Gå til innhold
Hundesonen.no

Forum for blandingshunder?


Guest Stella

Recommended Posts

Jeg lurer enkelt og greit på om det finnes noe forum for blandingshunder?

Dette er ikke fordi jeg ikke liker meg her, eller fordi det ikke er bra her. Rett og slett fordi jeg gjerne skulle fått snakket med litt mer likesinnede i blandingshunddebatten og har en del spørsmål jeg gjerne skulle fått svar på. Jeg føler jeg ikke kan lufte dette her pga de sterke negative meningene rundt blandingsavl. Noe som selvsagt er veldig leit, da jeg virkelig kunne trengt svar fra flinke folk som mange her er, samt at jeg liker meg her. Men jeg forstår dere jo.

Finnes det noe slikt forum? Helst med litt kvalitet...selv om det aner meg at det er å håpe for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg har aldri hørt om noe eget forum for folk med blandingshunder, men jeg har selv hatt (og har, selv om han strengt tatt tilhører min sambo og ikke meg) blandingshunder og har aldri følt meg ikke velkommen her. Har heller aldri følt at jeg har blitt dømt på noen måte fordi jeg har blandingshund. Tror ikke det er noen her inne som ikke liker blandingshunder, det folk vel er motstandere av er "jeg har en pen hund, du har en pen hund, skal vi lage valper?"... Men det gjelder vel ikke bare blandingsavl heller. "Jeg har schæfer, du har schæfer, skal vi lage valper?" er heller ikke automatisk en god ting...

Om det du leter etter er et sted hvor du, sammen med likesinnede, kan planlegge blandingsavl og diskutere om det er best å bruke en labrador eller en collie på en border collie for å få penest valper så er du nok kanskje på feil sted, men ellers synes jeg sonen kan brukes til det meste, jeg! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noe eget forum for folk med blandingshunder, men jeg har selv hatt (og har, selv om han strengt tatt tilhører min sambo og ikke meg) blandingshunder og har aldri følt meg ikke velkommen her. Har heller aldri følt at jeg har blitt dømt på noen måte fordi jeg har blandingshund. Tror ikke det er noen her inne som ikke liker blandingshunder, det folk vel er motstandere av er "jeg har en pen hund, du har en pen hund, skal vi lage valper?"... Men det gjelder vel ikke bare blandingsavl heller. "Jeg har schæfer, du har schæfer, skal vi lage valper?" er heller ikke automatisk en god ting...

Om det du leter etter er et sted hvor du, sammen med likesinnede, kan planlegge blandingsavl og diskutere om det er best å bruke en labrador eller en collie på en border collie for å få penest valper så er du nok kanskje på feil sted, men ellers synes jeg sonen kan brukes til det meste, jeg! :innocent:

Bare for å få klarhet i det med en gang, så er jeg sterkt imot all useriøs avl, uansett om det er blandingsavl eller raseavl. Med useriøs mener jeg avl på individer som ikke bør avles på, av gemyttmessige eller helsemessige årsaker (avlshundene skal testes for rasenes respektive sykdommer iflg avlskravene for rasene), avl uten noe klart mål annet enn økonomiske og/eller "valper er søte", og avl uten rett oppfølging av tispe og valper.

Men jeg ser ikke noe problem i bevisst blandingsavl (krysningsavl) gjort med et mål, som f.eks alaskan husky osv. Jeg kunne også tenkt meg å ta et krysningskull selv, om begge hunder oppfyller kravene jeg skrev over. Og om/når jeg gjør det hadde det vært hyggelig å kunne laget en "vi venter valper!"-tråd hvor jeg kunne få råd og hjelp osv. Men jeg frykter det ville blitt veldig mye innlegg mot blandingsavl, og få positive innlegg. Og da forsvinner gleden og poenget med en slik tråd.

Og før en slik debatt starter i denne tråden vil jeg si at jeg vet hva motstanderne mener, jeg har lest utallige slike diskusjoner. Jeg har et meget bevisst forhold til hva jeg mener om saken, og har en del kunnskap bak meningene mine. Det er ingen økonomiske grunner bak mine meninger, og om jeg syntes valper var søte og derfor ville ha kull kunne jeg paret med en raseren hann, noe jeg kommer til å gjøre senere.

Jeg er ikke interessert i en debatt rundt blandingsavl, jeg lurer enkelt og greit på om det er rom for slikt her, eller om jeg faktisk må holde slike meninger og tråder borte fra dette forumet?

Poenget er at jeg ønsker å kunne holde meg her, og bare her :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. :innocent: Og ja, tror kanskje du ville få mye negativt tilbake. Om du da ikke greide å forklare hvorfor du velger å krysse akkurat disse hundene. Men fokusen ville vel uansett blitt på "hvorfor, vi har da så mange raser" mer enn på gode råd om det du spør om...

Men uansett håper jeg jo du kan legge ut valpetråd her inne da! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshundavel er nok en brannfakkel ja, og ihvertfall av det jeg har sett kan det bli ganske opphetede diskusjoner om det. Men jeg tenker at det kommer det nok til å bli, enten du poster på et eget forum for blandingshunder, eller her. Og dette er da et hundeforum, ikke et forum bare for renrasede hunder, og det er jo flere her inne med blandinger. At de aller fleste her nok i utgangspunktet er mot blandingsavl har jeg ingen tvil om, og jeg er jeg er vel forsåvidt der jeg også, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke er fruktbart å diskutere det. Og selv om du nok vil få mer motvind her i en sånn debatt, så tenker jeg at det likevel vil bringe mer til bordet å diskutere det på et såpass variert forum som det her, hvor "alle" raser er representerte, enn på et forum for blandingshunder. Det kan være at folk på et blandingsforum vil være mer åpne for din side av saken, men jeg syns ihvertfall man tjener mer på å diskutere med folk som i utgangspunktet har en motsatt mening :innocent:

Hvis du er redd for å få tyn, så får du prøve å satse på at folk greier å diskutere på en skikkelig måte, og at forumets moderatorer greier å ta hånd om det hvis ting blir stygt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg også godt - men det er dessverre ikke til å komme ifra at dersom man gjør en eller annen kombinasjon, så vil noen spørre hvorfor. I hvertfall en blandingskombinasjon, men da spør man også med negativt fortegn allerede fra starten av.

Ulempen med slike forum som dette er jo såklart at hvemsomhelst kan lese det som skrives, og alle har fritt fram å spørre det de vil. Og så lenge det finnes endel som faktisk ikke ser en eneste formildrende omstendighet med blandingsavl så vil man aldri kunne styre en slik diskusjon den positive veien.

SÅ den eneste løsningen din er jo å bruke den renrasede med en gang. DA har du fritt spillerom her inne også og slipper endel ubehagelige spørsmål og diskusjoner, i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne og tittet på blandingshundforumet, og det var ikke særlig imponerende. Jeg vil jo ikke sitte og snakke "se så søt blandingshunden min er", jeg vil kunne få hjelp når jeg lurer på ting osv. Jeg vil kunne snakke med andre om hundene, avl av hund osv på samme måte som man gjør med rasehunder, bare at mitt kull eventuelt er et blandingskull. På samme faglige nivå altså.

SÅ den eneste løsningen din er jo å bruke den renrasede med en gang. DA har du fritt spillerom her inne også og slipper endel ubehagelige spørsmål og diskusjoner, i alle fall.

Joda, ser den. Og hadde det ikke vært sider ved den krysningen som virkelig gjør at jeg ønsker å gjøre den, ville jeg ikke vurdert det en gang. Og det er langt fra sikkert at jeg kommer til å gjøre det heller. Først skal min hund gjennom hele lista med helsesjekker. Hun skal stilles. Og om jeg blir bitt av utstillingsbasillen kan det hende jeg legger hele krysningsplanen på hylla. Og selvsagt blir hele avlsplanen lagt på hylla om ikke helsetestene blir bra. Hannen jeg vurderer å bruke er allerede helsesjekket uten anmerkninger på alle tester for hans raser (dvergpuddel/sheltie). Han går lydighet, agility og freestyle. Han er 6 år, så han er ingen unghund som ikke har gjort noe.

Men vi skal først teste, så stille og så se hvordan jeg føler det hele om noen mnd. Og det var ikke egentlig dette kullet jeg ville ta opp i denne tråden, det var hele konseptet med planlagt blandingsavl jeg lurte på.

Bare denne tråden har hjulpet meg! Og jeg har ikke blitt kjeftet på eller blitt snakket stygt til, så jeg har håp :innocent: Det hjelper å få luftet tankene sine og få konstruktive tilbakemeldinger, ikke formaninger og dømming. Jeg håper jeg kan gjøre det fremover også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å bli skikkelig nysgjerrig her Stella! Er det et nytt minirexprosjekt bare i hundevariant? :ahappy:

Haha, selv om det kanskje ikke virker sånn så forstår jeg forskjellen på hundeavl og kaninavl, og er helt inneforstått med at det ikke bare er å gå igang med noe raseprosjekt på hund, som jeg har kunnet på kanin :whistle:

Historien er lang, men kan summeres opp i at jeg i mange år har drømt om en puddel, med alle pudlens egenskaper, i merle. Jeg skulle egentlig ha søstra til denne hannen da kullet ble solgt for 6 år siden, var en venn av oss som er sheltieoppdretter som tok kullet. Men det ble ikke noe av, det var ikke helt rett tid for meg med valp da. Så jeg har fulgt denne hunden siden "han ble laget", og han er en fantastisk liten hund. Han må klippes, men har ikke krøller, mer bølget litt stri pels. Han har en del gemytt fra sheltie, men mye fra puddel også. Han er merle, med litt hvitt. Så jeg leker litt med tanken på å endelig få valp fra et slikt kull. Hannens foreldre er rasehunder som begge er avlshunder (og dermed har gode stammer og er registrerte), og dermed sjekket for alle rasens sykdommer og godkjente for avl.

Vi får se, jeg har også veldig lyst til å lære mer om raseavl og rasemiljøet, elsker jo pudler. Har allerede 4 seriøst interesserte i valp fra et slikt kull om jeg tar det, krysningskullet altså. Men alt må stemme, og jeg må føle meg klar for det først.

Sånn, da har dere hele historien :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten? Det ble jo forklart - ønske om å ha en merlefardet puddel.

Og hvorfor ikke? Det finnes jo tofargede pudler - og de er jo uvante å se men stilige, da. Ikke godkjent farge akkurat her men i andre land liker man dem jo.

Kanskje ikke en sonen-godkjent årsak til å ha valper, men riktig gjort er det jo egentlig ikke værre enn mange andre kombinasjoner som blir gjort..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hensikten? Det ble jo forklart - ønske om å ha en merlefardet puddel.

Og hvorfor ikke? Det finnes jo tofargede pudler - og de er jo uvante å se men stilige, da. Ikke godkjent farge akkurat her men i andre land liker man dem jo.

Kanskje ikke en sonen-godkjent årsak til å ha valper, men riktig gjort er det jo egentlig ikke værre enn mange andre kombinasjoner som blir gjort..

Susanne

jeez.. Det var ett enkelt spørsmål, det kom vel ikke godt nok fram i innlegget da, siden det måtte spørres om.. :innocent:

Edit: resten av innlegget ditt kan jeg ikke svare på ta ts ikke ønsket en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hensikten er å få en puddel med merlefarge?

Snevert kan du godt si at hensikten med akkurat det kullet er å få en merlefarget puddel. Og når det ikke går på bekostning av noe annet (som sagt tas kullet kun om begge foreldre møter kravene) ser jeg ikke at det er problematisk å velge avlspartner utifra en slik egenskap. Dette gjøres jo hele tiden. Jeg ser ikke noe galt i å ønske seg noe, og prøve å få det til, så lenge dette ikke går ut over noe. Og det ville ikke dette kullet gjort. Jeg har vært oppdretter i mange år (dog på kanin) og er dreven i å ta ansvar i avlen. Som du ser av mine tidligere innlegg i tråden har jeg like strenge krav til foreldredyra som ved raseavl (uten utstillingstitler, selvfølgelig), begge har kjent stamme og det er ikke aktuelt å dumpe valper til en billig penge til hvem som helst, fordi jeg ikke blir kvitt dem. Dette er ikke potensielle problemhunder (type schäferblandinger med ukjent far, gis bort på Finn), det er små, røytefrie hunder, ideelle som familiehunder. Tispa vil ikke få potensielt 11 valper, 3-5 er rasenormalen. Et slikt kull vil altså ikke gi noen negative følger, overfylle markedet med uønskede blandingshunder eller noe.

Men nå ble det jo en tråd om blandingsavl likevel :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lag tråder med det du lurer på, og hvis det blir et problem, så kan du linke til en annen tråd der man kan diskutere blandingen. Og så forklarer du bare at det er slik du vil ha det.. Jeg syns ihvertfall det er naturlig at folk stiller spørsmål ved dette. Og ved å lage den andre tråden så kan du får samlet det opp der slik at det ikke blir ot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltiedoodler med andre ord. Fint for allergikere som ønsker å drive med agility? Faktisk, så blir jeg ikke overrasket om en slik blanding vil blomstre på markedet om noen først begynner. Det er vel i alle fall rimelig sikkert at en slik type blandingsavl ikke blir godt imøtesett her, men det gjør jo ikke alle renrasede blandinger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltiedoodler med andre ord. Fint for allergikere som ønsker å drive med agility? Faktisk, så blir jeg ikke overrasket om en slik blanding vil blomstre på markedet om noen først begynner. Det er vel i alle fall rimelig sikkert at en slik type blandingsavl ikke blir godt imøtesett her, men det gjør jo ikke alle renrasede blandinger heller.

Jah, det måtte jo komme... :innocent:

Allergikere som ønsker å drive med agility har mange raser å velge mellom, og at det er individuelt hva man reagerer på når man er allergisk trenger jeg vel ikke ta for meg. Ikke ett sted har jeg nevnt -doodler, og ikke ett sted har jeg sagt jeg skal lage noen blandinger for å få igang en avl av en ny "motehund". Helt motsatt faktisk, om du hadde lest mine tidligere innlegg i tråden.

Og jeg ser gjerne at du utdyper "en slik type blandingsavl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det måtte jo komme... :innocent:

Jepp, og det må du nesten regne med når du ønsker å gjøre en blandingsparring bare for å oppnå en bestemt pelsfarge.

Allergikere som ønsker å drive med agility har mange raser å velge mellom, og at det er individuelt hva man reagerer på når man er allergisk trenger jeg vel ikke ta for meg. Ikke ett sted har jeg nevnt -doodler, og ikke ett sted har jeg sagt jeg skal lage noen blandinger for å få igang en avl av en ny "motehund". Helt motsatt faktisk, om du hadde lest mine tidligere innlegg i tråden.

Hehe du har vel ikke nevnt doodle, men det er jo en fellesbetegnelse for puddelblandinger. I så måte er dette også en doodle :whistle: At doodler slett ikke trenger å være allergivennlige er velkjent her, men "på folkemunne" markedsføres de jo som det. Nå ønsker jo du dette fordi du har møtt en så herlig hund av denne blandingen, og med flere av denne blandingen så vil flere tenke den tanken.

Og jeg ser gjerne at du utdyper "en slik type blandingsavl".

I denne sammenhengen: en blanding som kun gjøres for å oppnå en bestemt farge - som du ikke engang er garantert å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det må du nesten regne med når du ønsker å gjøre en blandingsparring bare for å oppnå en bestemt pelsfarge.

Hehe du har vel ikke nevnt doodle, men det er jo en fellesbetegnelse for puddelblandinger. I så måte er dette også en doodle :innocent: At doodler slett ikke trenger å være allergivennlige er velkjent her, men "på folkemunne" markedsføres de jo som det. Nå ønsker jo du dette fordi du har møtt en så herlig hund av denne blandingen, og med flere av denne blandingen så vil flere tenke den tanken.

I denne sammenhengen: en blanding som kun gjøres for å oppnå en bestemt farge - som du ikke engang er garantert å få.

Jada, ser at du selvsagt må gripe fatt i de halmstråene du finner... Om du hadde lest hva jeg skriver er ikke dette noen fargeavl med kun farge som teller, jeg skrev tidligere "..når dette ikke går på bekostning av noe annet". Og dette er det samme som gjøres i raseavl hele tiden! Man avler for slikt og slikt pigment, for slik og slik pels, for slike og slike tegninger. Hvorfor er det greit så lenge det er raseavl, men om noen skulle være så dum å ønske å gjøre dette i en krysning så er det totalt forkastelig? Skulle jeg paret tispa mi med samme rase ville jeg ha brukt en brun hann, for å få brune valper. Er det også feil?

Jeg er egentlig ikke interessert i å forsvare mine meninger i denne tråden, jeg er klar på hva jeg mener og har ingen problemer med å mene akkurat det. Det er så mye syk raseavl at om "de får lov" er det ingen som kan si at hva jeg gjør er så forferdelig. Og, for siste gang, det er ikke snakk om noen start av nytt raseprosjekt, motehunder eller noe, det er snakk om muligens å ta ett kull, fordi jeg selv ønsker valp fra den kombinasjonen.

Jaja, litt spennende ble det jo i dag :whistle:

Raksha: Merle er et intermediært (heterozygote blir merle, homozygote blir "mer" merle) gen, og siden hannen er heterozygot er det 50% sjanse til merle på hver valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysjerrighet må jeg få spørre, hvordan "eligibiliteten" av en blandingshund på bakgrunn av dette ville blitt mottatt:

(Rest assured, dette er en "utopisk" tanke - en tanke som ikke slipper ut av tegnebordsfasen)

Jeg elsker rasen min. Men det er jo ikke til å unngå å se at kroppen er litt dysfunksjonell i forhold til det jeg ønsker meg av turbruk. Derfor kunne jeg godt tenkt meg en slags blanding av samojed og labrador, evt. noe annet huskyliknende og labrador. En mer brukanes kropp med gemyttet til labradoren. En hund som kan trekke meg og pulk på vinteren, bære kløv på sommeren - uten at man skal være bekymret for kroppen. En hund som allikevel ikke er utpreget spisshund, men som har mye av retrievergemyttet i behold. Siden labrador og samojed på mange felter deler gemytt, ville denne blandingen med god sannsynlighet (men ingen ting er sikkert...) kommet nært det jeg (og andre) ønsker meg/seg.

(EDIT: Siden samojed er så nært det jeg ønsker meg blir det ganske sannsynlig en samojed i framtiden en gang. Men det blir langt i framtiden :innocent: Men drømmen om en labradorsamojed vil alltid være der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ser at du selvsagt må gripe fatt i de halmstråene du finner... Om du hadde lest hva jeg skriver er ikke dette noen fargeavl med kun farge som teller, jeg skrev tidligere "..når dette ikke går på bekostning av noe annet". Og dette er det samme som gjøres i raseavl hele tiden! Man avler for slikt og slikt pigment, for slik og slik pels, for slike og slike tegninger. Hvorfor er det greit så lenge det er raseavl, men om noen skulle være så dum å ønske å gjøre dette i en krysning så er det totalt forkastelig? Skulle jeg paret tispa mi med samme rase ville jeg ha brukt en brun hann, for å få brune valper. Er det også feil?

Halmstrå faktisk :innocent: Jeg forsvarer ikke uetisk raseavl heller jeg, om du tror det. I mine øyne så avler man for å forbedre en rase og/eller for et formål. Går ut i fra at du ikke ville brukt en hvilken som helst brun puddel som var frisk, men en som også matchet tispa di for å få et best mulig resultat? Godt planlagt raseavl gir en forutsigbarhet som er mye større enn ved blandingsavl - samme hvor godt planlagt denne blandingsavlen er. Andre doodleoppdrettere har vel vist at det hverken er forutsigbart med tanke på farge, pelstype, helse eller gemytt.

Jeg er egentlig ikke interessert i å forsvare mine meninger i denne tråden, jeg er klar på hva jeg mener og har ingen problemer med å mene akkurat det. Det er så mye syk raseavl at om "de får lov" er det ingen som kan si at hva jeg gjør er så forferdelig. Og, for siste gang, det er ikke snakk om noen start av nytt raseprosjekt, motehunder eller noe, det er snakk om muligens å ta ett kull, fordi jeg selv ønsker valp fra den kombinasjonen.

Two wrongs don't make one right - at det finnes dårlig raseavl er ingen unnskyldning for planlagt blandingsavl etter mitt syn i alle fall.

Raksha: Merle er et intermediært (heterozygote blir merle, homozygote blir "mer" merle) gen, og siden hannen er heterozygot er det 50% sjanse til merle på hver valp

Med andre ord - det er 50% mulighet for at ingen av valpene blir merle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halmstrå faktisk :innocent: Jeg forsvarer ikke uetisk raseavl heller jeg, om du tror det. I mine øyne så avler man for å forbedre en rase og/eller for et formål. Går ut i fra at du ikke ville brukt en hvilken som helst brun puddel som var frisk, men en som også matchet tispa di for å få et best mulig resultat? Godt planlagt raseavl gir en forutsigbarhet som er mye større enn ved blandingsavl - samme hvor godt planlagt denne blandingsavlen er. Andre doodleoppdrettere har vel vist at det hverken er forutsigbart med tanke på farge, pelstype, helse eller gemytt.

Med andre ord - det er 50% mulighet for at ingen av valpene blir merle..

Jeg vil helst slippe å bli kalt doodleoppdretter, det er ikke det jeg er, og det er ikke formålet med dette, eventuelle, kullet. Det er ikke en gang snakk om noen avl (i den mening at det er noen mengde), det er snakk om ett kull.

Ja, jeg ville valgt en brun hann som jeg synes var bra. På samme måte som at jeg synes denne blandingshannen er bra. Hadde han ikke vært bra hadde jeg ikke engang vurdert det. Det er ikke sånn at jeg først bestemte meg for at jeg ville finne en puddelblandingshann i merle å pare hunden min med, og tok den første og beste. Ønsket om kullet kom etter jeg lærte å kjenne denne hannen, nettopp fordi han er en bra hund.

Når det gjelder kvalitetene til de eventuelle valpene i kullet har jeg ikke sagt noe om hva de kommer til å bli, og ingen kommer til å markedsføres som doodlene har blitt. Jeg selger ikke kaniner for noe de ikke er, og kommer ikke til å selge valper på den måten heller, uansett rase eller blanding.

Nei, det er 50% sjanse for at hver valp blir merle. Består kullet av en valp er din påstand rett. Men består kullet av flere valper øker sjansen for at en valp blir merle. Og at det ikke er garantert at man får det man ønsker i et kull gjelder likefullt for raseavl. Dette er ingen Bertamaskin. Og det er det som gjør avl så spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst slippe å bli kalt doodleoppdretter, det er ikke det jeg er, og det er ikke formålet med dette, eventuelle, kullet. Det er ikke en gang snakk om noen avl (i den mening at det er noen mengde), det er snakk om ett kull.

Om man avler hund så er man oppdretter. En blanding av en sheltie og puddel er en sheltidoodle. Beklager..

Ja, jeg ville valgt en brun hann som jeg synes var bra. På samme måte som at jeg synes denne blandingshannen er bra. Hadde han ikke vært bra hadde jeg ikke engang vurdert det. Det er ikke sånn at jeg først bestemte meg for at jeg ville finne en puddelblandingshann i merle å pare hunden min med, og tok den første og beste. Ønsket om kullet kom etter jeg lærte å kjenne denne hannen, nettopp fordi han er en bra hund.

Men det er like fullt en sheltidoodle - som er navnet blandingen har hos Designer Dogs Kennel Club..

Fine designerhunden:

SheltidoodleKeekoheyyou.jpg

Nei, det er 50% sjanse for at hver valp blir merle. Består kullet av en valp er din påstand rett. Men består kullet av flere valper øker sjansen for at en valp blir merle. Og at det ikke er garantert at man får det man ønsker i et kull gjelder likefullt for raseavl. Dette er ingen Bertamaskin. Og det er det som gjør avl så spennende.

Jada, men det er også 50% sjanse for at ingen blir merle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt å hatt en black&tan whippet,eller en blue merle whippet for den del,men det kunne ikke falle meg inn å mikse og trikse for å få ei bikkje med riktig farge...Hvorfor kan du ikke heller bruke energien din på å finne en hund med et gemytt som passer deg som hånd i hanske istedenfor å være så opphengt i at den skal ha rett farge??

Jeg forstår det ikke jeg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...