kan vell umulig være bra for hunden?

Kanskje noen sammenrullede aviser hadde vært et bedre alternativ å gå berserk på? Sikkert en del papirbiter å rydde opp etterpå, men sikkert bedre enn å skifte ut listene hver dag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder skaffet vi oss også, men det var helt bortkastet. Fra dag en hoppet han bare rett over. Jeg måtte bare gi opp og finne annen løsning istedet :icon_redface:

Linux har ikke skjønt at han kan hoppe over han;) Men jeg har brukt de mest helt inntil veggen. Linux fant nemlig ut en dag at han skulle dra av tapeten i rommet sitt, og spise listene, så grindene ble bare satt helt inntil veggen rundt hele rommet, rett og slett for å unngå at han "fikk tak i" veggen.

Selv er jeg mest for å "lære hunden" at det lureste er å sove når den er alene/om natten. Hvis det er vanen, så vet jeg at han slapper av, og ikke hele tiden er ute etter å finne på noe, eller "venter" på at vi skal komme hjem. Når han sover, så tenker jeg at det ikke betyr så mye om vi er borte noen timer. Linux gjør det ganske automatisk, men har hatt noen perioder der han har vært mer rastløs, da har vi gått litt tilbake på "alenetreningeng" og sikret ting han kan ødelegge. Men det har ikke skjedd ofte.

Er nok også litt overnærvøs når det gjelder tyggegreier, for jeg er så redd for at han skal få av biter og sette noe i halsen når vi ikke er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med en valp (10 uker) som biter og gnager på alt (møbler, senga mi, ledninger o.s.v.). Jeg har prøvd å snakke hardt til henne, prøvd å gi henne tyggeleker, prøvd å avlede, men ingen av delene ser ut til å virke. Det eneste som ser ut til å ha en viss effekt, er å gi henne griseører eller tørrfisk, da blir hun opptatt med disse en stund.

Nå har jeg søkt litt på Internet, og sett at det finnes noe som heter "get off spray for innen- og utendørs bruk" (holder hunder og katter unna). Skal prøve å få tak i dette i morgen, og eventuelt komme tilbake med en rapport om virkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med en valp (10 uker) som biter og gnager på alt (møbler, senga mi, ledninger o.s.v.). Jeg har prøvd å snakke hardt til henne, prøvd å gi henne tyggeleker, prøvd å avlede, men ingen av delene ser ut til å virke. Det eneste som ser ut til å ha en viss effekt, er å gi henne griseører eller tørrfisk, da blir hun opptatt med disse en stund.

Nå har jeg søkt litt på Internet, og sett at det finnes noe som heter "get off spray for innen- og utendørs bruk" (holder hunder og katter unna). Skal prøve å få tak i dette i morgen, og eventuelt komme tilbake med en rapport om virkningen.

Din valp er kun 10 uker, de lærer jo ikke alt på en dag eller 10, du må lære den hvad er ret og galt at bide på, aflede dens opmærksomhed over til det som er tilladt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har ikke skjønt at han kan hoppe over han;) Men jeg har brukt de mest helt inntil veggen. Linux fant nemlig ut en dag at han skulle dra av tapeten i rommet sitt, og spise listene, så grindene ble bare satt helt inntil veggen rundt hele rommet, rett og slett for å unngå at han "fikk tak i" veggen.

Selv er jeg mest for å "lære hunden" at det lureste er å sove når den er alene/om natten. Hvis det er vanen, så vet jeg at han slapper av, og ikke hele tiden er ute etter å finne på noe, eller "venter" på at vi skal komme hjem. Når han sover, så tenker jeg at det ikke betyr så mye om vi er borte noen timer. Linux gjør det ganske automatisk, men har hatt noen perioder der han har vært mer rastløs, da har vi gått litt tilbake på "alenetreningeng" og sikret ting han kan ødelegge. Men det har ikke skjedd ofte.

Er nok også litt overnærvøs når det gjelder tyggegreier, for jeg er så redd for at han skal få av biter og sette noe i halsen når vi ikke er der...

Søtingen :P

Det var lurt å sette grindene for å beskytte tapeten. Vi forsøkte å ha Marvin på kjøkkenet i starten, og der har vi ikke dør. Så trodde vi at vi var lure da vi kjøpte kompostgrind for å sperre av. Dvs, jeg begynte å kjenne denne loppa mi, så jeg var faktisk litt skeptisk til om det skulle gå. Men min andre halvdel insisterte på at han ikke klarte å hoppe over. Og jeg fikk desverre rett. Det var helt uaktuelt for pelsen å holde seg på kjøkkenet, så han endte opp løs hver eneste gang. Noe som gikk hardt ut over vinduskarmen i stua...

Hos oss varte det en relativt kort periode, og så ga det seg helt. Jeg prøvde å smøre/spraye på alt mulig for at han ikke skulle spise på tingene, men det fungerte ikke. Han ble liksom litt imun mot den vonde smaken :)

Jeg er også redd for at han skal få ting i halsen når jeg ikke er hjemme, så sjekker alltid over hva han har tilgjengelig. Min bedre halvdel er mye mer avslappet til det. MEN, han har satt fast ene delen på gnagebein med sånn knute på, i halsen. Måtte få fingrene ned i halsen på ham og grave biten ut. Han får ikke sånne type bein mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din valp er kun 10 uker, de lærer jo ikke alt på en dag eller 10, du må lære den hvad er ret og galt at bide på, aflede dens opmærksomhed over til det som er tilladt.

Du har helt rett, og jeg bruker også avledning. Det er derimot helt umulig for én person å holde full oppsikt med en liten valp 24 timer i døgnet, derfor ser jeg ikke noe galt i å bruke spray i tillegg.

Alternativet er å låse valpen inne i buret, og det har jeg ikke lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen sammenrullede aviser hadde vært et bedre alternativ å gå berserk på? Sikkert en del papirbiter å rydde opp etterpå, men sikkert bedre enn å skifte ut listene hver dag :)

Aviser hørtes mye bedre ut en vedkubber hvertfall :P Rydder gladelig tusen papir biter jeg ja, enn å plukke ut fliser av munnen til hunden, evnt vet besøk om ikke mere!

Håper problemet løser seg etter hvert Kira2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, og jeg bruker også avledning. Det er derimot helt umulig for én person å holde full oppsikt med en liten valp 24 timer i døgnet, derfor ser jeg ikke noe galt i å bruke spray i tillegg.

Alternativet er å låse valpen inne i buret, og det har jeg ikke lyst til.

Super tankegang! :)

Gi gjerne tilbakemelding om sprayen fungerer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Hvordan ser fôringsrutiner ut? Hvor mye hjernetrim får hun i løpet av en dag?

Da labradoren min ble seks-sju måneder gammel og fikk mer energi og hormoner (hun fikk løpetid i en alder av åtte måneder og fra da av og fram til hun ble kastrert da hun var drøyt tre år gammel, hadde hun veldig mye hormoner og hormonforstyrrelser i kroppen), merket vi veldig godt på henne om hun ikke hadde fått tilstrekkelig med aktivisering en dag. Hun begynte å gnage på dørkarmer, skap, vedkubber, aviser o.l., og det som hjalp best var å gi henne mental stimuli. Det kunne være så enkelt som å la henne få kveldsmaten som godbitsøk - sleng ut ca. ti fôrkuler over et relativt stort område (i hagen e.l.), når hun har funnet nesten alle slenger du ut til fôrkuler til også videre, til hun har fått hele kveldsmaten som godbitsøk. Det kan også fungere å legge noen få fôrkuler i plastbokser med lokk, i tomflasker, i spesielle aktiviseringsleker, i tomme doruller (som er teipet sammen i begge ender) osv, eller putte leverpostei i en Kong. Så er det også mulig å finne på aktiviteter som er mer sammen med henne, for eksempel å trene på kontaktøvelser og lære inn nye triks. Det går an å se litt på shaping, som er en treningsteknikk som ikke bare kan være veldig effektiv - men som også gjør at hunden må tenke veldig mye selv. Særlig i starten, når hundene ikke er vant til å måtte bruke hodet på den måten, kan bare noen ganske få minutter gjøre hunden veldig sliten. Her er et par linker hvor det står litt om klikkertrening og shaping, ellers kan du også finne mye om du søker her på forumet:

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?spmid=2150&sokres=1

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=17

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=205

I mine ører høres det ut som om hunden din er en helt normal labrador. Mange (inkludert meg!) får et lite sjokk når det viser seg hvor aktive labradorer faktisk kan være som unghunder, men jeg kan trøste deg med at de roer seg litt når de passerer to år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med en valp (10 uker) som biter og gnager på alt (møbler, senga mi, ledninger o.s.v.). Jeg har prøvd å snakke hardt til henne, prøvd å gi henne tyggeleker, prøvd å avlede, men ingen av delene ser ut til å virke. Det eneste som ser ut til å ha en viss effekt, er å gi henne griseører eller tørrfisk, da blir hun opptatt med disse en stund.

Nå har jeg søkt litt på Internet, og sett at det finnes noe som heter "get off spray for innen- og utendørs bruk" (holder hunder og katter unna). Skal prøve å få tak i dette i morgen, og eventuelt komme tilbake med en rapport om virkningen.

Jeg har kjøpt denne Get off sprayen for min (10 uker gamle) valp biter også på alt. Og det funket i allefall på han. :)

Jeg sliter nå mer med at han biter på OSS hele tiden. Hender og tær spesielt er veldig gøy... Og med de sylskarpe valpetennene er jo dette kjempevondt! :lol: Har forsøkt å si "nei" og gi han noe annet å tygge på, men det er ikke interessant i det hele tatt! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt denne Get off sprayen for min (10 uker gamle) valp biter også på alt. Og det funket i allefall på han. :)

Jeg sliter nå mer med at han biter på OSS hele tiden. Hender og tær spesielt er veldig gøy... Og med de sylskarpe valpetennene er jo dette kjempevondt! :lol: Har forsøkt å si "nei" og gi han noe annet å tygge på, men det er ikke interessant i det hele tatt! :blink:

Jeg har også fått tak i Get Off-sprayen nå, og den virker. Bl.a. så lå valpen og gnagde på det ene sengehjørnet mitt hver morgen. Etter at jeg hadde på spray har hun ikke prøvd seg en eneste gang. Ledninger synes jeg derimot ikke sprayen har særlig effekt på.

Kjenner meg i det hele tatt veldig godt igjen i innlegget ditt.

Hvis TS eller andre vurderer å prøve Get Off-sprayen, så vær klar over at den lukter ganske sterkt (konsentrert sitronlukt?), og lukten henger i rommet i mange timer etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...