Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund fra Sverige


Schanto

Recommended Posts

Jeg tok buss da jeg hentet valpen min forrige helg i Sverige. Da vi kom til grensestasjonen var det ingen tollere på stasjonen slik jeg kunne se. Det så mørkt ut og bussen kjørte nå bare videre.

Jeg er en rimelig ærlig person, men ikke om jeg blir i ettertid å ta kontakt for å betale momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg snakka med en oppdretter i Sverige, og han seier at det er slutt på å betale moms når man passerer grensen.

Er fritt nå, var før man måtte betale...

Hvis du forholder deg til det og blir stoppet kan du bli overrasket over prisen..

Da er det nemlig hele varens verdi, mva og straffemoms, i tillegg til eventuelle bøter om de er virkelig morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok buss da jeg hentet valpen min forrige helg i Sverige. Da vi kom til grensestasjonen var det ingen tollere på stasjonen slik jeg kunne se. Det så mørkt ut og bussen kjørte nå bare videre.

Jeg er en rimelig ærlig person, men ikke om jeg blir i ettertid å ta kontakt for å betale momsen.

Det er din plikt å sørge for at du passerer grensen på en betjent tollstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal hente valp i Sverige om en mnd tid.. men må si jeg ikke hadde tenkt på tollen. Ikke at det er noe problem å komme over det nå, noen ekstra tusenlapper er ikke stress sånn sett..'

Men jeg skjønte ikke dette opplegget helt :D Og ja, jeg har lest postene grundig og flere ganger, men jeg ble bare forvirra. Hunden vi skal hente koster 11 000 svenske kroner. Blir det da 2 500 i mva? Og er det snakk om svenske eller norske? Og hvis vi feks tar tog, åssen gjør vi det da med toll? :lol: Og hva er dette med tidsperspektivet på hvor lenge man har vært der osv? ;) Og ja, jeg suger bigtime i matte, så jeg må som regel ha inn med t-skje.. ;)

Håper uansett noen kan forklare dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt fortalt ang. disse timene...

Hvis man reiser til Sverige for å handle ("Harry") får man ha med seg varer til en verdi av 3000,- UTEN å betale moms for det. Hvis du handler for 5000,-, og er lovlydig og stopper i tollen, må du betale 1250,- i moms (25% AV 50000,-)

Hvis man er på en liten ferie (dvs. er ute av Norges land i over 24 timer) får man ha med seg varer til en verdi av opp til 6000,-. En valp på 11.000,- vil da koste 2750,- i moms.

Den tredje løsningen er å få valpen tilsendt - noe som vel kanskje er mer vanlig hvis valpen kommer fra steder lengre vekk (USA, Australia, England). Her kommer momsen på enhver verdi over 200,- (!) kroner. Denne summen har vært den samme i flere 10-år. En meget omdiskutert sum. med tanke på hvor enkelt det har blitt å bestille fra nettet.

Men tilbake til sverige og tog.. Verdien av hunden er i svenske penger, og momsen er 25% av verdien. Men siden det er det norske tollvesenet om krever inn dette, vil de selvsagt regne om dette til norske kroner.

Hvordan tollkontroll fungerer på tog vet jeg ikke noe særlig om. Men de MÅ jo ha en eller annen form for toller som man kan få tak i?? Folk kan jo ville tollbehandle hva som helst, liksom - ha med smuglervarer i bøtter og lass...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL: Tusen takk, nå skjønte jeg hvertfall den biten :blink:

Så da får jeg evt ringe togselskap og/eller toll å høre åssen det skjer hvis vi tar tog :thumbs:

For vi vil for alt i verden betale mva! Vil ikke "smugle" inn lillegull heller, ting skal skje ærlig og ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da får jeg evt ringe togselskap og/eller toll å høre åssen det skjer hvis vi tar tog :thumbs:

Passerer du en grense uten tollsted (som de fleste togstasjoner eller busstasjoenr) så ringer du ditt tollsted og forhåndsvarsler før grensepassering, og avtaler når du kommer og gjør opp for deg. Dette er du pliktig å gjøre.

Det er ikke noe poeng å ta kontakt med tog/ferge/buss/fly -selskap. De sitter ikke på regelverket, og tipper veldig ofte på svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeanetteH: Ok, tusen takk for svar. Da vet vi det hvis det blir tog! Er litt for ærlig og samvittighetsfull, så kommer ikke til å klare å ikke betale mva :blink: Så da blir det tlf til toll etterhvert også da :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Min hund er fra Sverige!

vi gjorde det så enkelt at vi rett og slett dro til sverige

selv. pappa dro, og fikk overlevert hunden i et bur.

også hadde han bare buret mellom bena.. det går jo så klart

bare å kjøre fra og til sverige også da!

Jada, man kan ta med seg 100 liter sprit også, men det er fortsatt å unndra merverdiavgift til den norske stat, noe som faktisk er straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...