Gå til innhold
Hundesonen.no

Langdistanseløper (boxer) Og sprinter ( saluki) --->skader?


KristinR

Recommended Posts

Jeg har nå hatt salukijenta min siden forrige søndag. Hun er 4 mnd. En ting jeg ikke har tenkt på før jeg fikk henne men som jeg nå lurer på er om boxeren min kan ta skade av å holde følge med salukien på tur. De siste par dagene har jeg hatt de med på et jorde. Salukijenta viser allerede takter til at hun løper djevelsk raskt og kan ta noen syke vendinger. Boxertispa mi henger med så godt hun kan. Samboeren min mener at boxeren kommer til å skade seg (knær etc) ved å holde følge med henne. Det blir som om du lar en langdistanseløper trene sammen med en sprinter. Langdistanseløperen vil garantert skade seg. De har ulik type muskler blant annet.

Jeg forstår at jeg bør være flink med oppvarming og nedtrapping før de løper løs. Men kan det virkelig være skadelig og bør jeg ikke la de være løs samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at jeg har samme type hunder som du nevner. Dobberen er lik boxerer, og er mer utholden. Greyhounden er jo lik alle mynder, og er sprinter. Jeg fikk beskjed om å ikke la valpen løpe løs med voksne hunder, før han ble rundt om 7 mnd. Dette fordi de ikke eier begrensninger og har fornuften i behold. Har vært tilfeller at valper har dødd pga kræsj ved følge av voksne hunder. Det er heller ikke bra for ledd med overdrivelse av aktivitet, noe det kan bli når de presser seg unødig ved å prøve å holde følge.

Så Nitro har ikke fått løpe løs med eldre, kjappe hunder før han ble over halvåret. Harn var vissnok i en spesiell situasjon pga beinbruddet som gjorde at han ble satt ut i mange måneder. Men hadde han vært frisk, hadde jeg alikevel vært litt obs på dette.

Vi var blandt annet på tur med hundeklubben og han løp løs sammen med whippeter og pointer og vorster. Han bare løp og løp og løp hele tiden, rundt om kring, og etterpå ble han helt utroooolig stiv og støl. Han klarte nesten ikke å gå ut av bilen og opp til huset. Har aldri opplevd noe slikt før, og det tyder på at han har brukt mye mer krefter enn han egentlig har klart. Han var såå opptatt av å følge etter de andre hundene (speiellt fuglehundene)

Etterhvert som han har blitt eldre løper han med alle hunder. Du spør om den andre hunden, og slik jeg ser det, er det ingen fare når hunden er utvokst og i bra form ellers. De fleste hunder har noenlunde fornuft som gjør at når de er slitne, gir de opp. Dobberen løper etter alt hun makter etter Nitro, men hun henger jo alltid noen meter etter. Hun løper slik noen gode runder, før hun gir opp og gjør andre ting. Nitro får tulltak iblandt og raser rundt i store sirkler, alt han makter, og der har Chanti lært seg å bare gi opp før hun prøver seg. :ahappy: Så tror de vil lære seg at det ikke er vits. Kanskje i begynnelsen prøver de å løpe etter, og de har jo sitt maxtempo. Noen ganger bytter de på å være fremst og bakers, og så herjer de masse i lek og bryter og styrer.

Så lenge boxeren din er i god fysisk form, og du varmer opp og avkjøler etterpå ville jeg latt hundene styre i sitt tempo. Jeg ville heller vært mer obs på valpen jeg. Som sagt har jeg sett at de kan bruke mer krefter enn de egentlig har.. Da er det best å la dem leke på mindre områder (hage feks) og la hunden leke med hunder som er treigere enn henne, så hun ikke må ta i så mye for å nå igjen store raske hunder. :innocent: Meninger er at de skal vokse og utvikle seg i sitt eget tempo, ikke påvirket av voksne hunder som presser dem unødig. :whistle: (selv om det kan se ut som at mynden har overtaket )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Foreløpig har ikke Lady løpt raskere enn Lykke. Når hun tar igjen Lykke så bråsnur Lykke og da kommer Lady tilbake til meg. Men ser jo at hun er veldig mye kjappere i vendingene enn Lykke er.

Skal ikke slippe henne med andre voksne hunder før hun er eldre. Og har jo tenkt nå når hun er blitt tryggere å ta kun henne med på tur, iallefall annenhver dag. Og da vil jeg tro hun løper i mer sitt eget tempo når det ikke er andre hunder til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...