Gå til innhold
Hundesonen.no

Spansk og portugisisk vannhund


HeraHiromi

Recommended Posts

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Takk for flott svar :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Jeg tror Maria mente at de spanske var mer reserverte enn portisene? Det er en oppfatning jeg har også. Jeg har også inntrykk av at spansk vannhund generelt har et mer krevende temperament enn portisene(?).

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Jeg syns også at det er veldig vanskelig å se forskjell på lagotto og sp. vannhund. Størrelsen på de to rasene er omtrent den samme iflg standardene. Begge rasene klippes ned med jevne mellomrom, så pelslengden er kanskje heller ingen indikator. Men én forskjell er i hvertfall at lagotto ikke finnes i svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at portis, i mine øyne, er mindre reservert mot fremmede og enklere å ha med å gjøre enn de spanske på mange måter. Min personlige mening igjen, selvsagt! Jeg innbiller meg og at de spanske har noe mer jaktinnstinkt jevnt over, men har sett portiser som jakter som bare det,så det er nok heller ingen regel.

Det er ganske stor forskjell på utseendet til spansk vannhund og lagotto synes nå jeg. Men uten utstillingsfrisyre kan jeg gost skjønne at folk forveksler dem. Lagottoen er mer høyreist og mer kvadratisk igjen. De spanske skal forøvrig opprinnelig ha dreads i pelsen, lagotto skal ha golfballhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de spanske er løsmunnede deler jeg inntrykket av. Har ukentlig kontakt med 3 hunder fra 3 forskjellige linjer fra forskjellige land (!) - alle er veldig ivrig på bjeffingen :frantics:

Og å se forskjell på lagotto og spansk vannhund er slettes ikke noe vanskelig, bare man er "vant" med å se dem. Snute/hodeformen er veldig annerledes synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...