Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund fra Sverige

Schanto

Recommended Posts

Skrevet

Jeg tok buss da jeg hentet valpen min forrige helg i Sverige. Da vi kom til grensestasjonen var det ingen tollere på stasjonen slik jeg kunne se. Det så mørkt ut og bussen kjørte nå bare videre.

Jeg er en rimelig ærlig person, men ikke om jeg blir i ettertid å ta kontakt for å betale momsen.

Skrevet

No har eg snakka med en oppdretter i Sverige, og han seier at det er slutt på å betale moms når man passerer grensen.

Er fritt nå, var før man måtte betale...

Hvis du forholder deg til det og blir stoppet kan du bli overrasket over prisen..

Da er det nemlig hele varens verdi, mva og straffemoms, i tillegg til eventuelle bøter om de er virkelig morsomme.

Skrevet

Jeg tok buss da jeg hentet valpen min forrige helg i Sverige. Da vi kom til grensestasjonen var det ingen tollere på stasjonen slik jeg kunne se. Det så mørkt ut og bussen kjørte nå bare videre.

Jeg er en rimelig ærlig person, men ikke om jeg blir i ettertid å ta kontakt for å betale momsen.

Det er din plikt å sørge for at du passerer grensen på en betjent tollstasjon.

Skrevet

Vi skal hente valp i Sverige om en mnd tid.. men må si jeg ikke hadde tenkt på tollen. Ikke at det er noe problem å komme over det nå, noen ekstra tusenlapper er ikke stress sånn sett..'

Men jeg skjønte ikke dette opplegget helt :D Og ja, jeg har lest postene grundig og flere ganger, men jeg ble bare forvirra. Hunden vi skal hente koster 11 000 svenske kroner. Blir det da 2 500 i mva? Og er det snakk om svenske eller norske? Og hvis vi feks tar tog, åssen gjør vi det da med toll? :lol: Og hva er dette med tidsperspektivet på hvor lenge man har vært der osv? ;) Og ja, jeg suger bigtime i matte, så jeg må som regel ha inn med t-skje.. ;)

Håper uansett noen kan forklare dette :D

Skrevet

Enkelt fortalt ang. disse timene...

Hvis man reiser til Sverige for å handle ("Harry") får man ha med seg varer til en verdi av 3000,- UTEN å betale moms for det. Hvis du handler for 5000,-, og er lovlydig og stopper i tollen, må du betale 1250,- i moms (25% AV 50000,-)

Hvis man er på en liten ferie (dvs. er ute av Norges land i over 24 timer) får man ha med seg varer til en verdi av opp til 6000,-. En valp på 11.000,- vil da koste 2750,- i moms.

Den tredje løsningen er å få valpen tilsendt - noe som vel kanskje er mer vanlig hvis valpen kommer fra steder lengre vekk (USA, Australia, England). Her kommer momsen på enhver verdi over 200,- (!) kroner. Denne summen har vært den samme i flere 10-år. En meget omdiskutert sum. med tanke på hvor enkelt det har blitt å bestille fra nettet.

Men tilbake til sverige og tog.. Verdien av hunden er i svenske penger, og momsen er 25% av verdien. Men siden det er det norske tollvesenet om krever inn dette, vil de selvsagt regne om dette til norske kroner.

Hvordan tollkontroll fungerer på tog vet jeg ikke noe særlig om. Men de MÅ jo ha en eller annen form for toller som man kan få tak i?? Folk kan jo ville tollbehandle hva som helst, liksom - ha med smuglervarer i bøtter og lass...

Susanne

Skrevet

SusanneL: Tusen takk, nå skjønte jeg hvertfall den biten :blink:

Så da får jeg evt ringe togselskap og/eller toll å høre åssen det skjer hvis vi tar tog :thumbs:

For vi vil for alt i verden betale mva! Vil ikke "smugle" inn lillegull heller, ting skal skje ærlig og ordentlig!

Skrevet

Så da får jeg evt ringe togselskap og/eller toll å høre åssen det skjer hvis vi tar tog :thumbs:

Passerer du en grense uten tollsted (som de fleste togstasjoner eller busstasjoenr) så ringer du ditt tollsted og forhåndsvarsler før grensepassering, og avtaler når du kommer og gjør opp for deg. Dette er du pliktig å gjøre.

Det er ikke noe poeng å ta kontakt med tog/ferge/buss/fly -selskap. De sitter ikke på regelverket, og tipper veldig ofte på svaret.

Skrevet

JeanetteH: Ok, tusen takk for svar. Da vet vi det hvis det blir tog! Er litt for ærlig og samvittighetsfull, så kommer ikke til å klare å ikke betale mva :blink: Så da blir det tlf til toll etterhvert også da :thumbs:

Skrevet

Min hund er fra Sverige!

vi gjorde det så enkelt at vi rett og slett dro til sverige

selv. pappa dro, og fikk overlevert hunden i et bur.

også hadde han bare buret mellom bena.. det går jo så klart

bare å kjøre fra og til sverige også da!

Skrevet

Pan: Trodde Pan var tatt inn i Norge uten moms også jeg, men...???

Luuuucy, you got some 'splainin to dooooo! :thumbs:

Guest Gråtass
Skrevet

Min hund er fra Sverige!

vi gjorde det så enkelt at vi rett og slett dro til sverige

selv. pappa dro, og fikk overlevert hunden i et bur.

også hadde han bare buret mellom bena.. det går jo så klart

bare å kjøre fra og til sverige også da!

Jada, man kan ta med seg 100 liter sprit også, men det er fortsatt å unndra merverdiavgift til den norske stat, noe som faktisk er straffbart.

Skrevet

Pan: Trodde Pan var tatt inn i Norge uten moms også jeg, men...???

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er kjeltring.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...