Gå til innhold
Hundesonen.no

Forfangenhet grunnet vinterkulde?


Aya

Recommended Posts

I dag fikk jeg høre et rykte/en myte/en sannhet av en venninne som driver med hest og hesteavl. Hun sa at dersom hesten gikk ute i mange timer på kaldt underlag (snø), så kunne dette føre til forfangenhet. Dette grunnet at hoven frøs (?), noe som førte til dårlig blodsirkulasjon --> forfangenhet. Det rammet først og fremst skodde hester. Jeg synes jo på en måte det høres logisk ut, men jeg kan, etter iherdig søking, ikke finne noe om dette? Noen som har hørt noe lignende? Jeg ble plutselig litt nervøs for mine egne ponnier, som går ute iallefall hele dagen, ofte om nettene og, når været tillater det. Samtidig, hvis det var et utbredt problem, burde jo ingen kunne ha hestene sine på utegang på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit høver kan fryse, så jeg ber hesten stå inne og tine høvene=) ellers går det ikke an å skjære i dem :) men ikke hørt at de blir forfangne av det (jobbet godt med det temaet, da vi hadde prosjekt om det da jeg var lærling).

Kaldt vann, hardt underlag, tilbakeholden etterbyrd, fôr overbelastning osv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang da jeg holdt på med hest, opplevde vi forfangenhet èn gang, ei islandshoppe som aldri hadde stått på beite før fikk det tredje dagen på beite. Nå må det også sies at beitet var slett ikke kraftig, alle de andre ble tilleggsfôret, men hun hadde vel aldri spist friskt gress hun.. Ellers sto alle ute uansett temp på dagen, de fleste skodd, to stk uten sko i perioder. Og når de kan stå ute i -35/-50 uten å få forfangenhet, så tror jeg nok det er en myte. En og annen hest kan vel ha forfrosset hovene sine etter å ha stått ute i kaldt vær, men derfra til forfangenhet er et stykke vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde synes det var rart om d var tilfelle for hestene mine går ute 1o timer til tross for veldig kaldt. Før sto de begge på utegang... bekymrer meg mer for frossent vann og mangel på veske som kan føre t kolikk når de er ute pga vannet fryser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...