Gå til innhold
Hundesonen.no

dekken til mynder

Recommended Posts

Skrevet

Før jeg fikk Nitro fikk jeg råd av en myndeperson (husker ikke hvem :lol: )om sele som passet myndekropp, og jeg fikk anbefalt WebMaster selen, noe jeg kjøpte. Den passer ganske bra på han. Har før jeg kjøpte prøvd de fleste variantene som selges i dyrebutikker og hos vetten, og ingen passet. Så ble glad da jeg fant en som var brukbar :)

MEN, nå er det dekkenet sin tur.. Jeg har kjøpt dogman sitt dekken, og det passet ikke hans fasong. For det første var den alt for stort rundt magen, og ikke noen justerbare løsninger (borrelås var det, og det rakk ikke rundt magen hans engang) rundt midjen. og så var det alt for stort framme i fronten og nedover beina, som gjør at bevegelsene i frambeina blir dårlig og stramt. men lengden var perfekt..

Så jeg må ha et dekken med ganske åpne ben framme på en måte, eller aller helst åpne/lukke muligheter på brystet. Og justerbar rundt midjen. Lengden må være rundt om 80 cm. Ikke så mye under det, da han er 80 cm i ryggen. (nevner dette fordi ikke alle dekken går så høyt opp i cm)

Har sett noen festestropper under magen går så langt bak at han kan risikere å tisse på det.. Litt ugunstig egentlig..

Så myndefolk, hvilke dekken bruker dere?

Har sett på BOT greyhound dekkenet, og fasongen ser bra ut, men er usikker på tykkelsen.. Må være til bruk på vinteren, når det er kaldt og blåser litt.

Håper på svar :)

Skrevet

Jeg har spesialsydde dekken til whippeten,men husker jeg har vært innom flere utenlandske nettsider som solgte dekken for mynder. Google hjelper deg sikkert et stykke på vei :lol:

Skrevet

Takk for svar! Har googler endel rundt, og funnet et par sider med dekken som virker veldig bra. Men prisen er litt høy på disse rundt 7-800 kr (for vinter typen som er litt tykkelse på), og itillegg frakt som gjerne blir over en hundrings og vel så det fra utlandet. + evnt toll.

Denne likte jeg veldig godt. Så flott ut med åpning i front!

link til bilde

Ellers er det også mye fleece ute og går.

Det dekkenet som var i bloggen Jeanette, så veldig flott ut, moro med kondomdressen hehe.

Men jeg har et fleecedekken fra før som han passer, men jeg er ute etter noe mer vannavisende og varmt. Helst sånn stoff ala dogman.

Får prøve å google litt mer :lol: hvis andre har tips, bring it on!

Skrevet

Sjekk med Marianne hos Kifani, hun har sydd to dekken til Valpis, og jeg er kjempefornøyd! Bet vel 810,- pr stk, inkl refleks og porto, samt selvvalgt tekst på begge sider.

Skrevet

Takk for svar! Har googler endel rundt, og funnet et par sider med dekken som virker veldig bra. Men prisen er litt høy på disse rundt 7-800 kr (for vinter typen som er litt tykkelse på), og itillegg frakt som gjerne blir over en hundrings og vel så det fra utlandet. + evnt toll.

Men du atte... de fleste dekken havner jo på en 700 kroner pluss/minus :lol:

Kan gi rapport/mål på det dekkenet jeg har bestilt når jeg får det, ikke noe spesiallaget myndedekken - men stort og romslig ser det ut som det er!

Skrevet

Jeg synes personlig ikke åpning i front er noen særlig god idé. Har ett sånt dekken til min whippet, og det begrenser henne mer enn det som har T-form (altså går inn mellom frambeina, under buken og over ryggen i en T). Dessuten blir jo hunden bar i brystet.

Jeg har stort sett fått en sykyndig mor til å ordne dekken. BOT vet jeg lite om, men husk at det regnes som doping i Sverige.

Har ingen erfaring med disse selv (og de ser ikke ut til å ha T-formen), men disse er i hvert fall sydd for greyhounds og noe rimeligere:

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=111

Tillegg: Her fant jeg bilde av den typen dekken-konstruksjon jeg foretrekker. Noe dyrere, dog - se det blå dekkenet:

http://www.nonudehounds.com/Storm_Coats.php

Skrevet

Men du atte... de fleste dekken havner jo på en 700 kroner pluss/minus :lol:

Kan gi rapport/mål på det dekkenet jeg har bestilt når jeg får det, ikke noe spesiallaget myndedekken - men stort og romslig ser det ut som det er!

Jeg syns et dekken max bør koster rundt 700 kr, og hvis dekkenet koster 600 kr + 200 kr frakt, og +25% mva/toll itilegg blir det mer enn jeg syns er greit. :) (har vært litt uheldig i det siste med å måtte betale toll, selv merket som gave) Det kan fort blit mot 1000 kr.

Ja du får gi tilbakemelding på dekkenet, selv om du har en annen kropptype hund. Hvilket merke var det? Problemet er at dekkene blir for romslige i de store størrelsene (de dekkene man får kjøpt rundt om kring her til lands), for hunden har lite å fylle dekkenet ut med. (og da blir den hengende nedover, og strammer på frambeina feks.) :)

Takk for linker Bardmand! Skal sjekke mer ut. Så fint ut det bildet av det blå der. Åpningen blir litt høyere opp, så det er flott.

Skrevet

vet ikke om det er sagt men :

back on track har dekken tilpasset mynde-typer (langrygg og mindre rundt magen). sjekk siden dere for pris og str. www.backontrack.no

prisene er vell fra 400-700kr.

Skrevet

Vet ikke hvor mye det haster, men jeg syr dekken etter mål når jeg har tid til overs. Nå er det dog minst to uker til jeg får gjort noe. Hvis du sender meg en epost kan jeg gjøre et overslag på pris.

Skrevet

Ikke helt billig, men fordelen med dette dekkenet er at det selges av felleskjøpet. Dermed slipper du vel porto etc., og du kan vel gjerne få prøvd på dekkenet før du kjøper det. Det ser også ganske regulerbart ut:

http://www.fk.no/trade/productview/803399/921/

Nå er jo pointeren bare en halv greyhound i lengde, da, men det ser jo ut til at det er litt å gå på lengdemessig også. Verd å prøve?

Skrevet

Ja jeg så litt på dette. Skal se på felleskjøpet neste gang jeg er der.

Har vurder BOT greyhound dekkenet, og spurt om pris der.

Har også vurdert jægerens superdekken (kondomdrakt), og ha et fleece dekken over. Eneste er at det er mest rødt å finne av dem. :ahappy: Hehe.

Takk for tipsene! :ahappy:

Skrevet

Disse syr flere typer myndedekken på bestilling, klikk på "hundtäcken" i menyen og disse syr fleecedekken til mynder, klikk på "Täcken, selar" i menyen.

Takk for link! Her skal vi bestille oss noe vi og ser jeg!

Skrevet

Jeg har fått spesialsydd dekken til whippeten min hos en svensk dame, som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter..!

Betalte vel mellom 800 og 1000 for to dekken inkl porto.

Jeg elsker disse, og det gjør Vofsen også..! Har ett i tykk flis, og et tykt som er vindtett og vantett:)

Ser sånn ut forran:

IMG_3280.jpg

Og sånn fra siden:

IMG_3263.jpg

Edit: Fant hjemmesiden: http://hem.passagen.se/klssida/

Står at hun bare syr til whippet, men går jo ann å sende en mail å høre om hun kan sy et litt større;)

Skrevet

Vet at vi hadde et dekken i butikken vår her som var utmerket til whippet. Lurer på om ikke det var sånn jäger-dekken egentlig, det til whippsen var en liten størrelse beregnet til små settere. Om du får tak i et stooort sånt et(jeg vet ikke hvor store størrelser de har), så tror jeg det vil passe utmerket, setter-dekkenene er ofte smale i halsen og dype i bringen, samt lange i ryggen, typisk mynde. Sjekk litt på det! :ahappy:

Skrevet

Hva med Obtrack-dekken?

greyhound_1.jpg

Det finnes i ca 20 størrelser, ut i fra rygglengde, og er veldig justerbart! Jeg har det, og er veldig fornøyd med det :ahappy: Det sendes fra Sverige, så blir litt i frakt og mva, men jeg synes det er verdt det.

Obtrack

Skrevet

jeg har også obitrack. veldig fornøyd med det =) absolutt og anbefale, men koster ** i norge. kjøpte mitt fra usa til samme pris som bto dekkenet.

Mer varme i bto enn obitracken, men bedre passform på hunden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...