Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelysning


Gjest

Recommended Posts

Har fått innkalling til øyelysning fra et veterinærkontor jeg egentlig har sluttet å gå til.

(Pga jeg ikke var fornøyd.)

Men i brevet står det også at det er få veterinærer som er autorisert øyelyser.

Derfor lurer jeg på om jeg skal dra dit likevel, eller tror dere de fleste klinikker har en autorisert øyelyser?

Og hvordan er prisen på 888,- i forhold til priser andre steder?

(Skal se om jeg finne det ut selv også,men i tilfelle dere husker hva dere har betalt.)

I tillegg lurer jeg på om jeg bør gjøre det nå, eller om jeg kan vente til hun feks skal røntges en gang på vårparten. Hun er 13 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og liste :lol:

(De jeg har fått innkallelsen fra stod ikke der.)

Vet at noen veterinærklinikker har noen dager i året som de "leier inn" en øyelyser, og så kaller de inn de som har "meldt seg på" eller er interesser, så de tar alle de samlet de dagene... Kan jo være noe sånt... Forøverig gjør det ikke noe å utsette det litt hvis hunden din bare er 13 mnd., det er vel gjerne ikke aktuelt før de skal avles på uansett (ivertfall innen de rasene jeg kjenner), og skal jo også gjentas hvert annet(?) år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gjentas hvert år hvis hunden skal avles på, hvertfall hos min rase, kanskje det er variasjoner? Utover det er det jo strengt tatt ikke nødvendig, med mindre oppdretter vil vite resultater av sin avl. For min del ønsker jeg å begynne med avl, men uansett står det i kontrakten på begge mine hunder at de skal røntges og øyelyses, nettopp fordi oppdretter vil vite resultat av sin avl med tanke på og bruke foreldredyra vidre..

Edit: Jeg tror jeg betalte ca 750kr sist jeg øyelyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen veterinærklinikker har noen dager i året som de "leier inn" en øyelyser, og så kaller de inn de som har "meldt seg på" eller er interesser, så de tar alle de samlet de dagene... Kan jo være noe sånt... Forøverig gjør det ikke noe å utsette det litt hvis hunden din bare er 13 mnd., det er vel gjerne ikke aktuelt før de skal avles på uansett (ivertfall innen de rasene jeg kjenner), og skal jo også gjentas hvert annet(?) år...

Det er jo litt dumt om bare de som går i avl øyelyses, for da kan man jo videreføre sykdom selv om avlsdyrene i seg selv ikke er affektert.

Marie: det øyelyses også på NKKutstillinger, så du kan velge å ta det der. Min veterinær er øyelyser så jeg gjør det der, og betaler mellom 6 og 700,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøverig gjør det ikke noe å utsette det litt hvis hunden din bare er 13 mnd., det er vel gjerne ikke aktuelt før de skal avles på uansett (ivertfall innen de rasene jeg kjenner), og skal jo også gjentas hvert annet(?) år...

Autoriserte attestutstedere for arvelige øyesykdommer anbefaler at man øyelyser alle hunder ved 1, 4 og 7 års alder om de ikke skal gå i avl, og hvert år for avlshanner og før hvert kull for avlstisper. Det blir som med HD/AA, man ønsker oversikt over linjene, og det hjelper fint lite om avlsdyrene er friske, om alle søskene er syke. Man øyelyser flere ganger fordi at f.eks katarakt er en sykdom hunden kan få også i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ble øyelyst på Jeløya dyreklinikk og jeg mener vi betalte rundt 800 kr... Personlig så vil jeg heller øyelyse hos en veterinær en å gjøre det på en utstilling.. Hunden får dråper på øynene som gjør at pupillene utvider seg slik at de kan lyse inn å se på netthinnen, og blir litt "mysete" og lysømfintlige et liten stund etterpå.. kan kanskje virke negativt for enkelte i en utstillings setting med masse andre hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsen dyreklinikk har øyelysning og siste pris jeg hørte der for rundt en 6mnds tid siden var 440,-

De fleste dyreklinikker i oslo/akershus området har øyelysning, men de har det aka type hver 3mnd e.l. Skedsmo dyreklinikk har for eks det. Da kommer Ellen Bjerkås inn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte vel 500 kr når Marco ble øyenlyst i Mai i fjor. Klinikken vi bruker fast hadde leid inn Ernst Otto Ropstad tror jeg det var. Kjempe hyggelig, dyktig mann som fant ikke noe feil i øya til Marco :lol: hehe. Neste gang han øyelyses gjør jeg sikkert mens vi er på en NKK utstilling eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi autorisert øyelyser. Her er prisen 700,- for første hund og 500,- for hver påfølgende hund.

Avlsanbefalinger er på 1, 4 og 7 år. En attest er kun gyldig i ett år, og derfor må avlshunder øyelyses årlig eller før hvert kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men min vet sier at de (veterinærene altså) anbefaler øyelysing ved 1, 4 og 7 år. Det med hvert år for avlshunder er raseklubbenes anbefalinger.

Ikke i følge Den norske veterinærforeningen, det ligger link til avlanbefalinger fra 2008 her (om jeg får til å legge inn link til et word-dokument). Ikke i følge veterinær Ropstad ved Institutt for Sports- og familiedyrmedisin NVH heller, som jeg har mailet med i forbindelse med en artikkel jeg måtte skrive for Belgerbladet. Og helt klart ikke i følge avlsrådet i belgerklubben, for de syns det holder å øyelyse en gang før hunden brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoriserte attestutstedere for arvelige øyesykdommer anbefaler at man øyelyser alle hunder ved 1, 4 og 7 års alder om de ikke skal gå i avl, og hvert år for avlshanner og før hvert kull for avlstisper. Det blir som med HD/AA, man ønsker oversikt over linjene, og det hjelper fint lite om avlsdyrene er friske, om alle søskene er syke. Man øyelyser flere ganger fordi at f.eks katarakt er en sykdom hunden kan få også i voksen alder.

Dette er intr. Jeg var usikker på dette nemlig. Men da blir det øyelysning av begge hundene her så fort jeg får råd til det. (engang utpå sommern mistenker jeg... :blink: ) Da vil Gry være 1,5 og Bridie 6 da... Men siden Bridie ikke ble øyelyst annet enn som valp, så... :blink: )

Sorry litt OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...