Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som biter i en testsituasjon


Raksha

Recommended Posts

Nå har du misforstått meg. Hvis hun stryker vil jeg ikke avlive henne, for det vil jo være noe hun alltid har reagert på, ikke noe som plutselig forandret seg i hodet hennes under testen.

Men hvis hun derimot har en skikkelig skrekkopplevelse som gjør at hun alltid er skvetten på tur, og som ikke klarer å slappe av utendørs. I det tilfelle vil jeg si at hunden er blitt ødelagt. Noe som selvfølgelig kunne ha skjedd på en vanlig tur.

Det er der spørsmålet kommer om man kan ha en sånn hund, og/eller om noe kan gjøres med det. Først og fremst ville jeg nok fått hjelp fra eksperter, men om det ikke gikk.. så ser jeg ikke noe poeng i å ha en hund som ikke trives ute på tur og som går rundt og er redd.

Skjønner du hva jeg mener nå? Altså hvis det viser seg at hun under skuddprøve blir redd for det, greit.. det kan jeg jo leve med. Men det er ikke alt som er sånn heller..

Dersom hunden virkelig opplevet livet som vondt og vanskelig, og jeg ikke klarte å hjelpe den til å trives noe sted/med noe - så skulle voffe få slippe livets plage.

Men ellers ville jeg ikke avlivet han, for meg er ikke poenget hva hunden trives med, men at den er min - og at jeg kan få den til å trives med noe. Mulig vi er enige her, bare at jeg missforsto deg :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke klubber er dette?

Er det relevant? Har ikke behov for å oute klubber som tester f.eks Amerikanske Bulldogger jeg. Sånn i tilfelle det er folk her som ikke er enige i praksisen. Jeg synes det er flott at de får muligheten til å gå test i NKK-sammenheng på lik linje med andre NKK-registrerte.

Men takk for sitat. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er det relevant? Har ikke behov for å oute klubber som tester f.eks Amerikanske Bulldogger jeg. Sånn i tilfelle det er folk her som ikke er enige i praksisen. Jeg synes det er flott at de får muligheten til å gå test i NKK-sammenheng på lik linje med andre NKK-registrerte.

Men takk for sitat. :thumbs:

Du misforstår, jeg syns det er supert at så mange som mulig uansett rase eller blanding, tester i norge, men jeg vet også at det avholdes endel "uoffesielle" tester og det er jeg sterk motstander av. De fleste jeg vet om som tester uregistrerte hunder tester i sverige. Jeg syns det er synd at ikke flere hundeklubber arrangerer tester, ikke bare raseklubber. Det er for få tester i Norge uansett hvem som arrangerer.

Forøvrig om testene er offesielle så ligger de jo på terminlista og ligger de ikke der så er det "verdiløse" tester. (ref klubber og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er altfor få tester i Norge, det er synd at folk som ønsker å teste ikke får plass. Og jeg kjenner at det irriterer meg at NKK "åpner med begrensninger" om du skjønner? Åpner de for NOX-hunder i en aktivitet, så må det åpnes på lik linje med de registrerte rasehundene. Ellers bør de ikke åpne aktiviteten i det hele tatt. Det koster like mye å registrere en NOX-hund liksom. Men, det er uansett en helt annen diskusjon.

Jeg snakket for øvrig om offisielle tester som ligger på terminlista. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden virkelig opplevet livet som vondt og vanskelig, og jeg ikke klarte å hjelpe den til å trives noe sted/med noe - så skulle voffe få slippe livets plage.

Men ellers ville jeg ikke avlivet han, for meg er ikke poenget hva hunden trives med, men at den er min - og at jeg kan få den til å trives med noe. Mulig vi er enige her, bare at jeg missforsto deg :thumbs:

Ja jeg tror vi er enige! :blink: Er det en ting hunden min blir redd for som er lett å unngå, f.eks. skudd, så ville jeg aldri i livet avlivet. Selvom det betyr at hun aldri får være med på hytta hvis jeg skal jakte (ikke veldig aktuelt uansett da, men et eksempel).

Jeg kan tilpasse livet mitt veldig etter hunden min, jeg har jo sagt meg villig til å sørge for henne i 15år+ Men hvis det ikke er mulig å legge ting tilrette for at hunden skal trives, og at situasjonen faktisk er den at hunden har det dårlig. Så ser jeg ikke noe poeng i å la den gå rundt å ha det psykisk vondt.

Ang. testing, ja! Det mangler masse tester, og det vil jo få folk som faktisk ønsker å teste til kanskje å gi det opp, hvis det er så vanskelig å få til!

Men dette ble enda mer off-topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du hva jeg mener nå? Altså hvis det viser seg at hun under skuddprøve blir redd for det, greit.. det kan jeg jo leve med. Men det er ikke alt som er sånn heller..

Buffy ble redd for skudd og fyrverkeri etter en FA.... Før dette, kunne vi sende opp fyrverkeri en halvmeter unna bikkja uten at hu brydde seg. Men etterpå så var hu redd hver eneste nyttårsaften og 17.mai (fint å bo på et sånn sted der de bruker fyrverkeri for all feiring som er(

Ja, du kan når som helst si at du ikke ønsker å fortsette testen, men jeg antar at dommerne (2 stk) er mer enn kapable til å vurdere om når det er nok for en hund, eier har egentlig nok med å være tilstede er i hvertfall min erfaring.

Hadde ikke testleder overkjørt meg fullstendig i begynnelsen av testen, og tatt fra meg all den troen jeg hadde på at jeg kjente min egen hund, så hadde jeg nok brutt etter skudd to på Buffy. På skudd tre forsvant bikkja. Hu stakk av, og satt ved bilen og skalv da vi kom etter. Og dette var en hund som ALDRI stakk fra meg, men maks var 15-30 m unna, uansett... Dette burde testleder ha sett. (uoffisiell test forøvrig, ingen dommer var med)

Så strengt tatt så er vel kanskje eier minst like kapabel til å lese sin egen hund, vil jeg tro...

Men ja, OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hadde ikke testleder overkjørt meg fullstendig i begynnelsen av testen, og tatt fra meg all den troen jeg hadde på at jeg kjente min egen hund, så hadde jeg nok brutt etter skudd to på Buffy. På skudd tre forsvant bikkja. Hu stakk av, og satt ved bilen og skalv da vi kom etter. Og dette var en hund som ALDRI stakk fra meg, men maks var 15-30 m unna, uansett... Dette burde testleder ha sett. (uoffisiell test forøvrig, ingen dommer var med)

Så strengt tatt så er vel kanskje eier minst like kapabel til å lese sin egen hund, vil jeg tro...

Dette var ikke en test, dette var eksprimentering, så at du valgte å eksprimentere med hunden din i en testløype med en "testleder" har ingenting med dommere eller annet utdannet testpersonell sin kompetanse å gjøre, som hundeeier sier det kanskje mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en test, dette var eksprimentering, så at du valgte å eksprimentere med hunden din i en testløype med en "testleder" har ingenting med dommere eller annet utdannet testpersonell sin kompetanse å gjøre, som hundeeier sier det kanskje mer..

Ja, så feil kan man ta...

Jeg fikk beskjed om at hunden måtte gjennom en FA test for at hundetrener i det hele tatt skulle kunne hjelpe meg med utageringen på Buffy.... Det var ikke akkurat noe jeg bestemte nei. Men ja.. Hundetrener er vel kanskje utdannet dommer når jeg tenker meg om. Men det var bare han som var der. Og var da evnt både testleder og dommer i et.

Men nei, jeg drar ikke dit med en ny hund nei. Aldri. Vedkommende er høyt ansett i hundetreneverden iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja, så feil kan man ta...

Jeg fikk beskjed om at hunden måtte gjennom en FA test for at hundetrener i det hele tatt skulle kunne hjelpe meg med utageringen på Buffy.... Det var ikke akkurat noe jeg bestemte nei. Men ja.. Hundetrener er vel kanskje utdannet dommer når jeg tenker meg om. Men det var bare han som var der. Og var da evnt både testleder og dommer i et.

Men nei, jeg drar ikke dit med en ny hund nei. Aldri. Vedkommende er høyt ansett i hundetreneverden iallefall.

Ja jeg vet utmerket godt hvem dette er, vedkommende er høyt ansett i visse kretser, og nei h*n er ikke utdannet dommer i NKK regi. Jeg er sterkt motstander at enkelte, "fagkyndige" eller ikke skal drive med slik "testing". At man ønsker å se visse momenter kanskje, men at man må gå igjennom en full testløype for at en person skal kunne vurdere hvilke tiltak som er hensiktmessige og iverksette ovenfor problemadferd, finner jeg ikke bare skremmende kunnskapsløst men også særdeles urovekkende.. Jada h*n har testet masse hunder og blir stadig anbefalt over en lav sko av alle og enhver, enten de har hatt personlig befatning med hundetreneren eller ikke. Men det er litt sånn mirakel-kur det serru..

Litt OT, men dette engasjerer meg veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet utmerket godt hvem dette er, vedkommende er høyt ansett i visse kretser, og nei h*n er ikke utdannet dommer i NKK regi. Jeg er sterkt motstander at enkelte, "fagkyndige" eller ikke skal drive med slik "testing". At man ønsker å se visse momenter kanskje, men at man må gå igjennom en full testløype for at en person skal kunne vurdere hvilke tiltak som er hensiktmessige og iverksette ovenfor problemadferd, finner jeg ikke bare skremmende kunnskapsløst men også særdeles urovekkende.. Jada h*n har testet masse hunder og blir stadig anbefalt over en lav sko av alle og enhver, enten de har hatt personlig befatning med hundetreneren eller ikke. Men det er litt sånn mirakel-kur det serru..

Litt OT, men dette engasjerer meg veldig..

Ja, det engasjerer meg også.... Nettopp på bakgrunn av historien med Buffy. Men det er ikke akkurat lett å komme dit som førstegangshundeeier og svare vedkommende.

Jeg vet bedre nå, for å si det sånn.... Og jeg anbefaler h*n ikke til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja, det engasjerer meg også.... Nettopp på bakgrunn av historien med Buffy. Men det er ikke akkurat lett å komme dit som førstegangshundeeier og svare vedkommende.

Jeg vet bedre nå, for å si det sånn.... Og jeg anbefaler h*n ikke til noen.

Nei, det er det ikke, ikke som søttendegangs hundeeier heller om det er noen trøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en test, dette var eksprimentering, så at du valgte å eksprimentere med hunden din i en testløype med en "testleder" har ingenting med dommere eller annet utdannet testpersonell sin kompetanse å gjøre, som hundeeier sier det kanskje mer..

Så sant jeg ikke har misforstått hvem dere snakker om, så har vel vedkommende en utdannelse selv om den ikke er i NKK-regi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jobbet i forsvaret - regner med det er der han har utdannelsen sin fra?

*lime*

Terje har vært instruktør i Forsvarets hundetjeneste fra 1973 til 1999, og har ledet hundetjenesten i NATO`s Nordkommando i 19 år. Han har i flere år vært testleder ved Forsvarets hundeskole, hvor han hadde ansvaret for utvelgelse av tjenestehunder. Han har i tillegg utarbeidet flere leksjonsopplegg for utdanning av instruktører og hundeførere i Forsvaret. Terje er også instruktør, brukshunddommer og funksjonsanalysedommer i Forsvaret.. Han er også utdannet dommer og instruktør i NRH.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ingen har sagt at han ikke har utdannelse, jeg har bare poengtert at han ikke har utdannet seg i NKK regi og har derfor ikke anledning til å dømme mentaltester for privatpersoner eller hundeklubber. Han er pr i dag ikke ansatt i forsvaret, men driver som så mange andre aktører i bransjen en komersiell hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt at han ikke har utdannelse, jeg har bare poengtert at han ikke har utdannet seg i NKK regi og har derfor ikke anledning til å dømme mentaltester for privatpersoner eller hundeklubber. Han er pr i dag ikke ansatt i forsvaret, men driver som så mange andre aktører i bransjen en komersiell hundeskole.

Nå gikk du ganske hardt ut her, da:

Dette var ikke en test, dette var eksprimentering, så at du valgte å eksprimentere med hunden din i en testløype med en "testleder" har ingenting med dommere eller annet utdannet testpersonell sin kompetanse å gjøre, som hundeeier sier det kanskje mer..

Han er vel rimelig klar på at det er en uoffisiell bedømmelse, og jeg vil jo tro at flere år i Forsvarets hundetjeneste har lært han ett og annet om hunders mentalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen føler seg tråkket på tærne her, evt littegranne overkjørt, så kan man ikke hardnakket gi inntrykk av at T Østlie ikke KAN teste hund.

Man skal heller ikke påstå at alle autoriserte dommere / testledere utdannet i NKK KAN teste hund, det blir for snevert!

Jeg har vært med på test mange ganger, med forskjellige raser, dømt av forskjellige dommere, inkl i politi/ forsvar, så jeg mener å ha sett litt forskjellig dømming.

*lar meg visst engasjere i denne saken jeg og .. :rolleyes2: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Selv om noen føler seg tråkket på tærne her, evt littegranne overkjørt, så kan man ikke hardnakket gi inntrykk av at T Østlie ikke KAN teste hund.

Hvorfor i all verden kan man ikke mene det? Det er vel en subjektiv oppfattning basert på egen erfaring. Akkurat som jeg subjektivt kan si at jeg syns Geir Marring ved Oslo Hundeskole er en sirkus-mann eller Turid Rugaas er oversensitiv. Hvis det er en personlig oppfattning. Dette bør også personer som driver komersiell virksomhet tåle.

Man skal heller ikke påstå at alle autoriserte dommere / testledere utdannet i NKK KAN teste hund, det blir for snevert!

Nå er det vel så enkelt at de som er autoriserte dommere har en viss kunnskap om det de driver med. Testledere tester ikke hund. Det er en merkelig konklusjon å si at det er snevert.

Jeg har vært med på test mange ganger, med forskjellige raser, dømt av forskjellige dommere, inkl i politi/ forsvar, så jeg mener å ha sett litt forskjellig dømming.

Ja, og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min erfaring fra nevnte test og testleder er jo også at dette ikke viste MIN hund.

Desverre hørte jeg på vedkommende, og "ung og dum" som jeg var, ødela dette lenge forholdet til MIN hund, fordi jeg tok det han sa for god fisk.

Alle som kjente Buffy kunne vel skrive under på at hun ikke var særlig dominerende av seg, noe som testleder ga meg ettertrykkelig beskjed om. "Viser sterke dominans tegn" var vel uttrykkene han brukte og som står på skjemaet jeg fikk med hjem. I tilegg til at hun ikke var særlig stabil, kunne finne på å bite i pressede situasjoner osv.

Ehrm, jada. Buffy'n min det tenker jeg.

Jeg fant heldigvis etterhvert ut at fyren tok feil. At buffyn jeg kjente, fortsatt var min gode Buffy. Langt fra dominerende eller "angstbiter" eller hva man nå skal trekke ut av konklusjonene som ble sagt. Og nei, jeg drar aldri dit igjen med en hund.

Men dette ble totalt OT i tråden din, Rak. Sorry :rolleyes2:

eller, kanskje ikke... Buffy snudde seg etter hånda til TØ når han slo/kløp henne i sida. Hun åpnet ikke kjeften, så hun BET jo ikke. Men hun kastet på hodet når hun fikk vondt i sideflesket. Hun ble ikke anbefalt avlivet heldigvis....

(hadde noen tatt i meg som han tok i bikkja da, så hadde jeg gjort langt mer enn å snu hodet mitt mot der jeg fikk vondt. Jeg hadde sikkert blitt skutt på stedet. )

Edit: Og hadde han tatt i Bridie som han tok i Buffy, så hadde hun nok definitivt bitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror, Gråtass, at du er sånn type menneske som jeg ikke gidder å bruke tid og energi på. Og det var min subjektive mening. Haha :rolleyes2:

Neida, men ha en fin kveld da :whistle:

Det blir det jo ingen diskusjon utav, men det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...