Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund - når kan man føle seg trygg?


Rilla

Recommended Posts

Jeg har faktisk blitt bitt av en firkanthund jeg - og lever fremdeles. :lol: Det burde jo ikke være mulig å overleve et bitt av slike blodtørstige monstre. Men joda, jeg lever og eneste jeg har å vise til etter den "faaarlige" firkanthunden er et 2cm langt arr på høyre arm. *nedtur*

Firkanthunden bet fordi han var kjemperedd og frustrert - så var "min skyld" så godt jeg kan ta på meg skylden for en situasjon som vi ikke kunne forhindret der og da. Hæppy ending fikk det også - såvidt jeg vet så ble firkanthunden omplassert og lever siden dager uten vonde halsbånd og skumle bilturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Det var jo etter at jeg fikk en rottis i kneet at jeg ble så redd for alle firkanthunder. Nå forsto jeg jo egentlig at det var en rimelig irrasjonell frykt, men det hjelper så lite når det knyter seg i magen og svetten pipler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo etter at jeg fikk en rottis i kneet at jeg ble så redd for alle firkanthunder. Nå forsto jeg jo egentlig at det var en rimelig irrasjonell frykt, men det hjelper så lite når det knyter seg i magen og svetten pipler :icon_redface:

Er ikke så fryktelig mye som hjelper når man er redd, nei. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lange flere agressive og gale småbikkjer løse på tur, enn det er "skumle kamphunder".

Hvem går under kategorien kamphund egentlig? De som er korthåret og kraftige? :icon_redface:

Ja, for når man skal bekjempe fordommer mot én type hunder, så er det så greit å gjøre det ved å nøre opp om fordommer mot andre typer hunder i stedet! Eller var det sånn at det andre mener er fordommer, mens det man selv mener er åpenbare sannheter... :lol:

(Sorry, skal ikke gjøre dette til en diskusjon om småhunder, men jeg klarte ikke å dy meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for når man skal bekjempe fordommer mot én type hunder, så er det så greit å gjøre det ved å nøre opp om fordommer mot andre typer hunder i stedet! Eller var det sånn at det andre mener er fordommer, mens det man selv mener er åpenbare sannheter... :icon_redface:

Jeg er helt enig med deg. Og det er skikkelig frustrerende når man får servert "sannheter" om rasene sine som man selv ikke kjenner seg igjen i i det hele tatt, på tross av mye lengre og bredere erfaring. Det er lov å si ifra da! :) Jeg gjør det iallefall hele tiden... :P

Det sagt så må man alikevel kunne påpeke at andre raser heller ikke er perfekte, når ens egen er under angrep. Ikke for å gjøre ens egen bedre på noe slags vis, men for å sette ting i perspektiv. Det er jo litt relevant å ha i bakhodet når man dissekterer en rase at andre også har sine svakheter, ingen er perfekte. Det gjelder om det nå er småhundene, Belgerne, Schäferne eller kamphundene som får motbør. Vi gjør det jo hele tiden om vi nå diskuterer bruksegenskaper eller helse eller funksjon, setter raser opp mot hverandre. Om man ikke kan sammenligne så har man heller ikke så mye grunnlag for diskusjon. Men akkurat det der kan være litt tricky synes jeg, å klare på en rettferdig måte.

Jeg for min del prøver å ikke nevne raser eller typer spesifikt, men heller sammenligne med resten av hundepopulasjonen. I den grad det er mulig selvsagt, det er jo ikke alltid så greit med så mye mangfold.

Når jeg sier at bullehundene har en større tendens til å utvikle en viss aggresjon mot hunder av samme kjønn, så er jo det sagt på grunnlag av at jeg har sammenlignet de med andre raser. Det er jo veldig relevant. Og det er også relevant at jeg kan påpeke at de på langt nær er den eneste hundetypen som har en slik predisposisjon (eller at de er spesielt ille for den saks skyld), om hundeaggresjonen blir brukt som et argument for å farliggjøre og til og med forby. Det må gå begge veier? Igjen, det er litt tricky.

Når jeg skriver i en artikkel om farlige hunder og restriksjoner på hundehold, at hestebitt og kattebitt er farligere enn hundebitt, så er det jo ikke for å sverte hester. Det er for å vise at hunder ikke er spesielt farlige.

Når det kommer til hunder så blir jeg helt cumbaya inni meg og vil at hele hundenorge skal sitte rundt leirbålet og synge og være enige og kjempe vår felles sak uten kniving eller konkurranse oss mellom. Hardcore treehugging hippie som jeg er. :)

Man, jeg blir litt engasjert jeg. Sorry babbelet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker Maribabbel. Det vet du godt. :icon_redface: Dessuten er ikke alle småhunder ankelbitere. Bare de med flexi og rosa dress med hette. :lol:

Nei, det er visst bare jeg som er skeptisk til min egen rase. Ikke alle, men altfor mange sliter med issues man ikke vil ha. Det er veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt så må man alikevel kunne påpeke at andre raser heller ikke er perfekte, når ens egen er under angrep. Ikke for å gjøre ens egen bedre på noe slags vis, men for å sette ting i perspektiv. Det er jo litt relevant å ha i bakhodet når man dissekterer en rase at andre også har sine svakheter, ingen er perfekte. Det gjelder om det nå er småhundene, Belgerne, Schäferne eller kamphundene som får motbør. Vi gjør det jo hele tiden om vi nå diskuterer bruksegenskaper eller helse eller funksjon, setter raser opp mot hverandre. Om man ikke kan sammenligne så har man heller ikke så mye grunnlag for diskusjon. Men akkurat det der kan være litt tricky synes jeg, å klare på en rettferdig måte.

Ja, det er selvfølgelig helt ok å sammenligne raser, forutsatt at man gjør det med saklige argumenter, at det ikke bare er sleivspark i hytt og pine. Jeg syns det er morsomt å sammenligne raseegenskaper, og positive og negative sider finnes det hos alle raser, inkludert min egen. Men når det blir på nivået "småbikkjer er drittbikkjer og bullehunder er verdens snilleste" - eller motsatt - så kaller jeg ikke det for å diskutere egenskaper. På den annen side kan sånne uttalelser gi grunnlaget for interessante diskusjoner, nettopp fordi de er så utrolig avslørende og lite gjennomtenkte. Og det er interessant at i alle diskusjoner om fordommer mot en-eller-annen-type-hund, så popper det opp flere innlegg fra folk som syns at vi må komme fordommene til livs, for det er jo sånne-andre-type-hunder som egentlig er de slemme. Det blir som å skulle bekjempe fremmedhat ved å hevde at pakistanere er innmari greie og at det er afrikanerne som er de store skurkene.

Når det kommer til hunder så blir jeg helt combaya inni meg og vil at hele hundenorge skal sitte rundt leirbålet og synge og være enige og kjempe vår felles sak uten kniving eller konkurranse oss mellom. Hardcore treehugging hippie som jeg er. :)

Man, jeg blir litt engasjert jeg. Sorry babbelet... :)

Helt i orden! Bare bable ivei, du :icon_redface: Og du er vel ikke den eneste som babler :lol:

* henter gitar og marshmallows *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt og fobier er en virkelig ting. Men man kan ikke overføre sin egen frykt til andre og si at andre er ansvarlig for å finne en løsning på ens egen frykt.

Selv har jeg lenge hatt frykt for Sheltier. Som barn hadde min onkel ett eksamplar av rasen som ikke likt barn, så vi barna hørte hele tiden; ikke gå bort til han, han biter, hold dere unna, han er farlig. Jeg så for meg den lille spisse snuten som var så smal og lang at den kom til overalt og nådde deg selv om du var mange meter unne. Vi barna gikk heller bort til St.bernarden, den store runde snuten hans ville aldri bite, den var jo så stor og rund, som kosebamser.

I dag har jeg ingen frykt lenger, og har skjønt at selv om den ene ikke var glad i barn så er ikke alle sheltier slik(og faktisk er det en rase jeg har vurdert). Men kanskje har dette farget meg litt med tanke på hvilken raser jeg har valgt :)

DSCF3331.jpg

DSC_0078-1.jpg

DSC_0437-1.jpg

DSC_0006-3.jpg

DSCF2363.jpg

BGrhode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg kunne dele mine få erfaringer med amstaffer. En var nabohunden. Den ville helst krangle med alle andre hanhunder, og eier hadde et svare strev med å holde den unna. For den mente alvor. (ikke bare tullekrangling som mange andre hanhunder driver med). Hunden hengte støtt og stadig i et tau som hang fra et tre (altså den beit i en trebit som hang i treet) eller var ute med bildekk på slep. (må jo ha muskler vettu) En annen var en løs amstaff som kom gallopperende bort mot meg da jeg gikk fra jobb i oslo. Den kom løpende mot meg, med flotte tenner på tørk og knurra. rundt halsen hadde den et halsbånd som det stod princess eller noe lignende med strass i. Jeg stoppet, snudde meg rundt, stod helt i ro, hunden stoppa fem cm unna meg og flekket tenner og knurret. Så eier gikk noen hundre meter lenger opp i veien, ropte bort til h*n at h*n måtte kalle inn hunden sin. "å beklager, den er ikke så glad i fremmende". Jo takk. Den eneste gangen jeg har vært REDD hund i mitt liv. Jeg hadde ikke med meg hund eller oppførte meg truende på noen måte, jeg gikk langs et fortau i byen. En annen var en medstudent med en amstaff. Hver gang denne ekvipasjen møtte på andre hunder, måtte eier ta et godt tak i båndet, plante beina godt på bakken eller helst gå over på andre siden av veien. Litt småkranglete kan man trygt si. ryktene sa den hadde angrepet opptil flere hunder. bikkja veide kanskje mer enn eieren.

Sitat fra en etologiprofessor (fritt etter hukommelsen): jo, de er snille og greie. Men har større sannsynlighet til å ville sloss med andre hunder. Det har med rasehistorien å gjøre (som svar til en i salen som hadde amstaff, og som mente dette var den snilleste hunden i verden)

Så lenge man som eier VET hva man har i andre enden av båndet, tror jeg nok "kamphunder" (hunder med kampopphav) kan være riktig så trivelige.

---bare for å vise hvordan fordommer dannes---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bikkja veide kanskje mer enn eieren.

Sorry, jeg må bare..

Hvis bikkja veide mer enn eieren, så må det ha vært snakk om en anorektisk dverg av et menneske, for amstaffer veier ikke så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg må bare..

Hvis bikkja veide mer enn eieren, så må det ha vært snakk om en anorektisk dverg av et menneske, for amstaffer veier ikke så mye. :P

sa vel ikke at eieren var stor ? :) var vel en >50 kg person, såklart bikkja ikke veier mer personen...men store forskjellen var det nå ikke! nå er det vel ingen maksvekt på amstaffer, vekta skal stå i forhold til høyden, og bikkja var ikke liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg er ikke en så aktiv bruker av dette forumet og visste ikke hva jeg gikk til en dag jeg ville få ut min frustrasjon, mitt dårlige inntrykk og uvitenhet særlig angående pitbull og amstaff. Jeg skrev et meget provoserende innlegg bare i håp om å få noen svar. (beklager at det såret noen og at noen tok det personlig). Og OOOOOm folk svarte da. Jeg logget inn nå og fikk helt sjokk over at diskusjonen fortsatt eksisterte! Dette er tydligvis et sårt tema og det er helt tydelig at jeg har bannet i kirka! Men nå er det en gang slik at en person med dårlige erfaringer som får høre ekstra mye i media og andres historier må få lov til å være uviten og spørre. Beklager at jeg var så krass i det første innlegget, det var som sagt for å provosere frem noen svar, ikke for å såre noen eller ta alle under en kam. Ante ikke at så mange kom til å lese det. Det var jo drøyt.

De fleste mennesker har vel fordommer, inklusive meg. Jeg hadde håpet på konstruktive svar og at folk med hunderasene jeg refererer til som jeg er uvitende om og har dårlige erfaringer med kunne berolige meg. Kan ikke si jeg er blitt noe beroliget. Sitter vel fortsatt igjen med følelsen av at det er en del hundeiere som ikke forstår at andre kan være redd hunden deres. Om man skaffer seg en hund som har et rykte på seg for å være litt hissigere enn andre mener jeg at man må ha det i bakhodet og forstå andres eventuelle redsel.

Jeg innrømmer at jeg er fordomsfull, men er ikke dette også ganske fordomsfullt? Du er vel ikke en helgen du heller Mari?

Touché! :)

Jeg kjenner til sånne som deg Margrethe, og ikke minst hunden din. Bare smil og logger og kos vettu, helt til du har snudd ryggen til og BAM! så sitter Schäferkjøtern i skinka. De har ikke gøts nok til å angripe forfra de der j*vla tyskerne, og eierne smiler og ler og klapper og sier "den vil bare leke". Jepp, jeg kjenner typen. Du lurer ikke meg.

Vi har faktisk en schäfer i familien min (men jeg blir ikke provosert av ditt innlegg allikevel, folk må få mene det de vil). Den er gigantisk og vi har veldig stor forståelse for at enkelte er redd den og har den derfor alltid i bånd der det er andre mennesker. Om den skal bade om sommeren sørger vi for at det er ok med de andre på stranden og informerer om at den er snill.

Dere innrømmer jo selv at det er en "prototype" hundeiere. Om min hun er en bærtehund eller gamledame hund så bryr ikke det meg. Har vært en del drittslenging om mindre hunderaser her også og det er vel ikke noe bedre det vel? Det handler vel om å ha selvinnsikt og forstå at ikke alle digger hunden din! Vet at små raser kan være irriterende for større hunder og ville leke "veldig opp i ansiktet" på de. Jeg er derfor lært min å ikke gjøre det. At "opp i ansiktet" og irritere på større hunder er fy. Det handler om å ta sine forhåndsregler som hundeier. Ville vel bare høre av dere med bullehunder (eller hvilken betegnelse dere nå foretrekker) at dere også gjør det. Fikk ikke frem det jeg ville i diskusjonen, fikk dere vel heller på nakken! Skulle formulert meg bedre, vet ikke om det hadde hjulpet men. Sitter ikke igjen med noe bedre inntrykk.

Jeg takker herved for meg! Diskuter videre dere som vil, men jeg føler at dette ikke ledet til noe konstruktivt hvertfall.

Nok en gang beklager til dere som følte dere støtet. Visste ikke at det skulle ta slik av:) Kos dere med hunden deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vel Limbi.. Du gjorde sannsynligvis ikke saken noe bedre med dette innlegget. Det er faktisk ganske mange som over flere innlegg har fortalt deg hvilke forhåndregler de tar med sine hunder uansett rase. Det gjelder å lese innlegg med åpent sinn og ikke minst med ett ønske om å forstå, kommunisere og ikke minst lære noe nytt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Vel som sagt er jeg ikke en så aktiv bruker av denne siden, og det var veeeeldig mye å lese! Skal lese ordentlig gjennom alt når jeg har tid og ta til meg all info. Tusen takk for alle svar.

Må korrigere meg selv litt etter jeg har lest mere og si at jeg selvfølgelig har fått med meg at bullehunder også er familiehunder og som alle andre hunder og at mange mener jeg må se an eieren. Håper på å møte en som kan gi meg en positiv opplevelse snart. Jeg skal være åpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å møte en som kan gi meg en positiv opplevelse snart. Jeg skal være åpen!

Da burde du prøve å få til å treffe Mari, for jeg synes (bare utifra å ha lest her på forumet, men jeg er rimelig aktiv her) at hun er en av de mest oppegående hundeeierne jeg noen gang har "møtt" på.

Ang det innlegget du quotet over her, ifht fordommer, så tror jeg du skal lese det en gang til, med humor i sinn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vel Limbi.. Du gjorde sannsynligvis ikke saken noe bedre med dette innlegget. Det er faktisk ganske mange som over flere innlegg har fortalt deg hvilke forhåndregler de tar med sine hunder uansett rase. Det gjelder å lese innlegg med åpent sinn og ikke minst med ett ønske om å forstå, kommunisere og ikke minst lære noe nytt.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa vel ikke at eieren var stor ? :) var vel en >50 kg person, såklart bikkja ikke veier mer personen...men store forskjellen var det nå ikke! nå er det vel ingen maksvekt på amstaffer, vekta skal stå i forhold til høyden, og bikkja var ikke liten.

Du, jeg har en Onkel på en St.Bernardshund på 90kg - Onkel veier 70-80kg! Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa vel ikke at eieren var stor ? :) var vel en >50 kg person, såklart bikkja ikke veier mer personen...men store forskjellen var det nå ikke! nå er det vel ingen maksvekt på amstaffer, vekta skal stå i forhold til høyden, og bikkja var ikke liten.

Charlie veier vel 28-30 kilo, og han er ingen liten amstaff for å si det sånn. :)

Ellers kan jeg fortelle sikkert 400++ historier om superhyggelige amstaffer, men jeg gjetter at de vil bety langt mindre enn dine uheldige møter selv i samlet tilstand. Så jeg tror jeg skal la være. :)

Jeg synes uansett at det er veldig trist at du har møtt tre utypiske amstaffer og at du har latt de farge hele hundetypen for deg. Anekdoter er jo sjeldent representative for helheten. Du kan evt ta en titt på de bildene jeg la ut på side en, og se om de hundene kan veie opp de tre du har møtt? Da burde du være på tilnærmet null igjen iallefall, aller helt i pluss om du ser med riktig briller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er helt enig med deg. Og det er skikkelig frustrerende når man får servert "sannheter" om rasene sine som man selv ikke kjenner seg igjen i i det hele tatt, på tross av mye lengre og bredere erfaring. Det er lov å si ifra da! :) Jeg gjør det iallefall hele tiden... :)

*måtte klippe så masse fornuftig :) *

Jeg har selv en rase som har fått gjennomgå i diverse fora, også inne her. Men det Mari her sier beskriver alle mine ord... Jeg har ingen "bullerase" men en molosser, som veldig ofte blir beskrevet som en "helv... til en agressive rase"... Too bad :) Så alt for få har opplevd en av min rase som angiper først. I 99,99% av tilfellene er det en annen rase som angriper :P Synd for den hunden som er på "feil side", men enda mer synd for min rase som ergo blir stemplet som en agressiv rase...

Som barn hadde min onkel ett eksamplar av rasen som ikke likt barn, så vi barna hørte hele tiden; ikke gå bort til han, han biter, hold dere unna, han er farlig. Jeg så for meg den lille spisse snuten som var så smal og lang at den kom til overalt og nådde deg selv om du var mange meter unne.

Min farfar hadde Sheltie, det var verdens beste Heidi for meg, mens hunden ikke tålte andre barn. Hvorfor? Det aner jeg ikke, men kanskje det har med at jeg respekterte hunden og ergo respekterte hun meg?

*klippe*

Jo, jeg kan forså at du er redd andre (bulle) hunderaser. Jeg har arr på kroppen som enda vises etter over 25 år siden jeg ble bitt. Der finnes det bitt etter både store og små raser. Det værste arret er etter en sheltie, deretter en schäfer...

Ellers kan jeg fortelle sikkert 400++ historier om superhyggelige amstaffer, men jeg gjetter at de vil bety langt mindre enn dine uheldige møter selv i samlet tilstand.

Det er vel akkurat dette som er problemet, man møter en hund av en type og så tar man alle hunder av tilsvarende rase under en kam...

Det hadde ikke falt meg inn og sakt at alle schäfere er forbanna "grinebitere" bare fordi jeg ble bitt av en for 30 år siden. Jeg omgåes denne rasen til daglig og har kosemoset mange av de. Nesten det samme antallet med sheltier.

Men hadde det vært opp til meg hadde jeg kosemoset minst dobbelt så mange bullehunder hver dag i tillegg. Jeg har møtt pitbuller, amstaffer, staffer og andre raser av bulle-opprinnelse, både privat og som figurant på mentaltester. Og ingenting er som å bli trynsleika av en bullerase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie veier vel 28-30 kilo, og han er ingen liten amstaff for å si det sånn. :)

Ellers kan jeg fortelle sikkert 400++ historier om superhyggelige amstaffer, men jeg gjetter at de vil bety langt mindre enn dine uheldige møter selv i samlet tilstand. Så jeg tror jeg skal la være. :)

Jeg synes uansett at det er veldig trist at du har møtt tre utypiske amstaffer og at du har latt de farge hele hundetypen for deg. Anekdoter er jo sjeldent representative for helheten. Du kan evt ta en titt på de bildene jeg la ut på side en, og se om de hundene kan veie opp de tre du har møtt? Da burde du være på tilnærmet null igjen iallefall, aller helt i pluss om du ser med riktig briller. :)

hoppsann- har selv ingen betenkeligheter med å selv hilse på amstaffer. De er jo kjent for å være riktig så trivelige mot folk! poenget var å vise hvordan dårlige rykter oppstår. har da møtt en sur husky og uten at man sier alle er aggressive av den grunn... Men når det gjelder hundehilsing er vel saken en annen. De HAR jo litt kortere lunte for slossing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppsann- har selv ingen betenkeligheter med å selv hilse på amstaffer. De er jo kjent for å være riktig så trivelige mot folk! Men når det gjelder hundehilsing er vel saken en annen.

Amstaffen som rase er intet blodtørstig beist som går inn for å drepe alt av andre hunder. Noen er mindre tolerante mot andre hunder av samme kjønn, og det i varierende grad. De fleste går helt greit overens med andre hunder, noen er hundeselektive, og noen er direkte hundeaggressive. Det er stor variasjon der, de er tross alt individer, men de er neppe hverken mye bedre eller verre enn mange andre raser.

Det er blitt postet mange flotte bilder i denne tråden av bullehunder i hyggelig samspill med hunder og andre dyr, det må også telle sant? Var de så innmari rabiate så hadde vi ikke kunne tatt slike bilder. For det er ikke slik at de er ute etter å utslette resten av hundepopulasjonen, da hadde de neppe overlevd som hundetype i så mange hundre år som de har gjort.

Jeg har kjent utallige mange bullehunder i min hundekarriere, jeg har sett hele spekteret for å si det sånn. Og jeg har skilt slosskamper hvor det hadde endt gruelig stygt om man ikke hadde fått stoppet det. Jeg mener selv at jeg har et ganske balansert syn på disse rasene, og jeg har sett mange nok til å trygt kunne si at jeg har både bred og vid erfaring med de. Jeg kan med hånden på hjertet si amstaffer er ikke utpekt ille når det kommer til hundeaggresjon altså. Noen ja, men de er i et mindretall. Overraskende mange er direkte hundevennlige til og med! :)

Det sagt så føler jeg at jeg må gjenta meg selv. Lavere toleranse mot andre kjønn er noe av det første jeg informerer raseinteressenter om, jeg pleier også å forklare detaljert hvordan man skiller bullehunder som sloss på mest effektiv og skånsom måte. Jeg er helt ærlig om rasen når det kommer til andre hunder. Jeg både kan og har skrevet side opp og side ned om hundeaggresjon, og jeg mener det er viktig å ha gode redskaper i hundeholdets verktøykasse. Men, det betyr ikke at de er tikkende bomber, ei heller at noe i nærheten av et flertall noen sinne vil utgjøre en fare for andre hunder. Det ville vært å lyve.

edit. Jeg ser du har redigert innlegget ditt. Jeg lar quoten min stå uforandret alikevel, da det var det innlegget det jeg skrev ovenfor var et svar på. :)

I forhold til redigeringen:

Jeg er veldig klar over hvordan og hvorfor dårlige rykter oppstår. Men om du tror at noen raser blir oppfattet som farligere enn andre handler om enkeltindividers uheldige opplevelser med de, så har du kun fått med deg en bitteliten bit av det store bildet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...