Gå til innhold
Hundesonen.no

Belmaras Anna Karenina - Blida

FlippogRime

Recommended Posts

Skrevet

Kanskje på tide å lage en tråd om vår snart 10 måneder gamle shetland sheepdog-tispe Blida :hmm:

Hun kommer fra kennel Belmara og vi hentet henne i slutten av mai 2009.

dsc01072ov.jpg

Blida 12 uker

dsc03632s.jpg

Blida 4 mnd. Her har vi nettopp flyttet til Sogndal :)

utkllipp1.jpg

Første utstilling, 6 måneder gammel. Ble BIR og 4BIG :)

dsc01832ba.jpg

Blida 7 mnd

dsc00852z.jpg

Blida 8 måneder

dsc00603dz.jpg

Blida og hennes kullbror Leo (på dogs4all)

dsc00282be.jpg

Blida 9 måneder

dsc00322ly.jpg

(Håper ikke det ble for mange bilder :whistle: )

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Hun har blitt kjempesøt! Virker som en skikkelig god blanding av mor og far, men jeg ser altså tydelig at Cody er faren :whistle:

Ja, hun er en veldig søt hund, synes hun har fint uttrykk :hmm:

Flott jente :) Virkelig herlig uttrykk :) Lykke til videre i ringen, har hun blitt stilt offisielt enda?

Hun ble stilt på BSBK som valp i september, men første utstilling som junior blir i Manger i mars ;) Hadde håpt å få med oss en utstilling før, men de blir litt for langt unna.

Skrevet

Så søt hun er da! Herlig uttrykk :hmm:

Og må si som Caro, man kjenner igjen pappaen hennes i henne :whistle:

Skrevet

Glemte å opplyse om hjemmesiden vår www.sheltieblida.net

Selve hjemmesiden blir dessverre ikke oppdatert så ofte, men på bloggen skjer det en del, iallefall i perioder. Skrev et blogginlegg for ikke så lenge siden om året 2009 i bilder :whistle:

Slenger ved noen flere bilder av Blida jeg. De forrige bildene ble litt små, håper disse blir litt større :hmm:

dsc04252.jpg

Blida 9,5 måneder

dsc0484.jpg

Blida 9,5 måneder

dsc01572wc.jpg

Blida, en ekte shetland SHEEPdog :)

1001547s.jpg

På tur i Vestby med min søster sine hunder :)

Skrevet

Fyyy! Nå fikk jeg ihvertfall ikke lyst på Sheltie :icon_redface: Huff! Det siste bildet var eksepsjonelt kult! :angry: De med fotballen var også morsomme, og viser jo ekstra godt hvor lita hun faktisk er. :lol:

Skrevet

Kan godt friste litt mer jeg ( :icon_redface: )! Hun er en herlig hund på alle måter: lettlært, pliktoppfyllende, glad og søt :angry:

dsc00102em.jpg

dsc046429.jpg

dsc00452l.jpg

dsc01352xf.jpg

dsc01492m.jpg

10013242.jpg

Ser imageshack tuller med kvaliteten på bildene mine, menmen.

Skrevet

Så utrolig søt hun er :icon_redface: Er jo ekstra svak for sheltier med hvitt i ansiktet jeg da :angry:

Siste bildet var genialt. "Æææææsj, ekkelt" :lol:

• 1 month later...
Skrevet

Legger inn et "fint" bilde av Blida :wub:

dsc02512f.jpg

Siden sist oppdatering har vi prøvd oss såvidt på agility. Blida synes det var kjempeartig, så det kommer vi nok til å fortsette med! Ellers debuteter Blida i juniorklassen på Manger om to uker :lol:

Skrevet

Kjempe flott jente du har, ser godt at det er en Belmara hund :P Og Belmara hunder liker vi :console:

Hun ser så liten ut på noen av bildene, og større på noen av de andre, vet du hvor høy hun er?

Skrevet

Bildene er ikke helt i rett rekkefølge, antageligvis derfor hun ser litt forskjellig ut :P Hun er ikke målt med målestang (heter det det?), men med målebånd-målingen min er hun 36 cm :console:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...