Gå til innhold
Hundesonen.no

Endre HD status på Dogweb?

Recommended Posts

Bridie har HD status C.... Nå i januar skal hun røntges på nytt, hovedsaklig fordi jeg er nysgjerrig på åssen hoftene ser ut. La oss nå si hun skulle ende opp med en A (in my dreams liksom :ahappy:) eller en D hofte... Vil denne statusen bli endret på Dogweb da? Eller på stamtavlen hennes liksom? Eller er det den statusen som hun fikk først som blir stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg er helt sikker så hadde vi en lignende diskusjon på hundetreff i vår. Da var det snakk om hund som var førstegangsrøntget c, tror jeg, men som ble røntget på nytt(til en annen vet) pga at eier var uenig eller noe og på andre gang fikk den A. Lurer på om hun fikk endret resultatet til B, men A fikk hun ikke. Litt rart egentlig siden det faktisk kan være dårlige bilder. En hund som har C hofte får jo ikke A hofte av seg selv. Så om bildet plutselig sier A så er det vell en god sjanse for at det første var et dårlig bilde? eller? I det minste burdet det gått an å fått enda en vet til og ta enda et sett med bilder for og dobbelsjekke. Beklager spror litt av her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det siste resultatet som blir stående.

Jeg røntget min eldste beardis i 2000 med resultat D med til dels store forkalkninger. I 2006 anbefalte en veterinær meg å røntge på nytt, for hun mente at hun ikke kunne ha HD og forkalkninger i forhold til formen hun var i. Vi tok nye bilder og resultatet ble B uten forkalkninger og det er det siste resultatet som står på Dogweb. Hun er snart 11 år og still going i utstillingsringen med veldig bra resultater. Jeg trodde ikke jeg ville kunne beholde henne mer enn 3 - 4 år, spesielt på grunn av forkalkningene. Her er det nok en feil som i utgangspunktet ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste resultatet blir "gjeldene" på stamtavle o.l.

Men du vil kunne se forje resultat i historiken i Dogweb. Om du går helt inn på verktøylinjen med helse på den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bildene er sendt inn og avlest, så blir den statusen stående til du evt tar nye bilder hos 2 forskjellige veterinærer. Det er i vertfall det eg har blitt opplyst. Og i tillegg må det være 6 mnd mellom første og andre røntgentaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg er helt sikker så hadde vi en lignende diskusjon på hundetreff i vår. Da var det snakk om hund som var førstegangsrøntget c, tror jeg, men som ble røntget på nytt(til en annen vet) pga at eier var uenig eller noe og på andre gang fikk den A. Lurer på om hun fikk endret resultatet til B, men A fikk hun ikke. Litt rart egentlig siden det faktisk kan være dårlige bilder. En hund som har C hofte får jo ikke A hofte av seg selv. Så om bildet plutselig sier A så er det vell en god sjanse for at det første var et dårlig bilde? eller? I det minste burdet det gått an å fått enda en vet til og ta enda et sett med bilder for og dobbelsjekke. Beklager spror litt av her nå.

Hvis hunden er avlest med A, får den ikke B som resultat, da får den A. Samme hva den hadde fra før av. Det spiller heller ingen rolle hva eier eller fotograferende veterinær sier, det er NKKs avleser som setter diagnosen - eventuelt Nordisk Røntgenpanel, om eier velger å klage inn saken. Da er det flertallet av de tre uttalelsene som blir endelig sluttresultat, så om en sier A og to sier B, blir det B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for en hund å røntges med c - d ? for så å bli røntget med en A hofte da? :ahappy:

Jeg trodde liksom ikke hunden kunne forbedre en hd status...

Alternativet må jo være at det er noe feil med de forrige bildene, og det på den måten har blitt gjort feil, men selv det syns jeg er misstenkelig rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for en hund å røntges med c - d ? for så å bli røntget med en A hofte da? :ahappy:

Alternativet må jo være at det er noe feil med de forrige bildene, og det på den måten har blitt gjort feil, men selv det syns jeg er misstenkelig rart...

Ja, det er mulig - hunden kan ligge feil på første bilde, eller hunden kan være så ung og uferdig og muskelfattig at det ikke er noe støtte for hoftekula og den ikke får riktig plassering i hofteskåla. Jeg har sett flere eksempler på hunder som avleses med C i ung alder, så drøyer en et år eller så og sørger for at hunden er godt trent, og da avleses som fri. Men jeg har da også sett motsatt - fra fri til HD.

AA blir sjelden bedre, men særlig på de store, tunge rasene kan HD endre seg til det bedre, og det er også flere raser som ikke får offisiell diagnose før de er 18 måneder. Berner måtte før være 18, nå er det redusert til 12 - men det er mange som likevel venter til de er 18, og det er mange som altså får et bedre resultat på andre røntgen fordi hunden ikke er ferdig når den er et år. Mulig det er annerledes med småraser som DSG, det har jeg ikke satt meg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om i alle fall 3 hunder som er røntget til D første gang for så 6 mnd senere få A eller B, og opp til flere som har fått C for så å bli fri ved neste røntging. Så det er mulig...om det er bildene som er for dårlige, hunden er røntget før den er ferdig utviklet eller om det har blitt gjort feil ved avlesning spekulerer jeg ikke i, men uansett så kommer jeg alltid til å rønge om en hund med leddfeil for sikkerhetsskyld. Det er for j... å avlive eller avskrive en hund fordi det har blitt gjort en feil derfor bedre med en dobbelt sjekk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om i alle fall 3 hunder som er røntget til D første gang for så 6 mnd senere få A eller B, og opp til flere som har fått C for så å bli fri ved neste røntging. Så det er mulig...om det er bildene som er for dårlige, hunden er røntget før den er ferdig utviklet eller om det har blitt gjort feil ved avlesning spekulerer jeg ikke i, men uansett så kommer jeg alltid til å rønge om en hund med leddfeil for sikkerhetsskyld. Det er for j... å avlive eller avskrive en hund fordi det har blitt gjort en feil derfor bedre med en dobbelt sjekk i mine øyne.

Men man avliver da vel ikke en hund kun basert på en HDavlesning? Det må da vel være symptomer og smerter i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, usikker på om jeg egentlig fikk noe svar her jeg... Noen ser ut til å mene det er siste avlesning som blir gjeldende, mens andre mener det må til to røntginger hos forskjellige veterinærer for å endre?

Hmmm...

Som Emma sier; alle blir stående, men på "hovedoversikten" vil sistnevnte stå.  Går du inn på "helse - HD", vil begge (alle) resultatene komme.  Hvis du vet om en hund som er røntget to eller flere ganger, kan du sjekke dette enkelt selv.  Evt kan jeg gi deg et reg.nr på en hund som er røntget med C først, for deretter å bli røntget med B etterpå, så kan du se hva jeg mener.  

Hvorfor man skulle trenge to røntginger er uforståelig for meg; begge må vel bli vurdert av HD-panelet (eh, de som bestemmer/avleser HD-grad), og det har i alle fall jeg aldri hørt om har vært et krav før, og jeg har hørt om mange som er omrøntget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omrøntging kan tas etter 6 mnd. Bildet sendes som vanlig til NKK og avleses av veterinæren der. Slik som det ble gjort med det første bildet.

Et røntgenbilde kan også klages inn til det nordiske røntgenpanelet. Da er det tre veterinærer fra tre nordiske land som uttaler seg. Summen delt på tre blir resultatet som da blir gjeldende.

Slik jeg har skjønt det kan ikke eier av en hund klage inn til det nordiske røntgenpanelet (eller hva det i huleste heter), kun veterinæren som har tatt bildet kan klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår :ahappy: Skal sjekke på en hund jeg vet er røntget to ganger nå, så ser jeg det der :yes:

Uansett spennende å se åssen hoftene til Bridie ser ut nå. Skal også røntge henne foran, det er ikke blitt gjort fra før. Så ja, jeg er spent :) Tar med ryggen i samme slengen også, bare for å få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, usikker på om jeg egentlig fikk noe svar her jeg... Noen ser ut til å mene det er siste avlesning som blir gjeldende, mens andre mener det må til to røntginger hos forskjellige veterinærer for å endre?

Hmmm...

Du kan jo ringe Sunnhetsavdelingen i NKK, og få snakke med røntgenansvarlig - men sist jeg hadde noe med det å gjøre var det slik at siste resultat var det som gjaldt, du får ikke velge (jeg vet for eksempel om en hannhund som ble avlest med B, eier syntes ikke det var bra nok og følte hunden ikke var hundre prosent fri, røntget om igjen for å få hunden til A, og fikk en C. Ville da omgjøre resultatet til den B'en hunden først hadde, men det går ikke an).

Omrøntging må skje tidligst seks måneder etter forrige fotografering, og du velger selv om det skal skje hos samme eller en annen veterinær. Det er én fotograf som skal ta bildet.

Ønsker du å klage på et røntgenresultat, blir bildet du klager på sendt til Nordisk Røntgenpanel, hvor avleserne i de tre øvrige nordiske land hver for seg avleser bildet og setter diagnose, så avgjør flertallet hva diagnosen er (uten at de altså vet hva andre har avlest bildet til).

Med forbehold om endringer siden sist, men da har det vært dårlig annonsert fra NKKs side, jeg har ikke hørt noe om to veterinærer.

Slik jeg har skjønt det kan ikke eier av en hund klage inn til det nordiske røntgenpanelet (eller hva det i huleste heter), kun veterinæren som har tatt bildet kan klage.

Det er gjort om for noen år siden, slik at eier selv kan klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk Emma. Da stoler jeg på du :)

For meg er det et fett hva som står der egentlig, bare jeg selv vet hva status er :ahappy:

Mulig dette er noe som kan være negativt for oppdrettere land og strand rundt, om mange hunder rerøntges med dårligere resultat. Men vil vel ikke tro det er et vanlig problem som oppstår. Er vel ikke akkurat den store andelen hundeeiere som røntger hunden på nytt.

Og eneste grunnen til at jeg gjør det, er vel for å få vite hvilken side Bridie har hd. For det ble sagt da hun ble røntget første gangen at hun hadde c på den ENE siden. Jeg tenker slik er kjekt å vite OM bridie skulle bli halt på en side, og om jeg da kan "skylde det på" hd'n, eller om det er på den siden hun er fri.

Men for alt jeg vet kan det jo ha skjedd noe med den galskapen av en hund, som gjør at hoftene nå er helt umulige og forkalkninger i alle retninger. Det er jo umulig å si. Ikke sett noe halthet på henne eller noe, kun litt støl eller skiturer nå i jula. Men slik skjer jo :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...