Gå til innhold
Hundesonen.no

Villsvin og hund


Guest janson

Recommended Posts

Vi hadde villsvin til middag i går og jeg begynte dermed å tenke mer på dette med hunder og villsvin. Familien har hytte i Sverige (like utenfor Stockholm) og der har jo villsvin nå blitt et problem. Det har blitt satt opp fareskilt (og skjul hvor jegere står klare for å skyte dyr som dukker opp - derfor endte vi opp med en god middag i går:p) og vi har opplevd at store deler av skogen vår har blitt gravd opp. Jeg har også blitt vekket flere ganger av villsvin på natta (slåsskamper?). Så langt har vi sett at de skygger banen når vi dukker opp (mor og far så flokker på 30-40 dyr i sommer), men jeg lurte litt på hvordan det er med hunder om de blir litt for innpåslitne? Kan villsvinene finne på å gå til angrep? Da vår gamle hund var i live så pleide jeg å ha han løs på siste tissetur og jeg har nå i sommer tenkt på at hva kunne ha skjedd om han plutselig hadde løpt etter et villsvin. Jeg kan godt se for meg at han kunne ha gjort det og på sin måte er jeg glad han ikke er i live lenger med tanke på hvor mye villsvin det er som tusler rundt der. Men jeg regner med at det kommer til å dukke opp ny hund etter hvert og blir jo da litt nervøs. Ser på wikipedia at de kan bli mellom 90-180 cm lange og 50-200 kg og har jo sett hvor mye skade de har klart å gjøre på skogen vår, så ville jo tro at en hund ville være en rimelig lett match.

Er det noen her på sonen som vet noe om dette? Tør jeg å ha en framtidig hund løs i skogen vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke. Villsvin kan være relativt aggressive dyr, og jeg trenger ikke å fortelle deg at de kan gjøre mye skade om de vil. En irriterende hund kan fort få gjennomgå og neppe overleve. Tilogmed mennesker advares mot villsvin når det er mange av dem i nærheten.

Skumle dyr... heldigvis øker de jakten på de nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Det var ikke akkurat oppløftende lesing!

Jeg skjønner vi har vært heldige så langt. Det er flere naboer som har både hunder og katter, men jeg har ikke hørt om andre skader enn det som har vært på skog og annen eiendom.

Leste litt på kommunens nettside nå og der var det skrevet at de var forholdsvis sky og at risikoen for å bli angrepet var liten, men de anbefalte likevel å ha hunden i bånd når man var ute og gikk. Villsvinene skal visst likevel ha blitt såpass trygge at de har blitt observert i sentrum også! Jeg må si jeg er glad for at de har satt i gang tiltak for å få ned bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...