Gå til innhold
Hundesonen.no

Slemt av dommer å ikke gi brukshunder blått?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Så sitter man i nattetimene og snakker om utstilling, og tankene begynner å svirre..

Hvis en utstiller kommer inn i ringen med et "takras" av en hund, og det er tydelig at det er en brukshund/bruksmenneske som kun stiller for å få en blåsløyfe for å oppfylle et eller annet krav til noe ( :ahappy: ), er det da "slemt" av dommeren å gi gult fordi bikkja er så "stygg"? Eller burde de være litt snillere, siden hunden tross alt "bare" stilles for å kunne fortsette med bruksarbeidet med blåsløyfa si?

Det er jo brukslinjer og utstillingslinjer på veldig mange raser i dag, er det feil å smøre på litt og gi en brukshund blåsløyfe dersom den ikke er et fint eksemplar, men man tross alt kan se at det er den rasen det skal forestille?

Edit: Endret tittelen fordi den var så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en utstiller kommer inn i ringen med et "takras" av en hund, og det er tydelig at det er en brukshund/bruksmenneske som kun stiller for å få en blåsløyfe for å oppfylle et eller annet krav til noe ( :ahappy: ), er det da "slemt" av dommeren å gi gult fordi bikkja er så "stygg"? Eller burde de være litt snillere, siden hunden tross alt "bare" stilles for å kunne fortsette med bruksarbeidet med blåsløyfa si?

Nei, det synes jeg overhodet ikke. Dommeren skal ikke dømme hva hunden ellers måtte ha av kvaliteter, den dømmer kun utseende, og er bikkja schtøgg som nøkken og knapt nok ligner rasen den skal forestille, så skal den selvsagt ikke ha noen høyere premiering bare fordi den muligens skulle blitt champion i en annen hundesport. På samme måte er det jo ikke sånn at en dommer på jakt/i bruks er litt snillere med den pene bikkja til fru Hansen bare fordi den skulle hatt en bruksmeritt for å bli champion heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke slemt. Utstillingsmeritten er jo til for at man skal bevare utseende og da blir det feil om man skal være snill bare fordi noen skal ha en blå eller gul sløyfe til et championat.

Og stiller man nok, så tror jeg de fleste burde få det til. Kokos fikk blåsløyfe på andre forsøket av en engelsk rasedommer på norsk vinner:

IMG_6051.jpg

Og hun er vel strengt talt ikke veldig lik en vanlig golden...

Kenya derimot vil jeg nok få store problemer med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det

Selv brukshunder bør ha rasepreg. Og er de ikke gode nok for blått skal de heller ikke ha det.

På min rase tror jeg at uansett hvor stygg hund du har så vil du klare å få blått i løpet av noen utstillinger, så sant hunden ikke har diskvalifiserende feil ( som eks for høy/lav, fargefeil etc )

Opplever folk med brukshunder at det er vanskelig å få blått ???

( sannsynligvis siden man har denne diskusjonen )

Føler at det er litt skremmende utvikling brukshund folket har om man ikke klarer å få blått på utstilling. Da har man mistet mye av rasepreget og det er ikke bra. Vi har jo en rase standar for en grunn.

Fuglehunder er kanskje heldige siden vi har rene brukshunder og rasestandar gjenspeiler dette. Men likevel ...gjentatt ganger med gult er jo ikke bra - uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase tror jeg at uansett hvor stygg hund du har så vil du klare å få blått i løpet av noen utstillinger, så sant hunden ikke har diskvalifiserende feil ( som eks for høy/lav, fargefeil etc )

Jeg tror vel nesten det er for lett å få blåsløyfa si, jeg... Jeg stilte en helt nedklipt briard med gigantisk overbitt på spesialutstillingen vår, jeg, bare for moro liksom - og han fikk faktisk blå sløyfe ! Han skulle jo hatt 0 både pga bittet og pelsen liksom. Dommeren utbrøt bare: "I have never seen them like that before - a real workmanlike dog".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, jeg synes ikke det

Selv brukshunder bør ha rasepreg. Og er de ikke gode nok for blått skal de heller ikke ha det.

På min rase tror jeg at uansett hvor stygg hund du har så vil du klare å få blått i løpet av noen utstillinger, så sant hunden ikke har diskvalifiserende feil ( som eks for høy/lav, fargefeil etc )

Opplever folk med brukshunder at det er vanskelig å få blått ???

( sannsynligvis siden man har denne diskusjonen ) Føler at det er litt skremmende utvikling brukshund folket har om man ikke klarer å få blått på utstilling. Da har man mistet mye av rasepreget og det er ikke bra. Vi har jo en rase standar for en grunn.

Fuglehunder er kanskje heldige siden vi har rene brukshunder og rasestandar gjenspeiler dette. Men likevel ...gjentatt ganger med gult er jo ikke bra - uansett.

Nei det opplever jeg ikke. Jeg syns at det er ganske fair dømming på blå og brukshunder. Jeg har selv en tispe som er for rasen en meget god representant og som brukshundavlet ett meget pent eksemplar, men hun får ikke mer enn blå fordi hun er for liten (1.5 cm)ift til standarden, noe jeg syns er litt trist, ikke for min egen del, men fordi jeg ser at hunder som er langt over grensen på +-1cm får rødt stadigvekk, mens de som er mindre av type får blå. En utvikling jeg syns er uheldig da de små hundene ( i mine øyne) er mer bruksdugelige i sin fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det opplever jeg ikke. Jeg syns at det er ganske fair dømming på blå og brukshunder. Jeg har selv en tispe som er for rasen en meget god representant og som brukshundavlet ett meget pent eksemplar, men hun får ikke mer enn blå fordi hun er for liten (1.5 cm)ift til standarden, noe jeg syns er litt trist, ikke for min egen del, men fordi jeg ser at hunder som er langt over grensen på +-1cm får rødt stadigvekk, mens de som er mindre av type får blå. En utvikling jeg syns er uheldig da de små hundene ( i mine øyne) er mer bruksdugelige i sin fysikk.

Har samme erfaring som deg...små hunder er lik blå sløyfe eller gul. Også om de er innenfor standard på minstemål. Det samme gjelder ikke motsatt vei... Ellers så synes jeg ikke hunder som ikke er innenfor standard skal få blå sløyfe og problemet er ikke der for meg. Problemet er de hundene som er rasetypisk som får gul pga politik. Det opplever jeg litt i min rase, vet feks om hund som er stil for samme dommer to ganger med to forskjellige handlere. Med ukjent handler gulsløyfe og med kjent handler blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever folk med brukshunder at det er vanskelig å få blått ???

( sannsynligvis siden man har denne diskusjonen )

Neinei, sånn må du ikke tenke! Jeg har ikke brukshunder, og jeg kjenner igrunn ingen som har hatt problemer med å få blåsløyfe på bikkja si pga bruks heller. Som jeg skrev i førsteinnlegget, så var det bare tankene som begynte å vandre, også måtte jeg bare spørre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en rase hvor dette kan være aktuelt (springeren altså), og selv om jeg utmerket skjønner det kan være surt å få en gul (eller 0), og trist for eieren som tross alt har jobbet mye med hunden på andre områder, så mener jeg at det er helt riktig.  Hos oss finnes det workingspringere som er mer eller mindre lik dual purpose, så det er fullt mulig å avle på mer rasetypiske hunder enn hunder som ligner mer på breton eller münsterländer av utseende.  

En annen side av saken er jo jaktprøver; jeg har ikke deltatt på noen selv, men har hørt fra andre at det kan virke som om de dømmes mer og mer slik at kun jaktvarianten av rasen har mulighet til å oppnå premiering.  De legges til slikt terreng og det forventes en slik fart at hunder av normal springer-størrelse (dual purpose) ikke har sjans til å klare det.  Siden jeg ikke har deltatt på noen selv, skal jeg ikke uttale meg så mye mer om det, eller komme med meninger/tanker om ting som kanksje kunne vært gjort annerledes.  Spørsmålet er vel om dual purpose-springeren har forandret seg, og at det er derfor den har problemer med jaktprøvene, eller om det er jaktprøvene som har forandret seg og gjør dual purpose-springeren "ubrukelig" der?  Det er jo mange dual purpose-springere som brukes på praktisk jakt, så det er jo ikke dèt det står på..  Har forstått det sånn at en lignende problemstilling finnes hos setter-rasene; hvor de minste gjør det best, men det er visst ikke alle som er enige der heller.  Men dette var en digresjon, beklager.  :ahappy:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er aldeles ikke slemt."Brukshundfolket" innenfor diverse raser sabler jo "utstillingsfolket" og vnstresvingløperne deres nord og ned? Og så går de selv på disse teite arrangementene og venter at de flinke, men akk så stygge, superhundene deres skal få en bra premie? (En blå sløyfe er pr.definisjon en bra premie.) Er ikke det ganske selvmotsigende? Nå er det jeg som er litt slem, men jeg har litt vanskelig for å se logikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er aldeles ikke slemt."Brukshundfolket" innenfor diverse raser sabler jo "utstillingsfolket" og vnstresvingløperne deres nord og ned? Og så går de selv på disse teite arrangementene og venter at de flinke, men akk så stygge, superhundene deres skal få en bra premie? (En blå sløyfe er pr.definisjon en bra premie.) Er ikke det ganske selvmotsigende? Nå er det jeg som er litt slem, men jeg har litt vanskelig for å se logikken her.

Grunnen for at disse brukshundfolket går på disse "teite arrangementene" er jo fordi det kreves en utstillingpremiering for å oppnå brukshundchampionat eller avlskåring. Og det er i mine øyne greit, men om det er helt rettferdig når det feks ikke kreves bruksmerritering på bruksrase feks for å gå i avl...? På min rase er det fullt mulig å få en avlsgodkjenning på en hund som aldri så mye som har sett eller luktet på noe som ligner bruks. Samtidig blir politikken om at hunder med "feil" farge er feil type og ikke ønskes på utstilling selv om de er langt innenfor rasestandard. Spørsmålet mange stiller seg blir da...er det lengst i fra rasestandard å ikke ha en farge av ønsket type, men som er godkjent i følge rasestandard eller en hund av ønsket type eksteriørt men som ikke er i følge rasestandard mentalt og egenskapsmessig? Jeg har som sagt ingen problemer med å stille mine hunder for å oppnå de krav som stilles, men jeg ønsker en rettferdig og objektiv bedøming uten innblandet politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...