Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan komme i kontakt med oppdretter

AnkiogBonita

Recommended Posts

Det siste året har jeg brukt mye tid på å velge rase på hund nummer to. Har sett på flere ulike raser jeg kunne tenkt meg, og no har jeg endelig blitt sikker i mitt valg av rase.

Og nå kommer det store spørsmålet: Hvordan komme i kontakt med oppdretter?

Er det best å ringe eller å sende en mail?

Jeg er ikke særlig glad i å prate i telefonen med folk jeg ikke kjenner, og kan dessverre raskt bli både nervøs og en klondrian når jeg skal få frem hvem jeg er og hva jeg vil frem til :icon_redface: .

Ved en mail kan man sitte i ro og mak skrive om seg selv, og hva man ønsker når det kommer til hunden. I tillegg kan man få ned spørsmål på ting man lurer på.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem i og med at det er viktig at oppdretter får et bra inntrykk av meg som en eventuell valpekjøper. For jeg har inntrykk av at førstekontakt med valpekjøper avgjør om oppdretter vurderer å holde kontakt.

Jeg fikk Bonita gjennom omplassering da hun var 2 mnd, og har derfor ikke kj;pt hund hos en oppdretter f;r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kennel assistent så ser jeg at vi helt klart får mest mail fra folk som ønsker å kjøpe valp fra oss. Det greit å starte med mail, men de fleste oppdrettere vil på et eller annet punkt ønske å snakke med deg personlig,fordi det er lettere å luke ut uaktuelle valpekjøpere på den måten. Man kan skrive mye fint om seg selv på mail, uten at det nødvendigvis er slik, og man har også mulighet for å lyve og holde på en løgn på en annen måte en hvis man snakker med oppdretter på telefon, eller treffer vedkommende.

Send en mail du, men forbered deg på at oppdretter helt sikkert ønsker å snakke med deg personlig før h*n setter deg opp på liste :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sende en prestentasjon på mail, og etter at jeg har fått svar, spør jeg om jeg kan slå på tråden og avtaler et tidspunkt. Jeg mener at man må snakke med noen på telefon på et eller annet tidspunkt uansett i en slik prosess, så det er bare å kaste seg ut i det. Bedre å få det overstått fort. De flese er trivelige å snakke med, og hvis man har et ark med spørsmål skrevet ned på, så går praten av seg selv.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart man må belage seg på å snakke med oppdretter også:angry: Det jeg gjorde var å sende en mail, for å i det hele tatt å høre om det var noen valper igjen, og om det var en sortprikket hanne, og det var det. Jeg skrev bare kort om meg selv, også skrev jeg at om det i det hele tatt ble aktuelt å ta dette videre (ikke ordlyden jeg brukte da), så kunne jeg fortelle mer om meg selv og sånn. Etter mailen ble det telefonsamtale og besøk :lol: og Casper :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :angry:

Er verst å ta kontakt syns jeg :icon_redface: Men når man først har fått presentert seg så går det meste seg til :lol:

I kveld blir det kladding av mail ser det ut til, og kanskje får man tilbakemelding i løpet av de nærmeste to ukene.

Er ikke snakk om valpekjøp før om enda et års tid, men er vel en fordel å bli kjent med oppdretter i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva en oppdretter foretrekker, men jeg som valpekjøper foretrekker å sende mail først. Og det er av samme grunner som du beskriver. Jeg hater å ta opp tlf og ringe til fremmede, og samtalen føles fort for meg som om den er unaturlig, jeg glemmer det jeg skulle ha sagt, og det jeg skulle ha spurt om.

I en mail til oppdretter begynner jeg kort å fortelle om meg og mitt. Så slenger jeg ut noen spørsmål jeg ønsker å få svar på, og får også med hva mine planer for kommende valp er.

Er nesten litt standard mail om jeg skal spørre en oppdretter om noe (selvom jeg bare er nysgjerrig). Og det virker som om det fleste er fornøyd med det, og har fått svar på nesten alle mailer jeg har sendt.

Så skader ikke å sende mail, svarer dem ikke innen en uke eller noe så bør man prøve å ringe. Ha spm klare (jeg skriver ofte ned det jeg vil få frem i en samtale, rett og slett fordi jeg blir så nervøs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tips er notert ned. Har fått skrevet en kladd på mail nå :lol: Skal få sendt den i starten av neste uke :wub:

Hvor mange oppdrettere er det vanlig å ta kontakt med når man er på utkikk etter valp? Det er 4 oppdrettere jeg kunne tenkt meg å tatt kontakt med. Har blitt anbefalt disse av flere valpekjøpere jeg har snakket med som har denne rasen. Vil være litt kresen i og med at dette er en forholdsvis ny rase her i Norge, og populariteten etter rasen har bidratt til at det avles mere på den.

Dette blir spennende :lol: Kan hende det blir en valp på Bonita og meg i løpet av de neste to årene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har godt inntrykk av alle de hundene jeg har sett fra disse 4 oppdretterne. Både gemyttmessig og helsemessig virker å være bra :wub: Men det er 2 oppdrettere som skiller seg ut fra de to andre med tanke på å være interessert i å stille opp for valpekjøperne dersom det skulle være behov for det. Har ingenting å si på de hundene jeg har hatt med å gjøre fra disse 4 oppdretterne.

Dette blir ei spennende tid fremover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...