Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund - når kan man føle seg trygg?


Rilla

Recommended Posts

:) Jeg og. Merkelig nok er det mye mer inkluderende også. :)

Enig i at bullehunder inkluderer mye mer typer.

Men hvis inntrykket mitt om at tråden omhandler store kamphunder så har jeg sikkert misforstått hva TS har skrevet.. se quotes.

Jeg siktet til hunder som ikke er lov i Norge.
Folk med kamphunder og andre store hunder

Nå kan jeg lite om kamphunder og deres historie, hvilke raser tilhører denne historien og til hvilken grad. Men jeg ønsker å lære mer om alle raser.. så det er også veldig interessant å lese denne tråden med tanke på all den kunnskapen som ligger her om disse rasene.

Jeg har heller ikke møtt altfor mange, men har aldri møtt en eneste aggressiv eller skummel bullehund (ja, dette er et mye mer hyggelig ord!).

Har selv kunnet tenkt meg en staffe, men vet liksom ikke helt hva jeg ønsker å prioritere i bruksområder enda, men den er jo under vurdering da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Jeg elsker firkanthunder både av utseende og vesen, og hunder har jeg respekt for uansett. To ganger har B havnet i klammeri med hunder hvor jeg har fått en god del høyere puls. På utstilling hvor en dalmis skulle spise han opp, B lå i full underkastelse, men angrepet bare fortsatte. En annen gang med en staff på størrelse med B, det er første gang jeg har opplevd at han ikke har lagt seg ned, det var uansett mye lyd og lite action.

Poenget er vel at hunder er potensielt farlige bare de rette knappene blir trykket på og jeg nekter å misslike en rase på grunn av et eller to individer sin oppførsel.

Som Ida skrev over vi får nok bare forby tolleren min bjeffer både titt og ofte på ting han synes er skummelt, sikkert et par som har pissa i buksa av det søte sjarmtrollet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis inntrykket mitt om at tråden omhandler store kamphunder så har jeg sikkert misforstått hva TS har skrevet.. se quotes.

Men TS bablet også av gårde om Bull Terrier som ikke er forbudt, og Staffordshire Bull Terrier som hverken er stor eller forbudt. Det er lite helhet å hente i hysteriet for å være helt ærlig.

Og steike så irriterende det er når TS forandrer startinnlegget og på mange måter ødelegger hele tråden. Hva er poenget lurer jeg... Bah!

Ellers kom jeg til å tenke på noe. Jeg lurer på om det hadde vært greit å kalle enkelte av hihundene, jaktmyndene og f.eks Manchester Terrier m.fl for drapshunder. Hadde det vært like bred aksept for det? Det er jo ikke direkte feil liksom, selv om det neppe hadde vært spesielt heldig eller konstruktivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS bablet også av gårde om Bull Terrier som ikke er forbudt, og Staffordshire Bull Terrier som hverken er stor eller forbudt. Det er lite helhet å hente i hysteriet for å være helt ærlig.

Og steike så irriterende det er når TS forandrer startinnlegget og på mange måter ødelegger hele tråden. Hva er poenget lurer jeg... Bah!

Ellers kom jeg til å tenke på noe. Jeg lurer på om det hadde vært greit å kalle enkelte av hihundene, jaktmyndene og f.eks Manchester Terrier m.fl for drapshunder. Hadde det vært like bred aksept for det? Det er jo ikke direkte feil liksom, selv om det neppe hadde vært spesielt heldig eller konstruktivt. :)

What she said!

Men hvis inntrykket mitt om at tråden omhandler store kamphunder så har jeg sikkert misforstått hva TS har skrevet.. se quotes.

Jo da, jeg leste startinnlegget, men som Mari sier, verken bull terrier eller staffordshire bull terrier er spesielt store hunder. Staffen er jo slett ikke så mye større enn en fransk bulldog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kom jeg til å tenke på noe. Jeg lurer på om det hadde vært greit å kalle enkelte av hihundene, jaktmyndene og f.eks Manchester Terrier m.fl for drapshunder. Hadde det vært like bred aksept for det? Det er jo ikke direkte feil liksom, selv om det neppe hadde vært spesielt heldig eller konstruktivt. :)

Totalt OT,men jeg bare må, jeg kaller min whippet for drapsmaskin :) Men jeg ser poenget ditt,og flere jeg har møtt spør faktisk om de er snille med mennesker etter at jeg har fortalt hva slags jakt de er avlet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS bablet også av gårde om Bull Terrier som ikke er forbudt, og Staffordshire Bull Terrier som hverken er stor eller forbudt. Det er lite helhet å hente i hysteriet for å være helt ærlig.

Jeg tror ikke man skal legge så stor vekt på innholdet av trådstarters første innlegg. Mitt inntrykk er at vedkommende er bortreist på ubestemt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What she said!

Jo da, jeg leste startinnlegget, men som Mari sier, verken bull terrier eller staffordshire bull terrier er spesielt store hunder. Staffen er jo slett ikke så mye større enn en fransk bulldog

Ja, er enig i at det forandrer seg underveis. Men jeg prøver ihvertfall å holde en rød tråd til startinnlegget, og må innrømme at jeg har hoppet over noen innlegg når jeg leste igjennom tråden.

Jeg tror ikke man skal legge så stor vekt på innholdet av trådstarters første innlegg. Mitt inntrykk er at vedkommende er bortreist på ubestemt tid.

Tja, du sier noe der.. Sånt skjer når man starter denne typen tråder.

Men men.. nå er vel diskusjonen ganske over.. det finnes jo ingen som argumenterer imot oss lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal legge så stor vekt på innholdet av trådstarters første innlegg. Mitt inntrykk er at vedkommende er bortreist på ubestemt tid.

Det var ikke noe snilt sagt, TS viste ikke bedre, rett og slett. Tipper TS har lært både det ene og det andre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg og. Merkelig nok er det mye mer inkluderende også. :)

Neineineineinei... Herregud da jente, det blir jo alt for søtt og nuttete - du må jo tenke på hva DET gjør med imaget til gutteluttene med litt mye kaktus under armene og litt lite mellom beina :aww:

Altså - min reaksjon kom egentlig på bakgrunn av alle utsagnene om at NEIÅHUFFAMEG, man må jo ikke kalle en hund det den en gang har vært så lenge den ikke brukes sånn nå til dags (joda, det er en gjenganger at folk benekter opphavet til raser, benekter egenskaper som kan ligge latent etc og det kommer gjerne fra uerfarne mennesker som kanskje har et litt romantisk syn på hva de egentlig har mellom hendene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe snilt sagt, TS viste ikke bedre, rett og slett. Tipper TS har lært både det ene og det andre nå.

Jeg har ikke fått inntrykk av at snillhet var et krav for å poste på dette forumet. Tvert imot, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe snilt sagt, TS viste ikke bedre, rett og slett. Tipper TS har lært både det ene og det andre nå.

Jeg er sikker på at TS har lært seg at de finnes kampfolk, og at det ikke nytter å fortelle noen at man er redd for noe. Og da går det heller ikke ann å spørre om hvordan man kan finne en løsning på det man er redd for. Funderer på om man får samme behandlig på gardermoen flyplass jeg, om en person tusler inn på spiserommet til pilotene og sier " jeg er redd for å fly, jeg har sett at fly faller ned, eksploderer og sklir av banen, hvordan kan dere fortelle meg når jeg skal føle meg trygg. Lurer på om pilotene da velger å fortelle om alle bilene som kolliderer og om båtene som synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at TS har lært seg at de finnes kampfolk, og at det ikke nytter å fortelle noen at man er redd for noe. Og da går det heller ikke ann å spørre om hvordan man kan finne en løsning på det man er redd for.

Om man er skremt eller redd hjelper det neppe om noen på et forum forteller at det er ubegrunnet og hva vedkommende burde gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er skremt eller redd hjelper det neppe om noen på et forum forteller at det er ubegrunnet og hva vedkommende burde gjøre med det?

Men tror du det hjelper så mye mer å gjøre narr av folks redsel og uvitenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at TS har lært seg at de finnes kampfolk, og at det ikke nytter å fortelle noen at man er redd for noe. Og da går det heller ikke ann å spørre om hvordan man kan finne en løsning på det man er redd for. Funderer på om man får samme behandlig på gardermoen flyplass jeg, om en person tusler inn på spiserommet til pilotene og sier " jeg er redd for å fly, jeg har sett at fly faller ned, eksploderer og sklir av banen, hvordan kan dere fortelle meg når jeg skal føle meg trygg. Lurer på om pilotene da velger å fortelle om alle bilene som kolliderer og om båtene som synker.

Vet du. Det er faktisk akkurat den leksa man får om man sier at man er redd for å fly. Jeg har flyskrekk, og eneste man hører av folk, er hvor trygt det er å fly og hvor mye farligere det er å kjøre bil faktisk. :aww: Nå har jeg aldri gått inn hos pilotene da, men er vel mer sannsynelig at man blir stripset fast et sted i mellomtiden, enn at jeg får en lang tirade om alle båtene som synker fra de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du. Det er faktisk akkurat den leksa man får om man sier at man er redd for å fly. Jeg har flyskrekk, og eneste man hører av folk, er hvor trygt det er å fly og hvor mye farligere det er å kjøre bil faktisk. :aww: Nå har jeg aldri gått inn hos pilotene da, men er vel mer sannsynelig at man blir stripset fast et sted i mellomtiden, enn at jeg får en lang tirade om alle båtene som synker fra de...

hmm, av folk ja, for folk har lett for å følge strømmen de, og det er mye lettere å gjøre narr av andre, en å sette seg ned og forklare hvordan man skal jobbe med redselen sin. Men tror du virkelig at en pilot ville ha gjort narr av en persons flyskrekk så direkte, jeg vet ikke jeg, men jeg er naiv nok til å tro at en pilot har yrkes stolthet. Nå ble jo TS stripset ganske så kraftig her inne, så om det gikk inn, noen form for positiv informasjon i TS hode, så skal man være glad gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer på om man får samme behandlig på gardermoen flyplass jeg, om en person tusler inn på spiserommet til pilotene og sier " jeg er redd for å fly, jeg har sett at fly faller ned, eksploderer og sklir av banen, hvordan kan dere fortelle meg når jeg skal føle meg trygg. Lurer på om pilotene da velger å fortelle om alle bilene som kolliderer og om båtene som synker.

Det har vel alt å gjøre med hvordan man legger det fram? Løper man inn på lunsjrommet til piloten hyler, skriker og bærer seg kaller pilotene for mordere som sender folk ut i den visse død mens de denger panisk løs på dem, de er avskum og kriminelle som utdanner seg til piloter, og flyene selv er drapsmaskiner skapt av onde mennesker på like linje med gasskamrene i Auschwitz?

Nå var det riktignok ikke så ille, men du rakk kanskje i å lese startinnlegget før det ble redigert til noe helt annet. Det var fordømmende og støtende, direkte stygt faktisk. På ingen måte et rop om hjelp. Man må vise respekt for å gjøre seg fortjent til respekt.

Nå føler jeg ikke at jeg har latterliggjort på noe slags vis, tvert imot. Men jeg forstår de som ble fristet.

Siri: Jeg skjønte ikke helt. Ble du enig i at begrepet kamphund både svært uheldig og helt unødvendig? Og jeg er oppriktig nysgjerrig når jeg lurer på hvilke spesifikke raser du/dere mener vi skal inkludere i kamphund begreper. Det er ikke enkelt altså, og det gjør en interessant diskusjon.

Den eneste som har "benektet" et arvelig aspekt ved hundeaggresjon i denne tråden har vel ikke den type hund som vi duskuterer en gang. Ellers er det vel ingen som benekter rasenes opphav eller predisposisjoner i denne tråden, og det er jo i denne tråden vi diskuterer.

Og så lenge gutteluttene behandler hundene sine bra, og sørger for at de ikke plager andre, så må de beholde så mye kaktus, mikropenis og statussymbol de bare vil for min del. Så det så! :aww:

OT. På Amerikansk Bulldog Spesialen som blir arrangert hvert år i raseklubbens regi dukker det opp utrolig mye forskjellig folk. Alt fra tatoverte bikere, metroseksuelle svensker, andregenerasjons innvandrere, blonde piker, middelaldrende godtfolk, småbarnsforeldre og meg. En ting har de derimot alle til felles, de er utrolig glade i hundene sine, de er dedikerte og ansvarsbevisste og de er eksepsjonelt trivelige! En av de koseligste helgene i året det, uten tvil. :)

Vi kamphundeiere er like forskjellige som dere, det er like mye mangfold blandt oss som det er blandt Schäfer eiere. Vi er ikke så homogene eller stereotypiske som mange skal ha det til egentlig. Kanskje med unntak av at flere er relativt unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel alt å gjøre med hvordan man legger det fram? Løper man inn på lunsjrommet til piloten hyler, skriker og bærer seg kaller pilotene for mordere som sender folk ut i den visse død mens de denger panisk løs på dem, de er avskum og kriminelle som utdanner seg til piloter, og flyene selv er drapsmaskiner skapt av onde mennesker på like linje med gasskamrene i Auschwitz?

Nå var det riktignok ikke så ille, men du rakk kanskje i å lese startinnlegget før det ble redigert til noe helt annet. Det var fordømmende og støtende, direkte stygt faktisk. På ingen måte et rop om hjelp. Man må vise respekt for å gjøre seg fortjent til respekt.

Nå føler jeg ikke at jeg har latterliggjort på noe slags vis, tvert imot. Men jeg forstår de som ble fristet.

Siri: Jeg skjønte ikke helt. Ble du enig i at begrepet kamphund både svært uheldig og helt unødvendig? Og jeg er oppriktig nysgjerrig når jeg lurer på hvilke spesifikke raser du/dere mener vi skal inkludere i kamphund begreper. Det er ikke enkelt altså, og det gjør en interessant diskusjon.

Den eneste som har "benektet" et arvelig aspekt ved hundeaggresjon i denne tråden har vel ikke den type hund som vi duskuterer en gang. Ellers er det vel ingen som benekter rasenes opphav eller predisposisjoner i denne tråden, og det er jo i denne tråden vi diskuterer.

Og så lenge gutteluttene behandler hundene sine bra, og sørger for at de ikke plager andre, så må de beholde så mye kaktus, mikropenis og statussymbol de bare vil for min del. Så det så! :aww:

OT. På Amerikansk Bulldog Spesialen som blir arrangert hvert år i raseklubbens regi dukker det opp utrolig mye forskjellig folk. Alt fra tatoverte bikere, metroseksuelle svensker, andregenerasjons innvandrere, blonde piker, middelaldrende godtfolk, småbarnsforeldre og meg. En ting har de derimot alle til felles, de er utrolig glade i hundene sine, de er dedikerte og ansvarsbevisste og de er eksepsjonelt trivelige! En av de koseligste helgene i året det, uten tvil. :)

Vi kamphundeiere er like forskjellige som dere, det er like mye mangfold blandt oss som det er blandt Schäfer eiere. Vi er ikke så homogene eller stereotypiske som mange skal ha det til egentlig. Kanskje med unntak av at flere er relativt unge.

hehe nå gikk jo ikke TS på et bulletreff med sitt spørsmål, men inn på et forum og ville dele sin redsel og oppfatning av en type hunder. Litt av overskriften i tråden er jo " når kan man føle seg trygg?" Og all ære til deg Mari, du har jobbet godt i denne tråden, bare synd du stort sett har jobbet motstrøms. Det hjelper så lite at folk henger seg på mobben når uvitenheten skal omvendes. Tenk på hvilken flott tråd dette hadde vært om man kunne fått TS til å møte sin redselhund en dag, kanskje på et treff hvor folk som kjenner hunden kunne tegnet og forklart litt om hundens kroppspråk. Det hadde vært en stor seier det:) Nå sitter man heller med inntrykket at mobben har steinet TS helt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk du å lese førsteinnlegget før det ble redigert av trådstarter selv?

Når man kaller folk for kriminelle og narkomane, at hundene har drapsinstinkt og eier ikke bitehemning, man går ut bombastisk og er direkte stygg mot andre mennesker og dyrene de er så glade i. Som sagt så var det ikke et rop om hjelp, det var et angrep. En spyklase av eder og galle krydret med dårlig kamuflert "dere må da forstå at jeg blir redd"-rettferdiggjøring. Da er det vanskelig å sette seg ned og være tålmodig og pedagogisk.

Jeg personlig ble støtt og såret for å være helt ærlig, og det er det ganske sjelden at jeg blir. Spesielt etter så mange år som bulleeier med alt av fordommer det innebærer. Jeg har relativt tykk hud med andre ord. :aww:

Det første innlegget var i min mening rimelig ille, så ille er det sjelden vi ser her inne på hundesonen heldigvis. Det unnskylder kanskje ikke latterliggjøring, men det er definitivt med på å forklare en slik reaksjon.

Ellers forsøker jeg så langt jeg kan å være diplomatisk. Jeg har full forståelse for at folk er redde disse hundene etter all skremselspropaganda de har blitt pepret med om disse rasene. Det er ikke rart at folk har blitt skeptiske, det skulle faktisk bare mangle egentlig. Men frykten i seg selv gir ingen rett til å fordømme. Man må alikevel oppføre seg som folk og vise en smule respekt. Gjør man det bruker jeg mer enn villig av min tid til å fortelle om disse rasene på godt og vondt. Det er en sann glede.

Men jeg nekter å bli tråkket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vise respekt for å gjøre seg fortjent til respekt.

Mjjjaa... Og da er det kanskje en nærliggende tanke at det er en grunn for at så mange ikke har særlig respekt for kamphundeiere?

Siri: Jeg skjønte ikke helt. Ble du enig i at begrepet kamphund både svært uheldig og helt unødvendig?

Hvordan kan et begrep være "unødvendig"? Er det unødvendig å kalle en representant for en jakthundrase for en jakthund (det være seg hets-, hi, drev- eller what ever), en gjeterhund for en gjeterhund eller en trekkhund for en trekkhund?

Og jeg er oppriktig nysgjerrig når jeg lurer på hvilke spesifikke raser du/dere mener vi skal inkludere i kamphund begreper. Det er ikke enkelt altså, og det gjør en interessant diskusjon.

Det burde ikke være så vanskelig? Kamphundraser er raser som opprinnelig ble brukt til kamper.

Vi kamphundeiere er like forskjellige som dere, det er like mye mangfold blandt oss som det er blandt Schäfer eiere. Vi er ikke så homogene eller stereotypiske som mange skal ha det til egentlig. Kanskje med unntak av at flere er relativt unge.

Jeg vil påstå at "dere kamphundeiere" stort sett har et stort felles handicap - og det er en tildels påfallende mangel på innsikt i egen rases mentale predisposisjoner - dessverre ofte i kombinasjon med manglende alder og derav uungåelig mangel på erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du. Det er faktisk akkurat den leksa man får om man sier at man er redd for å fly. Jeg har flyskrekk, og eneste man hører av folk, er hvor trygt det er å fly og hvor mye farligere det er å kjøre bil faktisk. :aww: Nå har jeg aldri gått inn hos pilotene da, men er vel mer sannsynelig at man blir stripset fast et sted i mellomtiden, enn at jeg får en lang tirade om alle båtene som synker fra de...

Går du inn til pilotene og legger fram flyskrekken på en måte som gir grunnlag for forståelse (om man er redd for at flyet kan gå i stykker, om man er redd turbulens, om man er redd for mennesklig feil, om man er redd for spesielle flyselskaper, vær/ATC også videre) - så får man hverken "bil og buss er farligere" eller "dæven han søkke så teit du er". Da setter de seg ned og forklarer fysikk, struktur, prosedyrer og alt som inngår innen det "emnet" du er redd for :)

Jeg synes ikke denne diskusjonen er så vanskelig jeg, da man i mine øyne må se an eier i stedet for hund. Alle verdens hunderaser må for min del gjerne være lovlig, så lenge de kommer i rette hender. Men hvordan man skal holde unna raser - som nevnt her i diskusjonen - har "grunnlag" for å være hunde/kjønnsaggressiv fra lugubre/undergrunnsgrupperinger av folk.... Det er kanskje en utopi på lik linje som et land fullstendig fri for narkotikabruk, voldsbruk og/eller liknende, siden disse to sakene ofte (ikke alltid) henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Jeg skjønte ikke helt. Ble du enig i at begrepet kamphund både svært uheldig og helt unødvendig?.

Ble du forvirra ? *flir*. Jeg synes det er helt greit å bruke kamphund om hunder som har bakgrunn som det, men dere må også gjerne kalle dem bullehunder for min del, men å totalt benekte at det er hunder som har bakgrunn som kamphunder synes jeg lite om (nei, det gjelder ikke deg, Mari).

Det ER bekymringsfullt når unge, litt naive førstegangseiere gang på gang hevder at det er ikke hunden, men EIEREN det kommer an på. Joda, i en viss grad har eier mye å si, men om man ikke innser hva man har i hendene greier man kanskje heller ikke å ta det ansvar det faktisk er å ha en hund som muligens har noe kortere lunte enn en gjennomsnittlig golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER bekymringsfullt når unge, litt naive førstegangseiere gang på gang hevder at det er ikke hunden, men EIEREN det kommer an på. Joda, i en viss grad har eier mye å si, men om man ikke innser hva man har i hendene greier man kanskje heller ikke å ta det ansvar det faktisk er å ha en hund som muligens har noe kortere lunte enn en gjennomsnittlig golden.

For å flisespikke: er ikke dette nettopp et eierproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The irony:

Nettopp kommet inn fra luftetur med Juta. På turen møter vi type barbie, med kjærestens amstaff. Hun ville at hunden hennes skulle leke med Juta, så hun kommer mot meg, slipper den søte lille bullehunden, som setter blikket i Juta, blir minst 30 cm høyere og svart i blikket. Går rett rett i mot Juta og spør ikke først. Jeg var rimelige kjapt ute med å gå i mellom der, for den hadde ikke gode hensikter. Barbie, ble nok litt forskrekket og indignert når jeg gikk mellom, fjernet bullehunden, leverte den til Barbie, og loset Juta forbi og hjem.

Måtte flire litt da; her fikk vi steriotypen som ikke finnes servert på ett sølvfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Hvilke spesifikke raser inkluderer du i kamphundbegrepet? Inkluderer det også hunder med historie om kamper med andre dyr enn hunder?

For å flisespikke: er ikke dette nettopp et eierproblem?

Det kan iallefall være veldig vanskelig å sette et klart skille. En hund er vel på mange måter ikke farligere enn dens eier tillater den å være.

The irony:

Nettopp kommet inn fra luftetur med Juta. På turen møter vi type barbie, med kjærestens amstaff. Hun ville at hunden hennes skulle leke med Juta, så hun kommer mot meg, slipper den søte lille bullehunden, som setter blikket i Juta, blir minst 30 cm høyere og svart i blikket. Går rett rett i mot Juta og spør ikke først. Jeg var rimelige kjapt ute med å gå i mellom der, for den hadde ikke gode hensikter. Barbie, ble nok litt forskrekket og indignert når jeg gikk mellom, fjernet bullehunden, leverte den til Barbie, og loset Juta forbi og hjem.

Måtte flire litt da; her fikk vi steriotypen som ikke finnes servert på ett sølvfat.

Kjip erfaring. Har opplevd flere av dem selv. :aww: Godt at du tok kontrollen og fikset opp raskt og greit!

Jeg tenkte forreten stereotypen var den penisløse bolemannen fra Pakistan jeg? Meh, det var sikkert kjæresten det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...