Gå til innhold
Hundesonen.no

dekken til mynder


Recommended Posts

Før jeg fikk Nitro fikk jeg råd av en myndeperson (husker ikke hvem :lol: )om sele som passet myndekropp, og jeg fikk anbefalt WebMaster selen, noe jeg kjøpte. Den passer ganske bra på han. Har før jeg kjøpte prøvd de fleste variantene som selges i dyrebutikker og hos vetten, og ingen passet. Så ble glad da jeg fant en som var brukbar :)

MEN, nå er det dekkenet sin tur.. Jeg har kjøpt dogman sitt dekken, og det passet ikke hans fasong. For det første var den alt for stort rundt magen, og ikke noen justerbare løsninger (borrelås var det, og det rakk ikke rundt magen hans engang) rundt midjen. og så var det alt for stort framme i fronten og nedover beina, som gjør at bevegelsene i frambeina blir dårlig og stramt. men lengden var perfekt..

Så jeg må ha et dekken med ganske åpne ben framme på en måte, eller aller helst åpne/lukke muligheter på brystet. Og justerbar rundt midjen. Lengden må være rundt om 80 cm. Ikke så mye under det, da han er 80 cm i ryggen. (nevner dette fordi ikke alle dekken går så høyt opp i cm)

Har sett noen festestropper under magen går så langt bak at han kan risikere å tisse på det.. Litt ugunstig egentlig..

Så myndefolk, hvilke dekken bruker dere?

Har sett på BOT greyhound dekkenet, og fasongen ser bra ut, men er usikker på tykkelsen.. Må være til bruk på vinteren, når det er kaldt og blåser litt.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har googler endel rundt, og funnet et par sider med dekken som virker veldig bra. Men prisen er litt høy på disse rundt 7-800 kr (for vinter typen som er litt tykkelse på), og itillegg frakt som gjerne blir over en hundrings og vel så det fra utlandet. + evnt toll.

Denne likte jeg veldig godt. Så flott ut med åpning i front!

link til bilde

Ellers er det også mye fleece ute og går.

Det dekkenet som var i bloggen Jeanette, så veldig flott ut, moro med kondomdressen hehe.

Men jeg har et fleecedekken fra før som han passer, men jeg er ute etter noe mer vannavisende og varmt. Helst sånn stoff ala dogman.

Får prøve å google litt mer :lol: hvis andre har tips, bring it on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har googler endel rundt, og funnet et par sider med dekken som virker veldig bra. Men prisen er litt høy på disse rundt 7-800 kr (for vinter typen som er litt tykkelse på), og itillegg frakt som gjerne blir over en hundrings og vel så det fra utlandet. + evnt toll.

Men du atte... de fleste dekken havner jo på en 700 kroner pluss/minus :lol:

Kan gi rapport/mål på det dekkenet jeg har bestilt når jeg får det, ikke noe spesiallaget myndedekken - men stort og romslig ser det ut som det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig ikke åpning i front er noen særlig god idé. Har ett sånt dekken til min whippet, og det begrenser henne mer enn det som har T-form (altså går inn mellom frambeina, under buken og over ryggen i en T). Dessuten blir jo hunden bar i brystet.

Jeg har stort sett fått en sykyndig mor til å ordne dekken. BOT vet jeg lite om, men husk at det regnes som doping i Sverige.

Har ingen erfaring med disse selv (og de ser ikke ut til å ha T-formen), men disse er i hvert fall sydd for greyhounds og noe rimeligere:

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=111

Tillegg: Her fant jeg bilde av den typen dekken-konstruksjon jeg foretrekker. Noe dyrere, dog - se det blå dekkenet:

http://www.nonudehounds.com/Storm_Coats.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du atte... de fleste dekken havner jo på en 700 kroner pluss/minus :lol:

Kan gi rapport/mål på det dekkenet jeg har bestilt når jeg får det, ikke noe spesiallaget myndedekken - men stort og romslig ser det ut som det er!

Jeg syns et dekken max bør koster rundt 700 kr, og hvis dekkenet koster 600 kr + 200 kr frakt, og +25% mva/toll itilegg blir det mer enn jeg syns er greit. :) (har vært litt uheldig i det siste med å måtte betale toll, selv merket som gave) Det kan fort blit mot 1000 kr.

Ja du får gi tilbakemelding på dekkenet, selv om du har en annen kropptype hund. Hvilket merke var det? Problemet er at dekkene blir for romslige i de store størrelsene (de dekkene man får kjøpt rundt om kring her til lands), for hunden har lite å fylle dekkenet ut med. (og da blir den hengende nedover, og strammer på frambeina feks.) :)

Takk for linker Bardmand! Skal sjekke mer ut. Så fint ut det bildet av det blå der. Åpningen blir litt høyere opp, så det er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt billig, men fordelen med dette dekkenet er at det selges av felleskjøpet. Dermed slipper du vel porto etc., og du kan vel gjerne få prøvd på dekkenet før du kjøper det. Det ser også ganske regulerbart ut:

http://www.fk.no/trade/productview/803399/921/

Nå er jo pointeren bare en halv greyhound i lengde, da, men det ser jo ut til at det er litt å gå på lengdemessig også. Verd å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så litt på dette. Skal se på felleskjøpet neste gang jeg er der.

Har vurder BOT greyhound dekkenet, og spurt om pris der.

Har også vurdert jægerens superdekken (kondomdrakt), og ha et fleece dekken over. Eneste er at det er mest rødt å finne av dem. :ahappy: Hehe.

Takk for tipsene! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått spesialsydd dekken til whippeten min hos en svensk dame, som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter..!

Betalte vel mellom 800 og 1000 for to dekken inkl porto.

Jeg elsker disse, og det gjør Vofsen også..! Har ett i tykk flis, og et tykt som er vindtett og vantett:)

Ser sånn ut forran:

IMG_3280.jpg

Og sånn fra siden:

IMG_3263.jpg

Edit: Fant hjemmesiden: http://hem.passagen.se/klssida/

Står at hun bare syr til whippet, men går jo ann å sende en mail å høre om hun kan sy et litt større;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at vi hadde et dekken i butikken vår her som var utmerket til whippet. Lurer på om ikke det var sånn jäger-dekken egentlig, det til whippsen var en liten størrelse beregnet til små settere. Om du får tak i et stooort sånt et(jeg vet ikke hvor store størrelser de har), så tror jeg det vil passe utmerket, setter-dekkenene er ofte smale i halsen og dype i bringen, samt lange i ryggen, typisk mynde. Sjekk litt på det! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...