Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skal rømme fra alt

Carma

Recommended Posts

Alle har vel innimellom perioder eller dager hvor man har lyst til å bare putte et par rene sokker i baklommen og stikke av fra alt. Evt pakke 7 kofferter og hundene i bilen før man drar...??

Men hvor drar man da...? Hvis du bare kunne hive fra deg alt og rømme, hvor ville du dra? Hvordan ville din nye tilværelse der være? Drømmer du om å ligge under ei palme på din egen private stillehavsøy? Å surkle fra pub til pub i London? Å ta med kjærsten på fjellet og bli der i 2mnd? Dykking i Australia? Hva ville vært ditt ultimate "nå er jeg drittlei og har stukket av fra alt"-sted?

maldives-resort.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Island, helt klart :whistle: Der skulle jeg reist rundt fra hestefarm til hestefarm og prøvd hester og gjerne vært med på sauesanking og annet typisk gådsarbeid (sauesanking foregår på hesteryggen der borte). En god nr. 2 på listen er Skottland der jeg også ville opplevd mest mulig landskap på hesteryggen, og på delt 3. plass kommer New Zealand og Andalucia i Spania, også disse stedene ville jeg opplevd mest mulig til hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehytta som ligger i en dal på Andøya. :whistle: Tatt med hunder, gubbe og vært der lenge uten å tenke på noe som helst. Fisket litt, badet litt (selv om det er dødskaldt der), gått lange turer i fjellet og bare eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil alltid familiehytta være første valg, men denne vinteren hadde det helt klart blitt Isla Mujeres.

Jeg kunne virkelig tenkt meg å ligge på Playan som er laaaang med hvit hvit sand og turkist hav med en kokosnøtt i den ene handen og en god krim i den andre. Det er ca 30 grader i skyggen og eneste antrekk er bikini og sarong. Kanskje jeg hadde rukket en liten ferjetur til Isla Contoy for å se på ville dyr eller en tur til nærmeste korallrev for å snorkle. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det en gang. Rømte fra alt altså. Jeg pakket sekken og dro til Cuba i en måned helt mutters alene. Der reiste jeg rundt og bare opplevde. Det var veldig fint.

Skulle jeg gjort det samme nå hadde jeg nok valgt å dra tilbake til en plass jeg har vært før, selv om jeg sånn egentlig prinsippielt sett er litt i mot det. Men jeg var så heldig å få bo på en båt i åtte døgn som reiste rundt fra øy til øy på Galapagos, og det er en opplevelse jeg mer enn gjerne har igjen. Det er noe helt unikt, og ufattelig vakkert i tillegg til å være veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg også rømt til hytta på fjellet. Med hund og sambo så lenge det var jeg som fikk velge. Tviler på at han ville valgt samme sted å rømme til men..

Gått turer, kost meg og bare eksistert, som Betty :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort det en gang. Da Sari døde rømte jeg til Los Angeles i 1,5 år :whistle: Skulle jeg gjort det samme igjen, hadde det enten blitt et lite hus langt inni en norsk eller svensk skog, eller Hilton i Bali (der Carmas bilde er ifra, om jeg ikke tar feil) :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vanligvis ville jeg sagt en hytte på snaufjellet evt Bygdin, men med tanke på de siste ukenes temperaturer (i dag -34) så vil jeg nå rømme ett sted med minst 28 varmegrader, kroppstemperert badebasseng eller aller helst saltvann. Mannen kunne blitt med, de andre fikk være hjemme, det er tross alt ferie.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Er et par steder jeg kunne tenke meg å rømt til, men ikke alle fnnes i virkeligheten. Jeg skulle da helst rømt til den planeten de på Avatar-filmen er på og bo sammen med de innfødte. Men om jeg skulle valgt et virkelighetsnært sted hadde det blitt her:

paradise.jpg

Men helst til et sted som dette

myst5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg først dra en måned på et spahotell i India, hvor jeg skulle lært yoga og fått gode behandlinger hver dag, for eksempel dette. Her ville jeg vært sammen med min beste venninne og en haug gode bøker.

ayurveda-spa-resort-goa-india.jpg

Beach%20Bungalow%20Bathroom%202.jpg

Spa%20Villa.jpg

Etterpå ville jeg reist til en familie som min stemor har bodd hos, og bodd hos de en måneds tid. Derfra skulle jeg opplevd det virkelige India. Åh, det hadde vært ... ja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig deilig!

Det skal vistnok være helt supert å dykke der nede :)

Ja det er som å stikke hodet ned i ett akvarium. Helt nydelig :)

Oiii, det så ekkelt ut gitt. Tror jeg må lure meg med i kofferten din :whistle:

Fint jeg har kjøpt stor ny koffert da :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare komme meg bort og slippe bekymringer og smerte. Dra til et sted hvor det var akkurat passe temperatur til å gå i sommerklær og bikini. Et sted hvor Chilli kunne løpt løs hele tiden. (Hun er den eneste bikkja jeg ville hatt med meg, for hun er ganske ukomplisert på alle måter).

Kanskje til en "øde" øy med et koselig lite sommerhus på, og egne tjenere så jeg bare kunne slappet helt av. Typen kunne slengt seg med han også.

Hadde ikke trengt å være borte så lenge, bare noen dager med total avslapning.

Ellers har jeg et ønske som kanskje hadde vært enklere å oppfylle: Bare dra bort noen timer for å kunne ri. Åååh som jeg savner å ri.

Kanksje det bare burde vært en hest på den "øde" øya mi?!, da kunne jeg bare galloppert på stranda som går rundt hele øya og drømt meg helt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Sharm El Sheikh

Der har jeg vært mange ganger :whistle: Supert dykke- og snorkleparadis. Hilst på Nemo og vennene hans! Sikkert greit å ikke dra i de varmeste månedene, da kan det nesten bli litt for varmt for min del. Det blir nok en fin tur :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke helt, jeg har tenkt på det en del ganger. Skulle jeg rømt fra alt, så hadde det vært fordi det ble stilt for store krav/lagt for mye ansvar på meg, og da måtte jeg rømt et sted der jeg kun hadde ansvar for meg selv.

Kanskje en øy sånn på størrelse med Robinson Crusoe's øy? Kunne bygget meg en hytte, hatt med Kee-Kee og Lundii som jakthunder, og bare levd for å leve og ikke for å tilfredsstille krav som blir satt til en av samfunnet generelt. Det hadde vært deilig, det.

Edit: også måtte jeg hatt et par podencoer som vakthunder mot rovdyr. :whistle:

(mest sannsynlig hadde jeg sultet ihjel fordi jeg ikke gadd å samle ved for å lage bål, eller fordi jeg glemte å dekke over glørne om kvelden så det holdt seg til dagen etter. Men det hadde vært mitt problem og kun gått utover meg selv, og det er det jeg savner. :angry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det en gang. Rømte fra alt altså. Jeg pakket sekken og dro til Cuba i en måned helt mutters alene. Der reiste jeg rundt og bare opplevde. Det var veldig fint.

Det passet bare så perfekt i Mari-bildet mitt. :whistle: Hørtes kjekt ut da!

På sommeren ville mitt sånt sted vært "ekstrahuset" til familien til eks-eksen. Typisk ikke sant? :angry: Det står nesten alene på en liten øy midt i Lofoten, de andre to husene der eies av resten av familien hans. Dit skulle jeg tatt med hundene, fisket halve dagene og slappet av resten.

På vinteren aner jeg ikke. Jeg liker ikke sydentemperaturer, og skikkelig ferie er det ikke med mindre hundene er med. Må tenke litt på den tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For akkurat 20 år siden (det var faktisk i januar 1990) var jeg på Nord-Øya på New Zealand:

http://images.google.co.uk/images?hl=en&um=1&q=coromandel&sa=N&start=21&ndsp=21

Jeg er ikke egentlig noen utpreget sydenperson, men har alltid lengtet tilbake til Coromandel. Hadde vært fantastisk å padle kajakk rundt kysten der: http://www.seakayaktours.co.nz/sea_kayak_tours.html (Kanskje uten alle de folka...)

Men ville nok savnet Pablo'n min, så en padletur i flott norsk natur er ikke å forakte det heller. Men tror jeg venter med det til det blir litt varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...