Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden tygger på alt


Tuskelusken

Recommended Posts

Vi har en 15 måneder gammel buhund som tygger på alt hun kommer over. Vi har henne bundet for å ha kontroll, men dette kan vel ikke være en varig løsning? Vi trodde at det skulle gå over når hun ble eldre, men hun tygger veldig enda. Så har jeg noen sprøsmål:

- Vil det gå over, eller kommer hun til å tygge hele livet?

- Går det an å trene det bort, og hvordan?

- Finnest det en bedre midlertig løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nå 15 mnd gamle Golden tygger også på mye, om enn ikke alt... Jeg har hele tiden prøvd å bytte ut det han ikke får tygge på med noe han får tygge på. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke :icon_redface:

Han er stort sett alltid under tilsyn, dvs, han er skjeldent alene - og jeg/"barnevakten" hører når han begynner å tygge. Da er det å finne frem noe han får tygge på å bytte med det.

Klarer vi å finne noe han liker bedre pleier det å gå bra - f.eks. et tyggeben som er myket opp litt i vann :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det du skrev i den andre tråden her (Hundeprat-tygging av sko), synes jeg i hvert fall ikke noe om å binde henne på kjøkkendet hele tiden unntatt når hun "av og til" som du skrev, slippes løs under tilsyn av dere. For meg virker det temmelig meningsløst å ha hund når den skal stå bundet på kjøkkenet mesteparten av tiden. Men nå vet jeg ikke hvordan plassering kjøkkenet har hos dere, og hvordan dere ellers gjør det, men i mitt hode hører en hund hjemme sammen emd flokken sin, oppi sofaen eller rett under den :icon_redface: Men det er min personlige mening så se bort fra det.Det må også være temmelig ensomt for den stakkars hunden som må finne seg i å ligge bundet på et kjøkken helt alene.Du spør om det vil gå over, eller om hun vil fortsette å tygge hele livet. Det kan jo forsåvidt ingen svare deg på, og mye avhenger av deg/dere. Hun har etter min mening ingen åpenbar grunn for å tygge i stykker ting, fysisk sett. Hun er ferdig med tannfelling for lengst, og noen annen grunn til å tygge ser jeg ikke. Hvorfor tygger hun ellers? kjeder hun seg? går dere nok turer med henne eller aktiviserer henne nok på andre måter? Har hun tilgang på lovlige ting å tygge på? Som attpåtil kanskje smaker godt? Har dere gjort det til en lek sett fra hennes side når dere skal ta fra henne det hun tygger på, sånn at dette blir morsomt for henne? Mange ting som kan være årsaken til at hun tygger.Om det går ann å trene det bort? Selvsagt! Nærmest alt går ann å trene bort. Hvordan? Det avhenger av årsaken til tyggeproblemet. Kanskje hun trenger mer aktiviserng? Har leker som hun finner interessante nok? En kong fylt av leverpostei er ofte noe en hund elsker, de vil kunne sitte å slikke på den lenge. En tennisball som det er skåret hull i og fylt med godbiter leker gutten i huset her med i over en time, og da er han så sliten at han legger seg til å sove etterpå. Det samme gjelder en halvliters flakse fylt med snadder, eller kanskje en hullete sokk med godbiter inni. Margbein får man også kjøpt i dyrebutikken, de pleier hunder å kose seg med lenge.Får hun tak i noe ulovlig, så ikke jag henne rundt omkring på jakt etter å få tak i det, dette er ofte en morsom lek for dem. Vær heller mer bestemt å krev tilbake det hun har tatt, ikke ta fra henne det hun har i munnen, men få henne til å slippe det selv. Er dette vanskelig, sett på henne et lengre bånd når hun er inne slik at hun ikke har muligheten til å stikke huset rundt med tingen hun har stjålet. Hun tåler nok å få høre at dette ikke er lov også.En bedre midlertidig løsning? Bruk bånd på henne inne der dere er, dvs. ikke bind henne på kjøkkendet, men bruk bånd på henne i stua. Da har dere kontroll over henne samtidig som hun kan være sammen med dere. Samtidig så bør dere tenke mer varig løsning, og gå aktivt inn på å få bukt med dette (hvis ikke noe av det ovenfor allerede har løst problemet). Tren på å la ting ligge, frist henne litt, klarer hun å la være, belønn masse, enten med godbit eller noe annet hun liker. Etterhvert vil frøkna skjønne at ved å la være å ta noe så får hun godbit. Når hun er alene uten tilsyn så bør hun holdes unna frstelsene, enten ved å holdes i et annet rom, i bur om dere bruker det, eller rydde unna ting som hun kan finne på å tygge. I hvert fall inntil hun har har blitt flinkere og ikke tar noe.Dette er i hvert fall mitt forslag :whistle: Lykke til!Edit: Beklager at det ikke er noen avsnitt, det er noe galt med sonen for min del, det blir ikke noe avsnitt når jeg poster selv om jeg lager flere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stripa, men vil tilføye at dere kan lære henne å bytte det hun har tatt mot en godbit eller annen leke/tyggeting. På den måten hindrer dere å "framtvinge" ressursforsvar for det hun har stjålet. Til å begynne med kan dere lokke med den andre tingen for å få henne til å slippe. Etterhvert må hun slippe for å få den lovlige tingen, og til slutt kan dere bare si takk og etterpå kanskje gi henne en godis (men det er når slike tyggeproblemer er over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, Stripa! :icon_redface:

Hun er ikke ensom på kjøkkenet, kjøkkenet er veldig sentralt i huset vårt. Det er ikke fire vegger og dør, men mer et åpent rom med trapp, dør til stue på ene siden og dør til soveromsgang på andre siden. Det er som regel folk rundt i huset hele tiden, unntatt på dagtid når det er jobb og skole. Luna har god oversikt når hun er på kjøkkenet, hun kan følge med på hva som skjer oppe, og hun lkan legge seg i trappen og følge med på alt som skjer nede. ;)

Hun får gå løs hver dag, når vi spiser eller er i stuen om kvelden. Da lukker vi dørene rundt oss sånn at hun er der vi er, men kan gå løs uten at hun kan gå vekk og tygge i seg noen sko foreksempel.

Hun kjeder seg nok litt når hun er alene på formiddaggen, men jeg går alltid tur med henne når jeg kommer hjem fra skolen. Og hun har tyggebein ja, og noen bamser der bare "skinnet" er igjen.. En gang i uken trener vi agility, noe hun liker godt og det er alltid morsomt å treffe andre hunder. Jeg prøver å gå mye tur, da jeg selv liker å gå, men skolen og hesten tar mye tid. Tenkte jeg kanskje skulle ta med noen gjerdestolper hjem som vi brukte til sommerbeitet så jeg kan trene litt slalom med Luna i hagen. Bare litt om dagen, men hunden blir jo sliten av det.

Når hun tar tak i en ting hun ikke får lov til å ta prøver vi å ikke løpe etter henne, for det synes hun er kjempemorsomt. Men så er det litt vanskelig å la vær når hun bare løper rundt bordet hele tiden. Min måte er å bare si noe sånn hun ser meg, og så går jeg bort til kjøleskapet og åpner døren, da slipper hun tingen og kommer hun løpende med en gang, og jeg pleier å gi henne noe som bellønning.. :whistle: Det er veldig typisk at hun løper tilbake og tar tingen før hun løper et annet sted. Så jeg prøver å fjern eden med en gang.

Smarte tips du kom med som kan stimulere henne litt, sånne tips blir jeg glad for. Med Lun ahar ødelagt alle tennisballene i huset og de andre lekene hennes, men får vel spandere en ny en (fattige meg, gjelden for kameraet blir større fordi jeg bruker opp pengene jeg skulle betale det med...).

Skal prøve og trene med henne, har ikke bur, og hun vil nok føle seg fryktelig ensom hvis vi setter henne i et annet rom. Der hun er nå har hun god oversikt både oppe og nede, og ute. Det er glass i døren som er halveis i trappen, og der ut er det mye å se på. Som fugler og usynlige ting som er viktige å bjeffe på.

EDIT:

Huldra: Ja, vi prøver å lære "takk", det brukte vi på forrige hunden vår (husker ikke helt hvorfor, hun beit aldri i ting), men Luna har ikke lært seg det helt enda. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at det høres ikke ut som om hun blir overstimulert i alle fall.  Du kan gjerne trene ganske mye mer med henne.  En halvtimes tur er knapt en tur for en så aktiv hund som buhund.  Hva med å kaste ut tørrfôret hennes i hagen og la henne søke det opp?  Nå som det er snø blir det vanskeligere å finne, kast litt og litt om gangen, og vent til hun er nesten ferdig å finne alle før dere kaster en ny neve.  Gjør det samme om sommeren, det er ikke lett å finne ting i gress heller.  Eller hva med å kaste på grus?  Det er vanskeligere enn man skulle tro!  Hundene tror nemlig de ser kulene, men så er det bare grusen.  Ta også med deg på tur, stopp et sted og kast en neve eller to.  Høyt gress er kjempevanskelig å søke i for uerfarne snuter, og de blir deilig slitne.  

Når du først er på tur, prøv å legg inn litt trening; balansere på bommer og passende ting, hoppe over stammer og stengsler, søke etter godis, trene et triks (det er mye vanskeliger å trene på nye steder enn inne i stua eller hagen), eller tren litt lydighet eller noe du trenger til agilityen.  Kanskje kan du låne agilitybanen utenom den faste treningen også?  En liten halvtime med agility er nok!  :icon_redface:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha med hunden i stallen(om du ikke gjør det) Det gjør jeg med mine to og det liker de. Selv om hun ikke kan bli med når du rir så er hun ivertfall med, og kan være rundt deg når du gjør stallarbeid/strigler/saler opp. I en stall er det jo masse lukter, hester og se på osv. Ellers har jeg god erfaring med bruk av godbit/mat søk, mat på flaske, og andre aktiviseringsleker. Finn på noen nye triks og lære henne, gå spor, et eller annet så hun må bruke hode sitt mere :icon_redface:

Edit: Begynn å trekke litt(flaske med vann i/vedbit o.l.) med henne eller kjøp en kløv. Hun er ikke så gammel enda ser jeg, men tåler fint litt lett belastning/tilvenning. På den måten får hun brukt mere energi på kortere tid samtidig som at i tilvenningsfasen så vil det også slite henne ut litt psykisk. Ski, sykkle, jogge istede for å gå vanlig osv. Mye man kan gjøre for å utnytte tia bedre, det har jeg lært med to malamuter, hest, jobb og kjæreste som ikke er spes interisert i hobbyene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at det høres ikke ut som om hun blir overstimulert i alle fall. Du kan gjerne trene ganske mye mer med henne. En halvtimes tur er knapt en tur for en så aktiv hund som buhund. Hva med å kaste ut tørrfôret hennes i hagen og la henne søke det opp? Nå som det er snø blir det vanskeligere å finne, kast litt og litt om gangen, og vent til hun er nesten ferdig å finne alle før dere kaster en ny neve. Gjør det samme om sommeren, det er ikke lett å finne ting i gress heller. Eller hva med å kaste på grus? Det er vanskeligere enn man skulle tro! Hundene tror nemlig de ser kulene, men så er det bare grusen. Ta også med deg på tur, stopp et sted og kast en neve eller to. Høyt gress er kjempevanskelig å søke i for uerfarne snuter, og de blir deilig slitne.

Når du først er på tur, prøv å legg inn litt trening; balansere på bommer og passende ting, hoppe over stammer og stengsler, søke etter godis, trene et triks (det er mye vanskeliger å trene på nye steder enn inne i stua eller hagen), eller tren litt lydighet eller noe du trenger til agilityen. Kanskje kan du låne agilitybanen utenom den faste treningen også? En liten halvtime med agility er nok! :whistle:

Tusen takk for gode tips, Huldra! Jeg kan bruke agilitybanene så mye jeg vil uten om treningene, men så er det dette med tid da. Og pluss at nå for tiden er det vedlig mye snø. :icon_redface:

Når du har både skole og hest så skjønner jeg at det blir mye for deg.

Kan ikke foreldrene dine / søsken hjelpe til litt mer?

Joda, men for de er det gøy å bare ha en hund de kan gå tur med når det passer dem. Og de forstår seg ikke så mye på trening. Det er bare sitt, dekk og gi labb liksom.. Og foreldrene mine har ikke så mye tid de heller.

Hva med å ha med hunden i stallen(om du ikke gjør det) Det gjør jeg med mine to og det liker de. Selv om hun ikke kan bli med når du rir så er hun ivertfall med, og kan være rundt deg når du gjør stallarbeid/strigler/saler opp. I en stall er det jo masse lukter, hester og se på osv. Ellers har jeg god erfaring med bruk av godbit/mat søk, mat på flaske, og andre aktiviseringsleker. Finn på noen nye triks og lære henne, gå spor, et eller annet så hun må bruke hode sitt mere ;)

Edit: Begynn å trekke litt(flaske med vann i/vedbit o.l.) med henne eller kjøp en kløv. Hun er ikke så gammel enda ser jeg, men tåler fint litt lett belastning/tilvenning. På den måten får hun brukt mere energi på kortere tid samtidig som at i tilvenningsfasen så vil det også slite henne ut litt psykisk. Ski, sykkle, jogge istede for å gå vanlig osv. Mye man kan gjøre for å utnytte tia bedre, det har jeg lært med to malamuter, hest, jobb og kjæreste som ikke er spes interisert i hobbyene mine.

Jeg har henne av og til med meg når jeg ikke skal ri, men hun må være bundet da. Det er sauer der, og selvom Luna bare vil leke så tror jeg sauene ville oppfattet det som noe annet...

Jeg har veldig lyst til å sykle med henne, men må ikke hunden være to år? Skiturer er hun med på, men vi har ikke skikkelig sele så jeg er redd for at hun skal få vondt i ryggen. Jeg vil virkelig kjøpe en skikkelig skisele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, Huldra! Jeg kan bruke agilitybanene så mye jeg vil uten om treningene, men så er det dette med tid da. Og pluss at nå for tiden er det vedlig mye snø. :icon_redface:

Joda, men for de er det gøy å bare ha en hund de kan gå tur med når det passer dem. Og de forstår seg ikke så mye på trening. Det er bare sitt, dekk og gi labb liksom.. Og foreldrene mine har ikke så mye tid de heller.

Jeg har henne av og til med meg når jeg ikke skal ri, men hun må være bundet da. Det er sauer der, og selvom Luna bare vil leke så tror jeg sauene ville oppfattet det som noe annet...

Jeg har veldig lyst til å sykle med henne, men må ikke hunden være to år? Skiturer er hun med på, men vi har ikke skikkelig sele så jeg er redd for at hun skal få vondt i ryggen. Jeg vil virkelig kjøpe en skikkelig skisele.

Hvor gammel hunden må være kommer vell an på intensiteten og hvor sent/tidlig den er ferdig i kroppen osv. Har syklet mye med mine hunder, også før de var to år, og de har absolutt ikke tatt noen skade av det. Om du ikke sykkler så fryktelig fort og er nøye med underlaget så tror jeg ikke det er noe problem. Ski er jo fint selvom hunden ikke trekker også, du får litt mere fart en om du bare går. Kan hun gå løs? isåfall er det kanskje et jorde med snø på i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel hunden må være kommer vell an på intensiteten og hvor sent/tidlig den er ferdig i kroppen osv. Har syklet mye med mine hunder, også før de var to år, og de har absolutt ikke tatt noen skade av det. Om du ikke sykkler så fryktelig fort og er nøye med underlaget så tror jeg ikke det er noe problem. Ski er jo fint selvom hunden ikke trekker også, du får litt mere fart en om du bare går. Kan hun gå løs? isåfall er det kanskje et jorde med snø på i nærheten?

Ok, får vel prøve meg litt når snøen forsvinner. :ahappy: Det er ikke så greit å ha henne løs, da stikker hun av med mindre vi går sammen med andre og har hundene løse, da leker hun bare med dem.

Hvis hun tygger i stykker leker lett, vil jeg anbefale sort kong. Den er ekstra vanskelig å tygge i stykker og lett å fylle med leverpostei! :)

Ja, har hørt om de, får se etter de neste gang vi er i en dyrebutikk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg hatt med Wilma en stund. Hun har fylt ett år for en uke siden, og problemet har vært at hun stjeler ting, for og så legge seg under pulten i hundesengen og tygge det i stykker. Dette kan jo være farlig om hun får tak i noe skarpt. Det er jo i tilegg utrolig irriterende at ting blir ødelagt når det ikke er nødvendig. Så jeg bestemte meg for og få henne til og slutte med dette.

Jeg hadde hest før, så jeg er fullt klar over tidspresset ditt. Min hest ble solgt siden det mer eller mindre er umulig og gå på skole, ha hund og hest. Også vet jeg at du også har flere dyr, som meg, og de krever jo tid de og. :ahappy: Så jeg gjorde et valg, og valget ble hund. Men uansett. Jeg synes det er viktig at de får en ordentlig tur hver dag, og den skal helst være på rundt en time. På turene er de vanligvis løse, men det er av og til innslag av fortau, bånd, "gå fint" osv. for litt variasjon. Jeg synes en tur hovedsakelig skal være i skogen.

Egentlig er det viktig at du trener mye med henne, leker og lærer henne triks i tilegg. Får og få bort uvanen måtte jeg starte og leke med henne. Jeg har ikke lært henne de vanlige triksene som sitt, dekk o.l. men litt mer spennende trisk som slalom mellom bena, hente ting og hopp gjennom armene (som er formet som en ring). Hun får også litt hjernetrim som kan være så enkelt som en godbit under en boks. Kong er fint og bruke, da hunden må bruke lang tid på og slikke ut leverposteien, eller noe annet godt, hvertfall på den jeg har. :P Det er striper på den, så det tar lang tid.

Ellers synes jeg det er veldig bra at du prøver og gjøre noe med problemet. :P

Edit: Du kan trene agility inne også! Hinder kan lages av to stoler og en kost o.l. :P Jeg har boken "Lek med meg" av Christina Sondermann som er en aktiviseringshåndbok. :P Mange fine tips til hvordan du kan aktivisere hunden din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg hatt med Wilma en stund. Hun har fylt ett år for en uke siden, og problemet har vært at hun stjeler ting, for og så legge seg under pulten i hundesengen og tygge det i stykker. Dette kan jo være farlig om hun får tak i noe skarpt. Det er jo i tilegg utrolig irriterende at ting blir ødelagt når det ikke er nødvendig. Så jeg bestemte meg for og få henne til og slutte med dette.

Jeg hadde hest før, så jeg er fullt klar over tidspresset ditt. Min hest ble solgt siden det mer eller mindre er umulig og gå på skole, ha hund og hest. Også vet jeg at du også har flere dyr, som meg, og de krever jo tid de og. :P Så jeg gjorde et valg, og valget ble hund. Men uansett. Jeg synes det er viktig at de får en ordentlig tur hver dag, og den skal helst være på rundt en time. På turene er de vanligvis løse, men det er av og til innslag av fortau, bånd, "gå fint" osv. for litt variasjon. Jeg synes en tur hovedsakelig skal være i skogen.

Egentlig er det viktig at du trener mye med henne, leker og lærer henne triks i tilegg. Får og få bort uvanen måtte jeg starte og leke med henne. Jeg har ikke lært henne de vanlige triksene som sitt, dekk o.l. men litt mer spennende trisk som slalom mellom bena, hente ting og hopp gjennom armene (som er formet som en ring). Hun får også litt hjernetrim som kan være så enkelt som en godbit under en boks. Kong er fint og bruke, da hunden må bruke lang tid på og slikke ut leverposteien, eller noe annet godt, hvertfall på den jeg har. :P Det er striper på den, så det tar lang tid.

Ellers synes jeg det er veldig bra at du prøver og gjøre noe med problemet. :P

Edit: Du kan trene agility inne også! Hinder kan lages av to stoler og en kost o.l. :P Jeg har boken "Lek med meg" av Christina Sondermann som er en aktiviseringshåndbok. :) Mange fine tips til hvordan du kan aktivisere hunden din. :P

Hehe, sånn trente jeg agility med vår forrige hund. :ahappy:

Men jeg har gjort et valg, jeg har valgt både hest og hund. Og jeg greier å ha begge deler, men bare så vidt. Og de andre dyrene tar jo tid de også, hvis kaninene og masrvinene mine plutselig hadde blitt borte nå ville jeg nok ventet med å skaffe nye, ja, men tanken på å gi de bort nå er utelukket. Jeg skaffet meg de, jeg må ta vare på de (det er egentlig kaninene som er mest stressende, fy søren så mye jobb det er med de dyrene!).

Men noe som også stjeler mye av tiden min er den tingen tingen jeg sitter foran nå. Jeg kuttet ut hjemmeside og blogg da dette pusleiet føyk av gårde med tiden min.

Og bare så dere er klar over det, Luna får ikke bare en halvtimers tur om dagen! Det er bare der jeg går når jeg kommer hjem fra skolen, hvsi lillesøsteren min går samme tur bruker hun ca en time. Og hun får flere turer senere på dagen, hvertfall på kvelden, og mamma går tur med henne hver morgon.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke og trene agility til konkuranser, men stimulering er det. :whistle: Er ikke så lenge til jeg skal starte og jobbe med slalomen på nytt med Wilma nå, men tror det blir lettere nå som kun 'sikksakk' mellom bena. Da hjelper jo dette trikest meg, og jeg brukte noen dager på og få det til og sitte helt, så da ble hun stimulert de dagene, hovedsakelig med det. :ahappy: Hvordan går det forresten? Noen bedring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss hun får en times tur utenom så ville jeg brukt den haltimen etter skolen til psykisk trening istede for tur. Legg opp et spor, tren triks eller godbitsøk. Noen hunder kan man jo trene halvt ihjel fysisk uten at det hjeper stort, fordi de ikke får hjernetrim. Spørs om det er det som mangler da.

Vet ikke hvordan dere har det hjemme, men noen hunder må lære og slappe av. Går hun rundt i huset hele tiden eller ligger hun og slapper av? Så lenge du mener hun får nok trim så ville jeg lært henne og ligge i ro inne(hvis hun ikke gjør det da). Altså lærer man dem at ute er det aktivitet og inne er det rolig, det kan også være med på å påvirke denne bitinga på ting. Det er også lettere for deg og følge med da om du ber henne ligge i nærheten av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna har ikke noe problem med å sove. Hun slapper fint av inne, i dag fant jeg henne sovende i sengen min når jeg kom hjem fra stallen. Mamma og pappa hadde vært på skitur med henne og glemt å binde henne, men heldighvis gikk det ikke utover noe... Det skal egentlig ikke så mye til før hun sovner. I dag tidlig gikk jeg på ski med henne og da sovnet hun når vi kom hjem.

I går fant hun seg en ting son så ut som en bitteliten stein, og så la hun seg under trappen og begynte å tygge på den. Hun må alltid ha noe å tygge på, kanskje hun bare har litt vel stort tyggebehov? Når jeg tok den fra henne så sovnet hun under der. Eller, jeg tror hun holdt et halvt øye med katten som sov i datastolen 1,5 meter unna.

Men Luna blir ikke glad akkurat når vi skal gå tur. De fleste hunder blir helt på styr når vi tar fram bånd og sele, men Luna snur på hælen og stikker opp trappen igjen. Eller så står hun bare der med selen på og ser trist ut. Som om hun tenker "måå jeg ut nå igjen?". Hun har vært sånn siden vi fikk henne, vi trodde det skulle gå over når hun ble eldre, men det har ikke skjedd enda.

Jeg prøvde meg på litt spo i hagen, og det gikk fint det, til det plutselig var noen fugler i trærne som var mer spennende. Og da fulgte hun bare med der. Jeg tror jeg skal prøve med noen bedre godbiter enn de tørre kulene.

Jeg har hatt henne mer løs i det siste, og hun går rundt og snuser, ligger i trappen og følger med på det som skjer, strekker seg på teppet i stuen, kommer opp i sofaen (hun er en skikkelig kosegris). Men til slutt blir hun trøtt og legger seg i sengen sin der hun pleier å være bundet Hun har ikke tygget i stykker noe (enda).

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...