Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden gutt vi gjerne vil avle

jessi

Recommended Posts

Vi har en golden gutt som vi mener vil egene seg godt som avlshund.

Han er nå 6 år. Aldri vist agresjon eller sinne. Vi har to små gutter på 2 som får leke med han, ta skålene hans, kose med han osv.. Han er rett å slett en utrolig snill og tålmodig gutt.

Vi har i alle år fått så mye skryt av utseende og lyne hans. Og flere har hintet frempå at vi burde utstille han, men det har vi jo ikke gjort.

Vil det da bli håpløst å få brukt han som avls hund uten at han har vært utstilt?

Vi skal så klart ta en nøye sjekk hos dyrlegen før noe av dette skjer, men han var helt frisk sist sjekk.

Håper noen med erfaring innen golden miljøet kan svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Det er slik at det er tispe-eiere som velger sine potensielle avlspartnere utifra de forutsettningene de mener er de beste for sine hunder og linjer. Så lenge hunden din ikke er premiert, i det minste vurdert på utstilling, ikke er HD/AA røntget fri, så hjelper det ikke om man selv mener man har verdens beste hund, da er den verdiløs som avlshund.

Det er sånn det fungerer i det seriøse markedet. Det finnes masse folk som ikke bryr seg så mye om helse, utseende eller om hundene er den samme rasen, de kan man sikkert få en parring eller to hos, men det er vel ikke intensjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han er hd fri og alle andre farer med rasen er han fri for.

Så da er egentlig løpet kjørt da siden vi ikke har stilt han ut? Det er jo fryktelig trist da.. At fine kvalitetshunder ikke skal føres videre fordi eierne har valgt å ikke stille den ut.

intenskonen med dette er vel at folk som har peiling på hund har anbefalt oss å sjekke dette opp, siden de mener han er en kvalitetshund.. og at vi vil føre rasen videre. Er så flotte hunder, men rasehunder av golden er jo ikke akkurat lett å få tak i virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe bort* Gråtass sa det så kort og bra. :blink:

Hvordan er helsestatus bakover i slekta? Ligger det mye sykdom der, eller er det veldig friske linjer?

Det er jo ikke for sent å stille ut en 6 år gammel hund? :thumbs: Du kan jo fortsatt stille ham ut og se hva slags resultater du får? Da får du jo en vurdering på ham. :P

Bruker du ham til noe spesielt, noe som sier noe om hvordan han er som brukshund? En golden er jo egentlig en brukshund, og tror iallefall noen oppdrettere er interessert i hannhunder med resultater.

Nå må du også huske på at det finnes MASSE fine golden retrievere, og veldig mange av dem får aldri valper etter seg. Nettopp fordi det er andre som er bedre. Om alle golden retrievere som er fine og friske, skulle få valper, så hadde det blitt ekstremt mye valper. Det handler om å selektere for å hele tiden jobbe for rasens beste. Da bruker ikke seriøse oppdrettere hunder uten noe å vise til i avlen, fordi da vet de ikke hva de får senere. :P

Edit: Og du vet jo ikke om han er en KVALITETShund i forhold til rasestandard, om du ikke har stilt ut. Det er jo litt det det handler om, å få vurderinger av hunden din, slik at du faktisk kan vise til at han er en rasetypisk hund med gode bevegelser og riktige vinkler. Det hjelper ikke at mange folk synes han er veldig fin og burde vært stilt ut. Dessverre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jada, han er hd fri og alle andre farer med rasen er han fri for.

Så da er egentlig løpet kjørt da siden vi ikke har stilt han ut? Det er jo fryktelig trist da.. At fine kvalitetshunder ikke skal føres videre fordi eierne har valgt å ikke stille den ut.

Men hva er problemet med å ta han på utstilling da? Da kan dere få vist han fram og dere får en vurdering på om han er rasetypisk, dere kan møte andre raseentusiaster og ikke minst bli kjent med andre goldeneiere/oppdrettere og høre hvilke kriterier de har for å bruke sine respektive hannhunder i avel.

Fine kvalitetshunder er ikke det, før de har bevist sine rasetypiske kvaliteter i en eller annen form.

Edit:

Golden er jo en særdeles tallrik rase med meget stor genpol, så der må man være veldig nøye på seleksjonen av kun "den beste halvparten" av dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille han ut er sikkert ikke noe problem egentlig. Vi har vel rett å slett bare valgt å ikke gjøre det, fordi at hensikten med å anskaffe oss han var ikke at han skulle brukes til utstilling, konkurranser eller avl.

Jeg tror familien hans er friske. Har no papirer et eller annet sted i flyttelasset sammen med stamtavla hans. Jeg aner ikke noe om familien hans er stilt ut.

Denne hundeverden er jammen stor å sette seg inn i gitt...

Edit:

Golden er jo en særdeles tallrik rase med meget stor genpol, så der må man være veldig nøye på seleksjonen av kun "den beste halvparten" av dyrene.

Hva mente du med det? jeg må innrømme at jeg ikke er veldig kjent med verken det ene eller andre innen hundemiljøet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

intenskonen med dette er vel at folk som har peiling på hund har anbefalt oss å sjekke dette opp, siden de mener han er en kvalitetshund.. og at vi vil føre rasen videre. Er så flotte hunder, men rasehunder av golden er jo ikke akkurat lett å få tak i virker det som.

Hvis han er frisk for typiske retrieverlidelser, og i tillegg har et godt gemytt og god mentalitet synes jeg ikke at manglende utstillingsresultater skal stoppe dere. Med mindre han har så sterke anatomiske feilpreg med innoverbøyde føtter eller "dårlige vinkler" (hvordan de nå enn ser ut...) at han mistrives i hverdagen - hva er problemet med at han ikke oppfyller perfeksjonistiske krav?

Selv har jeg en Labrador som jeg synes er verdens beste familie og turhund. Fantastisk mentalitet, frisk på alle måter og ingen mangler i forhold til rasestandarden. Men fordi hunden har en haleføring som er urasetypisk vil hun ikke få høy premiering på utstilling. Hadde jeg hatt interesse av avl på henne hadde jeg rett og slett gitt en stor f i hele utstillingsmaset - det er ikke utstillingshunden du bor og lever livet med, det er familie og turhunden du har glede av.

På retrieverklubben.no kommer det etterhvert retningslinjer for avl på golden, dvs de kravene retrieverklubben setter for at et valpekull skal "godkjennes" av dem som klubb. Betyr ikke at det er ulovlig å avle uten at kravene er oppfylt, men det kalles "mindre seriøst".

Mener at kravet på golden er HD/AA og øyelyst fri + minst en førstepremie på utstilling. Dvs at hunden oppfyller de generelle krav i forhold til rasestandarden. Er ikke en umulighet å oppnå hvis hunden likner en golden, for å si det så :thumbs: Lykke til, kontakt gjerne den lokale retrieverklubben din for mer info, de står listet opp på : http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=246586

Retrieverklubbene holder ofte egne utstillinger som er mindre og "koselige" i forhold til de større klubbutstillingene. Dere kan jo slenge dere med på en slik utstilling en gang? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Å stille han ut er sikkert ikke noe problem egentlig. Vi har vel rett å slett bare valgt å ikke gjøre det, fordi at hensikten med å anskaffe oss han var ikke at han skulle brukes til utstilling, konkurranser eller avl.

Jeg tror familien hans er friske. Har no papirer et eller annet sted i flyttelasset sammen med stamtavla hans. Jeg aner ikke noe om familien hans er stilt ut.

Denne hundeverden er jammen stor å sette seg inn i gitt...

Da har dere jo bestemt hvilke framtidsutsikter han skal ha og hvis dere ønsker å endre på det ene, så må dere nødvendigvis endre på det andre også. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe bort* Gråtass sa det så kort og bra. :P

Hvordan er helsestatus bakover i slekta? Ligger det mye sykdom der, eller er det veldig friske linjer?

Det er jo ikke for sent å stille ut en 6 år gammel hund? :thumbs: Du kan jo fortsatt stille ham ut og se hva slags resultater du får? Da får du jo en vurdering på ham. :P

Bruker du ham til noe spesielt, noe som sier noe om hvordan han er som brukshund? En golden er jo egentlig en brukshund, og tror iallefall noen oppdrettere er interessert i hannhunder med resultater.

Nå må du også huske på at det finnes MASSE fine golden retrievere, og veldig mange av dem får aldri valper etter seg. Nettopp fordi det er andre som er bedre. Om alle golden retrievere som er fine og friske, skulle få valper, så hadde det blitt ekstremt mye valper. Det handler om å selektere for å hele tiden jobbe for rasens beste. Da bruker ikke seriøse oppdrettere hunder uten noe å vise til i avlen, fordi da vet de ikke hva de får senere. :blink:

Edit: Og du vet jo ikke om han er en KVALITETShund i forhold til rasestandard, om du ikke har stilt ut. Det er jo litt det det handler om, å få vurderinger av hunden din, slik at du faktisk kan vise til at han er en rasetypisk hund med gode bevegelser og riktige vinkler. Det hjelper ikke at mange folk synes han er veldig fin og burde vært stilt ut. Dessverre. :D

Nei, du har nok rett. Hehe.. jeg er vel ikke akkurat objektiv i min mening om han :D

er vel mer at jeg kvier meg for å skulle være i en utstillings setting fordi jeg syntes oppmerksomhet ikke er spesielt artig :P

Og helt klart. Alt for å holde rasen best mulig. Hadde vi funnet defekter på han hadde det vært uaktuelt å avle han uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok rett. Hehe.. jeg er vel ikke akkurat objektiv i min mening om han :blink:

er vel mer at jeg kvier meg for å skulle være i en utstillings setting fordi jeg syntes oppmerksomhet ikke er spesielt artig :thumbs:

Og helt klart. Alt for å holde rasen best mulig. Hadde vi funnet defekter på han hadde det vært uaktuelt å avle han uansett.

Har dere noe kontakt med oppdretter?

Kanskje h*n vil stille ham for dere, og kjenner nok også til linjene hans, søsken o.l som kan være greit å vite før dere vurderer noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok rett. Hehe.. jeg er vel ikke akkurat objektiv i min mening om han :D

er vel mer at jeg kvier meg for å skulle være i en utstillings setting fordi jeg syntes oppmerksomhet ikke er spesielt artig :thumbs:

Dere kan jo leie en såkalt handler til å handle ham på utstilling om du ikke ønsket å gjøre det selv. Kan tenke en del juniorhandlere er intresert i å handle det meste(for erfaringens skyld). Og kanskje det er en oppdretter i nærheten som kan stille for dere om de ikke skal stille selv, eller som kjenner noen som kan stille for dere. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er frisk for typiske retrieverlidelser, og i tillegg har et godt gemytt og god mentalitet synes jeg ikke at manglende utstillingsresultater skal stoppe dere. Med mindre han har så sterke anatomiske feilpreg med innoverbøyde føtter eller "dårlige vinkler" (hvordan de nå enn ser ut...) at han mistrives i hverdagen - hva er problemet med at han ikke oppfyller perfeksjonistiske krav?

Problemet er at det er en hannhund - hannhundeiere er prisgitt at tispeeiere ønsker å bruke akkurat deres hund i avl. Da må han nesten vises frem for tispeeierne om noen skal se muligheten til å bruke ham..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, man kan så klart gjøre det sånn også. Men vi kjenner ingen oppdrettere osv. Vi har ikke lenger kontakt med oppdretter heller, så det er utgår nok. :thumbs:

Men det er kanskje sånn med hunder som det er så mange av. Er jo utrolig mange flotte golden ute på markedet som sikkert er høyt premierte.

Og som jeg sa. Dette er mest fordi vi vil bevare det beste i golden :blink: Da det nok om noen år blir en til på oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Goldenen din er registert i Norsk Kennel Klubb (NKK)? Og den har stamtavle ?

Dersom du er medlem av NKK, så har du tilgang til noe som heter DogWeb. Det er en database der man kan finne ut det meste om alle rasehunder og blandingshunder som er registerte i NKK (NOX for blandinger).

På dogweb kan du enkelt finne din hund, ved å søke på stamtavle navnet. Da finner du også foreldrene til hunden din, søsken, kusiner, fettere osv. Da ser du også hva kullsøskene har oppnådd av resultater og hvordan helsestatusen deres er, og resten av hundens øvrige slekt.

Hvis du ikke vil stille hunden din selv, så er det ikke umulig å få andre til å gjøre det for deg :)Og det lønner seg å stille ut mer enn èn gang :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente du med det? jeg må innrømme at jeg ikke er veldig kjent med verken det ene eller andre innen hundemiljøet...

Dere må sette dere inn i hvilke krav som stilles før dere bruker hannunden deres i avl.

Da er raseklubben rette instans. Den har avlsregler som dere bør følge, og kan ellers gi dere info og nyttige tips som dere trenger.

En hund som skal brukes i avl, trenger ikke å være perfekt. Hunder som deltar på utstillinger er heller ikke perfekte (vel..noen er.. :P ). Utstillingskravet er vel mest for at hunden skal få en slags "attest" på at den er en god representant av rasen, sett med et objektivt syn.

Selv har jeg en Labrador som jeg synes er verdens beste familie og turhund. Fantastisk mentalitet, frisk på alle måter og ingen mangler i forhold til rasestandarden. Men fordi hunden har en haleføring som er urasetypisk vil hun ikke få høy premiering på utstilling. Hadde jeg hatt interesse av avl på henne hadde jeg rett og slett gitt en stor f i hele utstillingsmaset - det er ikke utstillingshunden du bor og lever livet med, det er familie og turhunden du har glede av. ]

Hvis det her er snakk om høy haleføring, så er det arvelig. Hvis man ikke tar hensyn til det, kan man etterhvert få retrievere med halen bærende over ryggen. Er det ønskelig..? (Litt satt på spissen).

Hvis man er seriøs og interessert i avl, så gir man ikke f i utstillingskravet.

Man trenger ikke å dra på alt som er av utstillinger, men heller stille hunden så kravet blir oppfylt...og helst noen ganger til.. :P

Har man en hannhund som man gjerne ser brukt i avl, så får man flere interesserte hvis man kan vise til fine utstillingsresultater...iallefall hvis hunden din ellers er anonym i rasemiljøet.

På retrieverklubben.no kommer det etterhvert retningslinjer for avl på golden, dvs de kravene retrieverklubben setter for at et valpekull skal "godkjennes" av dem som klubb. Betyr ikke at det er ulovlig å avle uten at kravene er oppfylt, men det kalles "mindre seriøst".

..og det oppfordrer vi ikke til.. ..gjør vi vel..?

ja, man kan så klart gjøre det sånn også. Men vi kjenner ingen oppdrettere osv. Vi har ikke lenger kontakt med oppdretter heller, så det er utgår nok. :thumbs:

Men det er kanskje sånn med hunder som det er så mange av. Er jo utrolig mange flotte golden ute på markedet som sikkert er høyt premierte.

Og som jeg sa. Dette er mest fordi vi vil bevare det beste i golden :D Da det nok om noen år blir en til på oss :P

Virker som dere er interesserte i å avle sunne, rasetypiske goldener, så da vil jeg (igjen) anbefale dere å kontakte raseklubben og seriøse oppdrettere for å få formidle hannen deres til interesserte tispeeiere. I rasemiljøet finnes det sikkert også personer som kan stille han for dere, og presentere han i ringen på en fin måte. :blink:

Dere bør også skaffe dere opplysninger om helsestatusen til evt. søsken, foreldrene og bakover i stamtavla.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har nevnt det samme så jeg gjentar vel egentlig mest. Man starter ikke oppdrett med en hanhund. Det virker som om det er mange som gjerne vil det. Ser på Finn og andre annonsefora at det er veldig mange som vil ha kull på hannen sin. Da starter man i feil ende Vil man drive avl må man ha ei tispe.

Det er ikke hanhundeieren som leter etter tispe, det er omvendt.

Og skal man gjøre hanhunden sin attraktiv så må man sørge for at han oppfyller de krav han skal. Så må han markedsføres slik at eventuelle tispeeiere får vite om han. Golden retriever er en tallrik rase der jeg vil tro det fins mange hanhunder å velge blant for tispeeiere rundt om. De vil da høyst sansynlig ikke velge deres fordi han ikke har noe å vise til fra utstilling blant annet. Da må de jo "gjette" seg til om han er bra eksteriørmessig eller ikke.

Det fins garantert hanhunder "der ute" som burde gått i avl, men de forsvinner i mengden fordi de aldri viser seg frem og dermed vet ikke folk om de.

Hensikten med avl er å produsere avlsdyr som er bedre enn sine foreldre. For å få det til må man benytte seg av hunder som er bedre enn gjennomsnittet på rasen. Kanskje er deres hanhund av en slik kvalitet, men foreløpig blir det kun "deres ord" som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl kan være kompliserte saker, og det er ikke slik at den som vinner mest må være den beste avlshunden.

Mange oppdrettere leter etter en bestemt type hannhund, som kan matche deres tispe - en hannhund som er god på de tingene deres tispe har som svakheter, hvor de også har likheter og fellestrekk for å øke sjansene for et homogent kull. Stamtavlene skal matche, helse og sunnhet skal måles og sammenlignes, også videre.

Når vi som oppdrettere skal finne hannhund til tispene våre, leter vi primært på de arenaene hvor vi selv er - det vil si i utstillingsringen, i skogen for de som konkurrerer i bruks/jakt, og på andre arenaer. En må vite om hannhunden for å kunne bruke den. Arrangement arrangert av raseklubben kan også være en arena for å treffes - for eksempel søndagsturer i den lokale retrieverklubben.

Oppdrettere som ikke føler seg like kompetente til å plukke hannhund selv ut fra hva de ser på utstilling/stevner/konkurranser/prøver, kontakter gjerne avlsrådet i raseklubben. Mange raseklubber har oversikt over hannhunder som oppfyller klubbens avlsregler, og slik kan det opprettes kontakt mellom tispeeier og hannhundeier.

Men da må altså hannhunden ha oppfylt raseklubbens krav, og en må ha bedt avlsrådet om å få være på deres hannhundliste.

Du kan selvfølgelig annonsere på finn.no eller her, eller spørre den neste goldendama du treffer i skogen. Men en seriøs oppdretter planlegger, sjekker bakgrunnen og gjør ikke parringer så spontant som slike "stevnemøteannonser" kan invitere til.

Jeg vil anbefale at du tar kontakt med den lokale retrieverklubben, blir med på deres aktiviteter og kommer inn i miljøet, og får noen der til å hjelpe deg å stille hannhunden deres på utstilling. Det er en start - både til å bli kjent med potensielle oppdrettere og å forsøke å få avlsklarert hunden din. Uten garantier, for det er som sagt tispeeier som bestemmer hvilken hannhund de ønsker å bruke - samtidig som du som hannhundeier også har ansvar for ikke å si ja til tisper som ikke har noe å tilføre rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke tar hensyn til det, kan man etterhvert få retrievere med halen bærende over ryggen. Er det ønskelig..? (Litt satt på spissen).

Hvis man er seriøs og interessert i avl, så gir man ikke f i utstillingskravet.

Det har jeg mine største tvil om, da "min avl" ikke ville hatt noe med vanlig retrieveravl å gjøre. Jeg bryr meg virkelig ikke om hunden har høy eller lav haleføring, så lenge det ikke påvirker hennes livsglede - hvorfor skal det være feil? Fordi en sau i 1850 sa det?

Hvis man er seriøst interessert i mentaliteten til hunden sin, og på generelt grunnlag synes utstillingskravene for sin egen rase er på trynet så gir man gjerne f i utstillingskravet :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg mine største tvil om, da "min avl" ikke ville hatt noe med vanlig retrieveravl å gjøre. Jeg bryr meg virkelig ikke om hunden har høy eller lav haleføring, så lenge det ikke påvirker hennes livsglede - hvorfor skal det være feil? Fordi en sau i 1850 sa det?

Hvis man er seriøst interessert i mentaliteten til hunden sin, og på generelt grunnlag synes utstillingskravene for sin egen rase er på trynet så gir man gjerne f i utstillingskravet :thumbs:

Nå kan jeg ikke labradoravlen på fingerspissene, men i mange raser har majoriteten av de valpene som fødes og registreres til oppdretter personer som har et kull annet hvert år eller sjeldnere, som synes det er trivelig med valper og synes ei så koselig og søt tispe som deres burde hatt valper - satt litt på spissen.

Majoriteten av alle valper er oppdrettet av mennesker som ikke er MER enn gjennomsnittlig interessert i eller dyktig på genetikk, anatomi, avl og rasekunnskap. Så det kullet ditt som du skisserer vil i høyeste grad plassere seg inn i rekken av den typen avl, og dermed også i særdeles sterk grad påvirke rasen som helhet. En kan vanskelig unngå den delen av rasen som utgjør majoriteten.

Blandingshunder har også livsglede, og de har jo ikke en gang en rasestandard å skulle sammenlignes med.

Hvorfor setter du eksteriør som en motsetning til mentalitet og helse? På en tallrik rase som labrador, golden og min egen for den saks skyld burde det være mulig å finne hunder som oppfyller krav til både mentalitet, helse og eksteriør. Hvis ikke har rasen et problem. En oppdretter burde være interessert i å ta ansvar for å sette til verden valper som ser ut som rasen den er registrert som, som lever et langt liv uten helseplager og som en god familiehund, og som kan brukes til det som er rasens bruksegenskaper. Hvorfor velge, en seriøs oppdretter burde da tilnærme seg full pakke? Hvis vi velger å se bort fra eksteriøret - så kan vi like godt gå bort fra raseavlen. Men også i seriøs, bevisst blandingsav (som husky) har en eksteriøre krav, da en ønsker hunder av et visst utseende for å fylle den funksjonen de skal ha.

Vi må ikke glemme at sunnhet og eksteriør ofte henger sammen, om en tenker anatomisk sunnhet. Feil haleføring kan være en konsekvens av dårlig plassert kryss, og det igjen kan påvirke hundens bakpartsbevegelser - den kan for eksempel i verste fall få trippende gange bak som ikke klarer å henge med på de mer flytende og langstrakte stegene den har framme (forutsatt at hunden har en god front som legger til rette for gode bevegelser), og du får en hund som lett slår over i gallopp for å kunne bevege seg - og som fortere blir sliten og slitt i kroppen, da jo passgang og trav er mer energibesparende gangarter enn gallopp.

Jeg har også sett eksempler på at hunder med konsekvent dårlig haleføring kan bli misforstått av andre hunder, de klarer ikke å lese språket dens. Jeg har sett bernere med henimot elghundhale bli oppfattet av andre bernere som yppende, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger.

Nei, vi meldte oss ut for et pr år siden, da vi ikke hadde noe brukt for å være medlem av nkk lenger. Merker jo det at det var fryktelig dumt. SÅ jeg har vel en del en 60 esker å gå igjennom for å finne den stamtavla.

Jeg må jo si at dette virker som utrolig avanserte saker for en som er totalt blank.

Eneste jeg syntes er leit er at man må bli så innmari inn i miljøet for å få en avl hund, at man ikke kan få en vurdering uten å stille i utstilling. Hva for de som er uenige i konseptet? eller som for min del, ikke vil klare å stå i en slik situasjon eller har mulighet til å være aktiv innen miljøet.

Jeg er jo overhode ikke intressert i å avle han opp hvis han ikke er god nok for det. Vi ville kjørt ny helsesjekk før bare for å være 200% osv. For jeg er ikke intr. i å ødlegge rasen eller være useriøs.

Jeg vet at mentalt er han perfekt hvertfall som familiehund, om raserådet er enig, det vet jeg jo ikke. Men at de må ha en pris for å bli godkjente merker jeg at irriterer meg... Men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke labradoravlen på fingerspissene, men i mange raser har majoriteten av de valpene som fødes og registreres til oppdretter personer som har et kull annet hvert år eller sjeldnere, som synes det er trivelig med valper og synes ei så koselig og søt tispe som deres burde hatt valper - satt litt på spissen.

Majoriteten av alle valper er oppdrettet av mennesker som ikke er MER enn gjennomsnittlig interessert i eller dyktig på genetikk, anatomi, avl og rasekunnskap. Så det kullet ditt som du skisserer vil i høyeste grad plassere seg inn i rekken av den typen avl, og dermed også i særdeles sterk grad påvirke rasen som helhet. En kan vanskelig unngå den delen av rasen som utgjør majoriteten.

Blandingshunder har også livsglede, og de har jo ikke en gang en rasestandard å skulle sammenlignes med.

Hvorfor setter du eksteriør som en motsetning til mentalitet og helse? På en tallrik rase som labrador, golden og min egen for den saks skyld burde det være mulig å finne hunder som oppfyller krav til både mentalitet, helse og eksteriør. Hvis ikke har rasen et problem. En oppdretter burde være interessert i å ta ansvar for å sette til verden valper som ser ut som rasen den er registrert som, som lever et langt liv uten helseplager og som en god familiehund, og som kan brukes til det som er rasens bruksegenskaper. Hvorfor velge, en seriøs oppdretter burde da tilnærme seg full pakke? Hvis vi velger å se bort fra eksteriøret - så kan vi like godt gå bort fra raseavlen. Men også i seriøs, bevisst blandingsav (som husky) har en eksteriøre krav, da en ønsker hunder av et visst utseende for å fylle den funksjonen de skal ha.

Vi må ikke glemme at sunnhet og eksteriør ofte henger sammen, om en tenker anatomisk sunnhet. Feil haleføring kan være en konsekvens av dårlig plassert kryss, og det igjen kan påvirke hundens bakpartsbevegelser - den kan for eksempel i verste fall få trippende gange bak som ikke klarer å henge med på de mer flytende og langstrakte stegene den har framme (forutsatt at hunden har en god front som legger til rette for gode bevegelser), og du får en hund som lett slår over i gallopp for å kunne bevege seg - og som fortere blir sliten og slitt i kroppen, da jo passgang og trav er mer energibesparende gangarter enn gallopp.

Jeg har også sett eksempler på at hunder med konsekvent dårlig haleføring kan bli misforstått av andre hunder, de klarer ikke å lese språket dens. Jeg har sett bernere med henimot elghundhale bli oppfattet av andre bernere som yppende, for eksempel.

Denne diskusjonen har jeg "hatt før i mitt hode" i forbindelse med utstillingsdebatter, uten at jeg har orket å ta den på forumet. Derfor har jeg gjennomgående - for å unngå en slik debatt - nøye poengtert at feil som går utover helse skal slås ned på. Jeg kan labradorstandarden, og det er ikke bare pga haleføringen at hunden min ikke vil få førstepremie. Hunden min er for tynn for utstillingsringen. Det vil si - den har faktisk litt julefett akkurat nå, og er om mulig "OK+" som veterinæren vår sa - men i forhold til utstillingsringen ville hun fått klage på kroppsmassen. Legg det til en høy haleføring så har du ikke rød kvalitet, med mindre vi har en god dag. Haleføringen har ingen ting med feilplasserte kryss, og som sagt har hun en herlig happy-go-lucky personlighet som gjør at hun er likt av alle. Ja faktisk kommer hun godt overens med selv sære rare hunder som vanligvis ikke leker. Ikke uten grunn at jeg blir irritert på rasestandarden og utstillinger, siden de på den måten utelukker gulle-gode hunder :thumbs:

I teorien er det ikke noe tvil om at utstillinger har noe for seg for avlen, men i praksis er det noe helt annet. Det jeg prøver å poengtere her er at golden-eieren absolutt ikke trenger noen utstillingschampionater for å "ta steget ut og bestemme seg for å avle" - om de finner villige tispeeiere er en annen sak. Som vi jo har diskutert før er konkuranssedelen av utstilling nettopp en konkuranssedel. At hunden har INT NORD SUPER UCH sier meg ikke noe om hvordan hunden er til hverdags, i en byssituasjon, på tur, med barn eller liknende. Derfor er det mer enn nok for meg at den har en kropp som oppfyller iallefall 2premie på utstilling - være gitt at eventuelle feil IKKE går utover funksjonabiliteten - om hunden er en knallhund i hverdagen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi meldte oss ut for et pr år siden, da vi ikke hadde noe brukt for å være medlem av nkk lenger. Merker jo det at det var fryktelig dumt. SÅ jeg har vel en del en 60 esker å gå igjennom for å finne den stamtavla.

Jeg må jo si at dette virker som utrolig avanserte saker for en som er totalt blank.

Eneste jeg syntes er leit er at man må bli så innmari inn i miljøet for å få en avl hund, at man ikke kan få en vurdering uten å stille i utstilling. Hva for de som er uenige i konseptet? eller som for min del, ikke vil klare å stå i en slik situasjon eller har mulighet til å være aktiv innen miljøet.

Jeg er jo overhode ikke intressert i å avle han opp hvis han ikke er god nok for det. Vi ville kjørt ny helsesjekk før bare for å være 200% osv. For jeg er ikke intr. i å ødlegge rasen eller være useriøs.

Jeg vet at mentalt er han perfekt hvertfall som familiehund, om raserådet er enig, det vet jeg jo ikke. Men at de må ha en pris for å bli godkjente merker jeg at irriterer meg... Men sånn er livet.

Alle må stille ut hunden sin hvis de vil drive med avl, og spesielt hannhundeiere. Det er jo tispeeiere som velger hannhund, ikke motsatt, og hvordan skal de kunne vite at hunden din er så bra som du sier når de ikke får sett den eller møtt den? Hvordan skal de vite at han eksitsterer i det hele tatt? :thumbs: Men som sagt; alle, både erfarne og uerfarne, må stille ut. Å være "uenig i konseptet utstilling" bør begrunnes med noe - hvorfor er de uenige? Det finnes en variant av golden som ikke gjør det så bra i utstillingsringen (jaktvarianten), men jeg tviler på at det er det du har? Deres standpunkt er vel å fokusere mer på bruksområde (jakt) enn på utseende (utstilling). Å være uenig i at en hund skal se ut, og bevege seg, som den rasen den er ment å være, er en drøy ting å være "uenig" i, spesielt når man er helt fersk. Hvis du vil "være uenig" i utstilling, så må du nok begynne å jobbe hardt med jakttrening - for da bør du kunne vise til at hunden din duger til dette!

Tilbake til at det er tispeeiere som velger ut hannhunder: hvis du vil at din skal bli brukt i avl, så må du vise han frem - de som eier avlstisper må få vite at han finnes, og hva han er god for! Utstilling er det enkleste å være med på, og selv om det kreves litt forberedelser, så er det ikke snakk om måneds/åresvis med trening. Der får du møte potensielle tispeeiere som kan bruke din hund, og de kan fortelle om han til andre. Hvis du ikke vil stille ut, bør du stille på jaktprøver i det minste, men det krever temmelig mye trening før man kan starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, avl kan gjøres mer eller mindre komplisert - men du har laget en tråd i et forum hvor mange av brukerne setter en viss standard for hva de anser som fornuftig og ønskelig avl. Og da får du svar deretter.

Hvis du ønsker å bruke din hannhund i avl, og oppdretter av tispa ønsker å registrere valpene, må du vite hundens registreringsnummer. Du kan ta en telefon til NKK i håp om at de kan hjelpe deg å finne det nummeret.

Du kan selvfølgelig gå fram på hvilken måte du vil - men som jeg sa i sist svar, må du huske at du også er ansvarlig for de valpene som kommer til verden. Mentalitetstester, helseundersøkelser og utstillinger er hjelpemidler for å få en vurdering av sin hund, en blir subjektiv til sine gode familiehunder, og en er ikke heller alltid i stand til å se alt hos sin hund. Om du blir med i et rasemiljø, får du mennesker rundt deg som kan hjelpe deg i gang.

Det er synd at utstillingskravet irriterer deg - det er satt for å bevare rasens særtrekk og eksteriøre kvaliteter. En golden skal se sånn og slik ut, det skal være tydelig at den er en golden og ikke labrador eller hovawart. Eksteriøre ønsker henger sammen med rasens bruksegenskaper og funksjon - for en apporterende vannhund som goldenen er for eksempel pelskvaliteten viktig, slik at ikke rasen utvikler en pels som gjør at hunden ikke egner seg i vannet lenger - for eksempel ved at pelsen ikke isolerer, eller tar til seg for mye vann så svømmingen blir tung. Likeledes er poter og bein viktige, for å gjøre hunden svømmedyktig. Også videre.

Denne diskusjonen har jeg "hatt før i mitt hode" i forbindelse med utstillingsdebatter, uten at jeg har orket å ta den på forumet. Derfor har jeg gjennomgående - for å unngå en slik debatt - nøye poengtert at feil som går utover helse skal slås ned på.

Kjære deg, jeg skal da ikke tvinge deg inn i en diskusjon du allerede har tatt med deg selv, det var du som dro fram kritikk av utstilling.

Jeg kan labradorstandarden, og det er ikke bare pga haleføringen at hunden min ikke vil få førstepremie. Hunden min er for tynn for utstillingsringen. Det vil si - den har faktisk litt julefett akkurat nå, og er om mulig "OK+" som veterinæren vår sa - men i forhold til utstillingsringen ville hun fått klage på kroppsmassen. Legg det til en høy haleføring så har du ikke rød kvalitet, med mindre vi har en god dag. Haleføringen har ingen ting med feilplasserte kryss, og som sagt har hun en herlig happy-go-lucky personlighet som gjør at hun er likt av alle. Ja faktisk kommer hun godt overens med selv sære rare hunder som vanligvis ikke leker. Ikke uten grunn at jeg blir irritert på rasestandarden og utstillinger, siden de på den måten utelukker gulle-gode hunder :thumbs:

Hvis vi nå likevel skal diskutere dette, kan vi være så snill å diskutere utstilling generelt, uten å ta for oss din hund? Det blir et håpløst utgangspunkt, både fordi jeg ikke har sett den og fordi det er så utrolig uinteressant. Dine prinsipielle holdninger til utstilling hadde vel ikke endret seg om hun var av BIS-materiale? I så fall kan vi vel diskutere prinsipielt, med eksempler som ikke er hunden din eller min.

Ja, jeg forklarte hvordan en høy hale kan gi store problem, men jeg snakket ikke om din hund - og nå viser det seg jo også at det ikke bare er halen hennes som hadde gitt henne en viss premiering, det er hunden som helhet. Igjen et eksempel på hvor håpløst det er å diskutere en konkret hund i en generell sak.

Jeg vil også få minne om at dommere har hjemmel til å gi hunder med avvikende temperament diskvalifiserende premie, slik at utstilling er et verktøy for å få rensket ut de verste hundene.

Forhåpentligvis synes de aller fleste her i landet at de har gullegode hunder. Men er det en avlshund?

I teorien er det ikke noe tvil om at utstillinger har noe for seg for avlen, men i praksis er det noe helt annet. Det jeg prøver å poengtere her er at golden-eieren absolutt ikke trenger noen utstillingschampionater for å "ta steget ut og bestemme seg for å avle" - om de finner villige tispeeiere er en annen sak. Som vi jo har diskutert før er konkuranssedelen av utstilling nettopp en konkuranssedel. At hunden har INT NORD SUPER UCH sier meg ikke noe om hvordan hunden er til hverdags, i en byssituasjon, på tur, med barn eller liknende. Derfor er det mer enn nok for meg at den har en kropp som oppfyller iallefall 2premie på utstilling - være gitt at eventuelle feil IKKE går utover funksjonabiliteten - om hunden er en knallhund i hverdagen :blink:

Nå er det ingen her som sier at hunden verken skal være champion eller en gang ha CK. Det er tvert imot sagt at hunder som ER championer ikke nødvendigvis er gode avlshunder.

Du fokuserer på konkurranseaspektet ved utstilling, men glemmer det særegne vi har i norske utstillinger at hver enkelt hund også får en individuell bedømmelse - og det er der en kan få en vurdering om hundens kvaliteter. Det er stor forskjell på førsteplass og førstepremie.

Du etterlyser sterkere krav til mentalitet - har din raseklubb krav til kjent mentalstatus? Hvorfor jobber du ikke den veien, framfor å diskreditere utstilling? Hvorfor ser du ikke at en kan fint få til begge deler? En hund blir ikke BEDRE mentalt av å få en dårlig utstillingspremiering, det virker nesten som om det er slik du resonnerer. En hund får ikke all verdens titler om den ikke har en rasetypisk mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la jo tråden her for jeg håpet på ærlige svar, kunnskap og erfaringer. Så å få svar takler jeg helt fint.

Jeg er så klart ikke intr. i useriøst oppdrett. Og vil kun det beste for rasen. Så en type vurdering av han måtte vi skaffet. Det jeg emnte med irriterte med med rase kriteiene var at de måtte ha en premie. Det begrenser seg jo for enkelte hva de f.eks har mulighet til mtp reising osv..

Jeg skjønner at det er tispenes eiere som velger og at de seriøse velger kun de som er høyt premierte. Alt for å holde rasen best mulig. Jeg ser virkelig den.

Jeg er ikke uenig som uenig i utstilling.. Men jeg ser bare ikke for meg min familie i det miljøet egentlig, av ulike årsaker. Ja, jeg skjønner man må få rangert hundene pga avl. Men jeg syntes ofte det tar litt av i slike settinger. Styr og stell for hundene.. pirk her og der. jeg har vel bare ikke vile utsette meg og min hund for det tjaset. Men skeptisk kommer så klart av uvitenhet. Så er godt mulig jeg tar veldig feil. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...