Gå til innhold
Hundesonen.no

Haff, virus også nå...


PsychoLynx

Recommended Posts

Jada, det strømer på om dagen. I går kom det inn en mail fra UPS (United Parcel Service), og siden jeg savner en pakke fra USA, så ble jeg jo nysgjerrig. Her stod det at pakken ikke kunne bli levert på døra hos meg, fordi adressen var feil og at jeg måtte hente den på posthuset. Utleveringslapp var vedlagt. I en ZIP fil....

Jeg tenkte "nei, ikke pokker, dette er lureri. De sender ikke sånn i ZIP filer, og vil posten meg noe så kommer det en lapp fra dem".

Men, så satt min ( :) ikke fullt så oppdaterte) samboer ved siden av meg. "Zip fil sa du? Jammen, det pleier da å stå det på mailene jeg får fra UPS. (og han bestiller en del som blir levert fra dem) Jeg åpner de nå bare jeg, aldri noe problem det".

Og etter å ha diskutert litt frem og tilbake og han var "HELT SIKKER", så åpnet dumme meg zip filen...

syns det var rart jeg måtte godkjenne så mye, og da jeg hadde godkjent nok, så tenkte jeg "NEI! DETTE er ikke rett". Men sannsynligvis var det da forsent....

Merket jo ikke noe på pc'n, men for sikkerhetsskyld kjørte jeg AVG Anti-Virus Free som jeg har liggende på maskina.

Den fant først 59 infekted files.. "Virus identified Win32/Cryptor". Jeg slettet disse, og fikk beskjed om å restarte pc'n. Da satte jeg igang virussøk på nytt, og da jeg stod opp idag hadde den funnet 39 til av det samme. Fjernet disse, ble advart om at systemet kunne kræsje når jeg fjernet det osv, restartet maskina, og har satt igang nytt søk nå.

Og hittil har den altså igjen oppdaget 39... (noe jeg mistenker er de samme som i natt).

Åssen blir jeg kvitt dette? ER det farlig? Eller ikke?

Hjelp en panikkartet sjel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen blir jeg kvitt dette? ER det farlig? Eller ikke?

Hjelp en panikkartet sjel? :)

Det er en "trojaner" - og ja den kan være farlig ut fra det jeg har skummet over på nettet.

Ta et googlesøk på Win32/Cryptor så får du opp informasjon i bøtter og spann om viruset og hvordan det evt kan fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhuuuu, jeg får det ikke vekk :icon_redface:

Har forsøkt et program som det stod tipset om, men det dukker fortsatt opp igjen i AVG. Har forsøkt å følge step by step guider, men der finner jeg aldri det som det står jeg skal finne.

Buhuuu :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhuuuu, jeg får det ikke vekk :icon_redface:

Har forsøkt et program som det stod tipset om, men det dukker fortsatt opp igjen i AVG. Har forsøkt å følge step by step guider, men der finner jeg aldri det som det står jeg skal finne.

Buhuuu :angry:

Prøv det som Breton nevner, start PC'n i sikker modus og prøv derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøre f-secure. Har fått fjernet Trojan virus med den sjøl. :icon_redface:

www.f-secure.com > Security > Security Lab > Tools & Services > Online Scanner

Direkte link til online scanner:

Min link

Edit: Viktig å endre passord på Hotmail etc sånn at ikke viruset kommer inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formater hele pc'en. :icon_redface:

Tror det blir løsningen ja....

Prøv det som Breton nevner, start PC'n i sikker modus og prøv derfra.

Hahaha, og det tror du jeg får til??? :angry:

Nei, sorry... Når jeg hører "sikkermodus" så skvetter jeg automatisk 2 m unna pc'n jeg. For ingenting er særlig sikkert med meg i den modusen :lol:

Men, lite ekstra spørsmål her... Om jeg kobler til feks Iphone eller ekstern harddisk nå... vil dette dusteviruset krype over der sånn helt uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe mer om hva jeg skal gjøre om jeg kommer meg inn der heller liksom, så.... :icon_redface: Må nok bare vente til noen kan hjelpe meg :angry: Og jeg vil ha igang iphonen nå!! Og ikke har jeg bil så jeg kommer meg noe sted heller. Møkkadag.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo ikke lang tid å formatere pc'en, og da kan du koble til iphonen med god samvittighet etterpå. :icon_redface:

Bare putt i OS'et og formater. :angry:

Husk å lagre alt viktig på ekstern harddisk først. :lol: (ikke programmer, men bilder etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke operativsystem til pc'en? Er det bærbar du har?

Hater når de selger bærbare med OS allerede på pc'en, kunne de ikke bare gitt med en CD så man kunne tatt en ren formatering av pc'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til senere: du bør splitte harddisken, dvs lage en del som heter feks G, og så legger du kun bilder/personlige filer der, og programmer osv i C. Når du da skal formatere, formaterer du kun C, og bildene/personlige filer, ligger trygt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i verden bor du hen da? Jeg har en ekssamboer (som jeg fortsatt bor med) som er IT konsulent, og han sitter støtt og stadig og hjelper familien med å få vekk virus. Så jeg kan jo høre om han enten kan ta turen, evt om det lar seg gjøre via fjernstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til senere: du bør splitte harddisken, dvs lage en del som heter feks G, og så legger du kun bilder/personlige filer der, og programmer osv i C. Når du da skal formatere, formaterer du kun C, og bildene/personlige filer, ligger trygt. :lol:

Har alle bilder og dokumenter liggende å ekstern harddisk i tilegg, så det er ikke så store problemet :frantics:

Hvor i verden bor du hen da? Jeg har en ekssamboer (som jeg fortsatt bor med) som er IT konsulent, og han sitter støtt og stadig og hjelper familien med å få vekk virus. Så jeg kan jo høre om han enten kan ta turen, evt om det lar seg gjøre via fjernstøtte.

Fått ordnet ting idag. Er bare noen småting igjen som jeg ikke er helt fornøyd med nå. Legger ut en ny tråd om det je :frantics:

Ellers holder jeg til på Toten, 1 mil fra Gjøvik, så hadde jo blitt et stykke unna dere :) Men ellers takk! :wub:

Jeg trengte ikke cd for å formatere pc.

Hum, trengte visst det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...