Gå til innhold
Hundesonen.no

Kler dere på hundene deres nå?


Carma

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Gubben fryser fort, så han har tykt dekken på når det er rundt -5 om vi skal lenger enn 20 min. Valpis har aldri frøsset som jeg har lagt merke til, ifjor fikk hun dekken når det bikket ca -12, men fytti kor ho da røyta på våren! Det gidder jeg bare ikke igjen, så i år hun får et tynt dekken når det bikker ca -6, og ett tykkere et når det nærmer seg -12. Kommer litt an på om det blåser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på om det blåser også.

Det er et viktig poeng! Vind og/eller luftfuktighet har mye å si. 10 kuldegrader en forblåst dag ved kysten er f.eks noe helt annet enn 10 kuldegrader en vindstille dag i innlandsstrøk. Antall grader i seg selv er et dårlig sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dekken bruk her. Men nå ønsker jeg at Tinka skal vokse litt underull også, og hun ser ikke ut til å fryse. Selv idag hvor jeg bare lar henne være litt ute, fordi hun driver og kaster opp. Og hun sitter bare i snøen og sånn.

Men med en gang det er vått og rundt 1grad så har jeg på dekken, for det er en helt annen kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dekkenene jeg lager dekker i hvertfall brystkassa og magen helt ned til like foran tissen. Det tar av for mye det :banana:

Ja, det gjør det vel. Men brrrr.... må jo fryse på ehm ballene...? Der har de jo IKKE hår!

Fortsatt heeeelt OT: Jeg er så fascinert av fossekaller! Bittesmå pippene som dykker ned mellom isen i elva :banana: Tror ellers at norske stamfugler stort sett er godt rustet for vinteren. Men ja, det ser kaldt ut :banana:

Hehe, ja, du har vel rett! De har vel vært ute ei vinternatt før... :hyper:

Mer OT. Bestemora til ei venninne av meg var med på kjøretur på kveldstid for noen år siden. Min venninne hadde akkurat fått lappen og mora var bekymret for at noe skulle skje og formante sin datter om å kjøre forsiktig så hun ikke kjørte på elg. Bestemor sier fortørnet "jammen, de er da vel ikke ute på NATTA???"....... :banana:

Egentlig litt trist (sånn fra mitt helt egne, personlige perspektiv) å tenke på at elg og fugler og resten av skogens små og store dyr aldri er inne i varmen på vinteren... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er det 15 - og hun går uten på tur der hun løper veldig mye og vi ikke skal ha pause.

I går var vi på en tur med matpause, da frøys hun selv med ullgensern sin på. Ble sittende litt for lenge stille.

I stallen er det alltid kaldere, 20 - ikveld. Der tar jeg også på ullgensern fordi jeg steller mer med hesten (som står ute btw) og hun soser litt mer rundt på egenhånd og holder seg ikke så varm som på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det vel. Men brrrr.... må jo fryse på ehm ballene...? Der har de jo IKKE hår!

Jeg blir vel nødt til å lage dekken med ballevarmer, da :banana: Men det samler seg faktisk ikke like mye is rundt ehm ballene som det gjør på magen.

Egentlig litt trist (sånn fra mitt helt egne, personlige perspektiv) å tenke på at elg og fugler og resten av skogens små og store dyr aldri er inne i varmen på vinteren... :banana:

A n t r o p o m o r f i s e r i n g er et langt og vanskelig ord... Men jeg syns nå litt synd på dem jeg også :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vel nødt til å lage dekken med ballevarmer, da :banana: Men det samler seg faktisk ikke like mye is rundt ehm ballene som det gjør på magen.

Tihihihihi... :banana: Jaaaa! Gjør det! Tror det kan bli en bestselger! I usa implanterer de jo silikonballer i kastrerte hanner så vil helt sikkert tro det er et utappet marked for dette! :banana:

A n t r o p o m o r f i s e r i n g er et langt og vanskelig ord... Men jeg syns nå litt synd på dem jeg også :hyper:

Antropomorfisering: en ting fremstilles som levende og med menneskelige egenskaper (evne til å føle, tenke, snakke) :banana:

Men asså... jeg kan vel tro at de fryser og gjerne ville hatt et sted å gå inn som var varmt uten at jeg menneskeliggjør dem..? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hannhunder som er litt frosne på stellet: pungvarmer. :banana:

Til topic. Jeg kler ikke på mine hunder annet enn i pauser på trening og i bil, men så har de ganske god pels som holder dem varme, med endel underull (spesielt tollerne). Men i pauser og i bil får de på seg dekken, som en ekstra hjelp til å holde varmen. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihihihihi... :banana: Jaaaa! Gjør det! Tror det kan bli en bestselger!

Jeg tror faktisk at det finnes allerede :banana:

Men asså... jeg kan vel tro at de fryser og gjerne ville hatt et sted å gå inn som var varmt uten at jeg menneskeliggjør dem..? :banana:

Ja, det kan du :banana: Jeg tror også at det noen ganger kan være tøft å være dyr ute i vinterkulda. På den annen side er de jo tilpasset for å leve på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hannhunder som er litt frosne på stellet: pungvarmer. :banana:

Tihihi... :banana:

Ja, det kan du :banana: Jeg tror også at det noen ganger kan være tøft å være dyr ute i vinterkulda. På den annen side er de jo tilpasset for å leve på den måten.

Takk! :banana:

Ja, de er jo skapt til det.. men ei lita varmestue i hver en skog burde de nå kunne fått, eller...?? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dekken til Boris, men jeg burde nesten hatt noe i denne kulden gitt..

Frida fryser så ekstremt!.. Hun røyter og fryser.. rister som bare pokker!.. jeg skjønner det ikke! :banana: å hun er inpakket i ull! fra topp til tå.. kun tiss, rumpehull og fjes som kan sees..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie døøøøøør på seg ute nå. 26,5 minus er KALDT sier hu. Der hu halter rundt på et og et bein. Helt til Gry smeller inn i sida hennes i 150, da er plutselig de kalde labbene glemt gitt og det går i full fres rund hagepavilijongen her :banana:

Men joda, kaldere enn 5-8 minus, og Bridie halter. Og hu vil få dekken på seg på turer. Ikke lufting i hagen, men TUR liksom.

Gry viste også tendenser til kalde labber istad.

Men det er i grunn ikke noe stort problem. For matmor fryser såpass i 26 minus hu også, at det faktisk ikke blir tur på dem. Så enkelt er det. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma bruker dekken når det er rundt -10 og kaldere, rett og slett fordi hun er en skikkelig frysepinne. Hvorfor vet jeg ikke, men hun blir kald og uggen bare av å bli dusjet med varmt vann innendørs. Så ja, nå om dagen har jeg dekken på henne når vi er utendørs. Både fordi hun lett fryser og fordi hun har mistet en god del underull og dekkhår på grunn av problemer med huden hennes.

Orry greier seg stort sett greit, og trenger bare dekken om han ikke er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 28,5 her nå, og som rimelig fersk hundeeier så visste jeg ikke at hunder fryser på føttene, så jeg fikk meg en liten overaskelse når Lucas prøvde å gå uten å ha beina i bakken, men det gikk jo såklart dårlig, han er jo ingen pingvin :banana:

Og stakkaren forvillet seg i noe løssnø, og fikk et potefryseanfall, og klarte ikke å gå tilbake igjen, så han la seg! ned i snøen med beina i været! Da var det godt at mor ikke var så langt unna så hun kunne bære gutten med seg hjem :banana:

Så jeg tror vi må gå til anskaffelse av potesokker gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det at dem "fryser" på bena. Det er vel heller at dem kommer fra varmen, er varm på potene, tråkker i snøen, snøen smelter også fryser dette igjen. Og det gir selvsagt ubehagelig følese evt at det "stikker".

Hos mine gir det seg når dem har vært ute i ca 15 min. Da er potene "nedkjølt" nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var -12 på det kaldeste her og da gikk Twinki som er uten underull med dekken mens lille cockerfrøken klarte seg godt uten. Har ikke sett henne fryse enda. Veeeeldig uvant da jeg hadde dvergpinscher før som trente dekken når det var under 5 grader! Ser sikkert smart ut da den store bruker dekken men ikke den minste :banana: Så jeg ser an hunden, ikke graderstokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 28,5 her nå, og som rimelig fersk hundeeier så visste jeg ikke at hunder fryser på føttene, så jeg fikk meg en liten overaskelse når Lucas prøvde å gå uten å ha beina i bakken, men det gikk jo såklart dårlig, han er jo ingen pingvin :banana:

Og stakkaren forvillet seg i noe løssnø, og fikk et potefryseanfall, og klarte ikke å gå tilbake igjen, så han la seg! ned i snøen med beina i været! Da var det godt at mor ikke var så langt unna så hun kunne bære gutten med seg hjem :banana:

Så jeg tror vi må gå til anskaffelse av potesokker gitt...

*humre* Syns jeg ser dere :banana:

Det er jo ikke det at dem "fryser" på bena. Det er vel heller at dem kommer fra varmen, er varm på potene, tråkker i snøen, snøen smelter også fryser dette igjen. Og det gir selvsagt ubehagelig følese evt at det "stikker".

Hos mine gir det seg når dem har vært ute i ca 15 min. Da er potene "nedkjølt" nok.

Bridie blir ikke bedre uansett hvor lenge vi er ute... Alt foregår i slowmotion (slik bortsett fra banke Gry da), og hu halter og lider. Med det samme jeg husker å ta med skoene hennes, så er bikkja ei helt anna ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... et spørsmål... Hvordan vet dere at hundene deres fryser?

Buffy løper tulling ute i både +25 og -25 grader hun, men hun er jo den hun er og lar seg merke med lite - man er jo uuuuuteh (uttales med en liten jublelyd)! Kanskje hun fryser likevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... et spørsmål... Hvordan vet dere at hundene deres fryser?

Buffy løper tulling ute i både +25 og -25 grader hun, men hun er jo den hun er og lar seg merke med lite - man er jo uuuuuteh (uttales med en liten jublelyd)! Kanskje hun fryser likevel...?

Altså, du har jo sett Bridie med og uten sko på jordet hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... et spørsmål... Hvordan vet dere at hundene deres fryser?

Buffy løper tulling ute i både +25 og -25 grader hun, men hun er jo den hun er og lar seg merke med lite - man er jo uuuuuteh (uttales med en liten jublelyd)! Kanskje hun fryser likevel...?

Det å løpe tulling er jo faktisk en måte å holde seg varm på. Jeg har en mistanke om at noen av de hundene som "syns det er kjempegøy med snø" faktisk løper rundt og herjer fordi det er kaldt? På den annen side er det jo ikke noe problem hvis de både har det gøy og holder seg varme på den måten :banana:

Nei, det er ikke alltid så lett å vite om en hund fryser eller ikke. Et åpenbart symptom kan selvfølgelig være at de skjelver (hvis det ikke er en sånn hund som har det med å dirre i alle mulige situasjoner, da). En annen ting er at man noen ganger kan se/kjenne at de blir mer anspent i kroppen, særlig hvis de ikke får mulighet til å holde seg varme ved løping og herjing. Den ene gamlehunden min fikk liksom "skuldrene oppunder øra" hvis han frøs. Hvis han da fikk på seg dekken på neste tur, så kunne man se at han ble mer avslappet og fornøyd.

Ellers tenker jeg sånn at hvis man er i tvil om hunden fryser, så er det mer ubehagelig/skadelig for hunden å gå og fryse enn det er å gå med dekken selv om den kanskje ikke trenger det. Og hvis man stikker hånden under dekkenet og kjenner at det er kokvarmt der, så kan det være at det blir i varmeste laget for den. Ellers får man jo se an alder, aktivitetsnivå, pelstykkelse, temperatur, hva hunden er vant til osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...