Gå til innhold
Hundesonen.no

Endre HD status på Dogweb?


Recommended Posts

Bridie har HD status C.... Nå i januar skal hun røntges på nytt, hovedsaklig fordi jeg er nysgjerrig på åssen hoftene ser ut. La oss nå si hun skulle ende opp med en A (in my dreams liksom :ahappy:) eller en D hofte... Vil denne statusen bli endret på Dogweb da? Eller på stamtavlen hennes liksom? Eller er det den statusen som hun fikk først som blir stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg er helt sikker så hadde vi en lignende diskusjon på hundetreff i vår. Da var det snakk om hund som var førstegangsrøntget c, tror jeg, men som ble røntget på nytt(til en annen vet) pga at eier var uenig eller noe og på andre gang fikk den A. Lurer på om hun fikk endret resultatet til B, men A fikk hun ikke. Litt rart egentlig siden det faktisk kan være dårlige bilder. En hund som har C hofte får jo ikke A hofte av seg selv. Så om bildet plutselig sier A så er det vell en god sjanse for at det første var et dårlig bilde? eller? I det minste burdet det gått an å fått enda en vet til og ta enda et sett med bilder for og dobbelsjekke. Beklager spror litt av her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det siste resultatet som blir stående.

Jeg røntget min eldste beardis i 2000 med resultat D med til dels store forkalkninger. I 2006 anbefalte en veterinær meg å røntge på nytt, for hun mente at hun ikke kunne ha HD og forkalkninger i forhold til formen hun var i. Vi tok nye bilder og resultatet ble B uten forkalkninger og det er det siste resultatet som står på Dogweb. Hun er snart 11 år og still going i utstillingsringen med veldig bra resultater. Jeg trodde ikke jeg ville kunne beholde henne mer enn 3 - 4 år, spesielt på grunn av forkalkningene. Her er det nok en feil som i utgangspunktet ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste resultatet blir "gjeldene" på stamtavle o.l.

Men du vil kunne se forje resultat i historiken i Dogweb. Om du går helt inn på verktøylinjen med helse på den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bildene er sendt inn og avlest, så blir den statusen stående til du evt tar nye bilder hos 2 forskjellige veterinærer. Det er i vertfall det eg har blitt opplyst. Og i tillegg må det være 6 mnd mellom første og andre røntgentaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg er helt sikker så hadde vi en lignende diskusjon på hundetreff i vår. Da var det snakk om hund som var førstegangsrøntget c, tror jeg, men som ble røntget på nytt(til en annen vet) pga at eier var uenig eller noe og på andre gang fikk den A. Lurer på om hun fikk endret resultatet til B, men A fikk hun ikke. Litt rart egentlig siden det faktisk kan være dårlige bilder. En hund som har C hofte får jo ikke A hofte av seg selv. Så om bildet plutselig sier A så er det vell en god sjanse for at det første var et dårlig bilde? eller? I det minste burdet det gått an å fått enda en vet til og ta enda et sett med bilder for og dobbelsjekke. Beklager spror litt av her nå.

Hvis hunden er avlest med A, får den ikke B som resultat, da får den A. Samme hva den hadde fra før av. Det spiller heller ingen rolle hva eier eller fotograferende veterinær sier, det er NKKs avleser som setter diagnosen - eventuelt Nordisk Røntgenpanel, om eier velger å klage inn saken. Da er det flertallet av de tre uttalelsene som blir endelig sluttresultat, så om en sier A og to sier B, blir det B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for en hund å røntges med c - d ? for så å bli røntget med en A hofte da? :ahappy:

Jeg trodde liksom ikke hunden kunne forbedre en hd status...

Alternativet må jo være at det er noe feil med de forrige bildene, og det på den måten har blitt gjort feil, men selv det syns jeg er misstenkelig rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for en hund å røntges med c - d ? for så å bli røntget med en A hofte da? :ahappy:

Jeg trodde liksom ikke hunden kunne forbedre en hd status...

Alternativet må jo være at det er noe feil med de forrige bildene, og det på den måten har blitt gjort feil, men selv det syns jeg er misstenkelig rart...

Ja, det er mulig - hunden kan ligge feil på første bilde, eller hunden kan være så ung og uferdig og muskelfattig at det ikke er noe støtte for hoftekula og den ikke får riktig plassering i hofteskåla. Jeg har sett flere eksempler på hunder som avleses med C i ung alder, så drøyer en et år eller så og sørger for at hunden er godt trent, og da avleses som fri. Men jeg har da også sett motsatt - fra fri til HD.

AA blir sjelden bedre, men særlig på de store, tunge rasene kan HD endre seg til det bedre, og det er også flere raser som ikke får offisiell diagnose før de er 18 måneder. Berner måtte før være 18, nå er det redusert til 12 - men det er mange som likevel venter til de er 18, og det er mange som altså får et bedre resultat på andre røntgen fordi hunden ikke er ferdig når den er et år. Mulig det er annerledes med småraser som DSG, det har jeg ikke satt meg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for en hund å røntges med c - d ? for så å bli røntget med en A hofte da? :ahappy:

Jeg trodde liksom ikke hunden kunne forbedre en hd status...

Alternativet må jo være at det er noe feil med de forrige bildene, og det på den måten har blitt gjort feil, men selv det syns jeg er misstenkelig rart...

Jeg vet om i alle fall 3 hunder som er røntget til D første gang for så 6 mnd senere få A eller B, og opp til flere som har fått C for så å bli fri ved neste røntging. Så det er mulig...om det er bildene som er for dårlige, hunden er røntget før den er ferdig utviklet eller om det har blitt gjort feil ved avlesning spekulerer jeg ikke i, men uansett så kommer jeg alltid til å rønge om en hund med leddfeil for sikkerhetsskyld. Det er for j... å avlive eller avskrive en hund fordi det har blitt gjort en feil derfor bedre med en dobbelt sjekk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om i alle fall 3 hunder som er røntget til D første gang for så 6 mnd senere få A eller B, og opp til flere som har fått C for så å bli fri ved neste røntging. Så det er mulig...om det er bildene som er for dårlige, hunden er røntget før den er ferdig utviklet eller om det har blitt gjort feil ved avlesning spekulerer jeg ikke i, men uansett så kommer jeg alltid til å rønge om en hund med leddfeil for sikkerhetsskyld. Det er for j... å avlive eller avskrive en hund fordi det har blitt gjort en feil derfor bedre med en dobbelt sjekk i mine øyne.

Men man avliver da vel ikke en hund kun basert på en HDavlesning? Det må da vel være symptomer og smerter i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, usikker på om jeg egentlig fikk noe svar her jeg... Noen ser ut til å mene det er siste avlesning som blir gjeldende, mens andre mener det må til to røntginger hos forskjellige veterinærer for å endre?

Hmmm...

Som Emma sier; alle blir stående, men på "hovedoversikten" vil sistnevnte stå.  Går du inn på "helse - HD", vil begge (alle) resultatene komme.  Hvis du vet om en hund som er røntget to eller flere ganger, kan du sjekke dette enkelt selv.  Evt kan jeg gi deg et reg.nr på en hund som er røntget med C først, for deretter å bli røntget med B etterpå, så kan du se hva jeg mener.  

Hvorfor man skulle trenge to røntginger er uforståelig for meg; begge må vel bli vurdert av HD-panelet (eh, de som bestemmer/avleser HD-grad), og det har i alle fall jeg aldri hørt om har vært et krav før, og jeg har hørt om mange som er omrøntget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omrøntging kan tas etter 6 mnd. Bildet sendes som vanlig til NKK og avleses av veterinæren der. Slik som det ble gjort med det første bildet.

Et røntgenbilde kan også klages inn til det nordiske røntgenpanelet. Da er det tre veterinærer fra tre nordiske land som uttaler seg. Summen delt på tre blir resultatet som da blir gjeldende.

Slik jeg har skjønt det kan ikke eier av en hund klage inn til det nordiske røntgenpanelet (eller hva det i huleste heter), kun veterinæren som har tatt bildet kan klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår :ahappy: Skal sjekke på en hund jeg vet er røntget to ganger nå, så ser jeg det der :yes:

Uansett spennende å se åssen hoftene til Bridie ser ut nå. Skal også røntge henne foran, det er ikke blitt gjort fra før. Så ja, jeg er spent :) Tar med ryggen i samme slengen også, bare for å få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, usikker på om jeg egentlig fikk noe svar her jeg... Noen ser ut til å mene det er siste avlesning som blir gjeldende, mens andre mener det må til to røntginger hos forskjellige veterinærer for å endre?

Hmmm...

Du kan jo ringe Sunnhetsavdelingen i NKK, og få snakke med røntgenansvarlig - men sist jeg hadde noe med det å gjøre var det slik at siste resultat var det som gjaldt, du får ikke velge (jeg vet for eksempel om en hannhund som ble avlest med B, eier syntes ikke det var bra nok og følte hunden ikke var hundre prosent fri, røntget om igjen for å få hunden til A, og fikk en C. Ville da omgjøre resultatet til den B'en hunden først hadde, men det går ikke an).

Omrøntging må skje tidligst seks måneder etter forrige fotografering, og du velger selv om det skal skje hos samme eller en annen veterinær. Det er én fotograf som skal ta bildet.

Ønsker du å klage på et røntgenresultat, blir bildet du klager på sendt til Nordisk Røntgenpanel, hvor avleserne i de tre øvrige nordiske land hver for seg avleser bildet og setter diagnose, så avgjør flertallet hva diagnosen er (uten at de altså vet hva andre har avlest bildet til).

Med forbehold om endringer siden sist, men da har det vært dårlig annonsert fra NKKs side, jeg har ikke hørt noe om to veterinærer.

Slik jeg har skjønt det kan ikke eier av en hund klage inn til det nordiske røntgenpanelet (eller hva det i huleste heter), kun veterinæren som har tatt bildet kan klage.

Det er gjort om for noen år siden, slik at eier selv kan klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk Emma. Da stoler jeg på du :)

For meg er det et fett hva som står der egentlig, bare jeg selv vet hva status er :ahappy:

Mulig dette er noe som kan være negativt for oppdrettere land og strand rundt, om mange hunder rerøntges med dårligere resultat. Men vil vel ikke tro det er et vanlig problem som oppstår. Er vel ikke akkurat den store andelen hundeeiere som røntger hunden på nytt.

Og eneste grunnen til at jeg gjør det, er vel for å få vite hvilken side Bridie har hd. For det ble sagt da hun ble røntget første gangen at hun hadde c på den ENE siden. Jeg tenker slik er kjekt å vite OM bridie skulle bli halt på en side, og om jeg da kan "skylde det på" hd'n, eller om det er på den siden hun er fri.

Men for alt jeg vet kan det jo ha skjedd noe med den galskapen av en hund, som gjør at hoftene nå er helt umulige og forkalkninger i alle retninger. Det er jo umulig å si. Ikke sett noe halthet på henne eller noe, kun litt støl eller skiturer nå i jula. Men slik skjer jo :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...