Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan laerer man inn kryping?

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Krype

Start med å ha en godbit i hånden og frist hunden til å legge seg ned. Før godbiten langs gulvet/bakken foran hunden. i begynnelsen kan hunden få godbiten så snart den har krøpet noen centimeter bortover. Etter hvert krever du mer. Bakparten til hunden må være nede på bakken når du belønner.

Skrevet

Lær inn at hun skal røre borti targetsticken (eller noe annet, men targetstick er greit for da kan du stå oppreist) med snuten sin. Etterhvert tar du targetsticken nærmere og nærmere bakken, sånn at hun til slutt legger seg ned. Så kan du begynne å ta den bittelitt (det er snakk om et par-tre cm) bortover bakken sånn at hun må strekke seg etter targetsticken for å røre den. Ta dette veldig gradvis, til hun etterhvert kryper bortover bakken. Om hun reiser seg avbryter du hele greia. Det er veldig viktig å belønne ofte, da dette er en uvant øvelse, og det vil for de fleste hunder føles mye mer naturlig å reise seg opp og gå etter targetsticken.

Eventuelt kan du bytte ut targetsticken med godbiter, og følge samme prinsipp - bortsett fra at du lokker med godbitene i stedet for å bruke targetsticken.

Når du lærer inn "kryp" kan det være greit å begynne på mykt underlag, f.eks. gress, så blir det mer behagelig for hunden å krype, ift om du lærer det inn på f.eks. asfalt.

Skrevet
Lær inn at hun skal røre borti targetsticken (eller noe annet, men targetstick er greit for da kan du stå oppreist) med snuten sin. Etterhvert tar du targetsticken nærmere og nærmere bakken, sånn at hun til slutt legger seg ned. Så kan du begynne å ta den bittelitt (det er snakk om et par-tre cm) bortover bakken sånn at hun må strekke seg etter targetsticken for å røre den. Ta dette veldig gradvis, til hun etterhvert kryper bortover bakken. Om hun reiser seg avbryter du hele greia. Det er veldig viktig å belønne ofte, da dette er en uvant øvelse, og det vil for de fleste hunder føles mye mer naturlig å reise seg opp og gå etter targetsticken.

Eventuelt kan du bytte ut targetsticken med godbiter, og følge samme prinsipp - bortsett fra at du lokker med godbitene i stedet for å bruke targetsticken.

Når du lærer inn "kryp" kan det være greit å begynne på mykt underlag, f.eks. gress, så blir det mer behagelig for hunden å krype, ift om du lærer det inn på f.eks. asfalt.

Det som er så bra med å lære inn med targetstick er at du ikke lokker og lurer. Du slipper å ta i bruk så mye hjelp (siden du kan stå oppreist med taregtsticken slipper du bl.a å gradvis lære hunden å krype selv om du står og ikke lokker med godbiten nede på bakken)

Skrevet
Men kan jeg bruke noe annet i stedet for en targetstick? Tror det kommer til å gå dårlig med f.eks pinne.

Selvsagt kan du bruke noe annet enn en targetstick. Du kan f.eks. ta en målestokk og teipe på et eller annet (en barkebit eller hva som helst) sånn at hun får noe eksakt å putte snuten mot (ikke bare enden på pinnen, men barkebiten liksom). Om jeg forstod spørsmålet ditt riktig.

Skrevet

Men hvis jeg skal lære Pito med target sticken så vil hun aldri legge seg ned etter den..hun vil bare bøye seg ned og touche den med snuten...det vil aldri falle henne inn å krype etter den :?

Skrevet
Men hvis jeg skal lære Pito med target sticken så vil hun aldri legge seg ned etter den..hun vil bare bøye seg ned og touche den med snuten...det vil aldri falle henne inn å krype etter den :?

Men du skal ikke ta fram targetsticken før hunden har lagt seg frivillig :wink:

Skrevet
min hund får ikke rompa si ned. Rompa er høyt opp i været. Dytter jeg den ned kommer den like fort opp igjen når hunden prøver å krype fremover. Så jeg får ikke rost noe spesiellt siden rompe er oppe .

Har hun rompen oppe når hun ligger i dekk? Du kunne jo i så fall ha prøvd med targetsticken, og holdt den rett foran henne, slik at hun bare måtte strekke hodet for å touche den, og så øke kravene gradvis slik at hun til slutt må krype flere meter før hun når targetsticken. Dersom hun ikke kryper, men tar rompen opp, så tar du bare targetsticken bak ryggen og venter til hunden legger seg frivillig igjen - og da tar du den fram. Og jeg er ikke sikker på om du har lært inn klikkeren? I så fall kan du klikke akkurat når hunden strekker ut det ene bakbeinet uten å løfte rompen, så forsterker du akkurat krypingen :wink:

Skrevet

Tenkte jeg også skulle lære inn kryping, men så måtte jeg først lære inn targetsticken da.. Først rørte han den med snuten- og jeg klikket og belønnet... Så gjorde han det noen ganger, men fant til slutt ut at han skulle bite på den :? men det skal han jo ikke [-X hehe.. Og han fortsatte å bite på den i håp om å få godbiten.. Prøvde å avslutte når han bet i den, men det hjalp liksom ikke og til slutt ga han opp å berøre den i det hele tatt :-o Hva skal jeg gjøre da?

Skrevet
Tenkte jeg også skulle lære inn kryping, men så måtte jeg først lære inn targetsticken da.. Først rørte han den med snuten- og jeg klikket og belønnet... Så gjorde han det noen ganger, men fant til slutt ut at han skulle bite på den :?  men det skal han jo ikke [-X  hehe.. Og han fortsatte å bite på den i håp om å få godbiten.. Prøvde å avslutte når han bet i den, men det hjalp liksom ikke og til slutt ga han opp å berøre den i det hele tatt :-o  Hva skal jeg gjøre da?

Bare hold targetsticken foran han, og hvis han biter venter du tålmodig til han slutter og toucher den med snuten. Hold den gjerne bak ryggen i noen sekunder i begynnelsen, og ta den fram når Sico har kontakt med deg. Da vil de fleste hunder av nysgjerrighet snuse på targetsticken, og du klikker og belønner. Hvis han ikke viser interesse for targetsticken i det hele tatt kan du gjerne klikke 3-4 ganger for at han tygger på den - bare for å fortelle han at det dreier sge om sticken, og ikke å tilby atferder som f.eks dekk og sitt. Men bare klikk 3-4 ganger for det, slik at han ikke fortsetter. Ha små krav i begynnelsen og hvis han fort gir opp tar du bare korte økter med 3-6 repitisjoner.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...