Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Wanderlust

Recommended Posts

Ja, den temperaturen er skummel skummel, og man må virkelig passe på selv med vinduer åpne faktisk. Et godt tips er å kjøpe LYS bil - altså faktisk legge litt vekt på farge! Jeg hadde hvit Hi-Ace tidligere, og den var det faktisk aldri spesielt varmt inni, selv ikke om den stod midt i solsteiken (med vinduer og bakluke åpen selvsagt) - mens den jeg har nå som er mørk grønn blir glovarm bare man sier sol - selv med vinduer og bakluke åpen. Så folkens: FARGE har faktisk litt å si også :blink:

Da er jeg glad min nye er hvit :blink: så skal jeg ta ut pleksiglasset hvis det er det i den :blink: gleder meg til å ha bil igjen, kjedelig å være avhengig av andre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Er bilen nødt å koste under 100? Om du ivisterer en 30 - 50 tusen til kan du titte på Mitsubishi Grandis :blink: Jeg og samboeren min kjøpte nettopp en svart Mitsubishi grandis 2006 modell for 155 tusen:) Vi er kjempefornøyd! Akkurat nå er det bare en to seter med et gigantisk bagasjerom :blink: Du får med seter du kan sette inn senere om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tittet på Hyundai H-1? Den er jo stor nok til bur også om du får flerseter, men mange er 3 seter også.

Denne havner rett over grensen, 3 seter og 4x4.

Jeg har kjørt H1 med barnesete i, og det er både trangt hvis man skal ha 2 barneseter og ekstremt bratt rygg også på førersetet, altså ikke noen god bil å kjøre langt i.. Jeg har jo mest lyst til å ha råd til å legge nok penger i bil til å få akkurat det jeg vil, men det spørs om jeg ikke må se laaangt etter det.. Alternativt får jeg bare kjøpe meg en trøtt stasjonsvogn og hundehenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøveSATT og startet opp en H-1 med 4-hjulstrekk og bestemte meg for at jeg definitit IKKE skulle ha en slik. Selv stillestående var det et støynivå i den som var helt ute av denne verden...

Men det var vel for en 5-6 år siden, så den kan såklart ha blitt isolert bedre siden den gang.

Tror jeg hadde tenkt på en sånn halvstor/stor stasjonsvogn jeg - Caroline. Type Ford Mondeo - gjerne slik man kan legge ned deler av baksetet og sånn på...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøveSATT og startet opp en H-1 med 4-hjulstrekk og bestemte meg for at jeg definitit IKKE skulle ha en slik. Selv stillestående var det et støynivå i den som var helt ute av denne verden...

Men det var vel for en 5-6 år siden, så den kan såklart ha blitt isolert bedre siden den gang.

Tror jeg hadde tenkt på en sånn halvstor/stor stasjonsvogn jeg - Caroline. Type Ford Mondeo - gjerne slik man kan legge ned deler av baksetet og sånn på...

Susanne

Hvorfor legge ned når man kan ta ut? :) Jeg vil gjerne få skryte litt mer av bilen vår nemlig; opprinnelig en 7-seter, pr i dag kun 3-seter. Alle setene bak kan tas ut, og man kan beholde nøyaktig de setene man vil. Peugeot 806. Det er "samme ulla" som VW Sharan og Ford Galaxy, men billigere både i drift og service. (Har lest mange tester om disse bilene, og kom frem til at 806 var det beste kjøpet.) Vi fikk en 2000modell til 40 000, så hvis du vil legge i 100 000, så tror jeg virkelig du kan få en anstendig bil! Den er såpass høy innvendig, at det er null problem å stable et sheltie-bur oppå et aussie-bur, hvis du vil frigjøre mer gulvplass til barn, vogner, seter, osv.

Edit: Glemte jeg å nevne at det i ett eller to seter er innebygd barnesete? :)

Edit 2: Og hele to takluker, og elektriske vinduer i bagasjerommet, og aircondition?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legge ned når man kan ta ut? :P Jeg vil gjerne få skryte litt mer av bilen vår nemlig; opprinnelig en 7-seter, pr i dag kun 3-seter. Alle setene bak kan tas ut, og man kan beholde nøyaktig de setene man vil. Peugeot 806. Det er "samme ulla" som VW Sharan og Ford Galaxy, men billigere både i drift og service. (Har lest mange tester om disse bilene, og kom frem til at 806 var det beste kjøpet.) Vi fikk en 2000modell til 40 000, så hvis du vil legge i 100 000, så tror jeg virkelig du kan få en anstendig bil! Den er såpass høy innvendig, at det er null problem å stable et sheltie-bur oppå et aussie-bur, hvis du vil frigjøre mer gulvplass til barn, vogner, seter, osv.

Edit: Glemte jeg å nevne at det i ett eller to seter er innebygd barnesete? :)

Edit 2: Og hele to takluker, og elektriske vinduer i bagasjerommet, og aircondition?

Teoretisk høres jo det lovende ut, men det spørs om jeg ikke må spandere en frontkollisjon på den, jeg får helt fnatt av sånne fronter :) Men finnes den med 4x4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk høres jo det lovende ut, men det spørs om jeg ikke må spandere en frontkollisjon på den, jeg får helt fnatt av sånne fronter :rolleyes2: Men finnes den med 4x4?

Hva mener du med sånn front? Er den for kort? Blir jo ikke bedre av en frontkollisjon da..! :wub:

Problemet er vel at den ikke finnes med 4x4 så vidt jeg vet. :whistle: Vi hadde (har) forsåvidt en 4x4 (Pajero), og fant ut at vi ikke trengte den, vi tror vi klarer oss med 806'en. Men nå har jo ikke jeg sett veien opp til huset ditt da, kan jo hende den er skikkelig fæl. Trenger du 4x4 på sommeren også? Siden jeg er litt nysgjerrig, er jeg veldig interessert i å vite hvorfor du trenger 4x4; hvorfor det ikke holder med en okei motor og piggdekk. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre Peugeot nå.. Og jeg må jo si at jeg ikke blir sånn overvettes imponert av kvaliteten på dem, akkurat.

Fullstendig motorhavari på den første (hadde hatt den et par/tre år - var en 2000 modell), og den andre kostet meg sånn 35.000,- på verksted i fjor ('02 modell og hadde da gått ca 100.000).

Foreldra sin Peugeot har også allverdens av merkelige småfeil hele tiden - krape og dunkelyder man aldri finner ut av, rykking og napping i ABS-bremsene av og til, og sånne snodige greier som Peugeotverkstedet tjener goooode penger på å lete etter i all evighet.

Så nei - ikke noen mer franske biler inn i vårt hus. (Dessverre er de dog ofte kjempekomfortable, stilige og ikke minst BILLIGE)

Susanne

(som bytter bil støtt og stadig - fordi de bare faller ifra hverandre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med sånn front? Er den for kort? Blir jo ikke bedre av en frontkollisjon da..! :wub:

Problemet er vel at den ikke finnes med 4x4 så vidt jeg vet. :whistle: Vi hadde (har) forsåvidt en 4x4 (Pajero), og fant ut at vi ikke trengte den, vi tror vi klarer oss med 806'en. Men nå har jo ikke jeg sett veien opp til huset ditt da, kan jo hende den er skikkelig fæl. Trenger du 4x4 på sommeren også? Siden jeg er litt nysgjerrig, er jeg veldig interessert i å vite hvorfor du trenger 4x4; hvorfor det ikke holder med en okei motor og piggdekk. :wub:

Nei, den er lang og ser ut som et nebb :rolleyes2: Jeg liker litt rundere fronter, eller evt. flatere :hmm:

Nei, jeg fant den heller ikke med 4x4, og det er uaktuelt med en bil som må parkeres ved hovedveien (det er noen av dem langs veiene her). Jeg bor i skogen, så det er virkelig et must på vinterstid, uten overdrivelse :D Og piggdekk har null å si så lenge det ikke er is, problemet er mengden snø her jeg bor og svingete oppoverbakker for å komme seg fra hovedveien og opp. Man får null fart fra svingen ved hovedveien ettersom den er så skarp, så man må komme seg opp fra nærmest stillestående. Tro meg, vi har prøvd å kjøre opp med den bilen som har forhjulstrekk, og konklusjonen er at 4x4 bare er en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er lang og ser ut som et nebb :rolleyes2: Jeg liker litt rundere fronter, eller evt. flatere :hmm:

Nei, jeg fant den heller ikke med 4x4, og det er uaktuelt med en bil som må parkeres ved hovedveien (det er noen av dem langs veiene her). Jeg bor i skogen, så det er virkelig et must på vinterstid, uten overdrivelse :D Og piggdekk har null å si så lenge det ikke er is, problemet er mengden snø her jeg bor og svingete oppoverbakker for å komme seg fra hovedveien og opp. Man får null fart fra svingen ved hovedveien ettersom den er så skarp, så man må komme seg opp fra nærmest stillestående. Tro meg, vi har prøvd å kjøre opp med den bilen som har forhjulstrekk, og konklusjonen er at 4x4 bare er en nødvendighet.

Det var jo synd da.. :wub:

Men fronten er slett ikke nebbete, mener jeg da.. Personlig synes jeg den er alt for kort/flat, men regner med det er en vanesak å ikke kunne se hvor den slutter. :whistle:

Men hvis du trenger 4x4 så har vi bilen for deg: vi skal jo selge Pajeroen nå (tre biler er litt i overkant mange liksom).. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg masse til å få Hi-Ace'n min i dag :rolleyes2: håper det er plass til to slike svære bur jeg har. De er 86cm x 120cm... tenkte å plassere de på langs og bruke sidedørene. Da burene har dører både på kort- og langsiden :wub: håpe julbuene ikke er i veien...

Kom gjerne med forslag til smart innredning :wub:

Må ha litt plass til hovslagerutstyr også :hmm: så det blir jobbe- og hundebil :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo synd da.. :wub:

Men fronten er slett ikke nebbete, mener jeg da.. Personlig synes jeg den er alt for kort/flat, men regner med det er en vanesak å ikke kunne se hvor den slutter. :rolleyes2:

Men hvis du trenger 4x4 så har vi bilen for deg: vi skal jo selge Pajeroen nå (tre biler er litt i overkant mange liksom).. :whistle:

Hehe.. Jegl ikte utseendet på 807 bedre, men den kom jo heller ikke i 4x4, så da er man like langt. Pajero har jeg aldri prøvesittet engang, men altså, uansett får jeg ikke kjøpt meg bil i morgen liksom :wub: Jeg er bare på utkikk så lenge. Først må hele huset mitt bli ferdig, så får vi se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hadde kikket litt etter Ford Connect da, jeg - Caddy-størrelse (eller litt større), men med endel ekstrautstyr inkludert i prisen.. Finnes endel relativt nye, som ikke har gått allverden, til rundt 100.000,-

Fabelaktig komfort (har prøvesittet i 2 forskjellige), virker solid og grei.

Men du vil få problemer å få tak i en sånn bil med gittervegg, da... Men Ford-forhandleren vi snakket med sa at det finnes, så de kan få satt inn en (men det koster sikker plenty!).

Jeg har hel vegg til lasterommet - og vi stopper når temp. nærmer seg 30 grader, lufter hunder, åpner alle dører, etc. Probl. med mange varebiler er jo at de ikke engang har vinduer som kan åpnes.

Derfor kikker jeg meg om etter en Hiace nå (har vinduer som kan åpnes, er såpass store at plass ikke er noe problem - heller ikke at solen steiker inn i bilen (den er høy). Og da er det ikke såååå farlig om det er gittervegg eller ikke, synes jeg.

Susanne

Jeg har akkurat kjøpt meg en Ford Connect og er så langt veldig fornøyd. Nå har jeg bare hatt den noen dager da, så ting kan jo dukke opp, men så langt stortrives jeg med den.

En fordel med den i forhold til en del klassiske varebiler er at den egentlig er en personbil (fulgte med bakseter med min, kan omregistreres til 5-seter) og den er derfor litt mer isolert baki, så det blir litt mindre støy. Min har gitter bak setene, så det er helt klart mulig å få. Den er nok litt større enn en caddy. Både breiere og mer firkanta, men den har enorme vinduer og speil, så man har god oversikt. Gode seter og god å kjøre er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Subaru Forester?

Nå har jeg ikke mål, men kan jo være den er såpass høy at du kan få bygget to etg med bur? To store nede og 3 mindre oppe?

Evt om det går ann å ta ut/legge ned ett sete? Da vil jo du evt ha enda mer plass.

Subaruen er ikke så høy inni at man kan bygge to etg med bur, ikke om det skal være plass til aussie i noen av de burene, og noe annet enn rotter i resten av de. Mamma og pappa har Subaru, og det er ikke plass til to bur til belgere bak i den engang :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaruen er ikke så høy inni at man kan bygge to etg med bur, ikke om det skal være plass til aussie i noen av de burene, og noe annet enn rotter i resten av de. Mamma og pappa har Subaru, og det er ikke plass til to bur til belgere bak i den engang :whistle:

Ok, bare tittet på bildet og da så den litt høyere ut bak :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er berlingoen som står ganske høyt hos meg, men så har jeg lyst på noe "pent" også :D Og jeg kan jo klare meg med en stasjonsvogn, og har da tenkt på Skoda Octavia og VW Passat. Det jeg trenger plass til kan jeg evt kaste i baksetet, for blir vel ikke akkurat stor plass til andre ting med et dobbeltbur bakerst. Men upraktisk blir det jo...

(Man skulle vært millionær :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt to gode gamle familie-passater enn én eneste berlingo. Jeg er litt for autofil til å gjøre som hundefolk vanligvis bruker å gjøre; jeg klarer ikke å se bruk over utseende :wub: Og om man har penger til begge deler (for det finnes heldigvis i bilverdenen!) - why not go for it? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt to gode gamle familie-passater enn én eneste berlingo. Jeg er litt for autofil til å gjøre som hundefolk vanligvis bruker å gjøre; jeg klarer ikke å se bruk over utseende :wub: Og om man har penger til begge deler (for det finnes heldigvis i bilverdenen!) - why not go for it? :D

Det er nok noe i det du sier som ligger i meg også. Men så er det det med plassen; Hvordan skal jeg få det til å bli ryddig og fint i bilen når man gjerne vil ha hundeutstyr med seg. Sånt har man sett seg ut i biler man kan bygge opp buret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bumper denne tråden litt, jeg..

For jeg var og prøvekjørte Hiace i går! (Første gang jeg har kjørt en slik)

Fy søren for en "pen" bil (for oss som liker stooore praktiske varebiler - og mener praktisk = pen), HERLIG å kjøre med (4WD og stor motor).. Men guri land så TRANG den var inne i førerhuset? Har aldri sett maken jeg - og jeg har eid gammal Caddy, kjørt Opel Combo, etc, etc...

Altså - man satt hel formidabelt i den, men kunne jo ikke bevege seg stort, da - vinduet satt man klint opptil - og man måtte åpne døren for å nå ned til å justere setet, osv.. Snodig - på en SÅ stor bil, liksom... Men med litt justering av sete + ratt satt man jo absolutt kjempegodt likevel, da.

Og støynivået var jo ikke sånn spesielt hyggelig. Men forsåvidt ikke værre enn i min Peugeot Expert, da- så absolutt levelig og omtrent som jeg forventet.

Planlegger å få tatt en prøvekjøring med en Transporter, en Caddy Maxi og kanskje en Ford Connect før jeg tar noen avgjørelse.

Men jeg liker jo hele ideeen med Hiace, da - slitesterk, varer i mange år, dører "overalt", vinduer som kan åpnes, lett å trekke vognen med, grei annenhåndsverdi når man kanskje en gang skal selge den, 4 WD egentlig akkurat passe stor, osv..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å ser meg om etter ny bil nå og det ser ut til at jeg ender med en Mazda 6. Noen som har noen erfaringer å dele med meg?

En ting jeg stusser litt på. Er det ingen av dere som har noen krav til hvor mange km den har gått? Det er noe av det viktigste jeg ser på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Mazda6 som leiebil i jobbsammenheng, helt grei å kjøre, og bilen var sprek. Synes at bagasjerommet var litt lite... Med to bager og litt ekstra utstyr var det liksom fullt.

KM-stand er viktig, men det minst like viktig at servicer og vedlikehold er fulgt.

Tusen takk :ahappy:

Jeg har ikke fått prøvekjørt enda, har bare kikka på en god del annonnser og jeg har også lurt litt på om bagasjerommet kanskje er litt lite... Det får jeg bare se til uka (da jeg får tid til å prøve litt). Men jeg kjører Escort nå da, og tviler på at bagasjerommet er noe mindre på Mazda 6. Så da funker det fint :whistle:

Ja det er klart det er også viktig. En selvfølge i mine øyne! Har mange kriterier jeg altså, bare stussa litt på at ingen nevnte km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å ser meg om etter ny bil nå og det ser ut til at jeg ender med en Mazda 6. Noen som har noen erfaringer å dele med meg?

En ting jeg stusser litt på. Er det ingen av dere som har noen krav til hvor mange km den har gått? Det er noe av det viktigste jeg ser på...

Men jeg setter ikke opp det som et krav for å finne ut hvilket merke jeg skal ha.

Nå står jeg egentlig på Berlingo multivare (?!). Den har AC og bakluke (jeg foretrekker luke i stedetfor 2-delt dør). Eller Peugeot partner med firehjulstrekk (her får jeg nok ikke noen bakluke).

Noen som har meninger om de to i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...