Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i de forskjellige byene?


PhoNuLi

Recommended Posts

Til høsten skal jeg begynne å studere, og håper veldig på å få med meg en av valpene til Pheoebe. Så lenge jeg ordner med leilighet før jeg flytter, tror jeg det er ganske sikkert at jeg får det :lol: Men, jeg har enda ikke bestemt meg for hvor jeg vil.

Det som frister mest er kristiansand eller bergen (muuuligens Oslo), men jeg vil tenke mest mulig på hunden, og ønsker at det er fine turområder i nærheten.

Derfor spør jeg dere som bor i disse byene, hvordan er det egentlig å ha hund der? Ser for meg at kristiansand er litt mer landlig, men det finnes vel skogområder i Bergen også (som jeg ikke trenger å kjøre langt til)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok finne hundefolk i alle byer og steder i Norge, og dertil områder som er mer eller mindre egnet til lufting og trening. ;)

På NKK kan du søke på klubber basert på fylke, og det kan jo gi deg en idé om aktive klubber i nærheten av de ulike stedene. Selv ville jeg definitivt valgt Kristiansand, siden jeg digger byen og det er fint rundt der, men Oslo er ganske bra det også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i bergen, masse fine turområder rundt byen der! Har bodd 6 år i kristiansand, og der har man skogen et steinkast fra døra, det er uansett ikke langt å komme seg til skogen uansett hvor man bor der.. Nå har jeg bodd i Oslo i snart et år, finnes masse fine turterrenger og parker man kan gå i. Jeg bor rett ved Karl Johan og det er ikke altfor lange biten før man kommer seg til marka :lol: Men hadde jeg valgt hvor jeg skulle bo i forhold til hund hadde jeg nok flyttet til kristiansand igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun bodd i Kristiansand av disse byene du spør om. Der er det noen virkelig flotte turområder, turmessig stortivdes jeg der(var kun skole, hund og familie, så fikk ikke med meg noe annet av byen :lol: )

Hundeklubben var jeg innom, men der har det helt sikker kommet forandringer siden den gang. Var hyggelig folk der da, og sikkert mange av de som enda er der. Landskapet der nede er noe helt for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om du vurderer trondheim jeg? har jo to univeristet. Men ved ntnu er det utrolig landig, en kjempefin mark og masse tur muligheter :-)

Det er faktisk bare ett universitet her i Trondheim, men NTNU har tilholdssted både på Dragvoll og på Gløshaugen (hvor man oppholder seg er avhengig av hvilke fag man velger). I tillegg har vi jo høgskolen i Sør-Trøndelag med en rekke avdelinger rundt omkring i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turmessig er Kristiansand en flott by, så lenge du sørger for å plassere deg litt i nærheten av de mange turområdene. MEN kristiansand er full av flått og i år har det regnet alt for mye (iallefall for en østlending som er er vant til vinter fra november til mars), så vi flytter herfra neste år. Naturen er knall, det finnes flere klubber her nede og studentmiljøet er vel normalt bra vil jeg si. Men jeg er ikke helt fornøyd med skolen, både fagmessig og servicemssig så for meg blir det med dette ene året. Men kjenner jo flere som har gått her flere år og elsker det, men for meg var dette ikke ett bra sted;)

Selv hadde jeg en solid utofrdring med å finne meg sted å bo. Det er hardt press på tilgjengelige boliger (noe man godt så da prisene gikk opp med nesten 2000 på en uke i det vi kom til august) og med hund stiller du fort bakerst i køen, så bestem deg for hvor du vil dra og begynn letingen tidlig. Selv endte jeg opp med å bo i Vennesla, går greit med buss og sånn men blir jo litt lite sosialt av og tiL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Bea mens jeg studerte i Bergen og angret ikke på det. Selv om vi bodde midt i Bergen sentrum var det ikke langt å komme seg til byfjellene og de flotte turområdene som er der. Eneste jeg har å utsette på Bergen er de strenge båndtvangsreglene og de få mulighetene som er til å ha hunden løs der. Ellers er turområdene fantastiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har faktisk ganske mye grøntarealer..

Mener å huske at det er over 40kvm pr. innbygger.

Da er ikke marka regnet med..

Og stort sett uansett hvor i Oslo man bor har man jo marka innen kort avstand hjemmefra.

Jeg bor selv midt i sentrum, og kan på en halvtime komme meg til Nordmarka, Østmarka, Lillomarka..

Det er enorme grøntområder, i tillegg har jeg innen 10 minutter gangavstand hjemmefra minst 3 grøntområder, riktignok ikke av de største parkene..(Ankerparken, Slottsparken og Festningen)

Bygdøy med sine turområder har jeg også under 30 minutter hjemmefra, det samme med Frognerparken og flere andre parker..

For å si det sånn, Oslo er fantastisk for hunder, med unntak av den perioden de salter veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kristiansand er det masse flotte turområder! Mye skog og mark og timeslange turer.

Vi har nå 3 hunder og har bodd i Kristiansand i 2 år og vi har kun plukket 2 flått fra den ene hunden.

Hundeklubben er okei, ikke den mest aktive i forhold til de større byene.

De lokale avdelingene for rasene (foreks. retrieverklubben/ schæferklubben agder)er som regel mer aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med flått glemte jeg å si ja.. Måtte plukke av minst 20 flått etter en tissetur, og når vi gikk skogturer så gikk jeg rett i dusjen for å plukke av flått fra meg selv.. Det er enooormt mye flått det, hvertfall der jeg bodde i kristiansand :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er knallfornøyd med Kristiansand (bor utenfor jeg da, midt i skogen, men jeg vet det er mye turområder også mer sentralt). Det er en fin by med koselige mennesker, selv om de innfødte bysbarna er litt vanskelige å komme inn på. Miljøet på skolen (uia) er kjempebra, det samme på Gimlekollen mediehøgskole, såvidt jeg vet. Kollektivtilbudet er bra, hundeklubbene skal være helt okey, men akkurat det miljøet er nok bedre i Bergen. Ag-miljøet skal være greit! Landskapet er nydelig, og jeg har ikke hatt mye problemer med flått, selv om jeg som sagt bor midt i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs selvsagt litt hvor du bosetter deg, men i Bergen har vi jo flere flotte fjell å gå på, i kort avstand fra sentrum.

jeg vet ikke om du vurderer trondheim jeg? har jo to univeristet. Men ved ntnu er det utrolig landig, en kjempefin mark og masse tur muligheter :-)

Som Ingvild sier, kun ett universitet, men to forskjellige campus. Jeg studerte i to år ved NTNU selv, men da på Gløshaugen, og der var det slett ikke landlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...