Gå til innhold
Hundesonen.no

Det beste valpefôret?


Sanne

Recommended Posts

Vi får valp om en mnds tid :thumbs: Og dermed lurte jeg på om noen kan anbefale et godt valpefôr. Det er snakk om en lundehund, og de skal ikke ha storfekjøtt. Altså må det bli for av lam/fisk/kylling.

Den andre hunden vår står på Købers og det er et utrolig godt fôr for han, da han tidligere var mye syk, men det forsvant helt når han byttet til dette fôret. Men jeg synes ikke det ser ut som de har noe godt valpefôr egentlig.. Og hvertfall ikke som er godt egnet for en liten lundis mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foret som oppdretter bruker på valpen fungerer, og det er mulig for dere å få tak i innenfor rimelighetens grenser så er det vel bare å fortsett på det?

Selv har jeg god erfaring med pro plan, har brukt både lam & ris og laks & ris. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lundehund ikke skal ha storfekjøtt og ellers kan ha behov i kosten, hadde jeg undersøkt med oppdrettere og eiere av rasen, de har sikkert gode erfaringer å dele med deg.

Det er uansett en fordel at valpen får fortsette med det fôret den får i valpekassa, og at du lager en overgangsperiode, ikke begynner rett på et annet fôr om du vil bruke noe annet enn det de fikk hos oppdretter.

Jeg bruker ProPlan - og er åpenbart fornøyd, hadde jeg ikke vært det hadde jeg jo byttet. Jeg bruker også vom og hundemat, men det vil vel da ikke lundehunden tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig, det glemte jeg jo å skrive i første innlegget da, hvis det fôret hun står på fra oppdretter er å finne i Norge, så er det jo selvfølgelig det hun vil fortsette med :thumbs: Og ja selvfølgelig hvis hun skal bytte så skjer jo det i en rolig overgang. har jo hatt Lundis tidligere og han tålte dårlig å bytte fôr, selv om det var en relativt rolig overgang også..

Og har snakket med Lundehundmiljøet og de sier at så lenge man styrer unna storefekjøtt så er det relativt fritt fram. Hvorav fisk og kylling er best, men lam funker helt fint det også :blink:

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville holdt meg til den maten oppdretter matet med. Og forholdt meg til det som har fungert best på rasen :thumbs: Jeg brukte foret som jeg fikk med oppdretter en liten periode, før jeg gikk over til den maten han spiser nå. Det viktigste er at man ikke eksperimenterer for mye med mat når valpen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med mange som har brukt Royal Canin og er veldig fornøyde. Brukte det også selv på min egen hund da hun var valp. Vi selger forøvrig veldig godt med RC på dyrebutikken der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer fryktelig på hvorfor de ikke skal ha storfekjøtt?

Specific er et bra fôr som ligger lavere i pris enn f.eks. Hills, og er vel basert på fisk. Jeg bytter fôrmerke hele tiden selv, og er egentlig like godt fornøyd med alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Fordi Lundehunder har veldig sarte mager og storfekjøtt er tungt fordøyelig og tungt å ta opp.. Men altså, jeg tviler ikke på at lundehunder kan leve fint på det altså! Men etter den erfaringen jeg hadde med min forrige Lundehund (han tålte så og si ingenting og ble mektig syk av det meste :blink: ) så vil jeg heller være overforsiktig med Shensi :thumbs: Men finnes ikke V&H med kylling/lam eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg fôret med valpefôret til Vom&Hundemat. Det er naturlig, rått, ferskt og lettopptagelig, og jeg tipper at det hadde gjort magen mer motgangsdyktig fra valpsbein av. Jeg hadde iallefall ikke skånet hunden for en kjøttkilde før jeg visste at det var et problem for akkurat den spesifikke hunden. (Hvordan skal de ellers få kartlagt og ordnet opp i rasens mageproblem om de ikke eksponeres? :thumbs:) Jeg tror å være overforsiktig er å gjøre hunden din en bjørnetjeneste i så hensende.

Jeg har ingen problem med å forstå at enkelte kan være intolerante eller allergiske mot storfeproteiner, men at selve storfekjøttet er en påkjenning for en hunds fordøyelsessystem synes jeg høres litt rart ut. De er jo tross alt skapt for å spise rødt kjøtt.

Uansett. Du tar selvsagt dine egne valg basert på det du mener er riktig, det er bare positivt. :blink:

V&H finnes i en kyllingvariant. Men jeg tror ikke det er det Bardmand fôrer på. Mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paws: Det er hvertfall det jeg har fått hørt fra de som er god på lundehund, altså oppdrettere å sånt. At man skal ikke fôre på oksekjøtt. Eller det anbefales å ikke fore på det da. Jeg fikk anbefalt å fore på helst fiskebasert, men også lam og kylling gikk fint. :P

Mari: Godt poeng du kommer med, men skrekken sitter virkelig i meg etter så mye sykdom på Ulrik :P Han fikk så kraftig diare at han blødde flere av gangene, og det sitter virkelig i meg altså, men du har jo helt rett, vi bør jo ikke "skåne" henne fra alt heller.. Selvfølgelig går det an å prøve litt forsiktig med henne. Det kan jo hende hun tåler det! Det blir jo helt klart dumt å kanskje gjøre det verre enn det trenger å bli.

Takker for svar, det er lettere å få høre noe enn å tenke det "logisk" når man er livredd og har dårlige erfaringer. Jeg vil jo bare at hun skal være frisk og fin.. og ikke som Ulrik som var syk store deler av livet :thumbs: Men det er dumt å gjøre ting verre enn kanskje nødvendig :blink: Og har i tillegg lest at så mange av dere har så god erfaring med V&H, så det frister jo absolutt!

Nok en gang, tusen takk til alle som tar seg tid til å svare :D Jeg er nok litt hønemor, så bare fint å få høre litt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå utifra at hun er en helt normal og frisk valp du, og behandle henne deretter. Går du på pinner for henne så kommer du til å se sykdom om det er der eller ei.

Tro meg, jeg har hatt mye syk hund og har måttet avlive tre stk så og si før de ble voksne. Jeg har gått i den fella. Du gjør hverken deg selv eller hunden en tjeneste ved å være hønemor, snarere tvert imot.

Jeg skjønner at det er vanskelig, å leve med kronisk syk hund er fryktelig vondt og en stor påkjenning. Det setter sine spor uten tvil. Men ikke la nestemann svi for at Ulrik var syk, og ikke la Ulriks sykdom kaste en skygge over ditt framtidige hundehold. Det er veldig slitsomt det og.

Jeg mener ikke at det å ikke fôre på storfe er å la valpen få svi altså, jeg bare leser litt mellom linjene her. Bare ikke introduser et problem som kanskje ikke engang er der. Et vennlig råd. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Takker for råd og oppvekkeren :D

Skjønner absolutt hva du mener, og jeg trengte vel å høre dette også tror jeg :thumbs:

Ja det har virkelig satt sine spor.. Og jeg er livredd for å miste flere dyr i så ung alder som Ulrik, men jeg kan jo liksom ikke tenke sånn heller. Og som du sier, jeg kan jo ikke føre angsten å noiaen over på lille Shensi :P Jeg skal bare nyte Shensi for alt det er verdt når hun kommer :blink: Og resten av dyra våre også da selvfølgelig :P

Nok en gang; takk, jeg trengte å høre det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå utifra at hun er en helt normal og frisk valp du, og behandle henne deretter. Går du på pinner for henne så kommer du til å se sykdom om det er der eller ei.

Tro meg, jeg har hatt mye syk hund og har måttet avlive tre stk så og si før de ble voksne. Jeg har gått i den fella. Du gjør hverken deg selv eller hunden en tjeneste ved å være hønemor, snarere tvert imot.

Jeg skjønner at det er vanskelig, å leve med kronisk syk hund er fryktelig vondt og en stor påkjenning. Det setter sine spor uten tvil. Men ikke la nestemann svi for at Ulrik var syk, og ikke la Ulriks sykdom kaste en skygge over ditt framtidige hundehold. Det er veldig slitsomt det og.

Jeg mener ikke at det å ikke fôre på storfe er å la valpen få svi altså, jeg bare leser litt mellom linjene her. Bare ikke introduser et problem som kanskje ikke engang er der. Et vennlig råd. :blink:

Dette er jeg helt enig i. Veldig godt råd.

Lundehundene er så forskjellig i Individ så det som skjedde med Ulrik trenger ikke skje igjen.

Jeg klarer ikke å følge det rådet nå :thumbs: Derfor ble det ikke lundehund akkurat nå, men om ett par tre år skal jeg ha ny lundehund igjen. Da håper jeg skrekken har lettet litt. Eller at de har funnet ut litt mer angående IL.

Skulle ønske jeg hadde ditt pågangsmot :D . Savner å ha Lundehund i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blongo: ja det var et veldig godt råd. jeg fikk meg et lite "slag i trynet", en oppvekker :thumbs: Og det trengte jeg helt klart :blink:

Ja IL er en grusom sykdom :D Heldigvis slapp jeg det på Ulrik.. Men han var MYE syk forde... Jeg savner han mer enn noe annet fremdeles, men jeg kjenner at jeg kan ikke ha en hverdag uten lundehund :D De er så spesielle at uten han er det så ekstremt tomt her, på tross av at vi har en annen hund og fem ildere :P Alle de sære lydene, den sære, pøblete væremåten, det gode humøret.. Sukk, jeg elsker den rasen :D Og i kveld har vi valgt hvilken valp vi skal ha :P Så de neste 5-6 ukene blir harde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blongo: ja det var et veldig godt råd. jeg fikk meg et lite "slag i trynet", en oppvekker :P Og det trengte jeg helt klart :D

Ja IL er en grusom sykdom :P Heldigvis slapp jeg det på Ulrik.. Men han var MYE syk forde... Jeg savner han mer enn noe annet fremdeles, men jeg kjenner at jeg kan ikke ha en hverdag uten lundehund :thumbs: De er så spesielle at uten han er det så ekstremt tomt her, på tross av at vi har en annen hund og fem ildere :blink: Alle de sære lydene, den sære, pøblete væremåten, det gode humøret.. Sukk, jeg elsker den rasen :P Og i kveld har vi valgt hvilken valp vi skal ha :D Så de neste 5-6 ukene blir harde :D

Hva skjedde med Ulrik? Kjenner jeg har ett stort savn enda jeg også.

Men vet med meg selv at jeg hadde ikke klart å behandle noe ny lundehund uten silkehansker.

Ikke stress, ikke fett mat, ikke godbiter, ikke leke for mye osv osv.

Men ny lundehund skal jeg ha. Når jeg vet at jeg klarer å behandle den som en hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke som slo meg var at Lundehunden kommer fra kysten og fikk sikkert mye fuglekjøtt, fisk, egg etc. på det tiden. Kanskje derfor at storfekjøtt kanskje kan bli litt heavy for noen?

Jeg bare filosoferer litt hehe. Men enig med de fleste. De fleste hunder bør jo tåle vanlig kjøtt, med litt individforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blongo: Ulrik fikk epilepsi.. Medisiner funket ikke og anfallene kom oftere og oftere. Til slutt hadde sykdommen slukt alt av livslyst hos han. Og det på bare et par mnd :blink: Han gikk fra å være tøff, selvsikker og med et ekstremt vennlig lynne - til å bli nervøs, livsløs og ekstremt avhengig av meg på bare noen mnd. Han var så avhengig av meg på slutten at han bare lå å stura når jeg var borte :wub: Så da skjønte jeg at jeg ikke kunne la han lide. Han hadde fremdeles gode dager når jeg lot han slippe, men det var absolutt ikke nok til at han hadde et verdig liv. Savner den hunden så intenst at det gjør vondt, han var så utrolig spesiell. Men det skal bli så godt med ei lita lundehundfrøken i hus nå :blink:

Djervekvinnen: Ja det er godt mulig! Tror jeg skal ta meg en ny prat med folk i lundismiljøet. For å få det hele litt mer grundig forklart :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Høres rart ut,at en rase ikke tåler Storfe..men at noen hunder reagere på storfe og svin,det vet jeg.Men har neppe med rasen å gjøre!De fleste tørrfor er basert på kylling,av den enkle grunn tror jeg,at det er det optimale for en hund.(best opptakelighet)Anbefaler deg Appetitt valpefor,med tillegg av litt Vom&hundmat pølser for valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg også synes jo dette høres rart ut, men jeg stoler liksom på dem som har mest peil på rasen :icon_cry:

Ulrik reagerte helt klart på svin da! Ett griseøre så var han syk i flere dager :)

Og takker for fôrforslag :wub: jeg har absolutt lyst å fore med vom&hundemat! Så det blir nok det :) Apetitt har jeg ikke prøvd før, men skal sjekke det ut. Men aller først må jeg jo finne ut hvilket for hun står på nå og om det finnes her, og om det er bra så fortsetter jeg på det! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...