Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter denne fargen?


Blondiemamma

Recommended Posts

Mener det er Particolor eller Irish spotting/mantle. Husker ikke helt, lenge siden jeg var inni salukifargene :angry:

Vet ikke hva de heter på norsk da :lol:

Edit: Particolor Rød/hvit tror jeg salukien på bildet ditt er. Ligner ivertfall fargen på denne: http://saluki-norway.com/arkiv/importer/badavie_halfway_to_heaven.html :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke pigmentflekker/fregner har noe eget navn blant salukifargene. Antar at det er med salukien som en del andre mynderaser, at det finnes litt ulike betegnelser på samme farge. Fargene anses som regel ikke som særlig viktige. Den eneste fargen jeg vet det har vært kontroverser om på saluki er brindle.

Her er en fin oversikt over en del salukifarger (mulig det finnes flere kombinasjoner og varianter):

http://www.saluki.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette blue merle? :wub: Syns ihvertfall den kledde den fargen veldig bra! Og med blått øye også, ser det ut som. FIIIIIN!

Visst er den merle - derfor tror jeg egentlig det er en lurcher (dog med mye greyhound i seg). Du har ikke link til siden du fant bildet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva den heter på norsk? Er fargen vanlig?

11046_101282396561887_100000403804848_31121_1966991_n.jpg

Particolor hvit/rød og det er en vanlig farge :) Dog har vi hittil ikke være overbesalukiet av parti-fargene de siste årene, men det virker som de er på g.. igjen nå.

Mener det er Particolor eller Irish spotting/mantle.

Irish mark er hvis hunden har en krave liksom :wub:

Jeg har en fantastisk flott link et sted som virkelig viser de forskjellige fargene og kombinasjonene, men hvor pokker har jeg gjort av den :lol:

Tror ikke pigmentflekker/fregner har noe eget navn blant salukifargene. Antar at det er med salukien som en del andre mynderaser, at det finnes litt ulike betegnelser på samme farge. Fargene anses som regel ikke som særlig viktige. Den eneste fargen jeg vet det har vært kontroverser om på saluki er brindle.

Nei, pigmentflekker har ikke eget navn, men flekker/fregner kan ha noe å si hvorvidt hunden er enten fx black/tan eller tricolor.

Og kontroverser om brindle ja. Den er tillatt, men ikke ønsket. Tøys spør du meg, det er en farge som er helt ok fra salukiens opprinnelsesland, men noen kloke hoder her i vesten har funnet ut at det er feil. Har selv sett den og den var vakker som tusan.

Jaggu er det mye fine farger på salukiene... Bare sett de mest "vanlige" jeg :lol: Fant denne fine jenta også da jeg var inne å så på hjemmesiden til valpen til Kristin..

Xass Farah Elaheh:

P6202052.JPG

P6202006.JPG

(Bildene er hentet fra alwathbasaluki.com)

Saluki har et fargespekter som selv de mest garva kan gå seg vill i :)

Og denne frøkna her er en av to sjoko i dette kullet og faktisk er hun halvsøster til Ida's Kajsa, de har samme pappa. I Kajsa's kull kom det også to sjoko glatte :lol:

Bardmand: jeg tenkte også lurcher da jeg så bildet, men nå er jeg heller ikke mye inne i Grey farger da.... Tenkte også bittelitt Polsk, men der har jeg kanskje bommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tenker lurcher når jeg ser en merle mynde/"mynde", er at man ofte blander collie-typer inn i lurchere (for arbeidsmoral og lydhørhet ...). Har aldri sett bilder av renrasete, merle greyhounds, men en hel del av merle lurchere med collie-bakgrunn. Har heller aldri sett bilder av merle polakker, men er enig i at hode og det lille man ser av typen ellers kan være snarlik en polakk. For øvrig må man huske på at det ikke akkurat er utstillingsgreyhounds som brukes i lurcheravlen, så de kan se litt hvordan som helst ut, sikkert også som polakker. At jeg aldri har hørt om eller sett renrasete merle mynder betyr selvsagt ikke at det ikke finnes, men jeg tviler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke akkurat noen vanlig grey farge, derfor den fikk min oppmerksomhet. Skal høre med eieren om det er en blanding hun har. Tenkte litt tanken om at det kunne ha oppstått noen slags feilfarge i et kull eller noe, men det må vel visse regler til for at det skal bli merle uansett.. (er ikke så inne på det der :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige farger :wub:

Nå er dette Greyhound da, men jeg har aldri sett en slik farge på en før:

link til bilde

Er ikke dette blue merle? :lol: Syns ihvertfall den kledde den fargen veldig bra! Og med blått øye også, ser det ut som. FIIIIIN!

Den var fiiin :lol: Jeg er jo ikke svak for blåeøyne i det hele tatt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om fargene på saluki og de kan virkelig være i utrolig mange farger. Selv syns jeg mi er litt spesiell som er så utrolig dyp rød. De fleste som er røde har litt "gråere" partier på beina og snuten blant annet.

Oppdretteren min hadde en korthåret som nesten så ut som en korthåret tricolour collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jane. Ja jeg har visst det:-) Har alltid vært så fasinert av de. Når jeg da fant en oppdretter som virket seriøs g i tillegg hadde ei nydelig rød snuppe til salgs, ja så slo jeg til.

Hun er veldig ulik Lykke både i oppførsel og utseende. Men samtidig så går de godt sammen. Hun begynner å bli husvarm og kan være virkelig vilter i flekkene. Det eneste de har til felles er at de er korthåret og rød på farge, hi hi:)

Foreløpig syns jeg Lykke og Lady komplimenterer hverandre godt. Og så er det ufattelig spennende å bli ordentlig kjent med en ny rase. Rett og slett godt med litt forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilde av henne nå og var er vakker! :innocent:

Kan tenke meg det er en forandring fra Boxer ja, men sikkert artig å prøve noe annet også. Hyggelig å høre at jentene dine går godt sammen også, de var jo bare herlige der de lå i sofaen på bilde, blir spennende å høre hvordan livet blir nå med Mynde og Boxer i hus :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...